Mieheni on alkoholisti
Olemme seurustelleet miehen kanssa viisi vuotta ja olemme molemmat alle 30-vuotiaita. Suhteen alusta asti mies on käyttänyt alkoholia viikottain ja kesäisin useammin. Alussa en nähnyt siinä ongelmaa, koska tykkäsin itsekin silloin tällöin nauttia alkoholia.
Nyt viimeisen vuoden aikana alkoholia on kulunut reippaasti enemmän. Hän lähti kotipaikkakunnalleen kuukaudeksi ja siellä hän on juonut kirjaimellisesti joka päivä. Hän ei maksanut vuokraa tältä ajalta, koska hänen mielestä ei tarvitse maksaa silloin kun ei ole kotona, vaikka vuokrasopimus on molempien nimissä. Jouduin siis maksaa molempien osuuden ja osaatte varmaan päätellä mihin miehen vuokrarahat meni.
Rakastan miestäni paljon ja hän on ihana minulle, eikä käytös muutu kännissä. Olen huolissani hänen terveydestä ja rahatilanteesta alkoholin takia. Hän ei itse näe tilanteessa mitään pahaa, koska kuulemma haluaa vain pitää hauskaa. En todellakaan halua erota miehestäni, joten "jätä se sika" - kommentit voitte jättää kirjoittamatta. Sairauden takia ei kuulu hylätä vaan olla tukena. Miten voin siis auttaa miestä? Meillä on lähitulevaisuuden haaveena saada lapsi, mutta en halua lapselleni alkoholisti-isää.
Kommentit (22)
Minäkin olin puliukko.
Raitistuin 17 vuotta sitten, se on mahdollista.
M. 55
Mieheni-trolli sutaissut taas vasemmalla kädellä aloituksen iltapäivän ratoksi. Etkö sä jo tajua, että käsialasi on tunnistettavissa ja tarinointisi väkinäistä?
Raitistuminen lähtee vain ja ainoastaan juojasta itsestään, ei kenestäkään muusta.
Et halua erota, mies ei näe alkon käytössä ongelmaa, et halua lapselle alkoholisti isää jne
Tukena? Kunhan mies nyt ensin päättää lopettaa sen juomisen ..
Aika ruusunpunainen ajatusmaailma sinulla ..
Ei tuo kuulosta mitenkään pahalta määrältä juoda. Minä juon paljon enemmän ja olen jo yli 40v mies. Mutta jos rahat ei juomisen takia riitä niin käske tehdä kiljua.
Ensinnäkin. Teille ei tule ikinä lasta jos olet tämän miehen kanssa. Se on se valinta minkä teet. Alkoholisti ei lasta hanki eikä alkoholistiparisuhteeseen lasta tehdä. Piste. Varaudu kuluttavaan ja rankkaan elämään. Vuosien kuluessa alkoholi pikkuhiljaa muuttaa miehesi aivojen rakennetta niin, että hänestä tulee itksekäs, piikikäs, vihainen, osittain dementoitunut ja hän alkaa patologisesti valehdella. Hän alkaa myös luulla itsestään suuria ja kokea itsensä paremmaksi kuin muut ihmiset, on kuin kaiken yläpuolella. Nämä on sellaisia muutoksia kun alkoholi tekee aivoihin. Sinulla ei ole enää tuossa kuviossa mitään väliä. Olet vain mahdollistaja, siivooja ja seurana hänelle. Jossain tuossa välissä jatkuva huoli muuttuu sinulla masennukseksi ja uupumukseksi. Roolisi miehesi omaishoitajana lisääntyy sitä myöten kun parisuhde häviää ja tilalle tulee hoivattava ikähenkilö jo ennen aikojaan. Pitääkö tätä jatkaa? Nämä muutokset on tuolla tahdilla ennen viittäkymmentä ikävuotta. Kuudenkymmenen päälle kun on niin hän on dementoitunut ja laitoskamaa.
Ämmä saa maksella laskut,niin muillakin.
Älä tee lasta alkoholistin kanssa. Oikeasti.
Kannattaa erota, sehän on käytännössä jo lähtenyt.
Sun elämäsi menee hukkaan siinä että olet jatkuvasti varpaisillasi että juoko se toinen vai ei.
Jätä juoppo juomaan ja keksi itsellesi jotain muuta.
Ota nyrkkiä muutama vuosikymmen, eiköhän se viimeistään silloin kylmene, jos ei tapa sua aikaisemmin.
Vakka on kantensa valinnut.
Oletteko keskustelleet asiasta? Miksi miehesi juo? Nauttiiko hän siitä? Näkeekö hän itse juomisensa ongelmallisena? Sinulle se on jo ongelma. Jos hän ei hae apua nyt, niin pullo tulee lopulta menemään sinun, ehkä tulevan lapsesi ja kaiken muunkin edelle. Valitettavasti alkoholisti ei parannu jos ei itse tajua hakea apua. Sitä ei kukaan muu voi tehdä hänen puolestaan. Et voi auttaa toista ihmistä jos hän ei ymmärrä ongelmaa. Älä kuvittelekaan hankkivasi lasta tuollaisen miehen kanssa. Lapsi tulee kärsimään siitä varmasti. Siitä koituu vain ongelmia ja olet jo joutunut todistamaan taloudellisia ongelmia. Mieti myös tätä: oletko läheisriippuvainen? Hoivaluonne on ihana asia, mutta jotkut ihmiset laittavat oman onnellisuuden taka-alalle alkoholistisuhteissa. Minä en tuhlaisi elämääni toisen juomisen paapomiseen.
Toivottavsti tämä tarina ei ole totta.
Jos on niin miettisin tarkkaan kannattaako sitoutua alkoholistiin joka ei hoida raha-asioitaan nyt, mitä se on muutaman vuoden päästä? Harva alkoholisti jättää juomisen joten juopon vaimona elämä ei ole kovin ruusuista. Jos lapsia tulee niin ne häpeävät ja pahimmassa tapauksessa pelkäävät isäänsä.
Usein valitettavasti alkoholistin täytyy käydä pohjalla ennen kuin tie raitistumiseen alkaa. Se mikä on kenenkin pohja on sitten yksilöllistä. Jos mies ei näe juomisessaan ongelmaa voi tuossa vaiheessa kelkkaa olla hankala ulkopuolisen ruveta kääntämään.
Alkoholistia ei voi tukea.
Kaikenlainen tukeminen ja päänsilittely mahdollistaa alkoholistin juomisen.
Ole itsekäs, ajattele itseäsi, älä hyväksy juomista. Hylkää alkoholisti jos hän juo, se on paras apu mitä voit hänelle antaa. Laita valitsemaan, joko minä tai alkoholi, toinen lähtee.
Joko alkoholisti oppii ja muuttuu, tai laittaa alkoholin sinun edelle. Karua, mutta niin se menee.
Vierailija kirjoitti:
Ole itsekäs, ajattele itseäsi, älä hyväksy juomista. Hylkää alkoholisti jos hän juo, se on paras apu mitä voit hänelle antaa. Laita valitsemaan, joko minä tai alkoholi, toinen lähtee.
Joko alkoholisti oppii ja muuttuu, tai laittaa alkoholin sinun edelle. Karua, mutta niin se menee.
Tämä vähän riippuu, alkoholismia on niin montaa eri sorttia. Usein kansankielessä alkoholismina pidetään ainoastaan sellaista rappioalkoholismia, jossa juodaan omaisuus ja ajetaan perhe kirveen kanssa hankeen. Tosiasiassa moni alkoholiriippuvainen pystyy elämään verrattaen normaalia elämää, käymään töissä jne. Kyse on pääasiassa aivojen häiriötilasta joka on korjattavissa.
Sinä et voi tehdä yhtään mitään. Alkoholisti raitistuu sitten kun itse katsoo sen tarpeelliseksi ja kykenee siihen. Siihen voi mennä 5, 10, 15 vuotta tai koko loppuelämä.
Perhe-elämä tuollaisen kanssa on yhtä helvettiä. Siihen tulee niin paljon liitännäisvaikutuksia. Vauva-arkea paetaan baariin, väsymyksen takia latistunut seksielämä helposti puretaan noissa piireissä vieraisiin, arki kaatuu yksin äidin niskaan, muualla on hauskaa, kotona odottaa vain raskas arki. Näitä on nähty...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä vähän riippuu, alkoholismia on niin montaa eri sorttia. Usein kansankielessä alkoholismina pidetään ainoastaan sellaista rappioalkoholismia, jossa juodaan omaisuus ja ajetaan perhe kirveen kanssa hankeen. Tosiasiassa moni alkoholiriippuvainen pystyy elämään verrattaen normaalia elämää, käymään töissä jne. Kyse on pääasiassa aivojen häiriötilasta joka on korjattavissa.
Juu mutta kyllä se ei-stereotyyppinen alkoholismi vaikuttaa ihan samalla tavalla tuhoavasti läheisiin ja omaan elämään. Kukaan ei voi jatkuvasti juoda pakonomaisesti kännejä ilman että vaikuttaisi elämästä selviytymiseen. Elämä on normaalia korkeintaan ulospäin kulisseissa, ja ne kulissitkin jossain kohtaa kaatuu, kun alkoholismi on edennyt tarpeeksi pitkälle. Ai mistä tiedän? Siitä kun olin itse tällainen "pärjäävä" alkoholisti. Nyt jo vuosi raittiina tosin. Alkoholismi ei ole korjattavissa mutta raitistuminen on tietenkin mahdollista, mutta vain jos alkoholisti itse haluaa lopettaa juomisen ja myös pysyä juomatta.
Aloittajalle sanoisin, että hänellä on kaksi vaihtoehtoa. Mies ei näe ongelmaa, joten ap voi lähteä ja löytää miehen, joka myös toivoo perhettä eikä juo, ja rakentaa kivan elämän hänen kanssaan. Toinen vaihtoehto on, että hän hylkää lapsitoiveensa ja ajatukset normaalista elämästä ja käyttää lopun elämästään rakkaan juopponsa paapomiseen ja hänen ryyppäämisensä kustantamiseen, jälkien siivoamiseen ja kulissien ylläpitoon. Jokaisella on vapaus valita.
Elin alkoholistin kanssa. Käytti minua hyväkseen. Kun tajusin ukko sai lähteä. Elämäni parhain päätös. Erosta on kulunut 9 vuotta. Aina tietyin väliajoin alkoholisti ottaa yhteyttä on ikävä ja sitä rataa.... Naurattaa nämä yhteydenotot, tunnen hänet ja hänen metkunsa täysin, yrittää vain saada olkapäätä mihin surkutella. En vastaa puhelimeen kun soittaa, kysyn viestillä että mitä asiaa. Viestit loppuvat lyhyeen kun sanon etta en ole sinun kaatopaikkasi enää. Kaikki jotka tuntevat elävänsä alkoholistin kanssa, lähde suhteesta ja pelasta itsesi sinua tuhoavasta suhteesta.
Samaa mieltä muiden kanssa, älä jää odottamaan sitä, että miehesi havahtuu tilanteeseensa ja alkaa taistella sairauttaan vastaan. Alkoholistin kannatteleminen ja hoitaminen on rankkaa ja palkitsematonta työtä. Mitä jos miehesi ei haluakaan parantua? Tajuaa vasta viimeisillä henkäyksillään, että pieleen meni ja hävisi alkoholille kaikessa.
Up