Nuoren akneiholle hoitoa?
Onko kokemusta mikä auttaisi? Kaikenmoisia tuotteita on, joissa pantoteenihappoa, asetyylisalisyylia, e-vitamiinia, A-vitamiinia ym. Mikä auttaa? Keseessä teinipoika, joka ei kosmetologille eikä ihotautilääkärille lähde. Iho on ollut pahemmassakin kunnossa vuosi sitten. Nyt selvästi parempi, mutta isoja finnejä on koko ajan ja mustapäitäkin.
Kommentit (22)
Kannattaa hakea apteekista "finnivoidetta". En muista voiteen nimeä, mutta sen avulla sain oman (aikuisiän) aknen rauhoittumaan. Voide on voimakkain, mitä voi saada ilman reseptiä.
Siis tuo Avenen voide on sellainen kuin TriAcneal, saa apteekista.
Apteekista pesuneste, esim. Spotless tai muu Aco tai Effaclar, voiteeksi Humektan, kevyesti voi tehdä ihonkuorintaakin. Pesu aamuin illoin on tärkeä. Riipuu aknen laadusta, mikä hoito on tarpeen. Nuorille teineille voi tulla tarpeeseen tetrasykliini-antibiootti. Jos on onteloakne tai arpeuttava akne, niin silloin isotretinoiini on ensisijainen hoito (ei esiteineille). Kannattaisi mennä ihotautilääkärille. Meidän teinillä on menossa isotret.hoito, ja sehän aluksi pahentaa ihoa, joten näin kesän alkuun ajoitettiin. saas nähdä, miten homma etenee.
Effaclar duo voide ja mieto pesuneste esim. Lactoline. Hedelmähappo kuorintaa, ei mekaanista hankausta. Hyvä kosteusvoide. Ei kasvojen turhaa koskettelemista.
Nelonen jatkaa: Netissä kehutaan Basironia, mutta älkää käyttäkö sitä. Vastaavaa tuotetta vähemmillä sivuvaikutuksilla saa reseptillä. Usein antibiottia sisältävä ja kuoriva voide lisätään sisäiseen antibiottikuuriin. Isommissa apteekeissa on töissä kosmetologeja, jotka osaavat myös sanoa, kannattaisiko mennä lääkäriin vai vielä kokeilla pärjätä tuotteilla. Effaclar Duo+ voidetta käytetään myös usein, mutta se on siis melko hellävarainen ja saa ilman reseptiä. Meillä ei ole ollut Avenen voidetta, sitä voitaisiin kokeilla nuoremmille sisaruksille.
Parhaan avun saa ihotautilääkäriltä. Turhaa aikaa menee erilaisiin kokeiluihin, kun ihotautilääkärillä on keinot akneen, joka on ikävä nuorelle. Ihan höpö höpöä tuollainen, ettei lähde lääkärille. Kyllä hänkin ihonsa haluaa kuntoon. Tilaat ajan, ilmoitat koska se on, ja sitten menoksi. Kiva saada kesän aikana iho kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Parhaan avun saa ihotautilääkäriltä. Turhaa aikaa menee erilaisiin kokeiluihin, kun ihotautilääkärillä on keinot akneen, joka on ikävä nuorelle. Ihan höpö höpöä tuollainen, ettei lähde lääkärille. Kyllä hänkin ihonsa haluaa kuntoon. Tilaat ajan, ilmoitat koska se on, ja sitten menoksi. Kiva saada kesän aikana iho kuntoon.
Ihotautilääkäri siis yksityisellä puolella? Kuinka paljon rahaa tuollaiseen menee keskimäärin?
eri
Neo-Amisept. Pumpulitupolla sitä voi tietysti laittaa, mutta parempi/nopeampi konsti on ottaa korkki pois ja kallistella iholle suoraan pullosta. Sopiva tekniikka selviää kokeilemalla.
Olen N36, joten en tiedä, paljonko aknen hoito on kehittynyt sitten omien teiniaikojeni, mutta kerronpa kuitenkin oman tarinani ja mielipiteeni:
Oma akneni oli paha. Se söi ihoani ulkoa ja minua sisältä. Olin vasta yläasteella kun akne oli pahimmillaan. Tilanteeni vaikutti paljon mm. itsetuntooni ja sosiaalisiin suhteisiini.
Akneni ei lähtenyt millään - paitsi lopulta Roaccutanilla. Sitä ennen olin jo rampannut ihotautilääkärillä, joka oli määrännyt erilaisia salvoja yms... Vasta viimeisenä sain Roaccutanin, joka oli kai jonkinlainen riski nuoren ikäni vuoksi, ja itse kuuri oli rankka ja siitä tuli sivuoireita. Mutta olen äärimmäisen tyytyväinen, että söin kuurin. Nykyään minulla kyllä on joitain arpia, mutta harva myöhempi tuttuni uskoo millään, kuinka paha akneni oli. Se vaikutti elämääni monella tapaa, ei vähiten henkisesti. En usko, että olisin nykyään yhtä hyvinvoiva, jos en olisi aikoinani syönyt kuuria.
Eli kannattaa taivutella poikaa ihotautilääkäriin jo arpienkin ehkäisyn vuoksi - ne pysyvät loppuiän. Ehkä myös siitä näkökulmasta, että hoidot eivät tepsi hetkessä, joten on parempi aloittaa ajoissa kuin sitten vasta, kun hän on itsekin ihan kypsänä tilanteeseen.
Tsemppiä!
Ainiin ja joskus minulla auttoi hetkellisesti sekin, kun kyllästyin kaikkiin salvoihin ja tökötteihin ja siihen, etteivät ne auttaneet. Lakkasin käyttämästä niitä ja elelin jonkin aikaa lähes pelkillä vesipesuilla. Ihoni rauhoittui ja elpyi selvästi. En kuitenkaan susosittelisi tätä välttämättä, mutta jos haluatte kokeilla, niin tämä kesäaika varmaan toimisi parhaiten!
Antibiootti tai isotretinoiini. Mikään muu ei auta jos on vähänkin pahempi akne. Eli pakko mennä lääkärille tai ihotautilääkärille jos haluaa apua. Todennäköisesti ensin saa teininä antibiootteja. Kun akne tulee sen kuurin jälkeen takaisin, sitten isotretinoiinia.
Basiron taitaa olla tehokkain ilman reseptia saatava mutta se ei auta ihonalaiseen akneen, korkeintaan jos on yksittäisi pintapuoleisia finnejä niin Basiron on hyvä. Basironin sivuoireet menee kyllä ohi kun muutaman viikon käyttänyt joten ei siinä pahoja sivuoireita ole.
Ennemmin ensin koittaisin noita voiteita kuin lähtisin pillereitä nielemään. Ja kesäaikaan kannattaa se voide laittaa yöksi, ettei tule auringon kanssa ihovaikutuksia. Pesu jollain apteekin kasvojenpesuaineella, joka ei kuivata pinnalta. Ja rasvaton kasvovoide.
Joo, ihotautilääkärille vaan, ja lisäksi ruokavaliosta ylimääräinen sokeri pois.
Vierailija kirjoitti:
Antibiootti tai isotretinoiini. Mikään muu ei auta jos on vähänkin pahempi akne. Eli pakko mennä lääkärille tai ihotautilääkärille jos haluaa apua. Todennäköisesti ensin saa teininä antibiootteja. Kun akne tulee sen kuurin jälkeen takaisin, sitten isotretinoiinia.
Basiron taitaa olla tehokkain ilman reseptia saatava mutta se ei auta ihonalaiseen akneen, korkeintaan jos on yksittäisi pintapuoleisia finnejä niin Basiron on hyvä. Basironin sivuoireet menee kyllä ohi kun muutaman viikon käyttänyt joten ei siinä pahoja sivuoireita ole.
Itse käytin Basironia, mutta koin tuon Avenen TriAcnen paljon paremmaksi. Saatiin myös tytön akne hoidettua sillä. Suosittelen ainakin kokeilemaan.
The Ordinaryn Niacinamide 10% + Zinc 1% seerumi. Rauhoittaa ihoa ja hillitsee talin tuotantoa. Auttanut itsellä hormonifinneihin ja miehellä aikuisiän akneen kasvoissa ja selässä. Saa vaikka mistä ja on edullista.
Meillä molemmilla lapsilla oli akneongelma. Kumpikin sai avun isotretinoinkuurista, joka vanhemmalla lapsella kesti n. 5kk ja nuoremmalla 7kk. Vanhemmalla lapsella kokeiltiin aluksi pitkää antibioottikuuria ja erinäisiä salvoja, joista ei ollut mitään hyötyä.
Vanhempi lapsi kävi yksityisellä ja se oli aika kallista. Nuoremman kohdalla älysin pyytää kouluääkäriltä lähetteen ihotautipolille ja se tuli huomattavasti halvemmaksi. Kummallakin on nyt sileä, kaunis iho ilman arpia.
Ei kannata kauaa kärvistellä ongelmaihon kanssa ja kokeilla kaikenmaailman apteekin rasvoja ja puhdistusaineita. Huono iho "syö" nuoren itsetuntoa ja kaikenmaailman kokeiluihinkin palaa rahaa yllättävän paljon. Suosittelen menoa ihotautilääkärille!
Ap tässä. Tilasin nyt tuota Avenen Triacne - voidetta ja puhdistusgeeliä.
Ihotautilääkäristä on keskusteltu yli vuosi. En noin vain voi varata aikaa kun lääkärikin on 90 km päässä. Poika ei pidä finnejä ongelmana. Itse en käsitä. Olen kärsinyt nuorena finneistä. Isänsä on joutunut käymään ihotautilääkärillä ja saanut heti Roaccutan- kuurin. Toki hänkin niin myöhään, että hirveät arvet ja itsetunto-ongelmat jäi. Siksi pidän tärkeänä ihon kuntoa.
Käyttääkö paljon maitotuotteita? Niiden pois jättämistä voi kokeilla jos intoa riittää. Samaan kategoriaan menevät proteiinijauheet ym.
Toisin kun jotkut täällä väittää akne ei lähde millään heinän syönnillä jne vaan on sairaus ja vaatii lääkityksen.
Soita tk.hon ja pyydä antibioottiresepti ja rasva kylkeen pojallesi jos tilanne sen vaatii. Meillä minä tyhmnä kokeilutin kaikki ns. kikkakonstit, ennekuin tajusin että ihan turhaa. Nyt syönyt ab-kuurin ja iho on tosi hyvä.
Itse en pysty antamaan hirveästi neuvoa (kun suurin osa antoikin jo tarpeeksi hyvää tietoa) mutta teini-iän akne oikeasti kannattaa hoitaa.
Itse tein saman eli jätin hoitamatta kunnolla kun se oli mielestäni liian työlästä ja finnien puristaminen inhottavaa, nyt 21-vuotiaana yhä kärsin aknesta ja käytän Skinoreniä (reseptilääkettä) joka ilta sen hoitoon. Tilanne on onneksi parantunut ja finnit jotka puhkeavat ovat paljon pienempiä mutta huhhuh kuinka paljon se kaduttaa nyt.
Avenen aknevoide on auttanut meillä. Lisäksi pesu lactacydillä ja välillä kuorinta tai kasvonaamio. Ja joku hyvä kasvovoide akneiholle, jottei ala punkea sitä rasvaa pintaan.