Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten säästää 1700e nettotuloista?

Vierailija
06.06.2020 |

Miten voi olla mahdollista, että yksineläjänä tuo summa ei riitä minulle? Rahat ovat loppu jo ennen seuraavaa palkkaa :( Antakaa hyviä säästävinkkejä!

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin sun rahat menee?

Vierailija
2/29 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon sun ns. pakolliset kulut on? Esim. vuokra?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään. Siksi on olemassa miehen pussit.

Vierailija
4/29 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokra on 750e. Vuokran lisäksi minulla on auto sekä puhelinlasku. En ymmärrä mihin tuhlailen rahani

Vierailija
5/29 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

tonni jemmaan heti palkkapäivänä. 

Vierailija
6/29 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle jää nettona käteen n. 1600€ ja en mä ainakaan voi pitää autoa. Tosi säästeliäästi täytyy elää. En tee lapsia ainakaan näillä palkoilla ku tietäis köyhyysloukkua.

Vierailija
7/29 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkastaisin ensin ns pakolliset menot kuten vuokran jne. Jos niihin menee liian suuri osa palkasta niin säästäminen lähes mahdotonta ellei elä todella niukasti muuten. Jos nämä menot kunnossa niin sitten kannattaa tarkastaa ruokaan menevä raha. Siinä on yleensä säästämisen varaa (tekee ruoan itse, ei ulkona syömistä tai eineksiä, kausituotteita jne) Erilaisista suoratoistopalveluista, lehtitilauksista jne kannattaa luopua jos sellaisia on. Netit, puhelinliittymät, sähköt, vakuutukset jne kilpailuttaa.

Vierailija
8/29 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka on yllättävän suuri menoerä. Ruokakauppojen hinnoissa on suuria eroja. Ja tosiaan peru esim suoratoistopalvelut, lehtitilaukset, jos sellaisia on. Kahvilassa käynti (erikoiskahvit ym) , r-kioski ruokailu kannatta lopettaa.

Vierailija
9/29 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole nyt koronan aikaan saanut mitään säästöjä kerättyä, niin mahtaa olla aika vaikeaa kun tulee kesä, liiketoimintaa avataan ja kulutusmahdollisuudet kasvavat.

Itselläni on jäänyt säästöön 50% enemmän kuin normaaliaikaan, kun rahaa ei mene kuin ruokaan ja asumiseen, koska kulutusmahdollisuuksia ei ole, (elokuvat, ravintolat, baarit, bensat, harrastukset jne.)

Vierailija
10/29 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko auto ostettu käteisellä vai lainalla?

Tiliotteesta sen näkee, mihin ne rahat on menny. Ihan ensi alkuun voi sieltä silmäillä, mitä kaikkia menoeriä on. Jos haluaa tarkemmin katsoa pitkältä aikaväliltä, niin ei siinä auta kuin laittaa ne tulot ja menot Exceliin ja ynnäillä. Ruutuvihkokin käy. 

Tuota kirjanpitoharjoitusta suosittelen jo ihan sen vuoksikin, että se avaa silmät sille omalle rahankäytölle. Monesti jo tietoisuus niistä tuhlauskohteista auttaa järkeistämään rahankäyttöä. Ap:llä saattaa mennä vaikka työpaikkalounaisiin 200€ kuussa tai samalla summalla tulee ostettua vaatteita joka kuukausi. Tai sitten hän tykkää käydä viihteellä ja sinne menee 300€/kk. Tai jos polttaa, 200€ tai juo kotona, toiset 200€. Autolaina on helposti 500€/kk ja bensat 200€.

Vierailija
11/29 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle jää nettona käteen n. 1600€ ja en mä ainakaan voi pitää autoa. Tosi säästeliäästi täytyy elää. En tee lapsia ainakaan näillä palkoilla ku tietäis köyhyysloukkua.

Ai, mun netto on 1500€/kk ja miehen 1500€/kk + lisät (0-500€/kk). Ei todellakaan olla missään köyhyysloukussa. Kaksi lasta, omakotitalo, kaksi autoa. Palkastani menee lisäksi 450€/kk ulosottoon.

Menot tulojen mukaan niin pärjää ilman että tuntee itsensä köyhäksi.

Vierailija
12/29 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et mitenkään. Lopeta tuollaiset matala-palkka hommat ja etsi kunnon töitä!

Sellainen 2300e+ nettona alkaa olla oikea palkka

Vierailija
13/29 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saispa noin paljon. Menisi 200/kk säästöön. Mulla ei ole autoa.

Vierailija
14/29 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, mun netto on 1500€/kk ja miehen 1500€/kk + lisät (0-500€/kk). Ei todellakaan olla missään köyhyysloukussa. Kaksi lasta, omakotitalo, kaksi autoa. Palkastani menee lisäksi 450€/kk ulosottoon.

Menot tulojen mukaan niin pärjää ilman että tuntee itsensä köyhäksi.

Blargh. Niin tosiaan, sulla on myös ne miehen tulot + varmasti lapsilisät siinä niin tottakai sulla on enemmän rahaa kun yksinelävällä... Mutta koitappa pärjätä ilman niitä miehesi tuloja.

Vierailija
15/29 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki rikas mies joka maksaa kaiken. Koko oma palkka jää törsättäväksi. Niin minä tein

Vierailija
16/29 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti. Meidän kulut tänä vuonna on ollut 833,02 € /kk/ henkilö. Tuostahan jäisi säästöön vielä reilusti.

Vierailija
17/29 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten täällä on jo neuvottu on hyvä ensin pitää kirjaa siitä, mihin rahat kuluvat. Verkkopankissasi saattaa olla budjetointityökalu tai lataa joku ilmainen sovellus. Takuusäätiön Penno toimii selaimella niin pohjatyön voi tehdä kotikoneella ja muutoin aina maksutapahtuman yhteydessä lisätä kännykällä uuden tapahtuman. Helpointa on lähteä liikkeelle kiinteistä kuluista ja pakollisista menoeristä (asuminen, liikkuminen, ruoka, terveys) ja viimeisenä listata huvitukset.

Vasta kun kaikki menot ovat selvillä voit päättää, mistä on mahdollista nipistää. Pakollisista menoista on vaikea luopua, mutta voisiko niitä saada pienemmiksi? Suurimmat kuluerät lienevät asuminen ja auto, joten olisiko sinun mahdollista muuttaa edullisempaan asuntoon tai luopua autosta?

Vierailija
18/29 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinkuin sanottu, teet ensin budjetin. Säästä joka ikinen kuitti ja lasku. Lasket sitten vuositasolla pakolliset kulut laskuista yhteen ja jyvität joka kuukaudelle. On helpompi maksaa esim vakuutusta tai vesilaskua 20€ kk kuin 100€ puolen vuoden välein varsinkin jos samassa kuussa erääntyy vaikka autovero. Laitat nämä kuukausittaisiin kuluihin menevät rahat eri tilille josta maksat niitä laskun saapuessa. Näin joka kuukauden menot on vakio ja suurempi lasku ei pääse yllättämään.

Kuitteja keräämällä ja myöhemmin katsomalla pääset kiinni niihin menoihin joita ei edes huomaa. Se satunnainen viikkolehden osto, kahvilasta pullaa jne tekee yllättävän paljon jos on sellaiseen tottunut, ei kertaostona vaan pitkässä juoksussa. Kesällä jäätelö, terassilla käynti jne.

Lehtitilaukset, netti- ja puhelinlaskut, maksutv, osamaksut? Entä vaatteet, ostatko aina nähdessäsi kivan paidan vaikkei tarvisi? Näitä kannattaa miettiä.

Vastaavalla systeemillä me löydettiin omista menoista 500-700€ täysin turhia menoja ja kas tämä summa jää säästöön nykyään. On lopetettu turhat lehdet, itse syyllistyin netistä vaatteiden ostoon ”kun oli alessa” ja jatkuvasti maksoin osaria. Kesällä menee sähköä vähemmän mutta talvella enemmän, mutta ei pääse yllättämään enää kun puskuria kerätään läpi vuoden. Ja heti palkkapäivänä summa X säästötilille, jota en nykyään edes budjetoi tuloihin. Ruokakauppaan vain kaksi kertaa viikossa, ei mielitekojen tullen. Säästöjä kertyy ja ei tule enää tarve ottaa vaikka osamaksulla pesukonetta sen hajotessa kuten ennen. Malttia tarvitaan, vuosi meni ennen kuin oli tulot ja menot balanssissa ja tuloksia alkoi näkyä.

Vierailija
19/29 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

1700€ netosta jää kyllä, jos asuu yksin.

Vierailija
20/29 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla sattuu olemaan Nordean pankki- tai luottokortti ja maksan ainoastaan sillä, niin näet aika tarkasti mihin rahat ovat menneet Wallet appsista.

Melkein oikein osaa laittaa kulut joten ainakin osviittaa antaa mihin on fyffet käytetty.

Tai sitten perinteisesti Excelillä.

Tärkeinä on rehellisesti käydä läpi mihin rahat käyttää ja sitten miettiä muuttaa kulutusta jatkossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän seitsemän