Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko muita jotka on olleet teini-iästä asti jotenkin vähäenergisiä ja tarvii paljon unta?

Vierailija
05.06.2020 |

Itse nimittäin olen ja tuntuu että tämä vain pahenee iän myötä. Voisin nukkua puolet vuorokaudesta. Ei ole ilmeisesti masennusta, kun ei sen hoito auttanut mitään. Kilpirauhasarvotkin oli pielessä, mutta eipä tyroksiinikaan ole auttanut loppujen lopuksi mitään. Oikeastaan olen ollut koko aikuisikäni tällainen. Nyt olen jo kolmikymppinen. Alkoi joskus yläasteella tai lukiossa. En saa oikein mitään aikaan koskaan, aina tunnen itseni väsyneeksi, söi kunka terveellisesti tahansa tai liikkui kuinka paljon tahansa. Voisin nukkua vaikka kuinka paljon. Ylipainoakaan ei ole. Onko se sitten vain niin että aikuisen elämä on tällaista. Kahvin voimalla pitää pysytellä hereillä ja sinnitellä sinne iltaan asti, että pääsee taas nukkumaan.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adhd tai add

Vierailija
2/7 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Adhd tai add

Miten nuo aiheuttaa vähäenergisyyttä? Eikös adhd aiheuta pikemminkin ylienergisyyttä?

-aloittaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle jäi myös teini-iän väsymys päälle. Voisin vain nukkua kaiken vapaa-ajan. Liikunnalla, ruokavaliolla tai nukkumiseen liittyvien asioiden muuttaamisella ei ole ollut mitään vaikutusta. On ihan hirveää kun aamulla ensimmäisenä ajatuksena on se että kuinka kauan vielä on siihen että pääsen nukkumaan. Mitään fyysistä vaivaa ei ole löydetty, masennuksesta lääkärit on puhuneet, mutta en sitäkään kuitenkaan ole. En mä nuku siksi että haluaisin paeta jotain vaan mä olen yksinkertaisesti väsynyt, fyysisesti. Mulla ei ole stressiä tai kiirettä elämässä, ei omassa eikä työelämässä. Työ on fyysisesti jonkin verran raskasta mutta ei sen pitäisi tälleen uuvuttaa.

Vierailija
4/7 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuohon on syynä se, että joutuu viettämään itselleen epäsopivaa elämää. Minulle ei vain yksinkertaisesti sovi kovin hyvin, että teen samantyyppisiä asioita 8 h paikoillani istuen putkeen. Aikaiset hertyksetkin väsyttävät. En saa kiinni mistään siten, että pystyisin muuttamaan elämää itselleni sopivammaksi. Vapaalla ollessa ei väsytä samalla lailla, mutta silloinkin pystyn torkahtamaan melkein koska tahansa. Liian tiukat raamit arkielämässä ahdistavat ja aiheuttavat joskus uniongelmia. Ahdistun melko vähästä jos tunnen, etten saa olla tarpeeksi vapaa aikataulullisesti. Ei tässä ole mielestäni kyse masennuksesta, vaan nykyelämän sopimattomuudesta itselleni.

Vierailija
5/7 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle jäi myös teini-iän väsymys päälle. Voisin vain nukkua kaiken vapaa-ajan. Liikunnalla, ruokavaliolla tai nukkumiseen liittyvien asioiden muuttaamisella ei ole ollut mitään vaikutusta. On ihan hirveää kun aamulla ensimmäisenä ajatuksena on se että kuinka kauan vielä on siihen että pääsen nukkumaan. Mitään fyysistä vaivaa ei ole löydetty, masennuksesta lääkärit on puhuneet, mutta en sitäkään kuitenkaan ole. En mä nuku siksi että haluaisin paeta jotain vaan mä olen yksinkertaisesti väsynyt, fyysisesti. Mulla ei ole stressiä tai kiirettä elämässä, ei omassa eikä työelämässä. Työ on fyysisesti jonkin verran raskasta mutta ei sen pitäisi tälleen uuvuttaa.

Ilmeisesti en sitten ihan ainoa ole, vaikkakin taitaa olla harvinaista. Liittyyköhän tämä sitten hormoneihin tai johonkin vastaavaan. Voi että kaipaan niitä aikoja, kun ala-asteella vielä riitti energiaa vaikka mihin. Enkä silloin nukkunut edes kuin jonkun 7 tuntia yössä, eli vähemmän kuin lapset keskimäärin. Olin aina aamuvirkkuna aikaisin hereillä ja koko päivän menossa. Koulun jälkeen joka päivä harrastuksissa ja kavereilla, eikä väsymyksestä ollut tietoakaan. Saisikohan ne energiat sitten vaikka joskus vaihdevuosien jälkeen takaisin.

-aloittaja

Vierailija
6/7 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla tuohon on syynä se, että joutuu viettämään itselleen epäsopivaa elämää. Minulle ei vain yksinkertaisesti sovi kovin hyvin, että teen samantyyppisiä asioita 8 h paikoillani istuen putkeen. Aikaiset hertyksetkin väsyttävät. En saa kiinni mistään siten, että pystyisin muuttamaan elämää itselleni sopivammaksi. Vapaalla ollessa ei väsytä samalla lailla, mutta silloinkin pystyn torkahtamaan melkein koska tahansa. Liian tiukat raamit arkielämässä ahdistavat ja aiheuttavat joskus uniongelmia. Ahdistun melko vähästä jos tunnen, etten saa olla tarpeeksi vapaa aikataulullisesti. Ei tässä ole mielestäni kyse masennuksesta, vaan nykyelämän sopimattomuudesta itselleni.

Muakin väsyttää aikaiset herätykset, vaikka menisin miten aikaisin nukkumaan. Silloin teini-iässä minusta tuli iltavirkku ja se on pysynyt, vaikka ennen teini-ikää olin aamuvirkku. Mua väsyttää sekä vapaalla että töissä. Vapaa-aika menee enimmäkseen nukkuessa ja sitten yritän harrastaa lisäksi liikuntaa piristyäkseni, mutta ei se auta. Työkään ei ole fyysistä eli ei siten raskasta.

-aloittaja

Vierailija
7/7 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adhd tai add

Miten nuo aiheuttaa vähäenergisyyttä? Eikös adhd aiheuta pikemminkin ylienergisyyttä?

-aloittaja

-ei, ku noissa on epätasaista energiatasoa. Esim. tosi tosi innostunut - flegmaattinen. Eli energiatasot ei oo sellasia että puurretaan tasaseen tahtiin tms.