Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

" Lumi teki enkelin eteiseen kertoo runoja rustaavan tyton ahdistuksesta ja itsemurhasta ja siina sivussa muuttuvasta Suomesta:

Vierailija
08.07.2006 |

Vesi oli mustaa kuin aikakin. Isä meni Ruotsiin, äiti lensi taivaaseen. Joku pani ikkunaan pahvisuojan"

SIIS MITÄ HÄH? en mä vaan ole koskaan kuullut et siinä mistään itsarista laulettais??

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
08.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tyttö hyppää lopulta sinne mustaan veteen ja äiti tappaa tästä järkyttyneenä itsensä. Mutta tämä on siis vain minun tulkinta. Jokainen saa tehdä omansa. Kertokaa!

Vierailija
2/26 |
08.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hector - Lumi teki enkelin eteiseen -|

|---- Levyltä Herra Mirandos (-73) -----|

|---------------------------------------|

Tyttö näki sillalta kuinka mustaa

vesi oli alhaalla jossakin...

Äiti kysyi: miksi tuo runoja rustaa?

Lapsi on kai päästänsä sekaisin...

Tyttö itki hetken ja katsoi taakseen -

villinä soi huokaus kaupungin...

Kuinka tämän tuntisi omaksi maakseen?

Vesi oli mustaa kuin aikakin...

Ja vesi oli mustaa -

äiti kulki mustissaan

ja pappikin sai kahvia juodakseen.

Ja isä oli kännissä,

kuinkas muutenkaan.

Joku kantoi kukkia eteiseen...

Toiset lähtee kuuhun ja toiset Ruotsiin.

Toisilla vaan pienempi palkka on.

Isä lähti viis vuotta sitten Ruotsiin -

äiti oli silloin jo onneton.

Minä panin ikkunaan pahvisuojan,

että edes jossakin lämmin ois.

Radiossa laulettiin: Kiitos Luojan,

sunnuntaina äitikin nukkui pois...

Ja isä meni Ruotsiin,

äiti lensi taivaaseen

ja pappi sai taas kahvia juodakseen.

Ja veli oli kännissä,

näin sen itkeneen.

Lumi teki enkelin eteiseen...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
08.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on hautajaiset. Mitäs muuta se tyttö siellä sillalla norkoilisi kuin hyppäämistä?

Vierailija
4/26 |
08.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

on hautajaiset. Mitäs muuta se tyttö siellä sillalla norkoilisi kuin hyppäämistä?

Vierailija
5/26 |
08.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muut oli kyllä tuttuja.

Vierailija
6/26 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja ei ole koskaan tainnut elää tai kokea äärimmäistä köyhyyttä ja epätoivoa sen takia.

Vierailija
7/26 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mutta kuka "minä" sitten oli enää hengissä näkemässä kuinka veli oli itkenyt?

Vierailija
8/26 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö tekee itsemurhan hukuttautumalla. Äiti kuolee suruun tai sairauteen, veli ei osaa ilmaista tunteitaan muuten kuin kännissä, isä pakenee Ruotsiin. Perhe hajoaa tytön itsemurhan jälkeen, tai vanhemmat ovat eronneet jo aiemmin.

Vierailija
9/26 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin mutta kuka "minä" sitten oli enää hengissä näkemässä kuinka veli oli itkenyt?

Voi olla kuka tahansa: sukulainen, perheen tuttu, kuolleen tytön kaveri tai joku sivustaseuraaja, jota perheen kohtalo on koskettanut.

Vierailija
10/26 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmas sisarus.

Vierailija
11/26 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertojahan on ulkopuolinen, ei suinkaan tyttö. "Tyttö näki sillalta kuinka mustaa, vesi oli alhaalla jossakin" eikä "minä näin sillalta kuinka mustaa, vesi oli alhaalla jossakin".

Vierailija
12/26 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riittää, että laulun kirjoittaja on hengissä. Itsarin tehnyt seuraa mielikuvana muiden kohtaloita.

Vierailija
13/26 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolmas sisarus.

" tein pahvisuojan, että edes.."

Vierailija
14/26 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karmea laulu kohtaloineen, enkä koskaan ymmärtänyt, minkä takia yläasteen musiikintunnilla pitää noin surullista laulua laulaa yhä uudestaan.

Vierailija
15/26 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisko tappoi itsensä hyppäämällä sillalta veteen. Itsemurhan jälkeen isä lähti Ruotsiin. Viisi vuotta isän Ruotsiin muuton jälkeen myös äiti kuoli (tappoi myös itsensä?). Veli oli kännissä äidin hautajaisissa.

Vierailija
16/26 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hectorhan kertoi Vain elämässä, että luki tytön itsariuutisen lehdestä, ja sen pohjalta hän teki tämän laulun. On surullinen ja nerokas, kuten parhaat laulut ovat.

Vierailija
17/26 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolmas sisarus.

Mitä tarkoitat?

Edelleen se kertoja tekee sen pahvisuojan. Se voi olla vaikka se kolmas sisarus, joka alussa kertoo, että tyttö näki sillalata kuinka mustaa. Tai kuka tahansa ulkopuolinen.

Ei lauluja nyt kannata tulkita kuin piru raamattua. laulu perustuu uutiseen Pohjois-Karjalassa nuoren tytön tekemään itsemurhaan.

Vierailija
18/26 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolmas sisarus.

Mitä tarkoitat?

Edelleen se kertoja tekee sen pahvisuojan. Se voi olla vaikka se kolmas sisarus, joka alussa kertoo, että tyttö näki sillalata kuinka mustaa. Tai kuka tahansa ulkopuolinen.

Ei lauluja nyt kannata tulkita kuin piru raamattua. laulu perustuu uutiseen Pohjois-Karjalassa nuoren tytön tekemään itsemurhaan.

Jaa. Kiitos tiedosta, uskoisin kyllä, että merkityksillä ei biisissä nyt leiketelty. Se on yhteiskunnan murros, joka kiteytyy kuvitteellisen perheen tragediaksi. Muuten biisi jäisi torsoksi temanttisesti. Vain mielipiteeni, master;)!

Vierailija
19/26 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Temanttinen. Joo. :D

Vierailija
20/26 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Temanttinen. Joo. :D

Ot: ?