Ylipaino ja raskautuminen
Olen 28-vuotias nainen. Huolenaiheenani on ylipaino ja raskautuminen.
Olen huomattavan ylipainoinen, olen 165cm pitkä ja painan 95kg. Painosta huolimatta olen pysynyt terveenä, verenpaine on kunnossa ja veriarvot myös. Liikun säännöllisesti ja pääsääntöisesti myös syön hyvin, haasteena on annoskoot. Painon olen saanut hallittua nyt samoissa lukemissa pari vuotta, siitä olen erittäin tyytyväinen. Olen käyttänyt hormonaalista ehkäisyä 12 vuotta. Siirtyessäni minipillereihin ja myöhemmin hormonikierukkaan minulla ei ole ollut lainkaan kuukautisia. Ennen hormoniehkäisyn aloitusta kiertoni oli hyvin pitkä ja epäsäännöllinen, kuukautiset runsaat ja vaikeat, minkä takia hormoniehkäisyä olen osittain käyttänytkin. Sopeutuminen hormoniehkäisyyn on vienyt kehollani aina aikaa, hormonikierukkaan sopeutuminen kesti vuoden.
Elämä on kaikinpuolin vauvaa ajatellen kunnossa. Pitkä, hyvä parisuhde ja vauvahaave on yhteinen. On vakituiset työt, oma koti ja vakaa taloudellinen tilanne. Olemme pohtineet että missä vaiheessa voisimme ehkäisyn jättää pois. Tiedostan ylipainon vaikutuksen raskautumiseen, raskauden kulkuun ja omaan terveyteeni. Vauvahaave motivoi elämäntapamuutokseen. Onko aivan mahdotonta jättää ehkäisy jo pois, odotella hormonitasapainon tasaantumista ja samalla ryhtyä elämäntapamuutokseen? Ja raskaus olisi tullakseen jos on. Vai onko minun saatava laihdutettua ensin? Asia on pohdituttanut minua paljon. Pelkään myös neuvolan kommentteja painostani jos joskus raskautuisin.
Kommentit (12)
En sanonut, että en halua laihduttaa.
En näe kestäväksi ratkaisuksi ryhtyä nyt kovalle laihdutuskuurille - ja saada kilot takaisin kohta moninkerroin, haluan opetella oikeanlaisen elämäntavan enkä mitään pikadieettiä. Kysymys on, että pitääkö minun ehdottomasti nyt saada painoa alas ennen kuin ryhdytään edes yrittämään? Elämäntapamuutosta olen opetellut jo jonkin aikaa ja olenkin saanut painon hallittua eikä se ole enää noussut, tosin pari kiloa vasta on lähtenyt.
-AP
Todellakin kannattaa aloittaa laihduttaminen ihan oman hyvinvoinnin kannalta! Olet vielä nuori, joten ongelmat eivät välttämättä ole ehkä ajankohtaisia, mutta tulevaisuudessa kohtaat niitä todennäköisesti senkin edestä. Lisäksi raskauden jälkeen kilot jumahtavat kehoon paljon helpommin kuin ennen raskautta, joten laihdutusoperaatio olisi helpompi hoitaa ensin alta pois kuin vasta lapsen tullessa sekoittamaan arjen. Kaiken huipuksi lähestyt ikävästi kolmeakymmentä, mikä varsinkin naisilla on ikänä melkoinen vedenjakaja, kun kropan kunto alkaa yleisesti heiketä, aineenvaihdunta hidastuu tasaisesti, mahdolliset ensioireet vaihdevuosista...
Mielestäni on kuitenkin positiivista, että aidosti viitsit pohtia asioita ja tilannettasi.
Jaksaisit varmasti laihduttaneena olla parempi äitikin tuleville lapsillesi, jos mikään muu ei auta motivoitumaan. :)
Kiitos kommentista. Kyllä aito halu ja motivaatio on lopulta löytynyt painonhallintaan ja elämäntapamuutokseen. Ja olenkin tyytyväinen siihen mitä olen saanut jo aikaan. Ateriarytmi on kunnossa, ruoan laatu on parantunut (nykyisin syön paljon enemmän kasviksia ja marjoja) ja sitä kautta pelkästään oma jaksaminen on jo parantunut. Mutta haasteitakin toki on, en tässä painossa muuten olisi. Esim. liikunta on säännöllistä, mutta liian yksipuolista.
Nyt tämä vauvahaave on alkanut olla todella mielessä. Epäilen myös että raskautuminen ei olisi helppoa tässä painossa, lisäksi lähisuvussa on paljon lapsettomuutta. Ja siksi toivoisin, että yrittämistä voisi lähteä kokeilemaan mahdollisimman pian. Pelkkä iän karttuminenkin hirvittää, sillä äidilläni alkoi vaihdevuodet 40-vuotiaana. Olisiko ihan katastrofi jättää nyt ehkäisy pois, jatkaa alkanutta elämäntapamuutosta (vaikka paino ei vielä paljon ole tippunutkaan) yrittämisen rinnalla? Myös tuo hormonitoiminnan tasaantuminen hirvittää. Realistisesti on ajateltava, että lähemmäs normaalipainoa pääseminen vie varmasti useamman vuoden. Sitten ehkäisyn pois jättö ja hormonitoiminnan normalisoituminen oman aikansa. Myös nuo omaan kiertoon liittyvät haasteet jännittää, onnistuisiko raskautuminen edes normaalipainossa.. Ja mikä voisi olla minun kokoiselle tavoitepaino, jossa yrittämistä voisi ryhtyä miettimään?
-Ap
no tuntuu että se raskaus ois joku ainoa syy että vähä etes yrittäs laihtua, muuten ei missään nimessä
Olin itse juuri hedelmällisyyden arviossa lääkärissä. BMI tulisi olla alle 35 (mieluiten alle 30) ja kuukautisten säännölliset, jotta todennäköisyys lasten saamiseen oli keskimääräinen.
Ylipaino vaikuttaa nimenomaan kuukautiskiertoon eli ovulaatio ei tule normaalisti. Ovulaatio on välttämätön lasten saamiseen. Sinulla on jo ollut historiaa epäsäännöllisestä kierrosta, niin kannattaa laihduttaa ja hakeutua tutkimuksiin. Lääkkeillä voidaan tukea omaa hormonitoimintaa. Kovat kivut voivat myös viitata endometrioosiin, joka aiheuttaa lapsettomuutta. Kuukautisia voi myös helpottaa kunnon kipulääkkeillä.
Ehdotan siis lämpimästi, että varaat ajan jollekin lapsettomuusklinikalle, koska siellä osaavat auttaa parhaiten.
Laihduttamiseen saa apua vaikka kalorilaskureista, aloittamalla kuntosaliharjoittelun tai liittymällä nettivalmennukseen. Jos on jotain ahmimista tms., niin psykologi voisi auttaa?
Älä jää yksin pähkimään näin tärkeää asiaa!
Sinulle esim. 5 kg pudotus voisi riittää säännöllistämään kuukautiskierron. Ei tarvitse olla normaalipainoinen. Jätä ihmeessä ehkäisy ainakin pois, jos lapsia haluatte. Kierron epäsäännöllisyys ei johdu ehkäisyn käytöstä.
Älä ihmessä tee lasta. Lapsi saa vain hävetä läskiä äitiään ja syötät kuitenkin myös lapsesi graavin obeesiksi.
Vierailija kirjoitti:
Älä ihmessä tee lasta. Lapsi saa vain hävetä läskiä äitiään ja syötät kuitenkin myös lapsesi graavin obeesiksi.
Onko edes miehesi hoikka / hyvävartaloinen? Että lapsella olisi tulevaisuudessa edes ripaus toivoa tulla normaaliksi. Tai tuskinpa on. Harva hyväkuntoinen mies haluaa tehdä lapsia lihavan naisen kanssa.
Moikka!
Itse kuulun niihin, joita laihdutus ei kiinnostanut niin kauan kuin se tuntui olevan lähinnä ulkopuolisten asiaton toive (vrt. huutelija yläpuolella) ja pinnallisuuden ilmentymä. Vasta raskauden myötä toivoisin, että olisin saanut kuntoilusta hyvin kiinni ennen raskautta. Nyt raskaana olisi paljon motivaatiota, mutta sen verran erilaisia ongelmia fysiikan kanssa, että ei kuntoilut kovin hyvin onnistu. Vauvalla kuitenkin lienee kaikki hyvin. Itsellä vaan voisi olla mukavampaa, jos olisi paremmassa kunnossa. Älä pelkää neuvolaa, asiallista väkeä siellä.
En ole terkka, mutta mielestäni ei ole katastrofi jättää ehkäisyä nyt pois. Luultavasti raskauden mahdollisuus kannustaa sinua parempiin valintoihin. Lykkääminen ei välttämättä auta laihduttamaan. Ja jos kehosi ei ole valmis, se ei raskaudu. Olen samaa mieltä kuin joku muu, että jonkin verran painonlaskua voisi olla hyvä. Keskity ajattelemaan syömistä paljon, mutta siitä näkökulmasta, että mitä hyvää terveellistä voisit syödä tänään/huomenna. Herkuttele mielessäsi terveellisillä asioilla. Toiseksi puuhaa paljon mielenkiintoisia asioita, jotka vievät aikaa turhalta herkuttelulta. Toisaalta kuitenkin syö usein ja vähemmän. Varaudu ajoissa, ettet nälissäsi joudu sortumaan epäterveelliseen. No nämä toimivat itsellä, kaikilla ei toimi samat. Jos tarvitset makeaa, syö vaikka pari karkkia muutaman kerran päivässä heti ruoan perään ja päätä tämä etukäteen. Ja myös se ettet tarvitse muuta makeaa.
Jos tulet raskaaksi, tulet olemaan kiitollinen joka kilosta, jonka olet saanut pois. Tsemppiä! <3
Kiitos asiallisille kommentoijille ja kiitos tsemppaavista vinkeistä! :-)
Kierto oli siis epäsäännöllinen jo normaalipainoisena. Silloin kohtua/munasarjoja tutkittu eikä niissä pitäisi olla vikaa, gynekologin mukaan ei endosta kyse (selviteltiin silloin, mutta voisiko silti olla?). Silloin meni nuoruuden piikkiin eikä asiaa tutkittu enempää kun pillerit auttoivat. Toki en voi ollenkaan tietää mikä tilanne on nyt kun normaalia kiertoa ei hormoniehkäisyn vuoksi ole vuosiin ollut. Siksi olisin kiinnostunut jättämään kierukan pois, että tietäisi mikä tilanne edes aidosti on. Aiemmin suurta motivaatiota painonpudotukseen ei ole ollut, sillä ylipainosta huolimatta olen hyväkuntoinen (fyysinen työ) eikä veriarvoissa ole ollut valittamista. Eikä suvussani ole diabetesta, verenpainetautia tms. Riskit kyllä tiedostan, en ole tyhmä. Ja siksi asialle haluan vihdoin jotakin tehdäkin.
Otan yhteyttä omaan ehkäisyneuvolaan ja kysyn vielä terveydenhuollon näkemystä asiaan. Mutta suunnitelmana voisi olla pudottaa nyt vaikka 5-10kg ja pohtia sitten ehkäisyn pois jättämistä. Olen tyytyväinen, että elämäntapamuutos saa buustia tästä toiveesta! <3 Sinänsä ei ole kiire, muutoin on kaikki asiat valmiina: oma ok-talomme valmistui juuri, töitä riittää ja mieluusti uraa varmistelisin vielä vuoden tai kaksi. Mieheni on vanhempi, mutta onneksi tuo miesten hedelmällisyys ei taida aivan yhtä nopeasti laskea kuin naisten iän myötä? Hänellä todistetusti toimivat kaverit, yksi lapsi kun on entuudestaan hänellä.
Ap
Miksi et halua laihduttaa?