Pääsenkö lainasta eroon kuin koira veräjästä...?
Meillä on puolison kanssa yhteinen laina, jonka takaajina on puolisoni vanhemmat, tai siis heidän omaisuuttaan. Olemme eroamassa nyt ja laina pitäisi jakaa meille puoliksi, molemmille omat osuudet. Emme siis tietenkään enää eron jälkeen halua mitään yhteistä lainaa pitää. Minulla vaan ei ole yhtään ketään kuka voisi takaajaksi omaisuudellaan tulla. Eikä minulla ole mitään omaisuutta. Voiko tässä käydä niin, että minulle ei vaan voida myöntää sitä lainaa, jolloin kaikki yhteinen lainamme jää puolisoni maksettavaksi?
Kommentit (35)
Millainen on remonttilaina jota ei pysty maksamaan pois vaikka asunto myytäisiin? Ettei vaan lainaa käytetty johonkin hubaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on totta, että Ap menettää luottokelpoisuutensa, jos joutuu jättämään jonkin velkansa takaajien maksettavaksi.
Siinäpä sitä onkin pitkäksi aikaa monelaista vaikeutta ja surua elämään, hankala saada vuokra-asuntoa, luttokorttia, lainaa tai paljon mitään muutakaan.
Mutta tosiaan, tuo ositushan vaikuttaa paljon, vasta sitten näkee miten asiat menee.
Miten se jää takaajien maksettavaksi? Siis eikö se jää puolisoni huoleksi maksaa laina pois, kun olemme 50/50 vastuussa siitä lainasta? Jos mitä en pysty tai muusta syystä en maksa omaa puolikastani.
Laina pankkiin jää puolisosi maksettavaksi jos kerran teillä on yhteinen laina. Puolisosi puolestaan voi vaatia sinun osuutta sinulta vaikka ulosoton kautta muistaakseni seuraavan 15 vuotta.
Eli omistatte asunnon, jonka pintaremonttiin on otettu yhteinen laina. Kuinka iso laina oikein voi olla?
Nyt olette myymässä asunnon, mutta odotuksesi on, että myyntihinta ei kata tätä lainaa ja mahdollista asuntolainaa.
Mitenkään helposti et tuosta tilanteesta pääse eroon, te velalliset olette joka tapauksessa ensisijaisesti vastuussa lainasta, oli vakuutena oleva omaisuus kenen tahansa.Eenkä oikein ymmärrä, miksi haluaisit sitoutua pitkään riitaan rahasta entisen avokin kanssa muutaman tonnin tai edes kymppitonnin takia.
En nyt ymmärrä ollenkaan. Googletin asiaa ja minun mielestä se on niin, että jos laina on yhteisvastuullinen, ja toinen osapuoli jättää maksamatta osuutensa, niin se koko lainanmaksu lankeaa sille toiselle osapuolelle.
Mitä paskaa ap puhuu:
Muka niin suuri remonttilaina, ettei pysty kuittamaan edes asuntoa myymälä.
Muutenkin ap:n kommentit ovat ihan keksittyjä kuten aloituskin. syvältä p.rseestä.
Näille provoille ei kannata aikaa tuhlata, huvikseen tekevät ja naureskelevat vastaajille.
Olet tollo ap, olet tollo!
Vierailija kirjoitti:
Mitä paskaa ap puhuu:
Muka niin suuri remonttilaina, ettei pysty kuittamaan edes asuntoa myymälä.Muutenkin ap:n kommentit ovat ihan keksittyjä kuten aloituskin. syvältä p.rseestä.
Näille provoille ei kannata aikaa tuhlata, huvikseen tekevät ja naureskelevat vastaajille.
Olet tollo ap, olet tollo!
Kyllä tämä kuule on ihan todellinen tilanne :D
Yhteinen asuntolaina ja toinen laina, joissa vakuutena puolison vanhempien omaisuutta. Ei ole kyseessä mikään satojen tuhansien remonttilaina, vaan ihan vaan perus laina joka on käytetty mm. asunnon remontointiin (seinien maalaus, pihan laitto ym.). Olemme asuneet vasta vähän aikaa tässä. En käsitä näitä provohuuteluita.
”En nyt ymmärrä ollenkaan. Googletin asiaa ja minun mielestä se on niin, että jos laina on yhteisvastuullinen, ja toinen osapuoli jättää maksamatta osuutensa, niin se koko lainanmaksu lankeaa sille toiselle osapuolelle.”
Juuri näin, laina voidaan ja peritään siltä kenellä rahaa/omaisuutta. Mutta, se keneltä peritty voi periä toiselta osapuolelta. Helpompaa lainaajalle kun voi ottaa mistä saa helpoiten. Ja tosiaan vakuudet voi myydä jne.
Kai nyt olette molemmat töissä. Miten muuten olette asunnon ostaneet ja lainan saaneet?
Ja palkastahan ne kaikki velat maksetaan.
Jos sulla ei nyt ole rahaa, niin miksi ei ole?
Kai olette pysytyneet lyhentämään lainoja tähänkin asti? Kumpikin oman osuuden.
OLet tyhmä kuin saapas ap.
Siinä saattaapi käydä niin, että mies lunastaa asunnon, sulle jää vähän velkaa.
Sä laitat henkilökohtaiset tavarat muovipussiin ja häivyt.
Melkoisia luusereita ovat kumpikin, sekä ap että kumppani.
Jos huonekaluihinkin on pitänyt lainaa ottaa, miten tuollaiset tyhjätaskut ovat pankista lainaa ulos saaneet?
Pelkkää pötyä koko aloitus. Ei totuuden häivääkään.
Sulje jo suuri suuvärkkisi, ap!
Tuossa minilexin linkissä on selvästi kerrottu, lue se. Et pääse lainastasi eroon, vastuusi säilyy vaikka ero tulisikin. Lainasopimus on juridinen sopimus, jossa on nimesi alla. Jos et maksa ja puoliso maksaa osuuttasi myös, puolisollesi syntyy regressioikeus, eli oikeus periä sinulta maksamaton osuutesi takaisin.
Jos kumpikaan ei maksa, niin pankki kyllä laittaa talon ensin myyntiin, vaikka väkisin, jos jää velkaa jäljelle, perii niitä ensin teiltä, ja vasta viimeiseksi takaajilta.
Ap:n logiikallahan mä voisin jättää asuntolainan maksamatta miehen kanssa, kun yhteisvastuullinen laina ja takaaja hoitaa, eli valtio. Kyllä näihin on mekanismit kehitetty, että ne lainat takaisin maksetaan ja suunnilleen oikein. Suosittelen ap:ta kiltisti maksamaan omaa osuuttaan ja lopettamaan typerät haaveet.
En minä nyt tarkkaan tiedä mikä sen lainan nimi on, remonttilaina tai joku sellainen asuntolainasta erillinen laina, joka otettiin sitä varten että kun ostettiin uusi asunto ja haluttiin tehdä pientä remonttia ja maksaa muita isompia hankitoja, huonekaluja ja sellaista.