Paha ulkonäkökompleksi vai dysmorfinen ruumiinkuvahäiriö?
Olen 27-vuotias nainen ja kärsin ihan kamalasta ulkonäkökompleksista. En ole päässyt tähäänkään ikään siitä pois ja asia liittyy silmälaseihin.
Sain ala-asteikäisenä lasit ja itkin sitä. En ikinä pitänyt niitä päässäni. Näkö huononi ja huononi, enkä siltikään pitänyt. Jossain vaiheessa sain piilarit, no se ratkaisi ongelmat. No näkö huononi, enkä tietenkään voinut pitää niitä kakkuloita, vaan pidin aina piilareita. Piilarinpitäjät tietää, ettei niitä voi 24/7 pitää. Lopun ajan olin sitten näkemättä mitään. Hommasin muutamat lasit, mutta mielestäni ne olivat niin rumat, etten ikinä, ikinä nitä pitänyt päässäni. Pidin sitten piilareita edelleen.
Pikkuhiljaa aloin välttelemään kaikkia yökyläreissuja tms, koska niissä olisi välillä pidettävä silmälaseja ettei silmät ihan kuivu piilareista, mutta enhän minä niitä laseja voinut pitää. Välttelin sitten niitä reissuja ja kaikkea mukavaa.
No, olen sinkku. En voi olla miesten kanssa rennosti. En voi pitää piilareita aina silmissä, ja tottakai aikana, kun en niitä pidä, olen puolisokea ja en ole ollenkaan rento. Ahdistaa kun en näe, ahdistaa kun en halua että tuo näkee mut lasit päässä. Sitten kierre on valmis. En ole oma itseni kun ahdistun tuosta ja ero tulee melkein jo siitä ahdistumisesta, tai tähän mennessä on ainakin tullut.
Tämä ongelma on läsnä ihan parhaiden ystävieni kanssa yhtä vahvana.
Pari vuotta sitten marssin silmälasertutkimuksiin, aatellen, että tämä vie ongelmat pois. No eipä se vienyt, kun silmäni sarveiskalvot olivat siihen niin epäkelvot. Maailma taas romahti kun aattelin et joudun näistä itsetunto-ongelmista kärsimään loppuikäni. Sitä ennen olin muuten 10 päivää laseilla, ja vaikka sain kehuja lasit päässä, ei se auttanut yhtään tai poistanut ongelmaani.
Mielestäni jokaikiselle ihmiselle sopii silmälasit enkä ajattele niistä mitään sen kummempa. Mun aivojen mielestä mulle ei sovi ja olen ihan epäkelpo ihminen sen vuoksi.
En ole puhunut ajatuksistani kellekkään, tai ehkä pintapuolisesti, mutten muuten. En tiedä, jos ei olisi silmälasiongelmaa, niin keksisinkö sitten jonkun uuden ulkonäkö-ongelman? Että tämä ei välttämättä edes johdu näistä laseista, mutta vaan kohdistuu niihin. Alkaisinko sitten esim. ajattelemaan, että mulla on niin ruma nenä tms ja kaikki nämä silmälasikompleksit kohdistuisi nenäkompleksiin.
Onko kellään samanlaisia ulkonäköpaineita? Mitä näille ajatuksille tehdä? Nämä paineet ovat läsnä jokapäiväisessä elämässäni.