~~~ENSKARIT viikonloppuna~~~
Tässä on vielä linkki perjantain pinoon:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=7738981&p=2&tmode=1&smode…
Kommentit (21)
Täällä päin maailmaa on kyllä maailman ihanin ilma, pitää varmaan lähteä rantaan tai ainakin ulos! Nettipimento on toivon mukaan nyt ohi, voin taas ahkerammin käydä lukemassa ja kirjoittamassa kuulumisia tänne.
Omaan napaan ei kyllä kuulu mitään uutta. Kuuluisikin jotain uutta, mutta ei. Muutettiin miehen kanssa eilen tilapäisasuntoon, asumme nyt siis solukämpässä :p
Pitää käydä lukemassa noita viime päivien pinoja, jotta voin vähän kommentoida muiden juttuja. Palaan siis asiaan vähän myöhemmin :)
Han ja Pööpö 10+2
[color=#2E8B57]Mä oon ollut jo muutaman tunnin pystyssä, mutta oon vaan juonut kahvia ja tuijotellu ulos parvekkeelta =) Hellettä, hellettä!
Ei sit mitään asiaa tälle päivälle..Kunhan tulin toivottamaan kaikille oikein mainiota päivää!!!!!
t. poppis 11+3 (4 days to go!)
Eli tää mamma on ollut aika tiiviisti koko viikon möksällä, vain postia käynyt koukkaamassa kaupungissa. Viime yö oltiin kuitenkin täällä kotona ja voi tätä tuskaa: tänne sulaa. Nyt vain ootan, että pyykkikone lopettaa ja suuntaan taas takaisin mökille, missä voi vaikka lillua kaulaa myöten järvessä koko päivän. :o)
Ukkokulta oli eilen terassikierroksella naapurikaupungissa ja minä kävin yöllä sen hakemassa. Ei sovi mulle enää nuo yöherätykset. Silloin yöllä ja edelleen nyt aamupäivällä päätä särkee ja sormien niveliä kans ihmeellisesti jomottaa. Mistähän se vois johtua?
Eilen muuten käytiin laittamassa vauvavakuutuspaperit vetämään. Saa nähdä, saadaanko. Toivottavasti.
Mutta, mitäs muille? Ainakin Jennin perheelle sylintäydeltä onnea pikkuisesta pojasta!!! Ja Pepsikselläkin jo hyvä olo - hienoa! Q nauttii äippälomasta ja poppis oli saanut uudet prillit. Mörötin oli palannut kotiin ja Makkara haikailee takas Suomeen, Queenilla oli takana valmennusta. Ja joku uusi oli ilmestynyt joukkoon - tervetuloa! Ihan kauheesti tapahtuu viikon aikana, vaikka ilmeisen hiljaista onkin ollut... Voikaahan hyvin mammat älkääkä liikaa hikeentykö helteessä!
-Amy ja EkaVekara rv 24+2
Tai noh, taitaa mennä jo iltapäivää :)
Ja Viiville tervetuloa! Kiva kun tulee uusia koko ajan.
quiero: Niistä suppareista.. Mulla oli jo viikolta 22 ihan selkeitä harjoitus-suppareita, eli koko maha meni ihan kovaksi palloksi. Ja tosiaan niiden ei pidä tossa vaiheessa olla kipeitä. Yleensä niitä ako tulemaan kun oli rehkiny vähän liikaa tai lenkillä ollessa kävelly liian kovaa. Ei auttanu kun hidastaa tahtia :) Nyt nämä supparit on muuttunu vähän, maha tulee edelleen kovaksi palloksi mut välillä vihloo kun joku kääntäis puukkoa jossain kohdunsuulla tai sitten on ihan vaan menkkakipua. Kai niistäkin jotain apua on.. :D
Ihanaa kun tänään on vähän viileempi päivä, ne tais ne helteet siirtyä sinne Suomen puolelle :D Tulis edes sadetta tai ukkosta ni tuntuis paremmalta. Mun jalat oli eilen illalla aika komeet elefantit, mieskin ihan pelästy ja laitto mulle jalkakylvyn! Kiva istua sohvalla jalat viillessä vedessä ja tarjoili toi vielä jätskiäkin päälle! Kyllä se aina välillä osaa pappakin :D
Pitäs kyllä keksiä jotain tekemistä ettei sitä vaan istu täällä kotona ja odota että jos vaikka nyt.. hitaasti tuntuu menevän aika ja Yngve möyryää ihan normaaliin tapaan masussa. Ei näytä olevan sillä veitikalla kiire ulos :)
Ihanaa kesälauantaita kaikille Enskoille!
Mysan ja Yngve 38+2
http://www.gap.com/browse/subDivision.do?cid=5999
aikas kivoja äippävaatteita tuolla, ei vaan enää viitsis hirveesti ostella..laitan siis muiden ihasteltaviks;)
Queen ja Pulla rv 35+3
Taas yritän hetken viivähtää täs koneella..
Q: Vaikka mulla oli tosi selkeitä harj.suppareita silloin raskauden puolivälin paikoilla, en enää lopuks tunnistanut koko supistuksia (paitsi sit ne " oikeat" ). Vauva tunki itseään mahanahkaa vasten niin paljon, etten erottanut onko kyse siitä vai supistaako.
Ulkonäköä olitte pohtineet.. Meillä minä oon sinisilmäinen blondi (kuullostaa tosi " fiksulle" ) ja mies onkin sit Saharan eteläisestä Afrikasta. Daniel on iholtaan hiukan päivettynyt valkoinen :). Hiukset on tummat ja niitä on paljon + ne on pitkät (jos ois syntynyt täys/yliaikaisena ois varmaan saanut vetää ponnarille :) ), mutta suorat vaan kylvyn jälkeen taipuu ihan vähän. Nenä on hiukan " valkoista" nenää leveämpi, mutta ehkä vähän pystympi kuin isällään ja suu on ainakin isänsä mielestä mun suu. Tuo ihonväri tulee kyllä todennäköisesti tummumaan ajan kanssa, koska Nigerialaiset yleensä syntyvät vaaleina ja tummuvat iän karttuessa. Tosin miehn äiti on ollut kuulemma kovinkin vaalea iholtaan, joten sieltä saattaisi olla vaaleampaa väritystäkin peräisin.
Sit jos yrittäisin viel jotain synnytyksestä kertoa..
28.6. heräsin joskus 4.30 jälkeen siihen, että sänky on märkä. Sängystä noustessa " jotain" valui vielä lattialle. Soitin synnärille ja käskivät tulla sinne päivystykseen. Naistenklinikalle saavuttiin joskus ennen 5.30. Kohdunsuu oli tässä vaiheessa auki 1 cm, supisteli vähän ja aika kivuttomasti. Makailin siinä sit syke ja suppariseuranta piuhoissa vähän vajaa 9 asti. Koska eivät olleet varmoja lähdenkö synnyttämään vai osastolle odottelemaan. Tuolloin hiukan ennen 9 kohdunsuu oli auennut pariin senttiin, mutta supistukset alkoi heiketä. Sain peräruiskeen tehostamaan supistuksia. Heti tuon ruiskeen jälkeen alkoi tosi kivuliaat supistukset.
Noin klo 9 siirryttiin synnytysosastolle. Heti pian sain epiduraalin, koska kipu oli jo melkoisen kovaa. Ilokaasua en saanut lainkaan, eikä sitä siis edes tarjottu, koska voin vähän huonosti. Epiduraali auttoi tosi hyvin, vaikkakin sitä jouduttiin laittamaan 2 kertaa, koska 1. kerta vaikutti vain toiselle puolelle selkärankaa & lantiota. Synnytysosastolla makasin taas koko ajan käyrillä ja lisäksi sain tippana antibioottia (jos synnytys olisi käynnistynyt jonkin infektion seurauksena) ja jotain suola-sokeri-liuosta.
Kohdunsuun auettua 8 cm kivut palasivat. Tämä kipu oli lähinnä paineen (vauvan laskeutumisen) aiheuttamaa, mihin epiduraali ei kuulemma tehoa. 9 cm kohdalla painkipu oli jo kovaa ja kätilö käski kokeilla ponnistamista. Ponnistaminen ei onnistunut ja kätilö epäili että vauva olisi nenä ylöspäin. Yritin hetken istua sängyn vieressä jakkaralla, mutta tulin tosi huonovointiseksi ja oksensinkin. Kätilö auttoi takaisin sänkyyn ja sain vielä lisää puudutetta.
Klo 15 kohdunsuu oli auki 10 cm ja aloitettiin ponnistaminen. Kovasta yrityksestä huolimatta tuntui, ettei mitään tapahdu. Samalla kun itse väsyin, alkoi vauvan syke laskea ja kätilö leikkasi episiotomian. Tämä auttoin ja vauva syntyi 15.18.
Kerran aiemminkin vauvan sykkeet alkoivat laskea ja sain lisähappea, mikä nosti silloin sykkeen takaisin " normaaliin" .
Synnytyksen aikana kivut tuntuivat hetkittäin (ennen epiduraalia ja aukeamisvaiheessa 8-10 cm) sietämättömiltä, mutta se mitä aina sanotaan, että kun vauva on ulkona kaikki unohtuu, on totta :) (Ehkä ihan fiksu veto luonnolta..)
Kaiken kaikkiaan synnytyksestä jäi ihan hyvä maku. Kätilö oli superihana vanhempi nainen, joka tasan tiesi milloin tarvitsen rauhoittelua ja milloin tiukempaa komennusta :) Puudutteitakaan hän ei säästelly synnytyksen aikana, eikä tikatessa..
Jenni
Täällä yksi ensikko meinaa sulaa koneen äärelle... Mittari näyttää ulkona yli 30 varjossakin ja vaikka asutaan merenrannassa, niin ei merituultakaan näy. No pitää yrittää vain nauttia lämmöstä. Mikä kyllä saa ainakin mulla maitoa tulemaan rinnoista?! Onko muilla samoja kokemuksia?
Pepsiksen paineet oli laskeneet, hienoa! Otatte jatkossakin villipyllyn kanssa iisisti, niin hyvin menee... Mua vähän mietityttää ensi viikon töihin paluu, kun tämän aamun parin tunnin istuminen sai aika kipeitä tuntemuksia taas tuonne alavatsaan. No päivä kerralla kokeilen ja jos ei musta enää töihin ole, niin sitten kulutetaan aikaa muuten!
Q kyseli siitä kuoharista, Carl Jung nimistä tuo on. Mä olen ostanut sitä kerran Valintatalosta ja kerran s-marketista. Alkostakin kuulema löytyy! Se on aika kuivan makuista, kun mullekaan ei nuo yhtään makeammat siiderit ym. maistu.
Suppareista vielä. Kyllä musta tuntuu, että koko maha siinä kovettuu. Välillä mäkin olen miettinyt, että onko tämä supistus, kun tikru on työntänyt peppua oikein kovasti pintaan. Kipeän supparin kohdalla olen ollut seisovassa asennossa ja nojannut kyynärpäillä pöytää ja siinä sitten odotellut ohi menoa. Siinä asennossa maha tuntuu jotenkin vähän rennommalta, mutta silti kovalta. Aluksi tunnistin mahan kovettumisen parhaiten selällään maaten, mut nyt ei kärsi käydä makuulleen, etenkään selälleen.
Jenni, mukava, kun jaksoit käydä kirjoittamassa synnytyskertomusta! Toivottavasti toivut pian ja jaksat tulla ilahduttamaan meitä uuden perheen tarinoilla, niitä on niin mukava lukea!
Kyselisin vielä kohdunkaulan tilanteesta, jos joku osaisi neuvoa. Joskus luin, että kiinteä kohdun kaula tuntuu vähän samalta kuin nenä, mutta pehmeä paremminkin korvanlehdeltä (siis siltä rustottomalta osalta). Alkuraskaudessa lääkäri sanoi, että kohdun kaulan tilanteen voi kokeilla itsekin ja tuolloin omasta mielestäni tunsinkin kohdunkaulan sellaisena melko napakkana. Nyt tekisi mieli miehen kanssa petipuuhiin ja yritin sitten suihkussa käydessä kokeilla tuota tilannetta. En selvästi " löytänyt" kohdunkaulaa, vaan kaikki tuntui pehmeältä. Mietin, voisiko kohdun kaula olla sen verran ylempänä, etten sitä tuntenut, vai onkohan mulla jos sitten paikat pehmenemässä? Jos joku osaa vastata näin ihmeellisiin kysymyksiin, niin olisin kiitollinen!
Gallupiin en ole tainnut vielä aiemmin vastata: Ollaan melko saman oloisia miehen kanssa. Minä ehkä vähän vaaleampi, mutta sinisilmäisiä molemmat. 4D:ssä näytti siltä, että tikrulle tulee pitkät jalat, mitkä ehkä periytyisi enemmän isältä. Kasvokuvasta " löydettiin" mun nenä ja posket. Leuka on enemmän isän leuan oloinen. Voimakas amorinkaari on pienelläkin huulissaan, kuten meillä molemmilla. No aika näyttää, minkä näköinen ja oloinen tyyppi sieltä tulee...
Nyt vähän kävelemään, kun tätä istumista yritän vältellä...
Hyviä vointeja kaikille!
Sippu ja pikku-tikru 29+1quiero3:
Huh hellettä!!! On kyllä aikas kuumaa ollut, ei oikein jaksa mitään tehdä, muutakuin pakolliset.. nyt tietysti minullakin loma loppunut ja töissä saa ahertaa:( Ei oo kyllä hääviä potilaillakaan tässä helteessä, jos ei meillä hoitajillakaan!
No niin.. siihen alkuunhan tuli melkos mukavasti kunon valivali-tekstiä;) Luin kyllä pinoja taas läpi, mutta eipä kauheesti taas muistu kommentoitavaa mieleen, mutta pistetään helteen piikkiin, pehmentää tämän pikku pään kyllä ihan totaalisesti!
Jenni oli ainakin käynyt kirjoittelemassa, oli kiva kun jaksoit käydä! Kovasti onnea minunkin puoleastani, en ole tainnut muistaa ollenkaan onnitella!
Amy oli käynyt piipahtamassa, ihan kateellinen olen.. olisi niin ihana vaan olla ja uida;)
Hui, meidän pinossahan alkaa olla jo aikas moni ihan loppusuoralla!!! Itse vielä odottelen sitä ihmettä, että ne viikot muka alkaa juosta=) uusi nimikin näytti jossain välissä olevan, oikein paljon onnea.. ja paljon liimaa ja tarrasukkia sinne!!!
Omaan napaan ei hassumpia.. tosin, nyt jo neljä ihmistä on huomauttanut minun masusta.. voisiko ihan oikeesti olla että se jo näin pian alkaa minulla näkyä, olisi kyllä aikas ihanaa:) Mutta on se kyllä tosiasia, että vaatteet on alkanut kinnaamaan, puolet vaatteista, varsinkin housuista ja hameista, on jäänyt kaappiin käyttämättömänä.. Kyllä se kai on vaan uskottava:)
Nyt suihkuun ja sitten vaan sohvalle löhöilemään kintut ylhäällä.. eipä tässä oikeen muuhun kykene:)
Voikaahan hyvin!
Siru ja tiituli rv 12+4
Ihanaa lukea Jennin synnytyskertomusta, tuollaiset ennakkopalat saavat omankin (tulevan) synnytyksen tuntumaan oikeasti todelliselta.. Mulla on tuttava jonka mies on Gabonista, ja heidänkin vauvallaan on ollut tosi paljon hiuksia jo heti syntymästä lähtien :)
Nyt on palattu mökiltä sivistyksen pariin. Omaan napaan ei mitään uutta, paitsi että kohtu jo tosi selvästi käsin tunnustellessa. Ulos päin se näkyy edelleenkin vain alasti ollessa ja omin silmin, mutta eiköhän se kuukauden sisällä pullahda muidenkin ihailtavaksi ;) Aika vaan kuluu pirullisen hitaasti! Ja lomakin loppuu huomenna, maanantaina pitää jo mennä töihin...
Nyt katsomaan peliä.
Kandi 15+jotain, lomapäässä laskut sekaisin.
Nyt vihdoin taas koneen äärellä. Nettipimento helpottaa kun maanantaina paluu loman jälkeen töihin koneen ääreen:( Eli siis jotain positiivista on töihin paluussakin..
Hitsi kun moni on jo pitkällä, tuntuu että Q säkin just vasta plussasit:) Aika kyllä menee lujaa vauhtia!
Onnea Jennille!!
Elikkäs, olin sitten ultrassa viikolla ja taas meni viikot aiemmiksi. Eli menkkojen mukaan viikkoja ois 7+6, mutta kokoa olikin vain 5,5mm, joten nyt eletäänkin sitten vasta viikkoja 6+4. Laskettuaika muuttui 28.2! aika hassu juttu, ovista tikuttelin ja plussa tuli, mutta siihenkään aikaan ei viikot osu mitenkään. Näiden uusien viikkojen mukaan raskaustesti ei olisi voinut raskautta vielä silloin näyttää edes, kun plussan testasin. Onko muilla masuasukki ollut jotenkin normaalia pienempi tai muuten vain viikot siirtyneet tällä tavalla?
Sydän siellä jumputti kovaa, eli kaikki muuten hyvin:))
Nyt nukkumaan, mukavaa viikonloppu kaikille!
A + törriäinen 6+4
Oih, toiset onnelliset ovat saaneet oman kullannuppunsa jo syliin, ONNEA! :) Oli mukava lukea synnytyskuulumisia.
Minä olen varmaan jotenkin jälkeenjäänyt näissä vauvahössötysasioissa, kun vielä odottelen ensimmäistä neuvolaa, kun osa on jo käynyt ultrassakin. Viikkoja kuitenkin " jo" 10+3 enkä tosiaan ole edes ensimmäisessä neuvolassa vielä käynyt :/ Se taas ei ole minun vikani, tilasin ajan jo viikolla 5 mutta neuvolatäti vähän naureskellen totesi, että " ei tässä vielä mikään kiire, oot niin aikaisessa vaiheessa, pistetään tuonne heinäkuulle" . Ensi perjantaina pääsen lopultakin saamaan lisätietoa siitä, mitä tapahtuu.
Siru, kyllä musta tuntuu jo tässä vaiheessa, että viikot menee tosi nopeasti eteenpäin. Tuntuu, että vasta tein plussatestin ja nyt jo yhdennellätoista viikolla raskaana. Jos koko raskausaika sujuu tätä vauhtia, niin mullahan on vauva sylissä alta aikayksikön! :)
Milloinkahan tuo masu alkaa paisua? Toistaiseksi ei ole edes turvotusta (normaalia enempää siis). Itse kyllä tunnen, että kohdun seutu on aivan pinkeä ja pikkiriikkisen pullollaan, mutta ei sitä ulkopuoliset huomaa, paitsi kokeilemalla.
Äh, töihin pitäisi pian joutua, onneksi ei ole kuin muutama tunti. Jospa sitä sitten pääsisi käymään vaikka uimassa tms.
Han ja Pööpö 10+3
Nyt ei tule mitään juttua, josko myöhemmin:)
Queen ja Pulla rv 35+4
Onpas hiljainen sunnuntai! =)
Me käytiin tänään Nauvossa hakeen se vauvansänky ja oli jopa uimakassi mukana jos oltais löydetty joku kiva paikka, mutta ihmisiä oli vaan joka puolella niin pirusti, ettei sitten viitsitty mennä..Onget käytiin äsken ostamassa jos vaikka ensi viikonloppuna veneellä löydettäis joku poukama, jossa pääsis uimaan ja onkimaan..=)
Käytiin kahvilla kummipojan luona ja tuntu kasvaneen ihan kauheesti viime kerrasta! Poika on nyt 2,5kk:n ikäinen komia tuhertaja =)
Jäätelöä menis litratolkulla..Yritän toppuutella itseäni....välillä....huonolla menestyksellä..=)
Nyt hetkeksi lukemaan ja rauhoittumaan..Mukavaa päivänjatkoa!
t. poppis
Mun selain muistaa noi otsikot, ja voinkin siitä aina tarkistaa, toistanko pahasti itseäni. Huh ja moikka oli ainakin jo listalla, en nyt muista, lienenkö tervehtinyt teitä tuolla tavalla viimeksi käydessäni vai liittyykö tuo huh pahoinvointiin. :-)
Mut huh hellettä. Kämppä on kamalassa kunnossa ja mulla verenpaine nousee joka kerta kun näen pölypalleron, eli pitäis siivota ja nyt olis muuten aikaa, mut vähän epäilyttää kannattaako touhuun ryhtyä kun lämmintä on +30 astetta... Toisaalta jos lämmin jatkuu vielä vaikka viikon, niin pitää täällä silti siivota. Ja nyt olis mies viikonlopun vietossa apuna... :-D parempi panna ehkä se hommiin ja ite pyyhkiä pölyjä. Jos lykkään vielä, niin saan kohta imuroida yksin viikolla!
Meinasin eilen pökrätä totaalisesti, kun käytiin ensin miehen kanssa ostamassa parveketomaateille kasvualtaat ja vielä alennuksesta vähän kukkia, ja rupesin niitä sitten helteisellä parvekkeella istuttelemaan. Ihan piti levätä monta tuntia sen jälkeen, kun silmissä sumeni ja hyvä etten kaatunut! Tuo istututushomma on semmoista kyykkimistä ja pää alaspäin oloa, että jos ei tule heikko olo niin ei sitten mistään. Eikä juominen ilmeisesti auta, tai pitäis olla koko ajan pullo huulessa. :-/ Mut tää johtui varmasti raskaudesta, ei mulla ennen ihan näin vähästä ole voimat menneet.
Toi (.) tunkee ilmeisesti aina ekaksi, pitäis opetella vähän hillitsemään! :-) Nytpä sitten yritän kommentoida kunnolla.
Jennille ekaks vielä kiitokset synnärikertomuksesta! Mukavaa, että sun fiilikset oli vaikeuksista huolimatta positiiviset. On teidän pikkuprinssilläkin nyt ihmettelemistä tässä lämmössä, tai ei kai sitä niin huomaa jos on vasta lämpimästä kohdusta ulos tullut. :-) Mukavaa vaan varmaan, ei tule ainakaan kylmä helposti! Nopeaa toipumista ja voimia toivottelen minäkin! Ja Daniel on muuten kiva nimi!
Auroralle piti vastailla siitä ultrasta. Kyllä se taitaa aika tavallista olla, että viikot siirtyvät taaksepäin siinä alkuraskauden ultrassa. Joskus kyllä tosiaan jää miettimään myös tuota, että miten se saattoi edes näkyä... Mut eivät hormonimäärät ja viikot kai välttämättä vastaa, joten saattaa olla, että sikiö on vaan pieni mutta hormoneja on ollut jo tarpeeksi kun olet tehnyt testin. Meillä muuttui alkuraskauden ultrassa viikot 10+2 viikoiksi 9+5 eli 4 päivää tuli takapakkia, eikä siihen mitään erityistä syytä mainittu. Onneksi saitte sykkeen näkyviin! Ultra oli kyllä itselle ainakin aika iso juttu, tuntui että raskaus jotenkin muuttui konkreettisemmaksi sen jälkeen!
Amyllä oli mukavat mökkikuulumiset. Tuo kuulostaa oikealta lomanviettotavalta! Rennosti vaan. Itse olen vähän liian aktiivinen lomailija, aina pitäis olla jonnekin menossa ettei kyllästy. Saa nähdä pääsenkö järveenkään tänä kesänä ennen Jaakon päivää. :-/
Ja Hanilla vielä neuvola odottaa. Toivottavasti saatte sitten melko pian uuden ajan, kyllähän se on jo ekan lääkärinneuvolankin aika kohta! Kommentoin tuohon viikkojen kulumiseen sen verran, että minusta tuntuu, että viikot kuluvat edelleen aika samalla tahdilla, en tiedä, tuleeko mulle koskaan mitään sellaista vaihetta, että tuntuisi, että " unohtaa" raskauden ja sitten huomaakin, että viikkoja on tullut! Liittynee enemmän mulla ehkä elämäntilanteeseen, joka on pysynyt samana, aika rauhallisena, koko tähänastisen raskausajan.
Kandi: mulla alkoi muistaakseni just noilla viikoilla vähän näkyä masu ulospäinkin, olin just leirillä mun ohjattavien kanssa ja siellä aikuiset kiinnittivät siihen huomiota. Nyt sit viime viikosta lähtien oon saanut melko ylpeänä kannella pikkumasua. Toiset huomaavat heti, toiset eivät ennen kuin sanoo. Se on hassua, mietin jossain vaiheessa että luuleeko joku että mä olisin lihonut keskeltä mahaa pallon muotoisesti... Mut ei kai kaikki vaan katso sillä silmällä.
Mysan taitaa meidän porukasta olla lähinnä täysiä viikkoja, mielenkiinnolla luen aina sun kuulumisia! Ja onhan meillä nämä kaikki heinä-elomasuset. Voikaahan kaikki hyvin ja nauttikaa sen verran kuin voitte tästä pian muuttuvasta yhteisyydestänne vauvan kanssa! =)
Tuntuu, että möllikkä on ehkä liikkunut nyt helteellä vähemmän. Ehkä se ottaa iisisti ja nauttii äitin tarjoamista virvokkeista ;-). Maistelin eilen Stowford Pressin low-alcohol-siideriä, ja se olikin yllättävän juotavaa, ei kamalan makeaa. Ja Buckleria (olutta) on kulunut myös. Se on kirkkaasti parasta noista alkoholittomista oluista, ei lähes lainkaan vetistä eikä myöskään liian makeaa. Siinä ehkä mun paheet, jätskiä ei mun tee mieli niin kuin ei ennenkään, mut hyviä juomia kyllä. Kaikki kivennäisvedet on kans ykkösenä listalla. =) Ja mansikoiden himossa taidan suunnata tällä alkavalla viikolla vierailemaan kotipuolessa, siellä kun on pitkät penkit mansikkaa ihan omassa pellossa! Nam nam.
Jaa pitäisköhän tässä mennä vaikka suihkuun. Tänään vietetään Ole Naturisti -päivää (lehdestä luin), ja meillä sitä on toteutettu aika kirjaimellisesti koko päivän ajan. Pelkissä pikkupöksyissä on hyvä hiippailla kun ei ikkunoista sillä tavalla näe. :-)
Mut hyvää vointia taas kaikille masuisille ja käykäähän kirjoittelemassa!
Halein
Ladie ja möttis, rv. 18+3
ja samalla vastaamaan Queenille. Mulle tuli ekana mieleen noista sairaalaan otettavista kamppeista alushousut! Siis semmoset kunnon mammapöksyt jotka tukee ja joihin mahtuu ne jättirätit, itellä oli mukana ja kyllä oli huomattavasti mukavammat kuin ne sairaalan verkkopöksyt=D Mulla oli myös oma pyjama ja omat vaatteet päällä sairaalassa. Lakupussi kannattaa ottaa mukaan..! Muuten ei oikein tarvinnutkaan mitään, mies toi kylläkin vielä suklaata ja kotoa uuden kaksplussan luettavaksi joka oli sillä aikaa ilmestynyt. Omat pesuvehkeet oli myös ja käyttöähän niille tietysti tuli.
Kotiin sitten vauvaa varten puhdistuspyyhkeitä ainakin, itelle särkylääkkeitä kaiken varalta...ite en onneksi tarvinnut mutta hyvähän niitä on olla. Ja ruokaa kannattaa tehdä pakastimeen valmiiksi ettei ekana tarvitse siitä kotiin tullessa murehtia. Korviketta kannattaa myös muutama purkki hommata kaiken varalta.
Muuten sitä kyllä voi laittaa miehen asialle jos huomaa että jotain puuttuu..mutta kyllä meillä pärjättiin noilla eväillä aivan hyvin! kunhan kaikki isommat hommat on kunnossa kuten kaukalot ym=D
Täällä on niin moni tuttu nimi jo loppusuoralla että hui...!!!!
Mukavaa odotusta kaikille=)!
-Ankka & Alisa-
Sen verran vielä noista apteekeista haettavista, että sairaalassa ei imetysohjaus oikein toiminut, vauvalla väärä imuote ekat päivät->mulla rinnanpäät kipeänä, eli rasvaa valmiiksi kotiin! Meillä piti isukin hakea kun ei oltu varauduttu. Dexpanthenolia, sairaalan mukaan on sellainen rasva jota ei tarvi pestä pois ennen kun imettää.
-Ankka edelleen-
Niamey: Missäs te synnytättekään? Kuulosti vaan niin mukavalta se amme + koristelut ja se, että saa valita haluaako perhehuoneen. Me otettais sellanen heti jos taysissa sais...
Queen: Oli hauska se sun mies siellä valmennuksessa =) ...miehet on vaan niin hassuja. :)
Queiro: Oikein antoisaa ja rentouttavaa äitiyslomaa. Muista levätä nyt oikeen kunnolla varastoon, että jaksat sitten kun vauva syntyy... sit ei niin ehdi enää lepäilee. (tää oli kokeneemman ensikon neuvo mulle, jonka nyt sitten kerroin sulle =))
Ladie: Sun vauveli on alkanu oikeen urakalla myllää siellä masussa. =) Se on ihanaa. Mulle ainakin tulee aina hymy huulille, kun penni-enni touhuilee. =0)
Viivi & " Onni" : Tervetuloa joukkoon ja onnea plussan johdosta.
Mörötin: Tervetuloa kotoSuomeen! Oliko italiassa IHANAA ruokaa? ...tyhmä kysymys -> tottakai siellä oli! ;) Heh. Mä tykkään hirveesti italialaisesta ruuasta ja 1,5kk italiassa " asuneena" tekis kauheesti mieli päästä taas sinne SYÖMÄÄN!! =) Noh.. onneks ens kesänä on siellä ne serkun häät, ni sit ainakin mennään sinne. Missä päin Italiaa muuten olitte?
Jenni: Kiva kun kävit kirjottamassa sun synnytyskokemuksesta. Ei ainakaan kuulostanu miltään horror-tapahtumalta, joten ehkä sitten itekin uskaltaa synnyttää.. =) heh.. ei vaan. Kipua en pelkää, mutta sitä vähän, että millasen kätilön/kätilöt saan avukseni.
Tuuhan tosiaan kertomaan sitten vauva-arjen kuulumisia - ne meitä kiinnostaa kans aina! =)
Aurora79: Hienoa, että ultrassa oli kaikki hyvin vaikka laskettuaika muuttuikin. Pääasia,että siellä sydän sykki ja vielä oikeessa paikassa!! =)
OmaNapa:
Mä oon tässä viime aikoina huomannu, että on alkanu toi maha olee vähän tiellä aina sillon tällön... Lähinnä sen huomaa siinä kun sen kanssa törmäilee joka paikkaan. ;) Mietin jo, että pitäiskö viritellä mahanympärille joku pehmuste, ettei tulis kolhittua tota Penni-Ennin yksiöö niin kauheesti?! ;D heh... se oliski varmaan näky... vois ihmiset vähän kattoo pitkään.
Me ollaan nyt parina päivänä käyty uimassa ja on ollu kyllä HIRMU LÄMMINTÄ vettä.... IHANAA!!! Jännästi vaan sen uimisen jälkeen masun sivuja nipistelee ja vetää silleen erikoisesti. =) Oon miettiny, että alkaisin sitten syksymmällä käymään uimahallissa uimassa... se olis hyvää valmistautumista myös synnytykseen.
Tein muuten päätöksen, että en mee enää elokuussa töihin! =) Oon tosi tyytyväinen siihen päätökseen ja innoissani kun on töitä enää 3vkoa!!! =) Jee... sit pääsee lomailee. Tosin heti on kalenteri täynnä kaikkia menoja; vierailuja sukulaisilla ym. + odotukseen, synnytykseen ja vauvanhoitoon liittyviä ryhmiä ym. =0) KIVAA! Saa vaan keskittyä raskaana olemiseen ja rentoutua ystävien ja sukulaisten kanssa, joita ei oo pitkään aikaan nähny.
Nyt mä kyllä lopetan jo, kun selkä on tosi kipee tässä istumisesta. Palataan taas...
Burde ja Penni-Enni rv 28+0 !!!! :D (aatella... vastahan sen raskaustestin tein..)
Mä vastaan myös Queenille noista tarvikkeista:
Ne maidonkerääjät on hyvät! 2kpl niitä! Varsinkin alussa kun rinnanpäät on TODELLA kipeät, on parempi pitää niitä kuin liivinsuojia. Liivinsuojat kun kastuu ja kuivuu sitten kiinni nänneihin, niin se repäisy ei tee kauheen kivaa muutenkin kipeille nänneille. Sairaalassakin sanoivat, että maidonkerääjät on alkuun paremmat, saavat nännit vähän kosteutusta samalla.
Ainakin Kätilöopistolla sai pieneen purkkiin rasvaa, Lansinoh-nimistä, sitä nänneihin. On riittoisaa, mulla on sitä vieläkin kaapissa. Vaikka en ole sitä enää ekan kuukauden jälkeen käyttänyt...
Meillä meni ihan hirveesti harsoja, menee edelleen. Alussa imetys oli sotkuista puuhaa, maitoa oli joka puolella. Eli harsoja tai muita liinoja, vaikka vanhoista pyyhkeistä tai lakanoista tai jostain...
Apteekista:
-itselle särkylääkettä (taisin muutaman ottaa kotona kun sairaalasta kotiuduttiin, turha enää kärsiä synnytyksen jälkeen;))
-desinfiontiainetta (saattaa joutua vauvan napaa sillä putsaamaan)
Myös vanupuikot, vanulaput ja joku öljy (esim. Ceridal) on osoittautuneet hyviksi. Öljyä vanulappuun ja sillä voi kätevästi putsata vauvan kainalot, niihin kertyy jotain nöftää...
Siinä jotain=)
Hyvää odotusaikaa kaikille!
NapNap + tyttö 4kk
Jee, kivaa päästä kirjoittelemaan jo aamusta! Täällä palstalla taitaa tosin olla aika hiljaista näin heinäkuussa, kun porukka vaan lomailee.
Hyvä, että pepsilläkin on paineet tasoittunut! Nyt vaan lepäilet ja ajattelet itsesi ja pienen vaavinne parasta.
Mitäs kuohuviiniä sä oikein ostitkaan Sippu? Oliko se kuivaa? Mä join mökillä muutaman alkoholittoman siiderin, mutta kun ne on niin mahdottoman makeita! Ja 2v. hääpäivänä kesäkuussa me juotiin puoliksi pullo alkoholitonta valkoviiniä, joka sekin oli ihan ällömakeeta. Jotain kuivaa tekisi mieli...
Onko Suippo muuten seuraavana vuorossa lähdössä hakemaan nyyttiään? Vai ei kai Niamey ihan vielä lähde? Eihän sitä ikinä tiedä, on sullakin noita viikkoja jo ihmeellisen paljon!
Hui, meillä on kaikki valmistelut vielä kesken, joten nyt alkaa tuntua, että ehditäänköhän kaikki ajoissa. Mulla alkaa ilmeisesti ajatukset kääntyä tulevaan synnytykseen, kun prosessoin niitä joka yö ja nukun aika levottomasti. Joka unessa on nyt joku vauva tai imettävä äiti ja toissayönä siis tosiaan jo synnytinkin! :) Mun isoäidillä, äidillä ja siskolla on kaikilla mennyt synnytykset 9-10 päivää yliaikaiseksi, joten oon kyllä asennoitunut siihen, että tämäkään vauva ei lähde syntymään ennen syyskuun alkua. Saas nähdä joudunko yllättymään! :D
Sippu, sulla oli ollut noita supistuksia... Ja muillakin pidemmällä menijöillä jo varmaan. Kertokaapas, pitääkö sen mahan muuttua ihan joka kohdasta silloin kovaksi, vai voiko jonnekin sivuun tai esim. ihan ylös jäädä sellaista pehmeämpää? Mulla on nyt muutamia kertoja päivässä juhannuksesta lähtien tuntunut, että yhtäkkiä maha on lähes jokapuolelta kivikova, mutta mitään muita tuntemuksia siihen ei kyllä liity. Mietin vaan, että punkeeko poju silloin jotenkin itse enemmän pintaan, vai supistaako kohtu sen selkeästi tunnistettavaksi möykyksi tuohon keskelle. Onpas hassusti selitetty, mutta kyllä te varmaan ymmärrätte...?!
Hienoa viivi, että olit uskaltautunut tänne o-puolen Enskajoukkoon! Tervetuloa mukaan! Käythän ilmoittautumassa tuonne esittelypinoon, niin lisään sut listalle. Onnittelut vielä kerran sinulle ja miehellesi!
Nyt täytyy varmaan lähteä rannalle. Ostin eilen aurinkovarjon, jonka turvin on mukava leiriytyä, vaikka aurinko kuinka porottaisi. Viivi, jos satut olemaan täällä Espoon rannoilla ja näet varjon alla istuvan pallomahan niin tule juttelemaan! :D
-Q- ja -q- 33+5