Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liian ahdistava kesätyö

Vierailija
09.06.2020 |

Olen ollut nyt kuukauden verran harjoittelijana taloushallinnon tehtävissä. Työkaverit ovat mukavia ja ilmapiiri muutenkin positiivinen työpaikalla, mutta ongelmaksi on noussut liiallinen vastuu ja lyhyt perehdytys. Minulla ei ole lainkaan kokemusta tästä työstä ja vaikka toimin kesätyöntekijänä, niin työnantajan kanssa on sovittu, että suoritan samalla kouluun liittyvän harjoittelun (amk). Paikka on siis palkallinen ja työnantaja tietää, ettei kokemusta ole. Ehdin olla 1,5 viikkoa töissä, kun jo aloin tuuraamaan vakituisia työntekijöitä. Tämä on jatkunut vieläkin ja menee näin syksyyn asti. Minulla tosiaankin on siis täysin vakkareiden työt vastuullani. Opin kyllä asioita mielestäni ihan hyvää vauhtia, mutta koska perehdytys oli noin lyhyt ja kokemus pyöreä nolla niin kaikessa tekemisessäni kestää. Töissä kaikilla on kauheasti töitä eikä kukaan ehdi opastaa minua kunnolla. Joudun käydä kyselemässä koko ajan ohjeita ja tämä ahdistaa. En saa lisää perehdytystä vaikka pyytäisin, koska kaikilla on kädet täynnä omia töitä ja minun tehtäväni on tuurata lomailijoita. Joudun koko aika sanomaan, että "en osaa, en ehdi, en ymmärrä" ja minulle heitetään vaan uutta tehtävää, vaikka vanhakaan ei ole hallussa. Olen esim sanonut, että minulle on vain kerran näytetty jokin asia enkä siksi vielä osaa itsenäisesti tehdä sitä, niin saan silti heikosti apuja. Vakituiset työntekijät tekevät ylitöitä ja siksi 10h päivää ja minun pitäisi siis ottaa heidän tehtävänsä aina lomiensa ajaksi. Tiedän, ettei minulta voi odottaa samaa työtahtia, mutta tehtäviä vaan kerääntyy ja se stressaa minua koska oloni on riittämätön ja hukassa. Kädet ovat täynnä, mutta varmuutta ei tekemisestä ole.. Menen täysin omien muistiinpanojen tuella. Tehtävissäni tulee olla tarkka, koska kyse on erilaisista sopimuksista ym. Vaikka vasta neljä viikkoa on mennyt, huomaan jo kuinka ahdistus ja stressi vaivaavat.. Näen unta öisin töistä ja heräilen kesken kuin painajaisesta. Vapaa-aika menee stressaten tulevia työpäiviä. En kuitenkaan tiedä mitä teen.. Työsopimus on määräaikainen ja kestää 4kk. Tarvitsisin tämän työn, jotta saan merkittyä edes jonkinlaisen oman alan työkokemuksen ansioluettelooni. Työkaverit ovat mukavia ja aika menee nopeasti, joiden vuoksi en haluaisi lopettaa.. Mutta kun päivän jälkeen tunnen vain ahdistuksen ja kuinka rinnassani sydän hakkaa, niin mietin onko tämä järkevää väkisin pysyä tuossa työssä.. Mielestäni on kohtuutonta laittaa noin lyhyellä kokemuksella työntekijä tuuraamaan koko kesäksi vakituisia työntekijöitä. Siellä tosiaan jokaisella on omat vastuualueensa, joten muiden kanssa sitä työtaakkaa ei voi jakaa. Luonteeni ei anna periksi vain laiskottelua, vaan poden huonoa omatuntoa jos lomalta palaavalle on jäänyt kauheat työkasat.. Koeaikaa olisi vielä viikko jäljellä..

Liian ahdistava kesätyö

Vaihtoehdot

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En keskeyttäisi, mutta tekisin kylmästi niin että työpäivän aikana tekisin työt jotka osaan ja ne joita en jättäisin toiseen pinoon ja työpäivän päättyessä ilmoittaisin jollekin työkaverille että näitä en osannut, neuvotko jotta voin tehdä huomenna ja ellen neuvoja saa niin jäisi tekemättömien pinoon seuraavanakin päivänä. Viikon lopussa pinon voisi vaikka kiikuttaa pomolle ja kertoa että näiden tekemiseen tarvitsen tunnin/päivän perehdytyksen joltakulta.

Vierailija
22/29 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, että opiskelusta ei ole siis mitään hyötyä työssä.  Mitä oikein koulussa teit, jos lukenut alan asioista.

Kummaa kitinää, olisit tyytyväinen kun yleensä kesätyöpaikan sait.

Työpaikoilla on yleensä käsitys, että alaa opiskelevilla ihmisillä, on ainakin pohjatiedot alan asioista, siis perustiedot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo vastaus 21 on erittäin hyvin.

Etkö osaa edes organisoida työjärjestystä, että mitkä ovat kiirellisiä ja mitkä ei ja sitten jakaa hommat niin, että teet ne jotka pystyt itsenäisesti tekemään, ja jätät neuvottavat hommat erikseen ja silloin ne oppiikin paremmin, kun niiden neuvominen on kunnollista.

Millaisia avuttomia nyyhkyjä nykyajan nuoret oikein ovat?

Vierailija
24/29 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko opetella ap tekemään kappalejaot tekstiin? Helpottaisi lukemista huomattavasti, kun kaikki ei olisi yhteen pötköön kirjoitettu.

Vierailija
25/29 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa perehdyttäminen on lapsenkengissä. Sitä ei tehdä. Näytetään nopeasti järjestelmät ja täts it. Käsi ylös, joka on saanut laadukkaan perehdytyksen?

Vierailija
26/29 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa perehdyttäminen on lapsenkengissä. Sitä ei tehdä. Näytetään nopeasti järjestelmät ja täts it. Käsi ylös, joka on saanut laadukkaan perehdytyksen?

Totta, että perehdyttäminen on monesti aivan liian vähäistä. Usein kuitenkin työ on sellaista, että oikeastaan mikään perehdytys ei riitä aloittelijalle, kun ei tiedä työstä mitään. Vasta itse tekemällä oppii.

17

Vierailija
27/29 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisitko opetella ap tekemään kappalejaot tekstiin? Helpottaisi lukemista huomattavasti, kun kaikki ei olisi yhteen pötköön kirjoitettu.

Vai näyttääkö mun näyttö väärin (alapeukut)? Mulle on ainakin aika vaikeaa lukea jaottelematonta tekstiä ja siten perehtyä lukemaani. Ehkä muut osaa sen paremmin, kun mulla onkin välillä keskittymiskyvyn ja muistin kanssa sairauden takia vähän ongelmia.

Vierailija
28/29 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta, että perehdyttäminen on monesti aivan liian vähäistä. Usein kuitenkin työ on sellaista, että oikeastaan mikään perehdytys ei riitä aloittelijalle, kun ei tiedä työstä mitään. Vasta itse tekemällä oppii.

17

Kuinka paljon perehdytystä vaikkapa 2 kk papin sijaisuudessa pitäisi olla? Jos siis se teologian opiskelija tulee ekaan alan työpaikkaan, eikä oikein tiedä mitä papit edes tekevät työpäivänsä aikana? Sitä vaan aloitetaan työt ja selvitään.

Vierailija
29/29 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kotona oppinut että jos työssä on tuollasta parasta lähteä heti. Ei siellä todenäköisesti sinusta mitään välitetä. Minäpä lähdin nuorena sellaiseta paikasta. Lisänä oli että esimies simputti.  Sain sieltä kuitenkin erittäin hyvän työtodistuksen, vaikka jätin heidät kovaan pulaan. Sillä työtodistuksella olen aina päässyt eteenpäin ja olen ollut 20 vuotta vakituisessa virassa samalla alalla. Ei työssä kannata itseään sairastuttaa. Jos ei puhumalla muutu, lähde heti pois. Ei Suomessa voi kohdella kuin orjaa,  olet liian kiltti !

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi seitsemän