Miten nämä uudet kerrostaloasunnot on tarkoitus sisustaa?? (Kuvat)
Esimerkiksi yksiö https://www.vuokraovi.com/vuokra-asunto/tampere/lielahti/kerrostalo/874…
Ja kaksio: https://www.vuokraovi.com/vuokra-asunto/tampere/santalahti/kerrostalo/8…
Monet uudet asunnot on rakennettu näillä pohjilla. Miten näissä asunnoissa mahtuu asumaan? Yksiöön mahtuu vain sänky ja sitten pitääkin miettiä tarkkaan mitä muuta haluaa. Monissa kaksioissa on tuollainen katkaistu seinä, joka on tosi vaikea huonekalujen sijoituksen kannalta. Asuuko joku teistä samanlaisessa asunnossa? Toimiiko pohjaratkaisu?
Kommentit (52)
Miten voi olla noin pieni kaksio, 35 neliötä. Vuokrakin 665 euroa. Minulla on 50 neliön kaksio jossa vuokra on 740 euroa, pääkaupunkiseudulla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi makkarissa on kahteen suuntaan ikkunat, kaksi oviaukkoa eikä kummassakaan ilmeisesti ovea? Ihan mahdoton saada toi pimeeksi unia varten.
Ei ole, pitää vaan olla kunnon verhot jokaisessa kodin ikkunassa, eikä pelkästään makkarissa. Kyllä siitä pimeän saa.
Joskus luin että näitä rakennusmääräyksiä olisi tulkittu liian tiukasti, ja jäin siihen käsitykseen että kaikkien asuntojen ei tarvitsis olla esteettömiä vaan tietty osuus. Tietääkö joku enemmän, että pitääkö tämä paikkansa?
On teillä ongelmat, ihan hyvin tuonne tarvittavat saa. Ei siellä loppuelämää tartte asua.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa yksiössä ei voi kuin ihmetellä, miten ihmeessä terassi/parveke on suurinpiirtein samankokoinen mitä varsinainen huone? Olisi ihan kätevä sellaisessa maassa, jossa on talvellakin +20 astetta, silloin laittaisin varmaan ruokaryhmän parvekkeelle ja söisin kaikki ateriat ulkona. Mutta Suomen kaltaisessa maassa parvekkeen käyttökuukaudet ovat todella vähissä, vaikka jatkaisi terassikautta infrapunalämmittimillä niin siltikin.
Sinänsä voisin asua tuossa yksiössä, asun nytkin hyvin samantyyppisessä yksiössä, tosin enemmän neliöitä. Minulla on myös valtava parveke, jota käytän lähinnä pyykkien kuivatukseen (kesällä).
'Jossa enemmän neliöitä' on tuossa avainsanana. Itse kävin asuntonäytössä 34 neliön yksiössä kun ajattelin että kyllähän sitä aina mahtuu (oma kämppä 47 neliötä). Näytössä oli hölmö olo kun tajusin että eihän tänne mahdu edes mun tavarat, kun puuttuu yks kokonainen huone eli 12 neliön makkarini. Mitä pienempi kämppä, sitä enemmän noi puuttuvat neliöt alkaa merkata.
Vierailija kirjoitti:
Toi kaksio ois ihan jees yhdelle ihmiselle. Kahdelle ehkä jonain opiskelijaboksina, jos vanhempien luona vois säilyttää kausikamojaan sun muuta ja asunnossa ois varastokoppi.
En muuttaisi noin pieneen kaksioo, mieluummin yksiö noilla neliöillä.
Kaksio olisi ihan hyvä jos siinä olisi parveke niin kuin yksiössäkin.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla noin pieni kaksio, 35 neliötä. Vuokrakin 665 euroa. Minulla on 50 neliön kaksio jossa vuokra on 740 euroa, pääkaupunkiseudulla.
Samaa ihmettelelin. Nuo on yksiön neliöt eikä kaksion. Itse asun 55 m2:n kaksiossa enkä tätä pienempään muuttaisi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi makkarissa on kahteen suuntaan ikkunat, kaksi oviaukkoa eikä kummassakaan ilmeisesti ovea? Ihan mahdoton saada toi pimeeksi unia varten.
Tekisin yksinasuvana tuosta Santalahden kämpän vaatehuoneesta makuuhuoneen. Olisi pimeää eikä varmaan kesällä kuumakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No yksiö on yksiö. Kyllä siinä yksi ihminen pystyy erittäin hyvin asumaan.
Opiskeluaikoina asuttiin jopa kaksistaan pikkuruisesssa yksiössä.
Ja miten sitten jos se koirankoppi, asunto se on joka tapauksessa.
Joo olen itsekin asunut yksiössä kahdestaan ja vielä työssäkäyvänä. Se oli kuitenkin niin iso että siihen mahtui sohva, parisänky, työpöytä, ruokapöytä, tv-taso ja hylly. Minulla ei mielikuvitus riitä tuon kuvanmukaisen asunnon sisustamiseen kahdelle. Ap
Sänky kulmittain sisänurkkaan, aamiaispöytä ikkunan eteen, paljoa muuta ei parane laittaa, ehkä jokin kulmakaappi tai taso sinne sängyn päädyn taakse, mutta muutoin tavarasäilytys eteiseen.
Aamiaispöydäksi mielellään suorakulmion muotoinen pöytä ja toiselle puolelle tuolit. Näin saa lisää pöytätilaa ja mahtuu silti avaamaan jääkaapin ilman ongelmia. Parvisängyllä saisi vielä tilan työpöydälle tai esim. pienelle sohvalle.
Eteisessä on myös tilaa. Kuva ei tietysti anna tarkkaa kuvaa sen suuruudesta, mutta se on yksi vaihtoehtoinen paikka laittaa työpöytä. Jos pesukonetta ei hanki niin kylppäriin mahtuu myös tavaraa. Minun kylppärini on varmaan n.2-3m2 ja säilytän siellä mm. multasäkkejä, sateenvarjoa ja kameran jalkaa.
Pohjaratkaisu on kyllä todella outo ja vaikeuttaa kyllä sisustamista ja vie tilaa asumisesta. Asun nyt 21m2 yksiössä, mutta makuuhuone on erikseen n. 10m2, joten tänne mahtuu sängyn lisäksi mm. iso työpöytä, piano ja lipasto, joka on minulle kuin toinen työpöytä. En mitenkään saisi kaikkia huonekalujani mahdutettua tuonne!
Vierailija kirjoitti:
Joskus luin että näitä rakennusmääräyksiä olisi tulkittu liian tiukasti, ja jäin siihen käsitykseen että kaikkien asuntojen ei tarvitsis olla esteettömiä vaan tietty osuus. Tietääkö joku enemmän, että pitääkö tämä paikkansa?
Aikaisemmissa rakentamismääräyksissä oli kyllä hyvin tarkkaan määritelty, että asuntojen tulee olla esteettömiä. Nuo määräykset muuttui muistaakseni 2018, joten siitä en tiedä, onko sen myötä höllentyneet (määräykset muuttuneet suosituksiksi tms).
Toki nuo määräykset tulkitaan jokaisen kunnan omassa rakennusvalvonnassa erikseen, minkä vuoksi kuntakohtaisia vaihteluja voi olla. Esim. Oulu on äärimmäisen tarkka kaikesta, mutta joku pienempi kunta taas voi tulkita paljon löyhemmin asiaa. Eli eroja löytyy. Myös omakotitalon ja kerrostalojen välillä eroja löytyy määräyksissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo olen itsekin asunut yksiössä kahdestaan ja vielä työssäkäyvänä. Se oli kuitenkin niin iso että siihen mahtui sohva, parisänky, työpöytä, ruokapöytä, tv-taso ja hylly. Minulla ei mielikuvitus riitä tuon kuvanmukaisen asunnon sisustamiseen kahdelle. Ap
No suht noin miten se tuossa oli sisustettu, paitsi että itse kääntäsin tuon sohvan keskelle tuota lattiaa selkä keittiöön päin ja sille seinälle missä sohva nyt on, laittaisin hyllystön ja mahdollisesti telkkarin. Telkkarin kyllä saisi varmaan makkariinkin. Mutta vuokrakämppä on vuokrakämppä, se on se mitä se on. Jos haluaa neliöitä ja mahdollisuutta sisustaa eri tavoin, sitten pitää kaapia kasaan rahulia omistusasuntoa varten.
Oon miettinyt ihan samaa, uudet kämpät näyttää lähes kaikki olevan tätä samaa muottia, esim. https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/helsinki/15557198
Mielestäni näissä vanhoissa vastaavan kokosissa kämpissä on paljon fiksummat pohjat:
https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/helsinki/15742106
https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/helsinki/15725115
Onko esteettömyys oikeesti se syy tähän trendiin?
Vierailija kirjoitti:
Oon miettinyt ihan samaa, uudet kämpät näyttää lähes kaikki olevan tätä samaa muottia, esim. https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/helsinki/15557198
Mielestäni näissä vanhoissa vastaavan kokosissa kämpissä on paljon fiksummat pohjat:
https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/helsinki/15742106
https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/helsinki/15725115Onko esteettömyys oikeesti se syy tähän trendiin?
Melkein 200 000 25 neliön yksiöstä!
Pienemmistä asunnoista saa enemmän voittoa. Olen nähnyt uusia 47m2 kolmioita...
Ohis,
Ihmisillä on nykyään vähemmän tavaraa mitä ennen. Muutamia eroja jos vertaa entiseen:
-Tietokoneet pieniä läppäreitä, mahtuu hyvin pienelle pöydälle.
-Ei stereoita/isoja telkkareita, monella musiikki soi vain esim. Sporifyn ja leffar Netlixin kautta, ehkä pieni kaiutin lisäksi, telkkarit ohuita (saa esim. seinälle) ja monella ei edes ole telkkafia vaan ruutuna toimi puhelin/tablet/läppäri, ei vinyyli/cd/dvd pinoja.
Sama kirjoissa, ihmiset eivät enää niin kerää kirjoja, siinä missä ennen oli joka kodissa hyllyssä tietokirja-sarjat ym. ei noita enää ole kellään, moni lukee kirjat e-kirjoina/suosii kirjastoja.
-Harvalla on "mehumaijoja" tai muita juttuja mitä ennen oli "kaikilla", tai arki-/juhla-astiastoja erikseen monelle hengelle ymv.
Tuntuu, että ehkä myös "fiksuja" huonekaluja on enemmän myynnissä mitä ennen, tarkoitan rahia jossa säilytstilaa sisällä tai joka on varapatja jne. Samoin esim. induktioliesi on heti lämmin, mikä vähentää mikron tarvetta jne. pieniä juttuja, mutta jotka "säästävät tilaa".
Toki nuo asunnot ovat minustakin pieniä, mutta tarkoitan sitä, että moni muukin asia on "kutistunut".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No suht noin miten se tuossa oli sisustettu, paitsi että itse kääntäsin tuon sohvan keskelle tuota lattiaa selkä keittiöön päin ja sille seinälle missä sohva nyt on, laittaisin hyllystön ja mahdollisesti telkkarin. Telkkarin kyllä saisi varmaan makkariinkin. Mutta vuokrakämppä on vuokrakämppä, se on se mitä se on. Jos haluaa neliöitä ja mahdollisuutta sisustaa eri tavoin, sitten pitää kaapia kasaan rahulia omistusasuntoa varten.
Jos tuossa kaksiossa laittaa sohvan keskelle huonetta, niin joutuu istumaan vain reilun metrin päässä seinästä, koska keittiön eteen on jätettävä tilaa. Ja jos seinälle laittaa hyllystön, joutuu sohvan laittamaan lähes siihen kiinni.
Itse tekisin vaatehuoneesta makuualkovin ja poistaisin väliseinän. Silloin sohvan voisi laittaa keskelle tilanjakajaksi. Vaatesäilytys eteiseen ja muuten tavarat minimiin tai erillinen varasto.
Tämähän on helppo:
- Huoneeseen keittiönpöytä, vaatekaapit yms.
- Parvekkeelle sänky, voi vaatia vähän lämpimämpää makuupussia kovemmilla pakkasilla.
- Työpiste etätöitä varten kylppärin nurkkaan. (Kivasti eristetty ovella muusta asunnosta.)
- Eteisestä voi sisustaa lapselle vielä lastenhuoneen.
Vierailija kirjoitti:
Aika koirankoppi tuo yksiö :o
Tarkoitus onkin, että niissä vain nukutaan, eli joku sohva jos mahtuu ja sitten vapaa-aika vietetään kaupungilla ostoskeskuksissa ja kahviloissa ja ravintoloissa joissa suoritetaan myös ruokailu, noin bisnes pyörii hyvin. Asumista vartenhan nuo eivöt oiken ole ja ovat usein vielä niin rakennettu että kesäkuumalla lämpö pyörii 30 asteen hujakoilla öisinkin, jolloin taas piytää mennä pihalle vilvotelemaan. Ikkunaa jos erehtyy aukomaan, niin alueilla on aivan tolkuton naapurimetelu ja rakennusmetelu lähes ympäri vuorokauden, nukkuminen voi ola aika vaikeaa.
Joku olikin jo edellisessä viestissä ehtinyt kirjoittaa saman asian :)