Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Julkisen haun työpaikat

Vierailija
13.06.2020 |

Oli auki muutama paikka. Vakituisiin paikkoihin otettin työntekijät ulkoa. Paikassa on ollut määräaikainen tekijä joka nyt palaa sisällä vanhaan työhön. Annettiin ymmärtää että hän oli hakenut paikkoja. Onko tämä syrjintää?

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten näihin valtiolle,fi-paikkohin pääsee edes haastatteluun? Aina tulee ikäviä yllätyksiä vaikka täyttäisi muodolliset vaatimukset...

Niinpä. Mä en päässyt edes haastatteluun sellaiseenkaan virkaan, jota olen aiemmin samassa paikassa tehnyt. Olen siis voinut hakemuksessa kertoa käyttäneeni jo järjestelmää joka ko. virastossa on käytössä, käsitelleeni samoja asiakirjoja samalla tavalla kuin mitä tulevassa työnkuvassa tehtäisiin jne. Olen kirjoittanut kuinka pääsisin taustani vuoksi nopeasti taas sisälle työhön pienellä perehdytyksellä. Entinen esimieheni olisi siellä samoilla käytävillä ja häneltä olisi voinut minusta kysellä, mutta liekö hänellä edes oli tietoa hakemisestani? Olisi saattanut suositella, ainakin tykkäsi kovasti työskentelytavoistani.

"Normaalissa" työpaikassa kutsuttaisi varmaankin haastatteluun, jos vanha, hyvä työntekijä hakisi taas paikkaa firmasta. Siis vaikka joku entinen Sotkan myyjä, johan siinä rekrytoija olisi mielissään kun "Tuija" haluaisi tulla takaisin.

Kuulostaa valitettavan tutulta. Työhön perehtyminen kävisi helposti aiemmalla kokemuksella, minkä olen nostanut hakemuksessa esiin. Ei mitään apua. Kerran taas hain esimiestehtävään sillä yhdistelmällä, että minulla on esimistyöstä pitkä kokemus ja että olen tehnyt sitä työtä käytännössä, jota olisin sitten käytännössä ohjannut, jos olisin saanut viran.

Joo. Tosi kivaa ja mieltä ylentävää tämä työnhaku, kun ei pääse haastatteluihin mihinkään. Ei perus tusinatyöhön mihin on 100 muuta hakijaa koska ei ole mitään erityistä spesiaalia kokemusta, mutta ei myöskään sellaiseen duuniin jonka tyyppisestä olisi kokemusta, koska valitettavasti se sellainen duuni on siellä valtiolle.fi haussa.

Mä käytän sitä samaa tusinapohjaani joka paikkaan hakiessani. Muutan vaan alkuun sen tehtävän ja työnantajan ja sitten järjestelen tarvittaessa kappaleet eri järjestykseen tai vaihdan adjektiiveja. Se tuossa valtiolle.fi-sivustossa on hyvä puoli että saa helpolla hakemuksia tehtyä.

Vierailija
42/55 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt julkisen sektorin työnantajalla määräaikaisuuksia 8 vuotta ilman päivänkään taukoa sopimusten välillä. Silti minua ei valita vakituiseksi. En tiedä, onko oikein, mutta tämä syö itsetuntoa aika paljon. Todella lannistavaa tajuta olevansa huono työntekijä, vaikka saan hyvää palautetta esimiehiltä ja asiakkailta. En ole esimiestehtävissä vaan siivoojana. Asun pienellä paikkakunnalla, jossa ei ole paljon mahdollisuuksia työllistyä yksityiselle puolelle. 

määräaikaisuuden ketjutukseen ei sinun kohdallasi kyllä tällä lukemalla ole perustetta. Työllehän on selvä, jatkuva tarve. Ei ole kyse enää jostain lyhytaikaisesta tai tilapäisestä tarpeesta.

Pomoilla on aina joku selitys. Olen sitten ajatellut, etten vain ole vakituisen paikan arvoinen työntekijä. Jotain vikaa minussa on. Kai näihin määräaikaisuuksiin kelpaa kuka tahansa. Pienellä paikkakunnalla ei ole tulijoita jonoksi asti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten näihin valtiolle,fi-paikkohin pääsee edes haastatteluun? Aina tulee ikäviä yllätyksiä vaikka täyttäisi muodolliset vaatimukset...

Niinpä. Mä en päässyt edes haastatteluun sellaiseenkaan virkaan, jota olen aiemmin samassa paikassa tehnyt. Olen siis voinut hakemuksessa kertoa käyttäneeni jo järjestelmää joka ko. virastossa on käytössä, käsitelleeni samoja asiakirjoja samalla tavalla kuin mitä tulevassa työnkuvassa tehtäisiin jne. Olen kirjoittanut kuinka pääsisin taustani vuoksi nopeasti taas sisälle työhön pienellä perehdytyksellä. Entinen esimieheni olisi siellä samoilla käytävillä ja häneltä olisi voinut minusta kysellä, mutta liekö hänellä edes oli tietoa hakemisestani? Olisi saattanut suositella, ainakin tykkäsi kovasti työskentelytavoistani.

"Normaalissa" työpaikassa kutsuttaisi varmaankin haastatteluun, jos vanha, hyvä työntekijä hakisi taas paikkaa firmasta. Siis vaikka joku entinen Sotkan myyjä, johan siinä rekrytoija olisi mielissään kun "Tuija" haluaisi tulla takaisin.

Minkä takia virkasi tuossa työpaikassa päättyi?

Oli varmaan määräaikaisen löysässä hirressä ja etsi uuden työn itselleen.

Vierailija
44/55 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talon sisältä saatetaan hyvin ottaa hommaa määräaikaisena hoitanut tai sitten ei oteta. Ei määräaikaisena paikkaa hoitanut ole missään etulyöntiasemassa muihin hakijoihin. 

Ei kai kukaan vaihda vakituista työpaikkaansa määräaikaiseen? Määräaikaiseen on aina vähemmän hakijoita. Meillä on kerran surkuhupaisa haku pitkän sairausloman sijaiseksi (tiedettiin, että se melko varmana jatkuu)kunnan toimistoon. Toimistotöitä, näppärä ja fiksu yo olisi pärjännyt tai merkonomi. Kolme saatiin juuri ja juuri työkkäristä haastatteluun. Yksi sanoi heti ettei aio tulla koska on pieni lapsi kotona, että turha häntä valita. Toinen oli tuloissa mutta loppumetreillä ilmoitti että oli kaupan kassan homman naapurista (tässä työmatka olisi ollut yli 30 km) ja kolmas ei tullut ollenkaan haastatteluun. Tuon työn vakituinen tekijä jäi sitten tk-eläkkeelle eli paikka muuttui vakkariksi.

Vierailija
45/55 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Määräaikainen virka. Itseasiassa palkkatukityö, joten työkkäri päätti että minun sopimusta ei jatketa vaan uuden vuoro on tulla. Minä olisin halunnut jatkaa ja esimies olisi halunnut minun jatkavan, mutta eipä voinut mitään.

Vierailija
46/55 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen päässyt ihan kirjoittamalla hyvän hakemuksen.

Vierailija
47/55 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Määräaikainen virka. Itseasiassa palkkatukityö, joten työkkäri päätti että minun sopimusta ei jatketa vaan uuden vuoro on tulla. Minä olisin halunnut jatkaa ja esimies olisi halunnut minun jatkavan, mutta eipä voinut mitään.

Työkkäri ei voi päättää, kenet työnantaja saa palkata töihin. Palkkatuen se toki voi jättää myöntämättä, mutta se ei estä sitä, etteikö työnantaja voisi jatkaa sopimustasi. Viran täyttämisen perusteena ei voi olla palkkatuen saaminen, eli oliko kyseessä oikeasti virka, vai toimi?

Vierailija
48/55 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkkäri ei voi päättää, kenet työnantaja saa palkata töihin. Palkkatuen se toki voi jättää myöntämättä, mutta se ei estä sitä, etteikö työnantaja voisi jatkaa sopimustasi. Viran täyttämisen perusteena ei voi olla palkkatuen saaminen, eli oliko kyseessä oikeasti virka, vai toimi?

Puhuttiin virkaan nimittämisestä ja työtodistuksessakin lukee virka. Tämä homma oli siis sellainen, missä oli aina puoli vuotta kerrallaan joku palkkatukilainen, sitten tuli aina uusi tilalle. Esimies kävi minulta kysymässä haluaisinko jatkaa jos työkkärille asia olisi ok ja suostuin ilman muuta, oli tosi kiva duuni. Työkkäristä sitten tuo sanottiin ettei puolla minulle enää jatkoa palkkatuelle, nyt on toisen vuoro.

En tiedä mikä kuvio tuossa sitten oli, eikö ollut resursseja palkata ketään puljun omille rahoille vai oliko ne jotenkin sitoutuneet siihen, että tuo virka oli palkkatukilaisille varattu. Lähiesimieshän se kyseistä järjestelyä manasi, oli kuulemma erittäin ikävää aina vaan opettaa uusi tyyppi talon tavoille.

Vierailija
49/55 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitä se kertoo tästä määräaikaisesta, joka on tehnyt tätä hommaa eikä tullut valituksi? Kannattaisiko ehkä katsoa peiliin, jos on jo saanut näyttää taitonsa, mutta silti otettiin se riski, että otetaan ulkopuolinen.

Rekrytoin valtavasti julkiselle puolelle. Jos on sisäinen hyvä hakija, joka tunnetaan, totta kai hänet valitaan. Ei se uuden perehdyttäminen niin kaksista ole ja aina ottaa aikansa. Tässä tapauksessa ulkopuolisessa on ollut enemmän sellaista potentiaalia, jota virassa (oletan) tarvitaan.

Voit totta kai valittaa tästä, mutta eihän se johda muuhun kuin että homma aloitetetaan korkeintaan alusta siinä tapauksessa, että siinä on tapahtunut muotovirhe. Ei HO sano, että ottakaakin Liisa eikä Lassea. Tässä vaiheessa uusi tyyppi on hoitanut jo tätä virkaa pitkään ja jos on menestynyt siinä, tulee uudelleen valituksi.

Kenelläkään ei ole subjektiivista oikeutta virkaan.

Näin

Vierailija
50/55 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen päässyt ihan kirjoittamalla hyvän hakemuksen.

Se hakemuksen tekeminen on kyllä olennainen asia. Vaikka se valtiolle.fi -formaatin hakemuskin onkin rasittava. Omassa organisaatiossa sen hakemuksessa esitettävien tietojen osalta vertailut koostaa HR-henkilö. On korostettu monta kertaa, että valinnat haastatteluihin pääsevistä tehdään hakemusten perusteella. Eli vaikka olisit kuinka tuttu hakija omassa talossa, niin huonolla hakemuksella ei tule kutsua edes haastatteluun.

Onhan se rasittavaa mutta toisaalta se on avointa, kun vakiviroista tulee nimitysmuistiot kaikille hakijoille. Eli se nimityspäätös pitää oikeasti myös kyetä perustelemaan.  Itse olen saanut oman viran aikanaan niin, että kirjoitin hakemuksen ja sitten vain tuli tieto virasta. Ei haastattelua edes. Sittemmin tuli pakolliseksi haastattelut ja kunnon muistiot. Reilumpi peli kaikin puolin.

Vierailija
51/55 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

täytynut olla toimi

Vierailija
52/55 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälle määräaikaiselle jota ei valittu sanoisin:

Helpointa ja yksinkertaisinta olisi kysyä haastattelijalta, mitkä olivat omat vahvuudet ja heikkoudet verrattuina niihin, jotka tulivat valituiksi. (Jos määräaikaisena työskennellyt ei päässyt haastatteluun, kannattaa kysyä miksi ei päässyt.) Samalla voi ilmaista, että olisi halukas jatkamaan tiiminvetäjänä kun sitten sopiva tilaisuus tulee, ja kysyä, mitä osaamista olisi hyvä kehittää jatkossa.

Yhden ihmisen näkemys voi olla yksipuolinen, joten samaa kannattaa kysellä omalta esimieheltä tms., jotta saat laajemman kuvan siitä millaisena sinut nähdään työpaikalla. Sitten ei kun kehittämään näitä ominaisuuksia.

Kuten on jo todettu, kannattaa myös katsoa onko oma hakemusmalli sellainen, mitä voisi parantaa. Haastattelut voivat olla stressaavia, ja niitäkin voi harjoitella. Joko ihan kaverin kanssa, tai jos se ei tunnu luontevalta, niin sitten käy läpi tyypillisiä työhaastattelukysymyksiä ja mieti, miten niihin vastaisit haastattelussa.

Jos tiiminvetäjäksi ryhtyminen kiinnostaa, voit myös seurata muissa virastoissa avoimiksi tulevia paikkoja. Ei sillä asenteella, että nyt "kostan" ja lähden, kun minua ei huolittu, vaan sillä, että olet kiinnostunut nousemaan seuraavalle portaalle ja tarkkailet avoimiksi tulevia paikkoja laajemminkin kuin omalla työpaikalla. Tämä myös voi vähentää harmitusta tästä työnhausta kun suuntaudut eteenpäin.

On jossain määrin raskasta hakea työpaikkoja, mutta vaihtoehtoja ei oikein ole jos haluat edetä nykyisestä työpaikastasi toiseen tehtävään. Tsemppiä. 

Vierailija
53/55 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helpointa ja yksinkertaisinta olisi kysyä haastattelijalta, mitkä olivat omat vahvuudet ja heikkoudet verrattuina niihin, jotka tulivat valituiksi. (Jos määräaikaisena työskennellyt ei päässyt haastatteluun, kannattaa kysyä miksi ei päässyt.) Samalla voi ilmaista, että olisi halukas jatkamaan tiiminvetäjänä kun sitten sopiva tilaisuus tulee, ja kysyä, mitä osaamista olisi hyvä kehittää jatkossa.

Yhden ihmisen näkemys voi olla yksipuolinen, joten samaa kannattaa kysellä omalta esimieheltä tms., jotta saat laajemman kuvan siitä millaisena sinut nähdään työpaikalla. Sitten ei kun kehittämään näitä ominaisuuksia.

Kuten on jo todettu, kannattaa myös katsoa onko oma hakemusmalli sellainen, mitä voisi parantaa. Haastattelut voivat olla stressaavia, ja niitäkin voi harjoitella. Joko ihan kaverin kanssa, tai jos se ei tunnu luontevalta, niin sitten käy läpi tyypillisiä työhaastattelukysymyksiä ja mieti, miten niihin vastaisit haastattelussa.

Jos tiiminvetäjäksi ryhtyminen kiinnostaa, voit myös seurata muissa virastoissa avoimiksi tulevia paikkoja. Ei sillä asenteella, että nyt "kostan" ja lähden, kun minua ei huolittu, vaan sillä, että olet kiinnostunut nousemaan seuraavalle portaalle ja tarkkailet avoimiksi tulevia paikkoja laajemminkin kuin omalla työpaikalla. Tämä myös voi vähentää harmitusta tästä työnhausta kun suuntaudut eteenpäin.

On jossain määrin raskasta hakea työpaikkoja, mutta vaihtoehtoja ei oikein ole jos haluat edetä nykyisestä työpaikastasi toiseen tehtävään. Tsemppiä. 

Tosi hyviä neuvoja. En ole koko ketjua huolella lukenut, mutta tässä oli erilaisia tapauksia ja ketjutuksia. Sanoisin, että tästä saa vinkkiä moneen. Aina voi kysyä ja aina voi pitää silmät auki.

Vierailija
54/55 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kiitos viisaista sanoista

Vierailija
55/55 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä joku väitti, että määräaikaisuuksiin eivät vakkarit hae. Väärin.

Työhöni kuuluu myös rekrytointi ja totuus on se, että joka paikaan riittää hakijaa niin työttömistä, uranvaihtajista, kuin mistä vaan. Hyvin usein juuri on tilanne, että vakityössä oleva henkilö lukuisista eri syistä johtuen hakee myös määräaikaisia virkoja.