Tarjoatteko muille ruoan
Nyt kesällä kun lapset tuossa pihalla leikkii, ja meillä on paljon naapurin lapsia leikkimässä. Tarjoatteko heille ruoan? Tai jos annatte lapsillenne vaikka jäätelöä, tarjoatteko myös naapurin lapsille?
Meillä tilanne että naapurin lapset olisivat koko päivän tuossa meidän pihalla ihan aamusta iltaan. Tulevat kysymään lapsia leikkimään heti aamusta noin 10 ja lähtevät pihalta illalla kahdeksan tai puoli yhdeksän aikaan kun lapsiemme pitää tulla iltapalalle.
Kysyvät joka välissä ruokaa, ja kun sitä ei ole tarjolla menevät sitten kotiinsa syömään. He olettavat saavansa myös välipalat meillä, ja jos tarjoan jotain jäätelöä tms. Olettavat saavansa myöskin joka kerta.
Tilanne olisi minusta vastavuoroinen jos he leikkisivät myös siellä ja meidän lapsille tarjottaisiin välipaloja tms.
En tiiä olenko herkkis tai jotain mutta minua hieman tämä käytös jopa ärsyttää..
Olenkin nyt muutamina päivinä tehnyt tiukan
en tarjoa mitään-päätöksen
Mutta siltikin he kärkkyvät ruokaa ja muita välipaloja. Äskenkin tulivat sisälle, en siis ota sisälle leikkimään, koska korona, sanomaan, että meilläkin on nälkä..
öööö.. no menkää kotiinne syömään..
miten te toimisitte kyseisessä tilanteessa?
Kommentit (23)
Ei minusta ole tarkoitus että naapuruston yksi perhe ruokkii välipaloineen kaikki kulmakunnan lapset ja varsinkin kun ei ole vastavuoroista. Jos olisivat oikeasti vuorotellen jokaisen pihalla ja sielläkin kaikille tarjottaisiin lounas ja välipalat niin sitten tarjoaisin meilläkin mutta nyt tuo jopa kuulostaa siltä, että joitakin lapsista on ohjeistettu kerjäämään syötävää muilta ettei oman perheen tarvi käyttää rahaa jäätelöihin ja välipaloihin. Vastavuoroisuus siis täss se avainsana, jos sitä ei ole niin muut lapset aina omiin koteihin silloin kun teillä on ruoka tai välipala.
Olet vihainen, koska lapset eivät hallitse käytöstapja, jotka heille kuuluisi. Siis sinun näkökulmastasi. Voin ymmärtää suuttumuksesi, mutta sinun on tässä oltava aikuinen; he ovat lapsia.
Itse olen aina tykänyt, että lapset pyörivät meillä mieluumin kuin muilla. Se ei kuitenkaan tarkoita, että sinun kuuluisi olla ruoka-automaatti joka päivä usealle lapselle.
Kun tulee ruoka-aika, kutsut omat lapset sisälle ja pyydät muitakin menemään kotiin syömään. Sano siis reilusti, että jokainen syö kotonaan. Jäätelöt sun muut, joita ei ehkä tulla sisälle syömään; joko ette syö muiden nähden, ostelet halvempia ja pienempiä, jota viitsit jakaa kaikille halukkaille tai sitten annat omien lastesi syödä muiden nähden ja opetat lapsillesi, että tämä on ok. Et olisi varmaan kirjoittanut aloitusta, jos kuuluisit viimeiseen ryhmään ihmisiä. Heitäkin on kuitenkin paljon. Valinta on sinun, aikuisen.
Mieti jo päivä alussa, miten haluat ruokailujen ja tarjoamisten menevän ja ole selkeä puheissasi ja teoissasi. Sinä päätät.
Mielestäni suomalaiseen tapakulttuuriin kuuluu vieraanvaraisuus, mutta se tosiaan edellyttää vastavuoroisuutta. Itse olen kotoisin Itä-Suomesta, jossa vieraanvaraisuus on kuulunut tapoihin.
Se ei kuitenkaan kuulu kaikkien tapoihin, kyse on hyvinkin henkilökohtaisesta mielipiteestä.
Voit myös sanoa reilusti ilman ärtymystä, että silloin tällöin syöminen on ok, mutta ei aina. Samalla opetat käytöstapoja myös muille lapsille.
Tarjoan kyllä aina kaikille, niin omassa lapsuudenperheessänkin tehtiin.
Toki näin kesäaikaan syödään päiväsaikaan sellaista pientä vain, jota lapset voivat porukalla syödä ulkona leikkiessään. Kiva vain, kun viihtyvät kaikki yhdessä päivät pitkät. Illallinen syödään sitten perheen kesken illalla, kun leikit ovat ohi.
Kavereille (ja omille) siis tarjotaan päiväsaikaan leipiä, hedelmiä, marjoja, vihanneksia ja vettä yms. ja jos on leivottu, niin sitten pullaa/ keksiä myös. Jäätelö meillä syödään vain pakettijäätelöinä, joten sitä ei tule pihalle astioineen vietyä.