Onko se vaan mun tuttavapiirissä vai miksi keski-ikäiset tantat jakavat Facebookissa jatkuvasti jotain ryyppykuvia?
Siis tyyliin että mennään marjametsään ja sielläkin kuvassa kilistellään tölkkejä? Mitä ihmettä?
Kommentit (42)
Keski-ikäinen tantta vastaa. Sain lapset nuorena. Nyt on itselläni ikää 42v ja lapset muuttaneet pois pesästä. Tässä nyt on ihan vaan muutama vuosi aikaa elää kokonaan itselle ennen mahdollista mummoutumista. Pari vuosikymmentä tuli "uhrattua" kokonaan jälkikasvulle ja näinä vuosikymmeninä myös sen alkoholin kulutus oli kovin minimaalista. Nyt laitetaan elämä risaseksi, kun se nuorena jäi tekemättä. Ihana lapsivapaa (ja myöskin mulkkuvapaa) talous!
Olen 30-vuotias ja nyt korona-aikaan tullut mökkeiltyä ja liikuttua luonnossa paljon. En käytä Facebookia, mut viikonloppuisin tullut instastoryissä kyl jaettua just jotain merenrantakuvia skumppalasikädessä tai grillailtua viinilasikourassa. Jaan paljon muutakin: lenkkeily-, puutarha-, harraste- ja leivontakuvia yms. Tykkään juhlistaa perjantaita skumppalasilla ja juoda lauantaina vähän paremman ruoan kans viiniä. Jos joku ajattelee, että pari lasia viikossa tekee minusta alkoholistin, niin minusta se kertoo enemmän sen henkilön omasta vääristyneestä suhtautumisesta alkoholiin ja siitä, ettei kykene lopettamaan siihen yhteen lasiin. Olen asunut Etelä-Euroopassa ja voin vannoa, ettei esim. Ranskassa, Espanjassa tai Italiassa koskaan pohdittaisi, että noloa, kun "läträtään" alkoholin kanssa somessa tai eletään jotain nuoruutta uudelleen. Eri asia, jos oikeasti joka päivä tulee jotain kaljakuvia ja sitten jotain sekavaa tekstiä.
Vierailija kirjoitti:
Keski-ikäinen tantta vastaa. Sain lapset nuorena. Nyt on itselläni ikää 42v ja lapset muuttaneet pois pesästä. Tässä nyt on ihan vaan muutama vuosi aikaa elää kokonaan itselle ennen mahdollista mummoutumista. Pari vuosikymmentä tuli "uhrattua" kokonaan jälkikasvulle ja näinä vuosikymmeninä myös sen alkoholin kulutus oli kovin minimaalista. Nyt laitetaan elämä risaseksi, kun se nuorena jäi tekemättä. Ihana lapsivapaa (ja myöskin mulkkuvapaa) talous!
Olen ihan samassa elämäntilanteessa kuin sinä eikä tulisi mieleenkään täyttää vapaa-aikaa missään elämä risaiseksi juhlinnoissa vaan nautin siitä kun saan tehdä esim. taidetta, herätä aamulla aikaisin kuuntelemaan linnunlaulua yms. Nämä ovat aika poissuljettuja jos en olisi selvinpäin. Ja joka tapauksessa ei alkoholin suurkulutus ihmiselle hyväksi ole vaikka miten sen perustelisi.
No ajatellaan että alkoholi edustaa vapautta, ylellisyyttä, mitä lie.
Yksi kaverini on selvästi liikakäyttäjä ja törttöillyt tosi pahasti niin että lapsensa saaneet kärsiä. Hänkin postailee alkojuttuja somessa, tylsiä kuvia lasista pöydällä töröttämässä. Vihdoinkin viikonloppu ja sitä rataa. Tykkäyksiä vähemmän kuin normikuvillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ovatko ne niitä samoja tyyppejä vai onko sinulla niin paljon keski-ikäisiä tanttoja kavereina, että jos he laittavat kerran kolmessa vuodessa yhden kilistämiskuvan, sinulle syntyy illuusio, että nämä kaikki tekevät niin koko ajan?
Ei tapahdu kerran kolmessa vuodessa vaan kerran kolmessa päivässä on jaossa kuvia joissa viinilasi/kaljatölkki ja joku mukatekeminen sen kanssa. Yksi lilluu paljussa, toinen taas purjehtimassa, kolmas siellä metsässä jne. Aina alkoholia mukana näissä postauksissa. Ollaan kaikki 40+
Niin niin, mutta ovatko ne aina niitä samoja tyyppejä joka kolmas päivä, vai vain joka kolmas päivä, joku eri tyyppi. Ei minulla ainakaan ole sellaisia kavereita, jotka oikeasti joka kolmas päivä postaavat kilistelykuvia. Suurin osa postaa vain silloin tällöin, ehkä kerran tai kaksi vuodessa ja sitten ehkä jostain lomareissulta tulee useampi postaus. Olisiko sinunkin kaveripiirissäsi oikeasti nyt vain sellainen tilanne, että ilmojen lämmettyä ja koulujen loputtua ja koronarajoitusten poistuttua ihmiset nyt vain ovat sattuneet olemaan enemmän ulkona ja vapaalla? Vai ovatko koko talven ja korona-ajankin hiippailleet metsissä kaljatölkkien kanssa?
Tätä on jatkunut jo pitkään ja ne ovat aina ne samat ihmiset jotka postailee näitä alkoholikuvia. Joku jopa 3 pv välein, joku vähän harvemmin mutta esim. 3 vko välein. Kukaan ei olisi jäänyt mieleeni jos postailisi 3 vuoden välein ainakaan.
No niin, eli sinun kaveripiirissäsi siis olikin vain pari tällaista henkilöä. Aloituksesta sain käsityksen, että kaveripiirisi on täynnä tällaisia tyyppejä.
Otsikko oli tarkoituksella provokatiivinen mutta en mä nyt suinkaan väittänyt että kaikki tuntemani keski-ikäiset naiset postailisivat Facebookiin kännäilykuvia. Ei kaikki, mutta kyllä niitä enemmän on kuin muutama.
Mikähän tämän aloituksen tarkoitus sitten on? Juu, Suomessa varmaankin on tuollaisia ihmisiä ja on todennäköistä, että heillä on tuttavia, jotka ovat fb-kavereita. Jos tätä on oikeasti jatkunut monta vuotta ja sama meno jatkuu päivästä toiseen, eikö tyhmemmällekin pitäisi olla selvää, mistä siinä on kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmiset jaksaa käyttää näin paljon aikaa sen pohtimiseen, miten toiset viettävät vapaansa? Ja ei, en todellakaan kuulu kuvailemaasi ihmisiin, mutta ei mua myöskään haittaa jos joku on sen siiderinsä/oluensa nauttinut kivassa ympäristössä. Tuliko sulle kirjoituksestasi jotenkin parempi mieli ja oletko nyt parempi ihminen?
En mä tota itseni takia kirjoittanut vaan ihan näiden juoppojen! Näen itse joka päivä työssäni mitä runsas alkoholinkäyttö ihmisille tekee ja se saa minut surulliseksi että ovatkohan nämäkin tuttavani joku päivä tuntemiani potilaita, kun vaikka on verisuoni katkennut päästä ryyppyputken jälkeen jne. Valinta on tietysti jokaisen ihan oma mutta tulee mieleen näitä kuvia katsoessa että niitä julkaisemalla haetaan jonkinlaista hyväksyntää sille omalle juomiselle. Onko alkanut jo itsestäkin tuntua liialliselta? Tällaisia minä mietin, en itseäni.
Keskity omaan elämääsi ja jätä kyttääminen ja moralisointi pois. Voi helpottaa sunkin elämää. Jokainen aikuinen ihminen elää sen elämän minkä elää. Jos joku haluaa apua, sitä pyydetään. Muuten, jätä ihmiset rauhaan.
Ei kyllä ole mun tuttavapiirissä yleistä. Joskus jollakin on kuva kun kilistää kuoharia esim. hääpäivänä miehensä kanssa tai kun lapsi pääsee ylioppilaaksi tms. Ei todellakaan mitään kaljatölkkikuvia. Ja itse olen keski-ikäinen ja juon ainoastaan viiniä joskus ruuan kanssa lasillisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmiset jaksaa käyttää näin paljon aikaa sen pohtimiseen, miten toiset viettävät vapaansa? Ja ei, en todellakaan kuulu kuvailemaasi ihmisiin, mutta ei mua myöskään haittaa jos joku on sen siiderinsä/oluensa nauttinut kivassa ympäristössä. Tuliko sulle kirjoituksestasi jotenkin parempi mieli ja oletko nyt parempi ihminen?
En mä tota itseni takia kirjoittanut vaan ihan näiden juoppojen! Näen itse joka päivä työssäni mitä runsas alkoholinkäyttö ihmisille tekee ja se saa minut surulliseksi että ovatkohan nämäkin tuttavani joku päivä tuntemiani potilaita, kun vaikka on verisuoni katkennut päästä ryyppyputken jälkeen jne. Valinta on tietysti jokaisen ihan oma mutta tulee mieleen näitä kuvia katsoessa että niitä julkaisemalla haetaan jonkinlaista hyväksyntää sille omalle juomiselle. Onko alkanut jo itsestäkin tuntua liialliselta? Tällaisia minä mietin, en itseäni.
Keskity omaan elämääsi ja jätä kyttääminen ja moralisointi pois. Voi helpottaa sunkin elämää. Jokainen aikuinen ihminen elää sen elämän minkä elää. Jos joku haluaa apua, sitä pyydetään. Muuten, jätä ihmiset rauhaan.
Miksihän syyllistyit noin kovasti tekstistäni? En minä sinusta tässä kertonut, vai kerroinko? Oletko huolissasi alkoholinkäytöstäsi? Kaikki nuo sun selityset on ihan samoja mitä kuulee noilta puistojengiläisiltä esim. tuosta avun haluamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan samassa elämäntilanteessa kuin sinä eikä tulisi mieleenkään täyttää vapaa-aikaa missään elämä risaiseksi juhlinnoissa vaan nautin siitä kun saan tehdä esim. taidetta, herätä aamulla aikaisin kuuntelemaan linnunlaulua yms. Nämä ovat aika poissuljettuja jos en olisi selvinpäin. Ja joka tapauksessa ei alkoholin suurkulutus ihmiselle hyväksi ole vaikka miten sen perustelisi.
OK sinä viihdyt saattohoitopotilaan elämässä, anna hänen juhlia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika erikoinen ajatustapa, että ei alkoholia nauttiva kuulisi lintujen laulua. Minä en ole vuosikausiin ollut edes hiprakassa. Jääkaappiin olen ostanut siiderin joskus viime syksynä ja eilen sen sieltä löysin. No päiväys oli vähän mennyt, mutta uskalsin juoda. Olen tehnyt töitä monta viikkoa ilman vapaapäiviä ja eilen viimeinkin sain yhden urakan niin hyvään malliin, että tuli hyvä mieli. Olenpas ihan hirveä alkoholisti ja elämäni on risaista, kun kehtasin ihan iltapäivällä työpäivän jälkeen sen päiväysvanhan siiderin jääkaapista korkata tuossa parvekkeella. Ja kyllä kuului lintujen laulua ja aurinkokin paistoi tosi nätisti ja pihan lapsillakin näytti olevan hauskaa leikeissään.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvä ihminen sentään. Anna muiden elää niin kuin parhaaksi kokevat ja nauti omista jutuistasi. Ei kukaan voi kertoa/ määrätä toiselle aikuiselle ihmiselle, miten pitää elää tai mistä voi nauttia. Jestas mitä kyttäämistä ja moralisointia tämä aika on!
Facebook on pahin mahdollinen viestien ym tiedon ylläpitäjä ja eteenpäin myyjä. Miksi käytätte kyseistä vakoilu ohjelmaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään joka päivä kännissä heilu, töitäkin kun pitää tehdä, mutta vapaalla ottaa sitten enempi jos siltä tuntuu. Kyllä sitä linnunlaulua ehtii aamuisin kuunnella siinä viiden maissa ennen töihinmenoa ja iltaisin vaikka sen viinilasin ääressä.
Taiteesta en niin hirveästi perusta, kiva katsella mutta itse en ole luova persoona. Villasukkia neulon.
Itseäni ei vaivaa kenekään kilistelyt marjamättäällä tai muuallakaan, kukin nauttikoon alkoholia sen verran kuin maistuu. Mutta väkisinkin huomio on kiinnyttynyt tuohon, että kun tavataan (nais)kaveriporukalla, niin siitä laitetaan aina someen juurikin se skumppalasit ilmassa-kuva. Ilmeisesti tarpeeksi varteenotettavia kilpailijoita tälle tilannekuvalle ei ole?
Se mikä itseäni noita kuvia katsellessa huolestuttaa, on juuri se, että ikätoverini todellakin alkavat näyttää enemmän tai vähemmän tantalta. Mikä siis tarkoittaa, että samassa junassa olen itsekin, skumpalla tai ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksihän syyllistyit noin kovasti tekstistäni? En minä sinusta tässä kertonut, vai kerroinko? Oletko huolissasi alkoholinkäytöstäsi? Kaikki nuo sun selityset on ihan samoja mitä kuulee noilta puistojengiläisiltä esim. tuosta avun haluamisesta.
No, ihan vain vastasin kyseiseen viestiin, mitä ajattelen asiasta. Turha lähteä jonkun anonyymin viestittelijän vastauksia liiemmälti spekuloimaan tai leimaamaan johonkin tiettyyn asiaan. Mielestäni se on huolestuttavaa, että kuvittelet olevasi täysin validi omassa ajatusmallissasi ja sitä kautta tuomitset kaikki eriävät mielipiteet. Minulle se kertoo vain sen, että olet todella nuori ja kokematon tai mikä olisi aika surullista, vanhempi ihminen, joka ei ole oppinut elämästä/ ihmisistä juurikaan mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, ihan vain vastasin kyseiseen viestiin, mitä ajattelen asiasta. Turha lähteä jonkun anonyymin viestittelijän vastauksia liiemmälti spekuloimaan tai leimaamaan johonkin tiettyyn asiaan. Mielestäni se on huolestuttavaa, että kuvittelet olevasi täysin validi omassa ajatusmallissasi ja sitä kautta tuomitset kaikki eriävät mielipiteet. Minulle se kertoo vain sen, että olet todella nuori ja kokematon tai mikä olisi aika surullista, vanhempi ihminen, joka ei ole oppinut elämästä/ ihmisistä juurikaan mitään.
Kyllä kuule sen verran oon oppinut elämästä että tänään viimeksi hoidin ihmistä joka voi syyttää vaivoistaan vain omaa liiallista alkoholinkäyttöään. Sitten kotimatkalla avaan Facebookin ja näen siellä taas tietyiltä samoilta ihmisiltä ryypiskelykuvia kerjäämässä hyväksyntää. No, toivottavasti sinä et ole seuraava potilaani. Kippis sille sitten vaan!
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ei vaivaa kenekään kilistelyt marjamättäällä tai muuallakaan, kukin nauttikoon alkoholia sen verran kuin maistuu. Mutta väkisinkin huomio on kiinnyttynyt tuohon, että kun tavataan (nais)kaveriporukalla, niin siitä laitetaan aina someen juurikin se skumppalasit ilmassa-kuva. Ilmeisesti tarpeeksi varteenotettavia kilpailijoita tälle tilannekuvalle ei ole?
Se mikä itseäni noita kuvia katsellessa huolestuttaa, on juuri se, että ikätoverini todellakin alkavat näyttää enemmän tai vähemmän tantalta. Mikä siis tarkoittaa, että samassa junassa olen itsekin, skumpalla tai ilman.
Miesversio tästä lienee kai tuoppien kuvaaminen someen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ovatko ne niitä samoja tyyppejä vai onko sinulla niin paljon keski-ikäisiä tanttoja kavereina, että jos he laittavat kerran kolmessa vuodessa yhden kilistämiskuvan, sinulle syntyy illuusio, että nämä kaikki tekevät niin koko ajan?
Ei tapahdu kerran kolmessa vuodessa vaan kerran kolmessa päivässä on jaossa kuvia joissa viinilasi/kaljatölkki ja joku mukatekeminen sen kanssa. Yksi lilluu paljussa, toinen taas purjehtimassa, kolmas siellä metsässä jne. Aina alkoholia mukana näissä postauksissa. Ollaan kaikki 40+
Onko kyse siitä, että sama ihminen on joka kuvassa juoma kädessä kolmasti viikossa, vai että kolme eri ihmistä postaa juomakuvan samalla viikolla?
On noita juomakuvia kertynyt, mutta toisinaan siinä lasissa on alkoholitontakin. Ja viinipullon etiketissä 9 kertaa kymmenestä on luku 5.5%, vaikkei se etiketti aina erotu siinä kuvassa.
Otsikko oli tarkoituksella provokatiivinen mutta en mä nyt suinkaan väittänyt että kaikki tuntemani keski-ikäiset naiset postailisivat Facebookiin kännäilykuvia. Ei kaikki, mutta kyllä niitä enemmän on kuin muutama.