Minkälainen nainen on ns. räväkkä nainen?
Kommentit (146)
Punakirjava kouvolatukka. Kovaääninen. Viskibasso. Tatuointeja.
Jännä, miten nämä mielikuvat ketjussa osuvat aika lailla yksiin melkein kaikilla.
Mites nämä kuvailut eroaa valkoista roskaa edustava henkilön kuvailusta?
=D
Vierailija kirjoitti:
=D
Sillä, että kaikki valko'roska ei sano olevansa räväkkiä, mutta melkein poikkeuksetta kaikki räväkät on valko'roskaa.
Luojan kiitos, en ole yhtään räväkkä. Jotenkin tulee mieleen tupakointi ja terassilla istuminen, hieman ylipainoa ja pinkki toppi-leggins yhdistelmä. Lyhyt räväkän värinen tukka, vanhoja tatuointeja ja ehdottomasti kantava ääni ja mielipiteet tuodaan esille tiesi asiasta mitään tai ei.
Minä en kyllä pidä sanaa räväkkä negatiivisena kuvauksena. Roisi, rivo, äänekäs ja epäkohtelias ovat eri adjektiiveja.
Jos katsoo ihan Suomen kielitoimiston sanakirjasta määritelmää sanalle räväkkä, se on tämä:
räväkkä = reipas, rivakka; estoton, sumeilematon, raju, hurja. Räväkkä tyttö töissään. Räväkät puheet. Ravintola, jossa on räväkkää menoa. Räväkkä loppuunmyynti.
Minusta räväkkä on kyllä siinä mielessä estoton ja hurja, että hänellä on mielipiteitä paljon ja hän tuo ne myös esille ja puolustaa niitä. Ei hän kumminkaan välttämättä ole tyhmä ja sivistymätön, siitähän räväkkyys ei kerro. Vaan että hän ei ole äidinmaidossaan omaksunut "nainen vaietkoon seurakunnassa" -ajattelua, mikä on poikkeavaa.
Hän ei myöskään katso, että osa puheenaiheista olisi tabuja. Ehkä vähän huono tilannetaju saattaa olla hänellä, mutta ei välttämättä. Hän vain haluaa vähän hätkähdyttää keskiluokkaisia ja ahdasmielisiä ihmisiä, eikä siinä ole minusta mitään pahaa, kunhan ei ole loukkaava - mihin sumeilematon kieltämättä vähän viittaa.
Räväkkä voi olla myös sikäli positiivinen luonnehdinta, että räväkkä nainen panee tuulemaan ja hoitaa asiat siinä, missä aremmat vielä vatuloivat aloittamista. Tähän viittaavat sanakirjamääritelmässä reipas ja rivakka.
Minä olen keski-ikäinen ja aika varma mielipiteissäni, ja saatan niitä intoutua puolustamaan. Jos kuulen paremmat perustelut, muutan kyllä kantaani eli mikään itsepäinen en silti ole. Olen erittäin aikaansaapa ja työssäni ison asiantuntijaorganisaation johtajana hoidan useita tehtäviä samanaikaisesti.
Kyllä minua voisi räväkkänä pitää. Kouluttamaton tai moraaliltani lepsu tai suunapäänä pälättävä en kylläkään ole, eikä räväkkyys niihin minusta edes liity.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
=D
Sillä, että kaikki valko'roska ei sano olevansa räväkkiä, mutta melkein poikkeuksetta kaikki räväkät on valko'roskaa.
No tämä on kyllä totta.
Vierailija kirjoitti:
Luojan kiitos, en ole yhtään räväkkä. Jotenkin tulee mieleen tupakointi ja terassilla istuminen, hieman ylipainoa ja pinkki toppi-leggins yhdistelmä. Lyhyt räväkän värinen tukka, vanhoja tatuointeja ja ehdottomasti kantava ääni ja mielipiteet tuodaan esille tiesi asiasta mitään tai ei.
Juuri näin. Ja nimen omaan sieltä terassilta puolitutuille ohikulkijoille kovaan ääneen huutelu, tyyliin "Jaska, mitäs sä et oo täällä kaljalla HÖHÖHÖHÖ"
:D
Vierailija kirjoitti:
Minä en kyllä pidä sanaa räväkkä negatiivisena kuvauksena. Roisi, rivo, äänekäs ja epäkohtelias ovat eri adjektiiveja.
Jos katsoo ihan Suomen kielitoimiston sanakirjasta määritelmää sanalle räväkkä, se on tämä:
räväkkä = reipas, rivakka; estoton, sumeilematon, raju, hurja. Räväkkä tyttö töissään. Räväkät puheet. Ravintola, jossa on räväkkää menoa. Räväkkä loppuunmyynti.
Minusta räväkkä on kyllä siinä mielessä estoton ja hurja, että hänellä on mielipiteitä paljon ja hän tuo ne myös esille ja puolustaa niitä. Ei hän kumminkaan välttämättä ole tyhmä ja sivistymätön, siitähän räväkkyys ei kerro. Vaan että hän ei ole äidinmaidossaan omaksunut "nainen vaietkoon seurakunnassa" -ajattelua, mikä on poikkeavaa.
Hän ei myöskään katso, että osa puheenaiheista olisi tabuja. Ehkä vähän huono tilannetaju saattaa olla hänellä, mutta ei välttämättä. Hän vain haluaa vähän hätkähdyttää keskiluokkaisia ja ahdasmielisiä ihmisiä, eikä siinä ole minusta mitään pahaa, kunhan ei ole loukkaava - mihin sumeilematon kieltämättä vähän viittaa.
Räväkkä voi olla myös sikäli positiivinen luonnehdinta, että räväkkä nainen panee tuulemaan ja hoitaa asiat siinä, missä aremmat vielä vatuloivat aloittamista. Tähän viittaavat sanakirjamääritelmässä reipas ja rivakka.
Minä olen keski-ikäinen ja aika varma mielipiteissäni, ja saatan niitä intoutua puolustamaan. Jos kuulen paremmat perustelut, muutan kyllä kantaani eli mikään itsepäinen en silti ole. Olen erittäin aikaansaapa ja työssäni ison asiantuntijaorganisaation johtajana hoidan useita tehtäviä samanaikaisesti.
Kyllä minua voisi räväkkänä pitää. Kouluttamaton tai moraaliltani lepsu tai suunapäänä pälättävä en kylläkään ole, eikä räväkkyys niihin minusta edes liity.
No johan joku mieltää ton myönteiseksikin. Minä ajattelen myös, että värikkyys ja tietty särmikkyys ovat hyviä asioita. En ymmärrä, miten hanakasti naiset puukottaa selkään sellaista, joka esintyy avoimesti, suorasti ja pelottomasti.
Muiden loukkaaminen ja tyhmä pölötys ovat eri asia. Räväkkä ei kieroile eikä mielistele ja sanoo mielipiteensä rehellisesti. On oma itsensä. Mitä pahaa siinä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No johan joku mieltää ton myönteiseksikin. Minä ajattelen myös, että värikkyys ja tietty särmikkyys ovat hyviä asioita. En ymmärrä, miten hanakasti naiset puukottaa selkään sellaista, joka esintyy avoimesti, suorasti ja pelottomasti.
Muiden loukkaaminen ja tyhmä pölötys ovat eri asia. Räväkkä ei kieroile eikä mielistele ja sanoo mielipiteensä rehellisesti. On oma itsensä. Mitä pahaa siinä on?
Siinä on se paha, että iso osa naisista on kasvatettu kilteiksi ja välttämään rehellistä omana itsenään oloa. Näkee hyvin tästä ketjusta, että sellainen mielletään white tr.ash-meiningiksi, vaikka sellaisesta ei tietenkään mitenkään välttämättä ole omana itsenä olossa kyse.
Omana itsenä oloa voi olla vaikkapa ihan vaan se, että ei koko ajan mieti, mikä on "soveliasta", "muodikasta" ja somessa hyväksyttyä.
Te naiset ootte vähän säälittävää sakkia.
M35
Poiketen valtavirrasta räväkkä on mielestäni hyväntahtoinen. Ei riidanhaastaja tms. Kuvaavinta ehkä on, että hän astuu hiukan rajojen ulkopuolelle, peloton.
Vierailija kirjoitti:
M35
Perustele
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matala koulutustaso.
Ei tämä itsessään kyllä liity mitenkään räväkkyyteen. Olen itse hyvin ujo ja hiljainen hissukka vaikka olenkin matalasti kouluttautunut.
Eipä liitykkään.
Ainakin ennen näyttelijöissä ja toimittajissa oli räväköitä naisia. Oikeasti ikävä sitä aikaa. Räväkkyyteen liittyy vahvasti huumori. Kyllä räväkkä periaatteessa räkättää myös itselleen ja omille toilailuilleen.
Räväkkä nainen ei ujostele olla naisellinen jopa vähän överillä tavalla. Tietynlainen kropanmalli edistää asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M35Perustele
Voitteko te edes kuvitella miesten paheksuvan toisiaan siitä, että joku on "räväkkä"? Niin ette voi, koska miehille räväkkyys - pelottomuus, suoruus ja värikkyys - on ehdottoman hyviä asioita.
Te nyhjäätte ikuisesti kentän laidalla, kun ette osaa pitää noita asioita naisilla hyvinä puolina.
Räväkkyyteen ei liity minkäänlaisia positiivisia viboja! Sanoisin hillityn ja hallitun vastakohta.
Kovaääninen. Kouluttautumaton. Monesti mt-ongelmainen. Usein kuluneen näköinen ihan nuorenakin: huonosti tehty voimakas meikki, tyylitajun puute vaatevalinnoissa, blondatut tai shokkivärjätyt hiukset. Miesten huomion hakeminen ja näiden seurassa viihtyminen. Nautintoaineiden monipuolinen sekä runsas käyttö ja roskaruoan mättäminen = lihavuus. Useita avioliittoja/kihloja/kevyitä suhteita, joista siunaantunut lapsia moneen suuntaan. Uusperhekuviot. Matalapalkka-ala tai työtön.
Yksinään nämä kohdat eivät välttämättä vielä kerro mitään, mutta jos listauksesta voi ruksia vaikka puolet, alkaa se silloin näyttää vahvasti hakemaltani "räväkkyyden ruumiillistumalta".
Joku sanoi koulutustasonkin, mutta itselleni räväkkä on tempperamenttinen, voimakkaasti ulospäinsuuntautunut, ei tunne häpeää tekemisistään, ei itsekritiikkiä, omia mielipiteitään avoimesti ja kärkkäästi esiintuova. Ulkonäöllisesti voi olla myös voimakasta hiusväriä, meikkiä tai värikästä tai seksikästä pukeutumista, mutta jo pelkästään suulaus ja tempperamenttisyys tuo räväkän vaikutelman.
Näitä on itse asiassa paljon KTM:ssä erityisesti. Johtotasolta löytyy myös hyvin edustettuna, lähes kaikki HR-johtajat ovat tätä tyyppiä.
Itseään Pikku Myyksi kuvaileva, punatukkainen ja tatuoitu ketjupolttaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matala koulutustaso.
Ei tämä itsessään kyllä liity mitenkään räväkkyyteen. Olen itse hyvin ujo ja hiljainen hissukka vaikka olenkin matalasti kouluttautunut.
Eipä liitykkään.
Ainakin ennen näyttelijöissä ja toimittajissa oli räväköitä naisia. Oikeasti ikävä sitä aikaa. Räväkkyyteen liittyy vahvasti huumori. Kyllä räväkkä periaatteessa räkättää myös itselleen ja omille toilailuilleen.Räväkkä nainen ei ujostele olla naisellinen jopa vähän överillä tavalla. Tietynlainen kropanmalli edistää asiaa.
Samaa mieltä. Koska räväkkyyteen liittyy rohkeus, suoruus ja teeskentelemättömyys, siihen liittyy myös huumori ja itseironia. Räväkkä uskaltaa nauraa itselleen.
Tyyli siihen ei minusta liity muussa mielessä kuin siten, että mikään harmaa hiirulainen räväkkä ihminen ei ole, vaan pukeutuu juuri niin kuin sattuu haluamaan, miettimättä liikaa sitä, mikä on "soveliasta ja muodissa". Voi siis pukeutua yhtä hyvin miehekkäästi tai vaikka pelkkään mustaan ja pelkistetyn graafisewn tyyliin. Erottuu kumminkin massasta.
Eikös räväkät ole niitä jotka tunnustelevat baarissa miesten etumuksia lupia kyselemättä?
Paitsi että mulla ei oo kirjava eikä ees punanen tukka, en polta, en juo kaljaa enkä siidereitä, en ole työtön.