Voiko kolmevuotiaalle alkaa opettamaan aakkosia, numeroita ja vieraita kieliä?
En halua odottaa siihen saakka kun lapsi menee kouluun seitsemän vuotiaana. Kaiken lisäksi lapsi aloittaa soittamaan viulua tai pianoa. Minkä ikäisenä lapsesi oppi lukemaan?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Monessa maassa koulunkaynti alkaa 3-4 vuotiaana. Suomessa uskotaan etta kuraleikit on vahvempi pohja koulumenestykselle.
Monissa maissa, tuo 3-4-vuotiaana aloitettu "koulu" vastaa siis ihan suomalaista varhaiskasvatusta ja maksimissaan eskaritasoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään, se on koulun tehtävä. Ajattele nyt kuinka paha mieli luokan Jaxille, Yasminelle ja Janicalle tulee kun joku osaa jo jotain kouluun tullessaan!!!
Paha mieli tulee lähinä näille lasten sparraajille, kun huomataan että etukäteen tuputtamalla ei oikeasti voita yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Monessa maassa koulunkaynti alkaa 3-4 vuotiaana. Suomessa uskotaan etta kuraleikit on vahvempi pohja koulumenestykselle.
No Pisa testeistä näet lopputuloksen, Suomi pärjää niissä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No meillä on omat lapset olleet 2 kielisiä 2v:nä
Lapsenlapselle puhutaan vanhempien äidinkieliä mutta on napannut näiden keskenään käyttämän englannin kolmanneksi ihan itse! Ikää 2v2kk. Värit tulee 3 kielellä, numerot kahdella, paljon sanoja englanniksi - mistä lie oppinut. Puhuu pitkiä lauseita 2 kielellä.
Tuolla lailla tulee kielipuolia jotka ei osaa mitään kieltä kunnolla.
Tai sitten monikielisia maailmankansalaisia joyka osaavat lausua kielia ilman aksenttia kun ne on niin nuorina opittu.
Tulee kielipuolia. Ihan tutkittu juttu.
Osaavat pintakieltä mutta syvällistä osaamista ei ole yhdessäkään kielessä.
Tietysti voi, ja laita sellaiseen hoitopaikkaan ,missä puhutaan vallan sitä kieltä, mitä haluat hänen oppivan. Muut jutut voit opettaa itse. Kiva juttu!
Kun lapsi oli 3,5 -vuotias, niin huomasin, että hän osaa lukea Aku Ankkaa. Hän oli kysellyt joitakin kirjaimia päiväkodissa, joitakin isovanhemmilla ja joitakin meiltä vanhemmilta. Yhdisti sitten tietonsa näistä. Hänelle riitti se, että hän sai kerran vastauksen, kun hänelle opetettiin kirjain ja äänne -vastaavuus.
En pidä tätä mitenkään ihmeellisenä suorituksena. On metodeja, joiden avulla voi pitää hauskaa vanhemman kanssa, ja opettaa jo 1,5-2v lukemaan. Toinen asia on sitten se, että onko se järkevää. Ei ollut niinkään kiva kulkea sen 3,5 -vuotiaan kanssa kaupassa, jossa hän kykeni lukemaan iltapäivälehtien lööpit.
Itse olen osannut kirjaimet ennen kuin täytin 2v. Moni 70-luvulla syntynyt varmaankin muistaa palikat, joissa oli kirjaimia. Kun vanhempien kanssa rakenneltiin palikoilla, niin samalla he aina mainitsivat joitakin kirjaimia. siinähän sitä oppi huomaamattaan ilman että myöskään lapsena olisi ajatellut siinä olevan mitään ihmeellistä.
Meilläkin poika oppi lukemaan siitä, että seurasi tarkasti kun luin. Luettiin yksinkertaisia kirjoja paljon, missä lyhyitä lauseita, esim. Puppe-kirjat olivat meillä kovassa suosiossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsenlapselle puhutaan vanhempien äidinkieliä mutta on napannut näiden keskenään käyttämän englannin kolmanneksi ihan itse! Ikää 2v2kk. Värit tulee 3 kielellä, numerot kahdella, paljon sanoja englanniksi - mistä lie oppinut. Puhuu pitkiä lauseita 2 kielellä.
Lähipiirissä on paljon perheitä jossa on kolmekin kieltä käytössä joka päivä. Viimeistään 2. luokalla koulussa on olleet samalla tasolla kielellisesti kuin muutkin. Esim suomi-ruotsi-ranska tai portugali-suomi-englanti, espanja-suomi-englanti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten monikielisia maailmankansalaisia joyka osaavat lausua kielia ilman aksenttia kun ne on niin nuorina opittu.
Tulee kielipuolia. Ihan tutkittu juttu.
Osaavat pintakieltä mutta syvällistä osaamista ei ole yhdessäkään kielessä.
Kuinka moni 1. kielinen kirjoittaa kaikista kielistä laudaturin, kirjoittaa 18v:nä artikkeleita lehteen ja sosiaaliseen mediaan (ei mitään blogihömppää)? Eiköhän silloin vaadita aika puhdasta kieltä (is ja il lukuunottamatta).
Pintakieltä??
Siskonsa avulla 5v luki ja kirjoitti myös englantia.