Laborantti vs. laboratorionhoitaja ???
Selvittäisikö joku mulle mikä on laboratorionhoitaja? Miten eroaa laborantista? Laborantin työnkuvan jotensakin tiedän :).
Kommentit (4)
Mulla bio-insinöörin koulutus, mutta työkokemus vähän toiselta alalta. Alan vaihtoa mietiskelen ja pohdin olisko mun koulutuksella suoraan tuohon hoitajan hommaan vai tarvitsisiko lisää lukea...
ammattien kuvaukset, katsoitko sieltä?
nykyisin bioanalyytikko on terveydenhuolto-oppilaitoksen kouluttama. Koulutus kestää 3.5 vuotta. Työpaikkana on joku sairaalan/lääkäriaseman laboratorio tai sitten työskentelee esimerkiksi yliopiston tutkimusryhmässä tai jossakin yksityisen teollisuuden tutkimusprojektin parissa.
Bioanalyytikko toki ottaa näytteitä niinkuin joku mainitsi mutta ei välttämättä aina. Itse olen ollut laboratoriohoitaja 10 vuotta enkä kertaakaan vielä ole näytettä ottanut!! Olen töissä PATOLOGIAn osastolla jossa valmistelen kudokset sellaiseen kuntoon että patologi voi niitä mikroskoopissa tutkia. Itse tutkin myös papa näytteet! HEMATOLOGIAN labrassa labrahoitajat esimerkiksi tekevät solujen erittelylaskennan eli mikroskoopilla laskevat valkosolut, punasolut, blastit (syöpäsolut), ymym mitä verestä saattaa löytyä. Työnkuvaan kuuluu toki paljon muutakin...
VERIKESKUSabrassa labrahoitaja määrittää veriryhmät ja ristaa veripussit, eli tutkii että juuri se veripussi sopii verta tarvitsevalle jonka jälkeen pussit vasta toimitetaan leikkaussaliin.
KEMIAN labrassa tutkitaan pääasiallisesti koneellisesti yleisimmät verinäytteet kuten muutaman tässä mainitakseni maksakokeet, tulehdusarvot, kolesterolit, ym ym ym ja lukuisa joukko muita kokeita. MIKROBIOLOGIan labrassa tehdään mikrobiologisia tutkimuksia esim siellä tutkitaan pissaviljelyt, veriviljelyt, sukupuolitaudit , sieniviljelyt ym ym ym lukuisa joukko muita tutkimuksia.
Näytteenotosta sen verran että ne labrahoitajat jotka ottavat näytteitä, ottavat verinäytteuden myös monet muut näyttet esim papat, nenän irtosolunäytteet, sieninäytteet jne.
Työnkuva ja tehtävät ovat hyvin vaihtelevia ja erilaisia riippuen mihin labraan menee töihin.
Ja labrahoitajan hommia ei kyllä välttämättä aina laborantti tee niinkuin joku mainitsi. Laborantteja on nyt työvoimapulan ollessa päällä, otettu tiettyihin labroihin töihin, esim mikrobiologian laboratorioon. Mutta mihinkään mikroskopointi tmv juttuihin ei laborantin koulutus riitä joten työpaikkoja ei kyllä kovin paljon laboranteille ole.
Meidän koulussa oli laborantti joka opiskeli labrahoitajaksi eikä saanut mitään kursseja anteeksi vaan joutui käymään ihan samat kurssit kuin me muutkin.
Bio-insinööri: En tiedä oletko sekoittanut laboratoriohoitajan ja laboratorioanalytiikon ammatit keskenään. Laboratorioanalyytikko on teollisuudelle sama kuin labrahoitaja terveydenhuollolle eli lähempänä sinun koulutustasi.
Laborantin koulutus on lyhempi kuin labrahoitajan mutta teollisuudessa jossa he usein työskentelevät on paremmat palkat kuin terveydenhuoltoalalla joten itse kyllä suosittelisin lukemaan laborantiksi jos enemmän palkkaa haluaa;) Mutta jos laborantti tulee terveydenhuoltoalalle töihin, on hänen palkkansa labrahoitajaa huonompi.
T:Labrahoitaja
Laborantti on tietääkseni opistoasteinen tutkinto, vieläkö laborantteja koulutetaan?