Millä logiikalla koulut avattiin tartuntatautilain perusteella niin kuin A-M Henriksson väittää? Minkä maan etua nyt pyrkii muutekaan ajamaan kun haluaa rajat auki Ruotsiin?
Tartuntatautilakihan vaatii suojelemaan väestöä eikä tahallaan tartuttamaan sille kulkutautia.
Hallituksen viikot ovat olleet pitkien työpäivien siivittämiä, eikä meno ole lainkaan laantumassa. Henrikssonin mukaan hallituksen on lähipäivinä keskusteltava viimeisistäkin valmiuslain pykälistä luopumisesta. Tautitilanne Suomessa on sellainen, että Henrikssonin mukaan asiasta pitää keskustella mahdollisesti jo ensi viikolla.
– Itse olen viestittänyt hallituksessa ja kaikki sitä mieltä siellä ovatkin, että niin pian kuin mahdollista näistä pykälistä on päästävä eroon. Emme kuitenkaan vielä ole saaneet terveydenhuoltoviranomaisilta viestiä, että he olisivat sanoneet, ettei niitä enää tarvita. Itse näen, että se aika on lähipäivinä.
Kun rajoituksia ryhdyttiin purkamaan, hallitus luopui jo osasta valmiuslain pykälistä. Koulut avattiin tartuntatautilain pykälien avulla. Valmiuslain perusteella on voimassa enää sosiaali- ja terveydenhuoltoon liittyvät asetukset. Niiden kohtalosta päävastuu on sosiaali- ja terveysministeriöllä ja ministeri Krista Kiurulla (sd).
6 §
Viranomaisten yleiset velvollisuudet
Tässä laissa tarkoitettujen valtion viranomaisten ja asiantuntijalaitosten sekä kuntien ja kuntayhtymien on järjestelmällisesti torjuttava tartuntatauteja sekä varauduttava terveydenhuollon häiriötilanteisiin. Niiden on ryhdyttävä välittömiin toimiin saatuaan tiedon torjuntatoimia edellyttävän tartuntataudin esiintymisestä tai sellaisen vaarasta toimialueellaan.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tallaisiin-arvioihin-paatos-kouluje…