Miten kannattaa säästää lapselle?
Haluaisin, että sitten kun lapsi ostaa vaikka ensiasuntoaan, voisin antaa hänelle ison könttäsumman. Lahjavero on tietysti ongelma, mutta jos olen säästänyt esim 25 vuotta osissa niin saanko antaa hänelle sen summan (vaikka sitten käteisenä?) En haluaisi tätä varten avata tiliä hänen nimellään, kun eikö sitten 15-vuotiaana saa siihen käyttöoikeuden, ja sitten rahat saattaisi kulua johonkin muuhun.
Jossain vaiheessa hän tullee saamaan lahjarahaa myös muilta, ja ainakin myöhemmin ne voisi olla hänen omalla tilillään. Lähinnä nyt mietityttää tuo itse säästämäni summa.
Kommentit (11)
Voisinko olla kertomatta lapselle tuollaisen rahaston olemassaolosta ja kertoa siitä vasta sitten kun olisi ajankohtaista? Vai saako sen auttamatta jostain selville? Ap
Niin ja kun nyt mulla on käteisenä lahjarahoja jotka lapsi on saanut. Nehän voisin pitää hamaan tappiin ja antaa sitten kun sen aika on, ja silloinhan ne olisi usealta ihmiseltä pitkän ajan sisällä jolloin lahjavero ei olisi ongelma (kai?). Mutta ei tunnu järkevältä seisottaa käteistä. Siksi mietin että avaisin uuden säästötilin omalla nimellä ja tallettaisin rahat sinne. Sitten asunnon oston yhteydessä voisin nostaa rahat käteisenä ja antaa lapselle ja kertoa että siinä on näiltä henkilöiltä. Mutta onko tuo sitten kovin laitonta?
En säästäisi yhtään. Jos sille tuleekin ulosottovelkoja niin säästöt menee hukkaan.
En ole säästänyt mitään.
Sen sijaan olen poikani testamentissa edunsaaja yhdessä vaimon ja lapsen kanssa. Hän on miljonääri.
Jo nyt saan häneltä kuukausirahaa, jolla voin humputella.
Äitini säästi mulle omalle tililleen ja antoi köntän kun täytin 18v. Summa oli sen mitä yksi henkilö saa lahjoittaa oliko se nyt 3vuoden sisällä vai miten se meni.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja kun nyt mulla on käteisenä lahjarahoja jotka lapsi on saanut. Nehän voisin pitää hamaan tappiin ja antaa sitten kun sen aika on, ja silloinhan ne olisi usealta ihmiseltä pitkän ajan sisällä jolloin lahjavero ei olisi ongelma (kai?). Mutta ei tunnu järkevältä seisottaa käteistä. Siksi mietin että avaisin uuden säästötilin omalla nimellä ja tallettaisin rahat sinne. Sitten asunnon oston yhteydessä voisin nostaa rahat käteisenä ja antaa lapselle ja kertoa että siinä on näiltä henkilöiltä. Mutta onko tuo sitten kovin laitonta?
Onko sulla joku käsitys siitä millaisesta summasta on kyse? Jo nykypäivänä käteisen käsittely on hankalaa, joten voi vaan kuvitella mitä se on sitten joskus tulevaisuudessa. Mietipä itse, jos joku nyt antaisi sulle vaikka 10 000 eur käteistä. Mitä teet sillä? Me säästetään ihan lapsen nimissä olevalle tilille ja pariin rahastoon. Tarkoitus on, että saa ne sitten käyttöönsä, kun muuttaa kotoa. Jotenkin uskon, että perheen tapa käyttää rahaa tarttuu myös lapseen, joten toivottavasti ei hassaa turhuuteen. Jos niin käy, niin enhän minä sille mitään voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla joku käsitys siitä millaisesta summasta on kyse? Jo nykypäivänä käteisen käsittely on hankalaa, joten voi vaan kuvitella mitä se on sitten joskus tulevaisuudessa. Mietipä itse, jos joku nyt antaisi sulle vaikka 10 000 eur käteistä. Mitä teet sillä? Me säästetään ihan lapsen nimissä olevalle tilille ja pariin rahastoon. Tarkoitus on, että saa ne sitten käyttöönsä, kun muuttaa kotoa. Jotenkin uskon, että perheen tapa käyttää rahaa tarttuu myös lapseen, joten toivottavasti ei hassaa turhuuteen. Jos niin käy, niin enhän minä sille mitään voi.
Totta, olisi tyhmää antaa esim 20 000 käteisenä.. ajattelin että senhän veisi kätevästi pankkiin mutta ehkä se ei olisi niin kätevää. kai mä sitten avaan lapsen nimissä rahaston ja laitan sinne. Ja joo enhän mä mitään sille voisi jos se tuhlaisi rahat mutta jos se vetäisi tilin tyhjäksi baareihin niin kyllä varmaan itku tulisi :D ap
Lapselle kerätyt ja annetut säästöt saattaa hyvinkin nuorena hukkua siihen että niillä paikataan sosiaaliturvaa, joka varattomana olisi saatu maksutta. Mielestäni ei kannata ottaa sitä riskiä että kiristelet omaa vyötäsi, jotta lapsesi ei tarvi nostaa toimeentulotukea, vaan elää köyhyydessä sinun säästöilläsi.
Mielummin hommaat itsellesi omaisuutta, jolla voit vaikka taata myöhemhin lapsen asunnon ostosta hänen lisävakuuden tarpeen.
Jos antaa rahaa, niin vaikka ruskeassa kirekuoressa aina silloin kun lapsi tarvii rahaa.
Anna pieniä summia käteisenä silloin kun hänellä on siihen tarvetta.
Seuraile nyt ihan rauhassa että minkälainen rahankäyttäjä hänestä tulee ja miten muuten alkaa pärjätä elämässä. Jos varmistuu että hän ei ole mikään tuhlarihunsvotti, niin voit sitten alkaa siirreellä omaisuuttasi lapsellellesi vaikka kauppakirjoilla ja muuten sellaisilla tavoilla, joista ei tule turhia veroseuraamuksia.
Tasasumma, verovapaasti n.139€/kk, muutamaan erilaiseen rahastoon osta ja unohda -taktiikalla.
Lisäksi lapsella on tili jossa ne possukolikot ja lahjat, sitä saa "hallinnoida" itse jo tarhaikäisenä.
15v ei periaatteesa saa käyttää kuin itse tienaamansa rahat ilman huoltajan lupaa.
Jos säästöt ovat omissa nimissäsi, ne eivät ole lapsen ja silloin se lahjavero tulee vastaan.
Toisaalta jos säästöt on lapsen nimissä, et voi ottaa niitä enää omaan käyttöön jos joku katastrofi osuu kohdalle