Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Väkivaltainen suhde ja avun hakeminen?

Vierailija
14.06.2020 |

Olen vähintäänkin omassa päässäni umpikujassa..
Yritän nyt saada apua itselleni etten sorru täysin kykenettömäksi elämässäni.
Otin yhteyttä terveyskeskukseen ja varasin ajan mielenterveyshoidon piiriin.

Mietin vain kuinka voin ja kehtaan selittää tämän kaiken. On niin paljon vuosien mittaan kerryttyä painolastia.
Mistä voin edes aloittaa?
Nyt on paha tilanne mutta sitä ennen on ollut paljon pahempiakin enkä hakenut valitettavasti apua tai ainakaan siihen sitoutunut aikaisemmin.
Taustalla siis vanhempien vakavaa alkoholismia, väkivaltaa, sisaren ja äidin vakavia mielenterveysongelmia, väkivaltaisia perheenjäseniä, seksuaalista hyväksikäyttöä lähisukulaiselta, omia väkivaltaisia suhteita ja tämä viimeisin....
Olen läheisriippuvainen ja turhan kiltti vaikka yritän pitää rajani.

Pakko päästä puhumaan.
Olin myös kova tekemään töitä tuon kaiken ohella mistä mainitsin ja sain useasti vastuutehtäviä töissäni ja teinkin todella paljon firman eteen mutta paloin loppuun muutaman kerran muutamien vuosien aikana.

Tiet ovat vieneet ja menneisyyttä sekä kokemusta on kertynyt nuoresta iästä huolimatta (25v.)

Tilanne kuitenkin nyt(kin) on kaoottinen.
Työt lähtivät koronan myötä, mies on väkivaltainen jo fyysisestikin ja itsetunto on aika huonona, masennus on pahentunut ja ahdistaa aivan helvetisti.
Kaikki ahdistaa. On niin paljon asioita joita voi yksin tässä miettiä kun ei töitäkään enää ole vaikka olen yrittänyt saada niitä ja useita hakemuksia lähettänyt.

Tuntuu että olen tyhjä kuori sekä näkymätön.
Vaikka olen ollut hyvä tekijä ja saanut loistavat paperit työstäni aina.
Kodin hoidan viimeiseen asti kiiltäväksi ja ruoka aina pöydässä kun mies tulee kotiin.
Olen kuitenkin yksin ja arvoton, itsestäänselvyys hölmö nuori.
Ahdistaa.
Miksi minua ei arvosteta vaikka yritän niin helvetin paljon saada asiat toimimaan ja nyt itse tunnen vain oloni kohmeaksi rätiksi :D

Vttu mitä paskaa.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei sinulle ainakaan hyvää tee. Miksi olet hänen kanssaan? Paranna itsesi. Ei se vain terapioilla parane, vaan sillä, että oikeasti teet itsellesi paremman elämän.

Vierailija
2/10 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.naiste…

Tuonne Naisten linjalle voi soittaa tai Nollalinjalle, josta voi kysyä miten pääset turvakotiin. Voit myös akuutti tilanteessa soittaa poliisille ja on hyväkin jos jää joku dokumentti. Sinulla on paitsi oikeus myös velvollisuus pitää puolesi.

Kun on noin iso vyyhti, se täytyy pilkkoa palasiin. Lapsena hyväksikäytetty ei aina opi pitämään puoliaan ja joutuu sitten vaikeisiin suhteisiin.

Googlaa Suomen delfins, AAL ja Finfami.

Apua ja vertaistukea on saatavilla.

Tee toipumisesta tavoite: olet vielä nuori ja voit selvitä kaikesta aivan hyvin.

Kun jätät sen miehen, et tarvi hänen lupaansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet valinnut miehen, joka ei arvosta vaikka olisit millainen tahansa. Lähde heti alkuun tuosta suhteesta pois.

Vierailija
4/10 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies ei sinulle ainakaan hyvää tee. Miksi olet hänen kanssaan? Paranna itsesi. Ei se vain terapioilla parane, vaan sillä, että oikeasti teet itsellesi paremman elämän.

Tiedän.

Mies osaa olla todella ihanakin, on hyvin kaksijakoinen ihminen.

Siis saattaa tuoda kaiken eteeni ja yhdessä hetkessä muuttuu ja on hyvin vaikea pitkän aikaa, haukkuu, kouluttaa, on väkivaltainen ja rauhottuu.

Kuulemma väsynyt vain ja siksi ilkeä jne. Selityksiä löytyy..

Joka tapauksessa olen menossa avun piiriin koska olen itse aivan sekaisin näistä asioista, ihan kaikesta ja työttömyydestä.

Mainitsin miehelle, että menen puhumaan masennuksestani niin sanoi heti, että siellä vain syytellään miehiä naisen pahasta olosta mutta no...

Tässä tapauksessa totta se on osittain mutta kiertelin asiaa tietysti.

Tarvitsen apua joka tapauksessa.

Ap

Vierailija
5/10 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdet heti turvakotiin pois väkivaltaisen miehen luota.

Vierailija
6/10 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastaajille. Ehdottomasti otan nuo neuvot vastaan kun en enää pysty katsomaan asioista sormien läpi.

Ristiriitaista kuitenkin oma mielikin sinänsä, etten tiedä onko minulla oikeus ottaa yhteyttä turvakotiin.

Mies on aloittanut henkisen väkivallan kyllä pitkän aikaa sitten hiljalleen mutta fyysinen tullut ihan tässä kuukauden tai kahden sisään.

Ensin kuristi, seuraavalla viikolla läimäytti kasvoille, kolmannella tukisti ja ravisteli niin, että seuraavana päivänä suihku teki kipeää.

Kaikki omaa syytäni siis, kuulemma.

Olen suututtanut hänet ja oikeus väkivallalle - tai anteeksi siis "kouluttamiselle" on ollut oikeudenmukaista.

Toisinaan mietin mitä vikaa minussa on mutta toisaalta oikeasti en ansaitse mitään tällaista, teen helvetin paljon sen eteen, että arki miehellä olisi helppoa eikä tarvitse tehdä mitään kun töistä tulee.

Tavallaan naurattaa mutta mies on hyvä kontrolloimaan joka on pelottavaa jälkeenpäin tilannetta katsottuna.

Ap

Vierailija
7/10 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisosi kokee avun hakemisesi uhkana koska tasan tietää toimivansa väärin. Pelkää silmiesi avautuvan terapiassa. Manipuloiva ihminen ei ole tietämätön toiminnastaan, vaan manipuloi koska TIETÄÄ saavuttavansa sillä päämääränsä.

Lainaan kommenttia toisesta ketjusta joka oli mielestäni hyvä:

"Jokainen ihminen omalla käytöksellään päättää haluaako pitää jonkun elämässään vai ei. Jos henkilö kohtelee huonosti hän on valinnut tietoisesti mahdollisuuden menettää sinut. Hän vain käyttää optionsa kun poistut. Me kaikki kohtelemme hyvin ihmisiä jotka haluamme pitää elämässämme. Se että joku ottaa loputtomasti riskejä menettää, kertoo että olet uhrattavissa. Vain sinun omat valintasi enää pitävät sinut hänen elämässään. Kun ihminen on valinnut riskin menettää ei häntä motivoi mikään säilyttämään sinua."

Vierailija
8/10 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän.

Mies osaa olla todella ihanakin, on hyvin kaksijakoinen ihminen.

Siis saattaa tuoda kaiken eteeni ja yhdessä hetkessä muuttuu ja on hyvin vaikea pitkän aikaa, haukkuu, kouluttaa, on väkivaltainen ja rauhottuu.

Kuulemma väsynyt vain ja siksi ilkeä jne. Selityksiä löytyy..

Joka tapauksessa olen menossa avun piiriin koska olen itse aivan sekaisin näistä asioista, ihan kaikesta ja työttömyydestä.

Mainitsin miehelle, että menen puhumaan masennuksestani niin sanoi heti, että siellä vain syytellään miehiä naisen pahasta olosta mutta no...

Tässä tapauksessa totta se on osittain mutta kiertelin asiaa tietysti.

Tarvitsen apua joka tapauksessa.

Ap

Et tarvi miehen lupaa yhtään mihinkään. Älä puhu hänelle mitään asioitasi enää. Tuo "kouluttaminen" kuulostaa sairaalta vallankäytöltä.

Ajattele että läheisriippuvuus on kuin joku koukku, jonka mielessäsi irroitat miehestä ja kiinnität itseesi. Tästä lähtien määrät itse itseäsi.

Vierailija
9/10 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että olet saanut kirjoitettua tänne ja ottanut yhteyttä terveyskeskukseen. Vyyhti lähtee kyllä purkautumaan ja saat apua. Auttavat tahot ovat kuulleet samanlaisia tarinoita ja osaavat auttaa.

Sinä et tarvitse miehen lupaa avun hakemiseen, vaan teet sen itsesi takia. Sulla on kaikki oikeus turvalliseen elämään ja arvostukseen.

Sulla on myös täysi oikeus ottaa yhteyttä turvakotiin. Siellä kertovat ja ohjaavat sua eteenpäin:

Tässä vielä aputahoja:

Nollalinja väkivaltaa kokeville naisille: 24 h

https://www.nollalinja.fi/

p. 080 005 005

Mieli ry:n kriiispuhelin 24 h

https://mieli.fi/fi/tukea-ja-apua

p. 09 2525 0111

Vierailija
10/10 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, kiitos todella paljon.

Soitan nollalinjalle.

Ainoa vaan, että olen miettinyt voinko tai kehtaanko soittaa tai ottaa yhteyttä.

Mieleni on ollut ja on todella sekaisin siinä määrin, etten tosissaan tiedä mikä on tarpeeksi pahaa, jotta apua voi hakea.

Ei edes kuristamisen jälkeen ollut muuta kuin järkytys ja siitäkin syytin itseäni.

Viikko sitten mies oli fyysisesti väkivaltainen mutta sillä oli oikeasti syynsä. Turhauduin ja käyttäydyin huonosti enkä normaalisti todellakaan ole huono tyyppi mutta silloin otin viinaa, en ollut oma itseni.

Toki kaikki stressi silloin kai puhkesi ja ahdistus ja sain vain itselleni lisää ahdistusta sekä kolhuja.

Pakko soittaa tuonne ja kysyä.

Haluaisin siis vain varmistuksen olenko oikeasti hullu itse ja kamala ja ansaitsen kaiken vai onko tämä tyypillistä käyttäytymistä väkivaltaiselle ihmiselle.

Tiedän kyllä vastauksen oikeasti mutta epäilen jo itseänikin. Tarvitsen tukea kuitenkin.

Ap