Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmeessä jotkut työnantajat vastustaa etätyötä edelleen?

Vierailija
11.06.2020 |

Saimme tj:ltä kiitoksia kuinka hienosti etätyöt sujuneet, kuitenkin jatkossa palataan normaaliin ja edes osittaista etätyötä ei sallita, vaikka sairauspoissaolotkin väheni rajusti ja työnteko onnistui hienosti.

Harmittaa olla näin vanhanaikaisen työnantajan palveluksessa, onko muillakin näin? Oma työni ei vaadi fyysistä kontaktia kehenkään.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alle 5km työmatka julkisilla vie päivässä lähes 2h, kun joutuu bussivuorojen kanssa taistelemaan(vuorotyö). Kyllä etätöitä tehdessä aikaa säästyy. 👌

Alle 5 km käveleekin jo tuossa ajassa. Pyörä?

Toki kesällä pyörällä. Kävellen 45min suuntansa eli lähes 2h silti.

Vierailija
22/48 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No itse ainakin olen lopen kyllästynyt etäpalavereihin, jossa osa osallistujista kykkii tuppisuuna langan takana mikki kiinni, kun pitäisi yhdessä työstää joku ehdotus, teksti jne. Asian vetäjälle ja puhjeenjohtajalle todella raskasta. Tästä kokemuksesta viisastuneena kaikki työkokoukset livenä, seminaareihin sitten voi tulla etänä.

Tällaisia mukautumiskyvyttömiä ei tarvitsekaan töissä mihinkään. Mitä jos luovuttaisit sen projektisi jollekin joka ei ahdistu nykypäivän työnteon tavoista.

Ei tarvi vai? Miksi minä sitten aina olen töissä, enkä pääse koskaan työttömäksi voi v...

Jokainen pääsee työttömäksi irtisanoutuessaan. Jatkossa ei tarvitse kuin olla menestymättä työhaastatteluissa.

Niin ja joutuu karenssiin, kun ei halua uutta samanlaista työtä, jota tarjottaisiin heti. Aina sama. Minut halutaan aina töihin. Eikö tässä yhteiskunnassa ole muita, joita vois välillä kiusata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian monelle etätyö = vapaata.

Oli hassua, kun kaupungin viranhaltija hehkutti lehdessä, että nyt kun on enemmän aikaa, niin on aikaa tehdä käsitöitä. Samaan aikaan meillä oli yritetty pariakin etätyössä olevaa viranhaltijaa tavoittaa useamman päivän ajan puhelimitse ja sähköpostilla. Mitä lie olivat harrastelemassa, kun eivät ehtineet vastaamaan.

Onko se todella noin? Jotenkin vaikea uskoa, että ihmiset löisivät täysin lekkeriksi, koska täytyyhän ne työt kuitenkin tehdä. Jos niitä ei tee päiväsaikaan, ne joutuu tekemään illalla tai viikonloppuna - ei kiitos. Mieluummin teen työt päivällä ja keskityn vapaa-aikaan ihan muulloin.

Etätyö lisäsi mun vapaa-aikaa huomattavasti. Työmatka vie tunnin suuntaansa, joten etätyömahdollisuus toi jokaiseen päivään kaksi tuntia, jolloin voin tehdä jotain muuta kuin istua bussissa. Kaksi tuntia päivässä on kymmenen tuntia viikossa, kyllä siinä jo kaikenlaisia käsitöitä ehtii tehdä.

Vierailija
24/48 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä vaihdoin työpaikkaa tämän takia. Nykyinen työ on tylsempää ja palkkakin tipahti vähän mutta 100% etätyö! Ihanaa.

Äänestä jaloillasi ja muista kertoa lähtiessä syy.

Minkälaista työtä voit tehdä 100% etänä?

Vierailija
25/48 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen ymmärrän ettei haluta 100% etätyömoodiin, koska on niistä toimistopäivistäkin paljon etuja. Mutta jos etätyöt ovat sujuneet ja työntekijät tahtoisivat niitä tehdä, kannattaa kyllä haastaa sitä työnantajaa perustelemaan tuon ehdottomuutensa. Ehkä heille ei tule mieleen että ei sen tarvi olla joko tai vai esim. 2/3 päivää viikoossa. Se että joku perustelee etäötyötarpeen työmatkan pituudella on oma valinta, sitä ei työnantajan tarvitse hyväksyä.

Vierailija
26/48 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja hyväksyi etätyön, koska tavallaan oli pakko. Koko maa oli kriisissä ja massiivisten kuolinlukujen estämiseksi hyväksyttiin se, että väki teki etätöitä. Samaan aikaan monella oli lapset kotona (kuka kamala työnantaja sanoo, että viet lapset hoitoon hankkimaan tappavaa tautia?) ja kaikesta hyvästä yrittämisestä monelle etätyö oli sama asia kuin päivähoidon, koulunkäynnin ja työn yhdistämistä, jossa ensisijaisesti työ kärsi. Nyt työnantaja pelkää (ihan järkevästi), että väki jatkaa etätyötä samalla tavalla, lapset pois päivähoidosta ja iltapäivä koululaisten kanssa.

Vierailija
27/48 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli hassua, kun kaupungin viranhaltija hehkutti lehdessä, että nyt kun on enemmän aikaa, niin on aikaa tehdä käsitöitä. Samaan aikaan meillä oli yritetty pariakin etätyössä olevaa viranhaltijaa tavoittaa useamman päivän ajan puhelimitse ja sähköpostilla. Mitä lie olivat harrastelemassa, kun eivät ehtineet vastaamaan.

Onko se todella noin? Jotenkin vaikea uskoa, että ihmiset löisivät täysin lekkeriksi, koska täytyyhän ne työt kuitenkin tehdä. Jos niitä ei tee päiväsaikaan, ne joutuu tekemään illalla tai viikonloppuna - ei kiitos. Mieluummin teen työt päivällä ja keskityn vapaa-aikaan ihan muulloin.

Etätyö lisäsi mun vapaa-aikaa huomattavasti. Työmatka vie tunnin suuntaansa, joten etätyömahdollisuus toi jokaiseen päivään kaksi tuntia, jolloin voin tehdä jotain muuta kuin istua bussissa. Kaksi tuntia päivässä on kymmenen tuntia viikossa, kyllä siinä jo kaikenlaisia käsitöitä ehtii tehdä.

Sama aatokset, 2h säästöä työmatkoissa. 😍 Luxusta arkeen tuollainen!

Vierailija
28/48 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa hakea verotuksessa työhuonevähennys tältä vuodelta.

Vierailija
29/48 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kaikki eivät osaa tehdä töitä jos ei ole ketään "vahtimassa". Eräskin työkaverini ei koskaan vastaa puhelimeen etätyöpäivän aikana kun ei ole edes kotona. 

Vierailija
30/48 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sen ymmärrän ettei haluta 100% etätyömoodiin, koska on niistä toimistopäivistäkin paljon etuja. Mutta jos etätyöt ovat sujuneet ja työntekijät tahtoisivat niitä tehdä, kannattaa kyllä haastaa sitä työnantajaa perustelemaan tuon ehdottomuutensa. Ehkä heille ei tule mieleen että ei sen tarvi olla joko tai vai esim. 2/3 päivää viikoossa. Se että joku perustelee etäötyötarpeen työmatkan pituudella on oma valinta, sitä ei työnantajan tarvitse hyväksyä.

TYönantajana haluaisin hyväksyä 100% etätyön, mutta kun työntekijät vaativat hankkimaan heille kotiin toimistotasoiset työtuolit ja sähköpöydät sekä tietenkin kunnolliset näytöt ja maksamaan liittymästä aiheutuvat kulut, niin vastaus on ehdoton kiitos ei. Etätyöskentelypisteen huonosta ergonomiasta johtuvat vaivat eivät nekään ole työterveysasia eli en korvaa fysioterapiaa.

Vierailija
31/48 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No itse ainakin olen lopen kyllästynyt etäpalavereihin, jossa osa osallistujista kykkii tuppisuuna langan takana mikki kiinni, kun pitäisi yhdessä työstää joku ehdotus, teksti jne. Asian vetäjälle ja puhjeenjohtajalle todella raskasta. Tästä kokemuksesta viisastuneena kaikki työkokoukset livenä, seminaareihin sitten voi tulla etänä.

Tällaisia mukautumiskyvyttömiä ei tarvitsekaan töissä mihinkään. Mitä jos luovuttaisit sen projektisi jollekin joka ei ahdistu nykypäivän työnteon tavoista.

Ei tarvi vai? Miksi minä sitten aina olen töissä, enkä pääse koskaan työttömäksi voi v...

Jokainen pääsee työttömäksi irtisanoutuessaan. Jatkossa ei tarvitse kuin olla menestymättä työhaastatteluissa.

Niin ja joutuu karenssiin, kun ei halua uutta samanlaista työtä, jota tarjottaisiin heti. Aina sama. Minut halutaan aina töihin. Eikö tässä yhteiskunnassa ole muita, joita vois välillä kiusata.

Niin, karenssipuskuri pitää olla. Se kerätään silloin, kun ollaan töissä. Mä ratkaisin saman ongelman opiskelemalla korkeamman tutkinnon, jonka töitä haen ensisijaisesti. Eivät ole hätistelleet siihen idioottivarmasti työllistävään, jonka haastattelussa luonnollisesti kerrotaan toisen alan työhaku.

Vierailija
32/48 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja hyväksyi etätyön, koska tavallaan oli pakko. Koko maa oli kriisissä ja massiivisten kuolinlukujen estämiseksi hyväksyttiin se, että väki teki etätöitä. Samaan aikaan monella oli lapset kotona (kuka kamala työnantaja sanoo, että viet lapset hoitoon hankkimaan tappavaa tautia?) ja kaikesta hyvästä yrittämisestä monelle etätyö oli sama asia kuin päivähoidon, koulunkäynnin ja työn yhdistämistä, jossa ensisijaisesti työ kärsi. Nyt työnantaja pelkää (ihan järkevästi), että väki jatkaa etätyötä samalla tavalla, lapset pois päivähoidosta ja iltapäivä koululaisten kanssa.

Sallitaan etätyöt niille, joilla ei ole pieniä lapsia. Ei se ole reilua että vähemmistön takia kaikkia rankaistaan.

Vierailija
33/48 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TYönantajana haluaisin hyväksyä 100% etätyön, mutta kun työntekijät vaativat hankkimaan heille kotiin toimistotasoiset työtuolit ja sähköpöydät sekä tietenkin kunnolliset näytöt ja maksamaan liittymästä aiheutuvat kulut, niin vastaus on ehdoton kiitos ei. Etätyöskentelypisteen huonosta ergonomiasta johtuvat vaivat eivät nekään ole työterveysasia eli en korvaa fysioterapiaa.

Meillä on mahdollisuus 100% etätyöhön. Se kuitenkin edellyttää, että työntekijä itse ja omalla kustannuksellaan huolehtii kotiinsa ergonomisesti oikeanlaiset työtuolit, työpöydät, lisänäytöt yms. Lisäksi työntekijä huolehtii, että mikäli kotona on työpäivän aikana muita (esim lapsia), he eivät häiritse työntekoa. Huonosta työasennosta aiheutuvat syyt (esim hirikäsi, tension neck)  eivät ole peruste sairaslomalle ja työntekijän tarvitessa lääkärissä käyntiä, fysioterapiaa tai niskahierontaa em syystä, työntekijä kustantaa sen omasta pussistaan eikä mene työterveyshuollon kautta. Lisäksi työntekijä ottaa ja maksaa itselleen tapaturmavakuutuksen. Jos jokin näistä asioista ei toteudu, joutuu palaamaan takaisin toimistolle töihin.  Olen tehnyt 100%  etänä jo 5 vuotta. 

Vierailija
34/48 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisikohan ollut huonosti ilmaistu? Itselläni ainakin on paljon enemmän aikaa harrastaa näin etätyöaikana. Tämä johtuu ihan vain siitä, että päivästä ovat hävinneet työmatkat (yht. 2 h /pvä). Ja ennen kuin kukaan kysyy, ei, en vauvapalstaile tässä työpäivän aikana :D

Vierailija
35/48 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alle 5km työmatka julkisilla vie päivässä lähes 2h, kun joutuu bussivuorojen kanssa taistelemaan(vuorotyö). Kyllä etätöitä tehdessä aikaa säästyy. 👌

Alle 5 km käveleekin jo tuossa ajassa. Pyörä?

Toki kesällä pyörällä. Kävellen 45min suuntansa eli lähes 2h silti.

Jos minulla olisi tuollainen tilanne, ostaisin pyörän johon voi talvella vaihtaa nastarenkaat. Viiden kilometrin pyöräily jopa lumessa on nastarenkailla pikkujuttu ja säästöä työmatkaan käytetyssä ajassa saisi valtavasti.

Vierailija
36/48 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään pakko ei silti ole mennä.

Vierailija
37/48 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai sitten käytätte ryhmätytyökaluja työstämisessä, ettekä vain jaa jotain dokumenttia ja odota että syntyy keskustelua?

Vierailija
38/48 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä vaihdoin työpaikkaa tämän takia. Nykyinen työ on tylsempää ja palkkakin tipahti vähän mutta 100% etätyö! Ihanaa.

Äänestä jaloillasi ja muista kertoa lähtiessä syy.

Minkälaista työtä voit tehdä 100% etänä?

Tietokoneella työskentely. Tarvitsen työkaluiksi vain tietokoneen, hiiren ja extra näytön (eikä tämä edes välttämätön), jotka työnantaja muutenkin kustantaisi sinne toimistohuoneeseen. Työhuoneen kotia pistin pystyyn itse - eli ostin pikkupöydän ja tuolin ja tuuppasin makkarin nurkkaan. Netti löytyy kotoa jo muutoinkin, lisäksi tarvittaessa voin käyttää työpuhelimeni nettiä.

Kotikonttorin jutskat on työntekijän itse kustannettava - siksi sen työhuonevähennyksen voi verotuksessa tehdä...

Mahtavaa. Nyt jää välistä päivittäinen 80min työmatka (viikossa jo vajaa 7h). Teen töitä tehokkaammin, en pidä juuri taukoja. Tyhjä kahvitaukolätinä jäänyt väliin - teen käytännössä hommia putkeen 7-7,5h.

Toimistossa ois ne jatkuvat keskeytykset kun joku tulee selittämään jotain tyhjänpäiväistä (etkä keskeytä koska et halua olla epäkohtelias ja haluat kuulua joukkoon), yhteiset pitkät kahvitauot, yhteiset pitkät lounaat, vieraat, kaupparatsut, joutavien asioiden ”pohdinta” jne. Mielestäni etäkokoustaminen on tehostanut kokouskäytäntöjäkin - ne ovat tehokkaampia ja nopeampia. Jäänyt se tyhjä lätinä vähemmälle. Eikä pisteitä pystyyn palavereja joka höpöhöpöasiasta vaan hommat rullaa sujuvammin.

Vierailija
39/48 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on mahdollisuus 100% etätyöhön. Se kuitenkin edellyttää, että työntekijä itse ja omalla kustannuksellaan huolehtii kotiinsa ergonomisesti oikeanlaiset työtuolit, työpöydät, lisänäytöt yms. Lisäksi työntekijä huolehtii, että mikäli kotona on työpäivän aikana muita (esim lapsia), he eivät häiritse työntekoa. Huonosta työasennosta aiheutuvat syyt (esim hirikäsi, tension neck)  eivät ole peruste sairaslomalle ja työntekijän tarvitessa lääkärissä käyntiä, fysioterapiaa tai niskahierontaa em syystä, työntekijä kustantaa sen omasta pussistaan eikä mene työterveyshuollon kautta. Lisäksi työntekijä ottaa ja maksaa itselleen tapaturmavakuutuksen. Jos jokin näistä asioista ei toteudu, joutuu palaamaan takaisin toimistolle töihin.  Olen tehnyt 100%  etänä jo 5 vuotta. 

OT: Mielenkiinnosta kyselen, että miten tunnistetaan huonosta työasennosta johtuvat vaivat tai miten suljetaan pois mahdollisuus, että vaikka niskajumi olisi tullut jostakin muusta? Itselläni esim menee niskat jumiin silloin tällöin. Ihan lomallakin, joten syynä ei välttämättä ole huono työskentelyasento työpöydän ääressä.

Vierailija
40/48 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

OT: Mielenkiinnosta kyselen, että miten tunnistetaan huonosta työasennosta johtuvat vaivat tai miten suljetaan pois mahdollisuus, että vaikka niskajumi olisi tullut jostakin muusta? Itselläni esim menee niskat jumiin silloin tällöin. Ihan lomallakin, joten syynä ei välttämättä ole huono työskentelyasento työpöydän ääressä.

Käytännössä ei mitenkään vaan mikäli etätyöläinen tarvitsee sairaslomaa hiirikäden, tension neckin tms  vastaavan vuoksi, etätyömahdollisuus päättyy siihen ja sairasloman jälkeen etätyöläinen palaa takaisin toimistolle. Näissä oireissa ei myöskään etätyöläinen mene työterveyshuoltoon vaan käy missä käy, yksityisellä tai terveyskeskuksessa. Mullakin on välillä niskat jumissa muista syistä kuin työasennosta, mutta mä käyn fyssarilla ja niskahieronnassa ihan omalla kustannuksella. Jos menisin työterveyshuollon kautta, saisin ne palvelut ilmaiseksi, mutta etätyömahdollisuuteni loppuisi siihen. Meillä suurin osa tekee töitä toimistolla ja mun lisäkseni  vain muutama on halunnut näillä ehdoilla etätyön. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi seitsemän