Miksi ihmeessä jotkut työnantajat vastustaa etätyötä edelleen?
Saimme tj:ltä kiitoksia kuinka hienosti etätyöt sujuneet, kuitenkin jatkossa palataan normaaliin ja edes osittaista etätyötä ei sallita, vaikka sairauspoissaolotkin väheni rajusti ja työnteko onnistui hienosti.
Harmittaa olla näin vanhanaikaisen työnantajan palveluksessa, onko muillakin näin? Oma työni ei vaadi fyysistä kontaktia kehenkään.
Kommentit (48)
Etätyöstä puhutaan värittyneesti. Se voi vaikuttaa työnantajiin.
Meilläkin etätyössä sairaspoissaolot kai nollassa. Silti se on ei-toivottu tila. Vain huonoista puolista puhutaan, hyvät sivuutetaan täysin.
Meilläkin kaupungin ohje tuli: jatkossa vain kolme etätyöpäivää viikossa sallitaan. Ei mitään selitystä miksi. Luulisi siihen olevan painavat syyt, kun hallituksen eyätyösuositusta ei noudateta.
Meillä myös! Halutaan kaikki takaisin konttoreille eikä edes osittaista (vaikka hyvinsujunutta) etätyötä enää syksyllä sallita. Olen järkyttynyt, vaikutti hirveän positiivisesti elämänlaatuun tämä etätyöaika.
Kai teillä mitataan tyytyväisyyttä tai on joku kanava antaa palautetta? Luulisi oleva tehokkaampi keino saada ajatuksensa kuuluviin, mitä vauvapalsta?
Liian monelle etätyö = vapaata.
Oli hassua, kun kaupungin viranhaltija hehkutti lehdessä, että nyt kun on enemmän aikaa, niin on aikaa tehdä käsitöitä. Samaan aikaan meillä oli yritetty pariakin etätyössä olevaa viranhaltijaa tavoittaa useamman päivän ajan puhelimitse ja sähköpostilla. Mitä lie olivat harrastelemassa, kun eivät ehtineet vastaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki on täysin sinun valintojesi varassa jatkaa tai olla jatkamatta työpaikassa, jonka osalta et koe saavasi sitä mitä odotat. Työpaikka ei ole vankila, sitä voi vaihtaa todella helposti. Työhaastattelussa käynti ei ole huoraamiseen verrattavaa syntiä jota pitää piilotella.
Niin, että tyhmyydestä ei saisi edes keskustella?
Vierailija kirjoitti:
Oli hassua, kun kaupungin viranhaltija hehkutti lehdessä, että nyt kun on enemmän aikaa, niin on aikaa tehdä käsitöitä. Samaan aikaan meillä oli yritetty pariakin etätyössä olevaa viranhaltijaa tavoittaa useamman päivän ajan puhelimitse ja sähköpostilla. Mitä lie olivat harrastelemassa, kun eivät ehtineet vastaamaan.
Ei etätyö kaikille/kaikkeen sovikaan. Joskus se voi silti olla hyvä tai jopa paras vaihtoehto.
No itse ainakin olen lopen kyllästynyt etäpalavereihin, jossa osa osallistujista kykkii tuppisuuna langan takana mikki kiinni, kun pitäisi yhdessä työstää joku ehdotus, teksti jne. Asian vetäjälle ja puhjeenjohtajalle todella raskasta. Tästä kokemuksesta viisastuneena kaikki työkokoukset livenä, seminaareihin sitten voi tulla etänä.
Vierailija kirjoitti:
Jospa hän tarkoitti vaikka sitä että aikaa käsitöille jää enemmän, kun aikaa ei mene esim. pitkiin työmatkoihin ja kotosalla tauotkin voi halutessaan käyttää niihin?
Ja jos tekee kotona töitä tehokkaammin eli hommat tulee tehtyä nopeammin kuin muulloin,niin ainakin monissa töissä loppuajan saa käyttää miten huvittaa - eli vapaa-aikaa jää enemmän työn määrän ja laadun siitä kärsimättä.
Vierailija kirjoitti:
No itse ainakin olen lopen kyllästynyt etäpalavereihin, jossa osa osallistujista kykkii tuppisuuna langan takana mikki kiinni, kun pitäisi yhdessä työstää joku ehdotus, teksti jne. Asian vetäjälle ja puhjeenjohtajalle todella raskasta. Tästä kokemuksesta viisastuneena kaikki työkokoukset livenä, seminaareihin sitten voi tulla etänä.
Tällaisia mukautumiskyvyttömiä ei tarvitsekaan töissä mihinkään. Mitä jos luovuttaisit sen projektisi jollekin joka ei ahdistu nykypäivän työnteon tavoista.
Alle 5km työmatka julkisilla vie päivässä lähes 2h, kun joutuu bussivuorojen kanssa taistelemaan(vuorotyö). Kyllä etätöitä tehdessä aikaa säästyy. 👌
Minä vaihdoin työpaikkaa tämän takia. Nykyinen työ on tylsempää ja palkkakin tipahti vähän mutta 100% etätyö! Ihanaa.
Äänestä jaloillasi ja muista kertoa lähtiessä syy.
Vierailija kirjoitti:
Alle 5km työmatka julkisilla vie päivässä lähes 2h, kun joutuu bussivuorojen kanssa taistelemaan(vuorotyö). Kyllä etätöitä tehdessä aikaa säästyy. 👌
Alle 5 km käveleekin jo tuossa ajassa. Pyörä?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne tuppisuut ovat tuppisuuna myös konttorin palavereissa. Sitäpaitsi sama ilmiö toistuu, oli palaverit sitten etänä tai ei, että siellä on yksi tai kaksi eniten omasta äänestään pitävää jatkuvasti äänessä ilman että kukaan muu pystyy mitään sanomaan väliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaisia mukautumiskyvyttömiä ei tarvitsekaan töissä mihinkään. Mitä jos luovuttaisit sen projektisi jollekin joka ei ahdistu nykypäivän työnteon tavoista.
Ei tarvi vai? Miksi minä sitten aina olen töissä, enkä pääse koskaan työttömäksi voi v...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvi vai? Miksi minä sitten aina olen töissä, enkä pääse koskaan työttömäksi voi v...
Jokainen pääsee työttömäksi irtisanoutuessaan. Jatkossa ei tarvitse kuin olla menestymättä työhaastatteluissa.
Etätyöt lisää työttömyyttä yleisesti. Ei tarvita isoja toimitiloja, joiden huoltoon (lämmitys/sähköt) palaa rahaa, julkinen liikenne vähenee, sairauspoissaolot vähenee, työterveyden taakka kevenee, lista on pitkä jos alkaa miettiä mitä tarvitaisiin vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti, osta pyörä. En ole ikinä tajunnut ihmisiä joille 3-10 km matkat ilman autoa ovat ihan utopiaa, nuohan ovat täydellisiä pyörämatkoja. Jos lapsesi koulu olisi 4,5 km päässä, niin laittaisitko sen kykkimään tunniksi bussiin vai 20 min fillarilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa hän tarkoitti vaikka sitä että aikaa käsitöille jää enemmän, kun aikaa ei mene esim. pitkiin työmatkoihin ja kotosalla tauotkin voi halutessaan käyttää niihin?
Ja jos tekee kotona töitä tehokkaammin eli hommat tulee tehtyä nopeammin kuin muulloin,niin ainakin monissa töissä loppuajan saa käyttää miten huvittaa - eli vapaa-aikaa jää enemmän työn määrän ja laadun siitä kärsimättä.
Ei kai kyse ole urakkatyöstä, jos on työaika. Se työaika on tynantajan aikaa, ei voi käyttää miten haluaa. Tämä on se syy miksi etätyötä ei sallita. Työtä ei tehdä sitä aikaa, josta maksetaan.
Kaikki on täysin sinun valintojesi varassa jatkaa tai olla jatkamatta työpaikassa, jonka osalta et koe saavasi sitä mitä odotat. Työpaikka ei ole vankila, sitä voi vaihtaa todella helposti. Työhaastattelussa käynti ei ole huoraamiseen verrattavaa syntiä jota pitää piilotella.