Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Neuvokaas, avioehto vaiko ei - toista kertaa avioon menossa

Vierailija
12.06.2020 |

Minulla on enemmän omaisuutta kuin tulevalla miehelläni, mutta hän tienaa enemmän (vaikka minäkin keskituloinen, hän suurituloinen). Omaisuutta ei ole hänelle kertynyt koska edellinen ero vei aika lailla omaisuuden. Eli: mikäli tässä ero tulisi (toivottavasti nyt ei heti häiden jälkeen, mutta koska tässä molemmat ovat eronneet niin en ole naiivi), mutta mikä olisi reilua? Minulla siis omaisuutta, mutta pienemmät tulot, mies tienaa miltei tuplasti minun palkan verran ja tulee siten kerryttämään elintasoamme ja varallisuuttamme siten. Eikö menisi aika fifty-sixty, että tässä tapauksessa ei olisi avioehtoa? Eli minä hyödyn hänen tuloistaan, mutta hän saisi erossa omaisuuttani?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuule teepä kuten vauvapalstalla neuvotaan. Kerro tämä myös miehellesi, ja lakimiehelle sitten myöhemmin.

Vierailija
2/13 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina avioehto, etenkin toisella kierroksella. Kolmas kierros voi jo odottaa oven takana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siitä avioehdosta ainakaan haittaa ole.

Vierailija
4/13 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ette tee avioehtoa, se, kumpi on avioliittonne aikana säästäväisempi, tulee kärsimään tappion mahdollisen eron sattuessa.

Olen sitä mieltä, että jos jommalla kummalla tai molemmilla on omaisuutta, avioehto kannattaa tehdä.

Vierailija
5/13 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu millaisia suunnitelmia teillä on. Onko toiveissa lapsia ja onko toisen puolison tarkoitus jäädä pidemmäksi aikaa kotiin? Jos ei, niin ilman muuta avioehto. Molemmat kartuttaa omaa omaisuuttaan. Jos yhteisissä suunnitelmissa on lapsia ja pidempi kotonaolo, olisi reilua kompensoida kotiin jäävän ansionmenetystä.

Vierailija
6/13 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvätuloinen tyhjätasku on aina taloudellisesti epäilyttävä, vaikka selitykseksi tulisi minkälainen tarina. Ellei sitten ole vasta valmistunut, joka ei ole kerennyt montaa kuukautta olla hyvätuloinen.

Tyypillisesti avioerossa, jos ei ole avioehtoa, parin yhteenlaskettu omaisuus laitetaan puoliksi kummallekin. Eli kyllä sille kumppanillesi olisi jotain pitänyt käteen jäädä erossa, ja eron jälkeenkin olisi pitänyt jo jotain kertyä säästöön, jos ei ole sitä tyyppiä, jolla raha ei pysy käsissä yhtään.

Eli tee se avioehto, ja pidä huoli, ettei puolisosi huijaa sinua myymään omaisuuttasi ja ostamaan rahoilla jotain "yhteistä", joka hyödyntää enemmän häntä kuin sinua.

Vierailija
7/13 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu millaisia suunnitelmia teillä on. Onko toiveissa lapsia ja onko toisen puolison tarkoitus jäädä pidemmäksi aikaa kotiin? Jos ei, niin ilman muuta avioehto. Molemmat kartuttaa omaa omaisuuttaan. Jos yhteisissä suunnitelmissa on lapsia ja pidempi kotonaolo, olisi reilua kompensoida kotiin jäävän ansionmenetystä.

Ja sen mahdollisen perhevapaista johtuvan ansionmenetyksen kompensoimisen voi kirjata mukaan avioehtoon.

Vierailija
8/13 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista, ap tässä. Siis toki miehellä on jäänyt omaisuutta, mutta vähemmän kuin minulla. Avioliitossamme hän kuitenkin toisi enemmän pöytään, koska tienaa paljon enemmän. Yhteiset rahat käytössä. Lapsia ei suunnitteilla, ollaan jo yli 40v.  Hänellä ei omia lapsia, minulla yksi. Haluaisin vain toimia reilusti molempia kohtaan, ja se, että avioehdolla suljetaan pois minun (isompi) omaisuus, mutta ei huomioida sitä, että (mahdollisesti) vuosikausia mies tuo pöytään enemmän pätäkkää, on minusta epäreilu asetelma miehelle. 

Vierailija
9/13 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tienaa juuri tällä hetkellä enemmän kuin sinä. Entä jos hän häämatkalla sairastuukin niin pahasti, että joutuu sairaseläkkeelle? Sinä jäät nuolemaan näppejäsi, koska elätättäisit molemmat ja erossa jäät itse miinukselle.

Vierailija
10/13 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lollero. Ei tuu sun tääkään avioliitto onnistuvan. Sano mun sanoneen. Mistä näitä sarjanaijia oikein sikiää?

Vierailija
11/13 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina avioehto, etenkin toisella kierroksella. Kolmas kierros voi jo odottaa oven takana.

Hah, hyvin polkaistu. Itsekin tokalla kierroksella. Avioehtoa suositan aina ja kaikille.

Tulevien perintöjenkin takia. Ja jos puoliso sekoo ja tekee isot velat, niin kusessa oot.

Ja joo, kuka vaan voi seota, sinä tai minä.

Vierailija
12/13 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioehto ilman muuta. Eihän se vaikuta rahan käyttöön avioliiton aikana.

Vierailija
13/13 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina avioehto:

* toiselle (tai useammalle) kierrokselle

* suurilla tulo/varallisuuseroilla

Eikä siitä ekalla kierroksellakaan tai yhtä varakkailla haittaa ole. Se ei ole epäluottamuslause, vaan selkeät toimintaohjeet liiton päättymistilanteisiin, ja kaikki päättyvät joskus. Jos ei eroon, siihen mistä vihkikaavassakin puhutaan.