Karman laki - kokemuksia omasta elämästä
Uskotko ns karman lakiin? Jos uskot, kerro sinulle tai läheisillesi tapahtuneista asioista joissa mielestäsi karman laki toteutui.
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
En usko pätkääkään. Raamatussa ilmoitettuun kylvämiseen ja niittämiseen uskon. Esimerkiksi pettäjät joutuvat usein itse petetyksi. Rikolliset joutuvat usein itse rikosten kohteiksi. Tietynlainen ihminen vetää puoleensa tietynlaisia ihmisiä. Näin se on aina mennyt.
Tässä on sama ajatus mutta ei se noin yksiselitteisesti mene elämässä. Ehkä siellä raamatussa on haluttu opettaa tarinoilla tätä asiaa.
Opetammehan me toisillemme toki asioita ajatuksena että miltä nyt tuntuu joutua itse kokemaan sama asia tai haluamme vain kostaa saman takaisin.
Karmaa toteutetaan meidän ihmistenkin kautta.
Njääh, en mä usko.
On olemassa kausaliteetti eli syyn ja seurauksen laki.
Ehkä vähän voin jopa uskoa karmaan, tai sitten kyseessä on ennemmin omalta osaltani käänteinen psykologia.
Minua lannistettiin lapsena monelta taholta. Opettaja vähätteli, isosiskoni haukkui ja vähätteli. Minua sanottiin rumaksi ja tyhmäksi. Uskoin näihin väitteisiin lapsena ja en uskaltanut edes haaveilla mistään korkealentoisesta ammatista tai isosta palkasta. Ajattelin, että minulle riittää kun elätän itseni ja saan edes yhden tutkinnon sekä rakkautta osakseni.
Olenkin saanut elämältä kaiken mitä uskalsin toivoa ja paljon enemmänkin.
Katkera siskoni on saanut osakseen sairauksia, työttömyyttä, huonon parisuhteen, katkeran luonteen ja paljon huonoa. Hän oli se joka haluai paistatella parrasvaloissa ja sai nuorena haluamansa. Ja mainittakoon vielä,minä olen tällä hetkellä meistä se nätimpi hyvällä iholla ja hampailla varustettu.
Niin, henkilökohtainen karma, perheen karma, suvun karma, heimon karma, kansan karma, ihmiskunnan karma. Mikä näistä, ap?
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan uskon. Vaikka täytyy sanoa että pahimmat paskiaiset kukoistavat kuin rikkaruohot. Ehkä paha saa palkkansa seuraavassa elämässä.
tässä maailmassa paha saa palkkansa ja hyvän palkan saakin
Tässä Deepseek'in mainiohko kiteytys karmasta ja sen "varastosta" (karma + aashaya > karmaashaya):
Karmaashaya on keskeinen käsite hindulaisuudessa ja yogafilosofiassa, ja se tarkoittaa karmojen varastoa tai kertyneiden tekojen säilöä, joka vaikuttaa nykyiseen ja tulevaan elämään. Se on karmisen lain (karma) ja sen hedelmien (karma phala) ydin, joka selittää syntymisen ja uudelleensyntymisen kiertokulkua (samsara). Tässä tarkempi analyysi:
1. Karmaashayan määritelmä ja rooli
Karmaashaya on "karmojen säilö", joka kerää kaikki yksilön tekemät hyvät, huonot ja neutraalit teot sekä niiden vaikutukset. Nämä karmat seuraavat sielua uudelleensyntymisen kautta, vaikka fyysinen keho ja mieli eivät siirrykkään suoraan 12.
Swami Satyananda Saraswatin mukaan karmaashayassa olevat karmaiset vaikutteet (samskarat) siirtyvät uuteen kehoon, mikä ylläpitää karmisen jatkumon. Tämä "jäljennös" ei ole fyysinen, vaan henkinen ja subtili 1.
2. Yhteys karman tyyppeihin
Karmaashayaan liittyy neljä karman päätyyppiä:
Sanchita karma: Kaikki kertyneet karmat menneistä elämistä, jotka odottavat toteutumista 1.
Prarabdha karma: Nykyiseen elämään aktivoitunut osa sanchita karmasta, joka on "kuin jo lähtenyt nuoli" sitä ei voi välttää 1.
Agami karma: Tulevaisuuteen vaikuttavat nykyiset teot 1.
Kriyamana karma: Hetkessä tehtävät teot, jotka luovat välittömiä tai tulevia vaikutuksia 1.
Karmaashaya toimii näiden karmojen säilytyspaikkana, ja sen kautta karmiset hedelmät (karma phala) toteutuvat 1.
3. Karmaashaya ja henkinen vapautuminen
Valaistumisen (kaivalya) tavoitteena on katkaista karmaashayan kierto. Kun yksilö ei enää samaistu kehoonsa tai mieleensä, uusia karmoja ei synny, ja vanhat karmat eivät enää sidä (toim. huom: idä??)2.
Esimerkiksi Patañjalin Yoga-sutrissa korostetaan, että karmojen purkaminen edellyttää tiedostamista (viveka) ja irtautumista (vairagya) 2.
4. Käytännön merkitys
Karmaashayan ymmärtäminen rohkaisee hyveelliseen elämään: hyvät teot lisäävät positiivista karmaa, kun taas kielteiset teot vahvistavat kärsimystä 1.
Meditaatio ja yogan harjoitukset auttavat hallitsemaan nykyisiä tekoja (kriyamana karma), mikä voi muokata karmaashayaa 12.
Yhteenveto: Karmaashaya on karmisen lain mekanismi, joka pitää sielun sidottuna uudelleensyntymisen kierteeseen. Sen ymmärtäminen tarjoaa välineitä henkiseen kasvuun ja mahdollisesti jopa vapautumiseen (moksha).
Vierailija kirjoitti:
Ehkä vähän voin jopa uskoa karmaan, tai sitten kyseessä on ennemmin omalta osaltani käänteinen psykologia.
-----------------------------------
Noh, karma ei varsinaisesti olle uskon asia, koska se tarkoittaa yksinkertaisesti toimintaa tai tekoa*. Siihen toki voi uskoa tahi olla uskomatta, notta onko tekojen kvaliteetilla mitään vaikutusta nykyhetken tai tulevaisuuden kokemuksiin.
* verbijuuresta (dhaatu) kR** (~ kri), tehdä, toimia
** R edustaa tässä ns. vokaalista r-äännettä, joka voi yksinään muodostaa tavun, esim. R-Si*** (~ ri-shi, näkijä).
*** Muuttuu konsonanttiseksi r-äänteksi esim. yhdyssanassa (samaasa) maharSi (mahaa + RSi, suuri näkijä).
Vierailija kirjoitti:
Niin, henkilökohtainen karma, perheen karma, suvun karma, heimon karma, kansan karma, ihmiskunnan karma. Mikä näistä, ap?
Kaikissa on vähän erilaisia asioita liitettynä.
Uskon. Ex erotti mut lapsista 23v sitten. Sen jälkeen ollut paljon epäonnea elämässä ja tulee kuolemaan yksin.
Kyllä uskon, Karman laki on todellinen ja nyt Suomikin saa huomata sen. Pitäkää hatuistanne kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Uskon. Ex erotti mut lapsista 23v sitten. Sen jälkeen ollut paljon epäonnea elämässä ja tulee kuolemaan yksin.
Kaikki tyhmät toimet saa itse kärsiä. Kokemusta on minullakin näistä kärsijän roolissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan uskon. Vaikka täytyy sanoa että pahimmat paskiaiset kukoistavat kuin rikkaruohot. Ehkä paha saa palkkansa seuraavassa elämässä.
Tämä. Röyhkeimmät ihmiset ainakin ulkoisesti näyttävät voivan mitä mainioimmin.
Tuo ei ole totuus. Ne röyhkeät eivät näytä ulospäin mitään, ovat kuin terästä.Mitä kovempi kuori, sitä pehmeämpi sisin.
Uskon karmaan.
Esim narsisteilla ei ole mitään sisintä. Et ole tainnut äärimmäistä pahuutta, ihmistä esittävää narsistioliota tavata.
En usko. Toki ihan looginen syy ja seuraus on joskus asioilla. Ei sen kummempaa.
Kusipää ja töitä välttelevä ex ei pystynyt maksamaan asuntolainaansa ja joutui muuttamaan kimppakämppään. Aikanaan paasasi, että ihminen on omaisuutensa arvoinen. Kyllä, hävettää että koskaan rakastin noin noloa tyyppiä. Sen tyhmyyden karma kosti minulle.
Olin lapsena aika kova kusipää. Sain osakseni mt- ja päihdeongelmat.
En usko pätkääkään. Raamatussa ilmoitettuun kylvämiseen ja niittämiseen uskon. Esimerkiksi pettäjät joutuvat usein itse petetyksi. Rikolliset joutuvat usein itse rikosten kohteiksi. Tietynlainen ihminen vetää puoleensa tietynlaisia ihmisiä. Näin se on aina mennyt.