Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pääsenkö lainasta eroon kuin koira veräjästä...?

Vierailija
10.06.2020 |

Meillä on puolison kanssa yhteinen laina, jonka takaajina on puolisoni vanhemmat, tai siis heidän omaisuuttaan. Olemme eroamassa nyt ja laina pitäisi jakaa meille puoliksi, molemmille omat osuudet. Emme siis tietenkään enää eron jälkeen halua mitään yhteistä lainaa pitää. Minulla vaan ei ole yhtään ketään kuka voisi takaajaksi omaisuudellaan tulla. Eikä minulla ole mitään omaisuutta. Voiko tässä käydä niin, että minulle ei vaan voida myöntää sitä lainaa, jolloin kaikki yhteinen lainamme jää puolisoni maksettavaksi?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan se puoliso periä sulta saatavat.

Vierailija
2/35 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat? En ymmärtäny. Siis meillä on nyt yhteinen laina, jonka takaa puolisoni vanhempien omaisuus. Eroamme, minulla ei ole ketään takaajaa, ja puolisoni vanhemmat tuskin enää haluavat minulle mitään lainoja alkaa takaamaan. Miten voimme saada erilliset lainat jos minulla ei ole takaajaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä lainasta on kyse? Jos se on asuntolaina, niin laittakaa asunto myyntiin ja kuitatkaa laina sillä tai toinen lunastaa toisen ulos ja laina kuitataan niillä rahoilla.

Vierailija
4/35 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä lainasta on kyse ja kuinka suuresta summasta?

Vierailija
5/35 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat? En ymmärtäny. Siis meillä on nyt yhteinen laina, jonka takaa puolisoni vanhempien omaisuus. Eroamme, minulla ei ole ketään takaajaa, ja puolisoni vanhemmat tuskin enää haluavat minulle mitään lainoja alkaa takaamaan. Miten voimme saada erilliset lainat jos minulla ei ole takaajaa?

Onhan ne silloin takaamassa molempien osuutta vai kuinka?

Vierailija
6/35 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaa ei voi jakaa puoliksi jos sinä et saa omaa erillistä lainaa. Joten sitten laina jää edelleen teidän yhteiseksenne. Eihän ero mitenkään automaattisesti puolita lainoja vaan lainat ainoastaan otetaan huomioon omaisuutta jaettaessa.

Vierailija
7/35 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä lainasta on kyse? Jos se on asuntolaina, niin laittakaa asunto myyntiin ja kuitatkaa laina sillä tai toinen lunastaa toisen ulos ja laina kuitataan niillä rahoilla.

Ei ole asuntolaina, vaan sellainen erillinen laina mikä otettiin remonttiin. Ei saada kuitattua sitä vaikka myydään asunto. 

Vierailija
8/35 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainaa ei voi jakaa puoliksi jos sinä et saa omaa erillistä lainaa. Joten sitten laina jää edelleen teidän yhteiseksenne. Eihän ero mitenkään automaattisesti puolita lainoja vaan lainat ainoastaan otetaan huomioon omaisuutta jaettaessa.

Eli jos minua ei huvita maksaa lainaa, eli jätän vaan osuuteni maksamatta niin puolisoni joutuu maksamaan koko lainan? Eli jos vaan kieltäydyn maksamasta.

Vierailija
9/35 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli jos minua ei huvita maksaa lainaa, eli jätän vaan osuuteni maksamatta niin puolisoni joutuu maksamaan koko lainan? Eli jos vaan kieltäydyn maksamasta.

Kyllä, mutta takaajat voivat haastaa sinut oikeuteen ja siellä määrätään sinut maksamaan osasi, ulosoton kautta.

Vierailija
10/35 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et pääse lainasta kuin koira veräjästä menettämättä luottotietojasi.

Vierailija
11/35 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erossahan suoritetaan ositus.

Siinä katsotaan velat ja varat ja lasketaan ne sekä kaikki muu omaisuus.

Jos ositusta ei pysty sovinnossa tekemään, siihen määrätään pesänjakaja, joka tekee osituksen.

Jos sekään ei tyydytä, voi mennä oikeuteen asti.

Vasta osituksen jälkeen näkee miten asiat menevät.  Ei aikaisemmin.

Vierailija
12/35 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, mutta takaajat voivat haastaa sinut oikeuteen ja siellä määrätään sinut maksamaan osasi, ulosoton kautta.

Niin mutta jos laina on meidän yhteinen ja olemme yhdessä siitä vastuussa, eikö puolisoni ole pakko lyhentää lainaa vaikka minä kieltäytyisin tai joutuisin vaikka varattomaksi enkä kertakaikkiaan pystyisi lyhentämään lainaa?

Vierailija
13/35 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erossahan suoritetaan ositus.

Siinä katsotaan velat ja varat ja lasketaan ne sekä kaikki muu omaisuus.

Jos ositusta ei pysty sovinnossa tekemään, siihen määrätään pesänjakaja, joka tekee osituksen.

Jos sekään ei tyydytä, voi mennä oikeuteen asti.

Vasta osituksen jälkeen näkee miten asiat menevät.  Ei aikaisemmin.

Emme ole naimisissa, eli ositusta ei tehdä.

Vierailija
14/35 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on totta, että Ap menettää luottokelpoisuutensa, jos joutuu jättämään jonkin velkansa takaajien maksettavaksi.

Siinäpä sitä onkin pitkäksi aikaa monelaista vaikeutta ja surua elämään, hankala saada vuokra-asuntoa, luttokorttia, lainaa tai paljon mitään muutakaan.

Mutta tosiaan, tuo ositushan vaikuttaa paljon, vasta sitten näkee miten asiat menee.

Vierailija
15/35 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä maksa mitään. Ei ole enää sun ongelma, vaan menee ex-puolisosi tai takaajien maksettavaksi.

Muista vaatia kuitenkin puolet omaisuudesta!

Vierailija
16/35 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole asuntolaina, vaan sellainen erillinen laina mikä otettiin remonttiin. Ei saada kuitattua sitä vaikka myydään asunto. 

Offotpic: Tämäpä on mielenkiintoinen laina. Onko remonttilaina suurempi kuin remontoidun kohteen arvo? Yleensä lainan vakuutena on oma asunto, jos muuta vakuutta ei löydy. Tällöin laina erääntyy maksettavaksi siinä vaiheessa kun vakuus (eli asunto) myydään pois. Jos vakuutta ei tarvita, on lainakin tällöin paljon pienempi. Ja jos laina on ns. vakuudeton kulutusluotto (luokkaa max 5000€ tms), on kummallista jos asuntoa myymällä ko. lainaa ei saa kuitattua, vaikka asuntolainaakin olisi vielä jäljellä.

Vai onko asunto jossakin metsän keskellä josta kukaan ei halua sitä ostaa ja siksi asunnon myyntiarvo on paljon pienempi kuin asuntolaina + remonttilaina?

Vierailija
17/35 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on totta, että Ap menettää luottokelpoisuutensa, jos joutuu jättämään jonkin velkansa takaajien maksettavaksi.

Siinäpä sitä onkin pitkäksi aikaa monelaista vaikeutta ja surua elämään, hankala saada vuokra-asuntoa, luttokorttia, lainaa tai paljon mitään muutakaan.

Mutta tosiaan, tuo ositushan vaikuttaa paljon, vasta sitten näkee miten asiat menee.

Miten se jää takaajien maksettavaksi? Siis eikö se jää puolisoni huoleksi maksaa laina pois, kun olemme 50/50 vastuussa siitä lainasta? Jos mitä en pysty tai muusta syystä en maksa omaa puolikastani.

Vierailija
18/35 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus on provo.

Harvemmin vanhemmat takaa avoparille lainan asuntoon.

En tiedä yhtään tälläistä tapausta. Ap on täytynyt aina olla luuseri ja kukaan ei takaa luuserille lainaa, ei ikinä!

Vierailija
19/35 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provoooooooooooooooooooooo

Vierailija
20/35 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvoolainen laina!