Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rh-negatiiviset äidit

07.07.2006 |

Heippa!

Olen Rh-negatiivinen ja ekan raskauden aikana seurattiin joka nla käynnillä vasta-ainearvoja. Sain myös Gammaglopuliini (olikohan se tuo?) pistoksen, joka estää vasta-aineiden muodostumisen seuraavien raskauksien aikana. Jotenkin jäin siihen luuloon, että vauvasta otettaisiin sairaalassa verinäyte, josta tutkitaan vauvan veriryhmä. Kuitenkaan neuvolassa käydessäni (muistin vihdoin kysyä asiasta, vuoden jälkeen...) tuota tietoa ei kuitenkaan heillä ole.

Miten muilla, oletteko saaneet tietää vauvan veriryhmän? Kuinkahan sairaalan arkistosta voisi saada omaa lasta koskevia tietoja, jos siellä ne ovat?

- Karhumamma

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
07.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaksi raskautta takana ja kolmas menossa viikoilla 23+2. Molemmista lapsista on otettu veriryhmä ja molemmat ovat jotain +. En enää muista = ). Pistokset olen molemmista saanut. Vasta-aineet olleet aina negatiivisia, mutta toisen synnytyksen jälkeen todettiin, että veret oli miksanneet ja vauva oli keltainen. En nyt enää muista testin nimeä, mutta otettiin heti osastolla vauvasta synnytyksen jälkeen. Vauva oli sitten pari päivää valohoidossa ns. BIL-pedissä. Mitään kontrolleja ei enää sairaalasta pääsyn jälkeen otettu. Nyt kolmatta odottaessa seurataan hieman useammin loppuvaiheessa noita vasta-aineita normaalin kolmen kerran lisäksi.

Vierailija
2/5 |
08.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain tietää esikoisen veriryhmän, joka on A+ (Itsellä A-) jo seuraavana päivänä lapsen syntymästä. Taisi tulla tietooni samalla kertaa, kun sain sen Anti D immuloglobuliini -piikin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
08.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistelen, että verinäyte on otettu heti synnyttyä napanuorasta tai jotain semmoista ja kun yhden kerran ei siitä onnistunut, niin sitten otettiin uusi verinäyte.. Ja kätilö kertoi sitten, että vauva on rh positiivinen ja sain sen antigamma whatever- pistoksen. Minulla siis kaksi raskautta takana ja molemmat vauvat olleet siis rh+. Molempien veriryhmä näkyi myös jossain saamassani lappusessa, oisiko ollut joku niistä neuvolakortin liitteistä, missä kerrottiin joko synnytyksestä tai sitten vauvasta..hmm.. en nyt muista, mutta jossain lapussa se oli sanottu. Kyllä se tieto pitäisi olla sinunkin lapsestasi jossain, koska miten muuten olisi sitä Anti-G- piikkiäkään annettu, jos ei olisi tiedetty, kumpi rh vauvalla on..?!

Vierailija
4/5 |
08.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvasta otetaan heti syntymän jälkeen napaverinäyte ja siitä selviää vauvan veriryhmä (selvitetään aina, jos äiti on rh-) jos vauva on plussa niin annetaan juurikin tuo anti-D-immunoglobuliini piikki estämään niitä vasta-aineita seuraavissa raskauksissa. Eli luultavasti teilläkin on plus-vauva, jos kerran piikin sait.

Meillä kolme ensimmäistä on rh+ ja jokaisen synnytyksen jälkeen sain piikin. Silti kolmannella lapsella löytyi verestä vasta-aineita (katsotaan samasta napaverinäytteestä). Vauva oli lievästi keltainen, mutta niin oli esikoinenkin, jolla ei ollut vasta-aineita.

Neljättä odottaessa kävin verikokeissa kerran kuussa, koska on erittäin todennäköistä, että jos vasta-aineita kerran muodostuu, niin niitä tulee seuraavassakin raskaudessa ja yleensä aikaisemmassa vaiheessa, jos vauva on rh+.

Ei tullut nelosen aikana ja syykin selvisi, kuopus on rh-.

Oman kansion saat lukea kun vaan pyydät vaikka synnäriltä. Tai kysyt vauvan veriryhmää, kyllä ne kertoo. Tai sitten pyydät neuvolantätiä ottamaan selvää. Täällä ainakin onnistuu joko itse hakea tietoja sairaalasta tai laittaa neuvolatäti asialle :)

Nalluri ja poju 7vko

Vierailija
5/5 |
10.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista, nämä selventävät mulle paljon, nää veriryhmät on niin mystisiä :)

Sain tuon piikin jo raskausaikana, kun otettiin lapsivesipunktio rv16(laittoivat sen samalla kertaa, varulta). Joten en tiedä, mikä on vauvan veriryhmä, tuonkaan perusteella. Vauvamme joutui lastenosastolle 2. päivänä, jossa tehtiin kaiken maailman testejä (tulehdusarvot koholla, syytä ei saatu koskaan selville). Joten tuo rutiinitoimi on jäänyt varmaan kaiken muun tohinan alle. Verinäyte on varmaan otettu, mutta tuloksia ei kerrottu, eikä niitä missään saamassani lapussa ole.

Meidän neuvolatäti ei ottanut tuota asiakseen, joten yritän toisen tädin kautta (menen tällä viikolla äitiyspuolen neuvolaan). Jospa siellä oltais enemmän kiinnostuneita asiasta...