Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liian ahdistava kesätyö

Vierailija
09.06.2020 |

Olen ollut nyt kuukauden verran harjoittelijana taloushallinnon tehtävissä. Työkaverit ovat mukavia ja ilmapiiri muutenkin positiivinen työpaikalla, mutta ongelmaksi on noussut liiallinen vastuu ja lyhyt perehdytys. Minulla ei ole lainkaan kokemusta tästä työstä ja vaikka toimin kesätyöntekijänä, niin työnantajan kanssa on sovittu, että suoritan samalla kouluun liittyvän harjoittelun (amk). Paikka on siis palkallinen ja työnantaja tietää, ettei kokemusta ole. Ehdin olla 1,5 viikkoa töissä, kun jo aloin tuuraamaan vakituisia työntekijöitä. Tämä on jatkunut vieläkin ja menee näin syksyyn asti. Minulla tosiaankin on siis täysin vakkareiden työt vastuullani. Opin kyllä asioita mielestäni ihan hyvää vauhtia, mutta koska perehdytys oli noin lyhyt ja kokemus pyöreä nolla niin kaikessa tekemisessäni kestää. Töissä kaikilla on kauheasti töitä eikä kukaan ehdi opastaa minua kunnolla. Joudun käydä kyselemässä koko ajan ohjeita ja tämä ahdistaa. En saa lisää perehdytystä vaikka pyytäisin, koska kaikilla on kädet täynnä omia töitä ja minun tehtäväni on tuurata lomailijoita. Joudun koko aika sanomaan, että "en osaa, en ehdi, en ymmärrä" ja minulle heitetään vaan uutta tehtävää, vaikka vanhakaan ei ole hallussa. Olen esim sanonut, että minulle on vain kerran näytetty jokin asia enkä siksi vielä osaa itsenäisesti tehdä sitä, niin saan silti heikosti apuja. Vakituiset työntekijät tekevät ylitöitä ja siksi 10h päivää ja minun pitäisi siis ottaa heidän tehtävänsä aina lomiensa ajaksi. Tiedän, ettei minulta voi odottaa samaa työtahtia, mutta tehtäviä vaan kerääntyy ja se stressaa minua koska oloni on riittämätön ja hukassa. Kädet ovat täynnä, mutta varmuutta ei tekemisestä ole.. Menen täysin omien muistiinpanojen tuella. Tehtävissäni tulee olla tarkka, koska kyse on erilaisista sopimuksista ym. Vaikka vasta neljä viikkoa on mennyt, huomaan jo kuinka ahdistus ja stressi vaivaavat.. Näen unta öisin töistä ja heräilen kesken kuin painajaisesta. Vapaa-aika menee stressaten tulevia työpäiviä. En kuitenkaan tiedä mitä teen.. Työsopimus on määräaikainen ja kestää 4kk. Tarvitsisin tämän työn, jotta saan merkittyä edes jonkinlaisen oman alan työkokemuksen ansioluettelooni. Työkaverit ovat mukavia ja aika menee nopeasti, joiden vuoksi en haluaisi lopettaa.. Mutta kun päivän jälkeen tunnen vain ahdistuksen ja kuinka rinnassani sydän hakkaa, niin mietin onko tämä järkevää väkisin pysyä tuossa työssä.. Mielestäni on kohtuutonta laittaa noin lyhyellä kokemuksella työntekijä tuuraamaan koko kesäksi vakituisia työntekijöitä. Siellä tosiaan jokaisella on omat vastuualueensa, joten muiden kanssa sitä työtaakkaa ei voi jakaa. Luonteeni ei anna periksi vain laiskottelua, vaan poden huonoa omatuntoa jos lomalta palaavalle on jäänyt kauheat työkasat.. Koeaikaa olisi vielä viikko jäljellä..

Liian ahdistava kesätyö

Vaihtoehdot

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä keskeytä, mutta mene puhumaan asiasta pomolle. Tuo tilanne on kohtuuton ja johtaa virheisiin, mikäli et saa äkkiä apuja.

Vierailija
2/29 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni vain merkintä paperiin ei ole tuon arvoinen.. Jos saat hoidettua koulun harjoittelun muualla eikä lopettaminen aiheuta ongelmia rahallisesti niin minä kyllä sinuna lopettaisin..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi iso opetus elämässä on se että PUHU ONGELMASTA. Pätee tässäkin. Sulla on ongelma, sun pomo voi tehdä sille jotain. Jos pomo ei siltikään tee mitään, sä et tee yhtään enempää kuin mitä voit tehdä JAKSAMISEN RAJOISSA. Siis sellaisen jaksamisen että et 4kk päästä nuku kuukautta putkeen. Et välitä siitä vaikka laahaat perässä. Ne ei voi olettaakaan että pystyisit samaan kuin sellainen joka on tehnyt hommaa pitkään.

Jos nämä ei auta niin jätä sitten leikki kesken. Mutta sä voit itse vaikuttaa siihen, miten sun kesä tästä etenee :)

Vierailija
4/29 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerta työpaikalla tiedettiin sinua palkatessaan että sinulla ei ole kokemusta noista töistä, sinulle olisi pitänyt tarjota tarpeeksi pitkä perehdytys sekä myös varmistus siitä, että osaat työnkuvaasi kuuluvat asiat kun perehdytys loppuu. Kunnolliseen perehdytykseen kuuluu myös esimiehen puolesta tilannekartoitus perehdytyksen onnistumisesta, joten tiedustele lähiesimieheltäsi tätä. Firmojen pitäisi jo nykyään tajuta, että huonosti tehty perehdytys tarkoittaa rahan menetystä, kun uuden työntekijän potentiaali valuu hukkaan. Eli nyt vaan mars kertomaan fiiliksistä esimiehelle. T. Hr-opiskelija

Vierailija
5/29 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

aiotko jatkaa alalla valmistumisen jälkeen? oletko kiinnostunut alasta?

Vierailija
6/29 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehtäväni kesällä on vain ja ainoastaan vakkareiden tuuraus. Olen puhunut asiasta perehdyttäjäni kanssa ja tosiaan työ on sellaista ettei sitä voi ns. paloitella. Työ on paljon pieniä tehtäviä, joista tulee se suurempi kokonaisuus. Ei ole siis toista tärkeämpää hommaa vaan kaikki samanarvoisia. Olen kertonut, että tämä tuntuu vähän rankalta mutta saanut vastaukseksi, että aina voi tulla kysymään apua.. Jota tietysti kysyn jos kysyttävää tulee. Ymmärrän kyllä kun tosiaan kaikilla on niin paljon töitä itselläkin, ettei kukaan pysty ottaa työtaakkaa pois minulta. Työ on ihan kivaa mutta ei mikään unelmahomma, mutta en tällä hetkellä parempaakaan keksi.

En vain voi luonteelleni mitään.. Olisi helpompaa vain tehdä ne pari tehtävää päivässä ja antaa loppujen olla muiden ongelma, mutta en vain pysty siihen.. Uskon, että jos menen jaksamiseni rajoilla niin lopputulos on syksyllä odottava burnout

-ap

Vierailija
7/29 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota rennommin, et kuitenkaan ole terveysalan töissä, jossa virheet vaarantavat potilaiden hengen ja terveyden. 

Vierailija
8/29 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä keskeytä. Taloushallintopuolella on ok työtilanne, mutta vain jos on työkokemusta.

Vierailija
9/29 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä keskeytä. Taloushallintopuolella on ok työtilanne, mutta vain jos on työkokemusta.

...mutta puhu asiasta pomolle. Ennen koeajan päättymistä.

Ja siis suoraan. Ei "kyllä mä teen"-myötäilyä.

Äläkä ota vastaan ylimääräisiä hommia joita työkaverit siirtävät sinulle.

Tuo sama juttu on kuultu ennenkin, ja yleensä kyseessä on naispuolinen henkilö. Naisilla on useammin vaikeuksia pitää puoliaan ja siksi he päätyvät ylityöllistetyiksi.

Vierailija
10/29 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on todella yleistä suomalaisilla työpaikoilla. perehdystä ei joko ole tai se on hyvin ylimalkaista. Samalla kuitenkin vaaditaan, että kykenet tekemään pyydetyt työt itsenäisesti. Olin lyhyen määraikaisen pätkän tällaisessa työpaikassa ja tunnen myötätuntoa aloittajaa kohtaan. Todella ikävää oli kysyä tiuskivalta työkaverilta neuvoa, kuinka jokin homma hoidetaan oikein.

Huvittavinta oli, että työsopimukseni umpeutuessa pomoni pyysi minua antamaan palautetta. Kun kerroin, että koin kunnollisen perehdyttämisen puutteen isona ongelmana etenkin aluksi ja siitä johtuvan työkavereiden vaivaamisen kiusallisena, pomo harmistui selvästi, ja alkoi vedota työkiireisiinsä, jotta pääsisi minusta mahdollisimman nopeasti eroon. Hän kun oli itse ollut "perehdyttämässä" minua ensimmäisenä työpäivänä.

Vierailija
11/29 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuin esimiehelle asiasta. Sanoin, että tuuraus on liian rankka tehtävä. Periaatteessa en mitään helpotusta saanut, hän infosi vain muita kollegoitani, että mahdollisesti tarvitsen lisätukea ja tulen heiltä kysymään neuvoa tarvittaessa.. Yritin korostaa, ettei ongelma ole siinä, ettenkö löytäisi henkilöä jolta kysyä apua, vaan siinä kun sitä kysyttävää on niin hirveästi kun en tiedä asioista vielä paljoa. Lopputulos tosiaan se, että työt pysyvät periaatteessa samoina. Yksi työkavereistani kuitenkin auttaa tehtävien kanssa tällä viikolla, oma-aloitteisesti ehdotti tätä kun hänellekin asiasta puhuin. Tuntuu että palan kyllä kesän aikana loppuun tätä tahtia, vaikka kyse onkin vain 4kk.. Kysyin myös lyhyempää sopimusta tai lyhyempiä työpäiviä, mutta ne eivät onnistu

-ap

Vierailija
12/29 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinun vastuullasi siis nyt jokin tehtäväkokonaisuus vai tuodaanko sinulle koko ajan uusia tehtäviä? Vai siis sinulla on jo jokin vastuualue mutta muut vain tunkevat siihen lisää?

Jos sinulla on jokin tietty tehtäväkokonaisuus tehtävänä esim. Pirjon työt, kun Pirjo on lomalla, niin et tietenkään voi ottaa kenenkään muun töitä itsellesi ennen kuin Pirjo on palannut takaisin ja tuuraat sitten vaikka Eijaa. Jos et ehdi Pirjon hommia tehdä, on se vain ymmärrettävää, kun olet tuuraaja eikä sinulla ole vuosien rutiinia hommista. Teet parhaasi ja loput jäävät sitten Pirjon hommiksi kun palaa. Voit myös mielestäni pyytää vakituisilta apua niin, että hoitavat osan tehtävistä, koska heille se on nopeaa rutiinia. Tosin jos hekin ovat kovin kiireisiä, ei apua ehkä ole saatavilla. Joka tapauksessa et voi ottaa lisää tehtäviä, jos entisetkin on tekemättä. Jämäkkyyttä kehiin. Ei, en ehdi, ja tarvittaessa esimiehen luo sanomaan sama asia. Pyydä suoraan, mitä töitä jätät tekemättä.

Vierailija
13/29 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei upeaa että puhuit pomolle! Kuten viestissä 12 sanotaan niin _teet_vaan_sen_minkä_kerkeet_. Ei enempää. He palkkasivat sinut tietäen ettei sinulla ole kokemusta joten on täysin hyväksyttävää jos jää jotain tekemättä.

Kukaan ei voi selvitä yksin. Varsinkaan jos tehtävät eivät ole tuttuja! Silloin _kuuluu_työhön_ kysyä muilta miten homma toimii. Sä opit joka päivä uutta ja saat monipuolista oppia.

Oikeesti, himmaa alemmas jos teet liikaa. Siinä vaiheessa kun joku sanoo et hei, tää ois pitäny tehdä ni tiiät että raja on tullut vastaan ja sillä työmäärällä sit loppukesä!

3

Vierailija
14/29 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kokonaisuus tuurattavana, eli juuri esim pirjon työt kun pirjo on lomalla. Ja se on jo todella paljon. Tietysti työhöni kuuluu se, että kysyn jos kysyttävää on. Mutta kun kysyttävää on jokatoinen minuutti niin alkaahan se väsyttämään kun ei mitään osaa. Päivät ovat muutenkin rankkoja, mutta entistä rankemmalta ne tuntuvat kun on liian haastavia tehtäviä liian paljon. Eikä esimies tuntunut tätä ymmärtävän vaikka sanoin, että tarvitsen lähinnä lisää perehdytystä enkä vain uutta yhteyshenkilöä ongelman sattuessa.

Vierailija
15/29 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko sinun järkevä kuluttaa mielenterveytesi ja kesäsi tuollaisessa paikassa. Tiedän kokemuksesta, kun on tunnollinen luonne, että on hankala antaa töiden olla jos jonossa on paljon tehtäviä. "Tee vain parhaasi ja mitä jaksat" ei aina toimi, kun silloin tulee riittämätön olo eikö vain? Sinun tilanteessasi antaisin tuon paikan olla.. Olet antanut aikaa ja olet keskustellut esimiehen ja kollegoiden kanssa, ja jos tilanne silti tuntuu rankalta niin lähde. Tsemppiä!

Vierailija
16/29 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa kyllä epäammattimaiselta paikalta.. Uusi työntekijä heti vakkarin tuuraajaksi ei tule toimimaan millään alalla....

Vierailija
17/29 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa kyllä epäammattimaiselta paikalta.. Uusi työntekijä heti vakkarin tuuraajaksi ei tule toimimaan millään alalla....

Häh? Tuohan on ihan tavallinen tapa toimia. Juuri kirjoitin työsopparin loppuvaiheen opiskelijalle, joka tulee tuuraamaan vakituista ihmistä kesän ajaksi. Ei meillä mitään kokeneita tyyppejä ole tarjolla. Jostain se on aloitettava, kuten kesälomasijaisuudesta.

Vierailija
18/29 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tietenkään keskeytä. Riittää kun menet paikalle töihin. Elämässä yleinen toimiva muistisääntö on, että palkkatöissä ei kannata stressata.

Kaikki työkokemus paperilla on eteenpäin.

Voit aina vedota siihen, että perehdytys on ollut perseestä.

Vierailija
19/29 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olisi hyvä aika alkaa käsitellä omia riittämättömyyden tunteitaan. Monissa työpaikoissa ei vaan voi tehdä kaikkea, hyvin ja virheettä. Teen sen mitä ehdit. Niin muutkin tekevät. Jos tulee virhe, se korjataan myöhemmin. No worries.

Vierailija
20/29 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä et ole vaan tottunut tekemään paljon töitä kiireessä.  Minkä verran sinulla on työkokemusta yleensä takana, siis muualtakin kuin tästä duunista.

Työelämä kun tuppaa nykyisin olemaan vaativaa ja kiireistä ja vastuunalaista.  Ja siinä vaaditaan oma-aloitteisuutta ja rohkeutta. Jos on ollut jo neljä vkoa, luulisi monien asioden alkavan jo olla vähän tuttuja, ja uskallusta toimia itsenäisestikin.

Otitko selvää  työapaikasta / harjoittelupaikasta ennenkuin siihen menit, että millaista työtä siellä tehdään.

Pitkä valitus lista sinulla ainakin on, etkä osannut edes pomolle kertoa kunnolla, millaista apua ja perehdytystä lisää tarvitset.

Ota itseäsi niskasta kiinni ja homma haltuun, muuten et tule tulevaisuudessakaan työelämässä pärjäämään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä