Ketään lääkäriä linjoilla?
Miksi lääkäreiltä on niin vaikea saada kunnollisia tutkimuksia, ja sitten jos vänkäämällä saa, niin joutuu lähtemään pois sillä fiiliksellä kuin lääkäri olisi kovastikin loukkaantunut?
Kyrsii melko pahasti että lääkärit aina aloittaa kaiken sillä, että "ota asperiinia ja mee kotiin". Juuri tässä vähän aikaa sitten kävin lääkärissä erään hmm.. anonymiteetin säilyttämiseksi, sanotaan että muutoksen takia. Eräs muutos on ollut kehossani nyt yli vuoden. Se ei ole poistunut millään lääkehoidoilla, joita minulla on muita tarpeita varten. Nyt kun menin lääkärille, niin linja oli taas sellainen että "joo ei tässä mitään, ota asperiinia ja laita lääkesalvaa, ja tuut sitten puolen vuoden päästä uusiksi jos ei ole vaikuttanut". No vaadin sitten tiukasti että saan kunnon tutkimuksen, ja onneksi kunnon tutkimus tehtiinkin. Tutkimustulokset eivät ole vielä tulleet, ja tietenkin toivon äärimmäisen kovasti, että tulokset osoittaisivat, että "ota asperiinia ja katso netflixiä" tyyppiset ohjeet olisivat tepsineet tähän vaivaan.
Asiaa ei kuitenkaan pysty mitenkään muuten todistamaan kuin näilllä tutkimuksilla. Ei ole iso homma, pieni pala nippastaan tutkittavaksi ja analysoidaan laboratoriossa. Minkä minkä minkä takia on niin vaikea saada kunnollisia tutkimuksia ja sittenkin jos saa, niin lääkäri rupeaa mielenosoitukselliseksi? Opetetaanko lääkiksessä halveksumaan kaikkea potilaiden kertomaa, vai miksi lääkäreille tekee niin vaikeaa määrätä kunnollisia tutkimuksia tilanteissa, joissa oireet ovat jatkuneet kauan ja saattavat viitata vaarallisiinkin vaivoihin?
Kommentit (28)
Jos menet yksityiselle ja maksa hoitosi ja tutkimuksesi itse niin saat lähes rajattoman määrän hoitoa ja tutkimuksia vaikka et niitä tarvitsisikaan. Ei yhteiskunnan rahoja voi kupata ihan miten tahansa sen perusteella, että sä luit me naisista, vauva-palstalta tai jostain muualta internetistä itsellesi diagnoosin. Jos vaiva ei vaikuta sellaiselta, että se vaatii akuuttia hoitoa tai tutkimusta niin siloin tuo ”ota buranaa ja tuu 6kk päästä uusiksi” on ihan käypä hoito. Moni luulosairaus ihan tutkitusti paranee sillä, että annetaan jotain hoitoa. Sulla ei taida olla mitään haisua siitä paljonko kaikenlaiset mageettikuvaukset yms oikeasti maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysynpä minäkin, jos tässä nyt olisi joku lääkäri linjoilla.
Satutin polveni ja lähetettiin röntgeniin.
Kuvat otettiin liikuteltavalla "robotilla", muistaakseni yhteensä kolme kuvaa, myös terveestä polvesta.
Mitään säteilysuojaliiviä minulle ei tarjottu. Näinkö nykyään toimitaan?
Olen ollut eläinklinikalla pitämässä eläimestä kiinni, kun hevosen jalkaa kuvattiin.
Minulle puettiin iso painava lyijyliivi.Osaako joku vastata tuohon?
Kyseessä on ollut ilmeisimmin magneettikuvaus, missä ei käytetä röntgensäteitä.
Ja jos olisi ollut röntgensäteet, ei kuvattavaa aluetta voi tietenkään suojata. Säteet saadaan kohdennettua tarkasti. Kilpirauhanen ja sukusoluja tuottavat elimet on tärkeä suojata, avustustehtävissä tietty koko keho.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisella pidetään ihan oikeasti aika tiukkaa kustannuskontrollia ja noottia tulee herkästi. Hyvin erikoista kyllä tuo että aspiriinia on käsketty syömään. Onko joku syy miksi et voi syödä muita tulehduskipulääkkeitä? Aspiriinilla on nimittäin lukuisia ja melko vakaviakin haittavaikutuksia, enemmän kuin vaikkapa ibuprofeenilla mikä on se tavallisin valinta.
"ota asperiinia" oli vain kuvainnollinen heitto lääkärin suhtautumisesta asiaan ennen kuin aloin vaatia tarkempia tutkimuksia. "Ota asperiinia" on sopivan väheksyvän kuuloinen lausahdus, jolla voi kuvata lääkärien toimintaa. Tällä nimenomaisella kerralla lääkäri puhui eräästä toisesta käsikauppalääkkeestä, ennen kuin vaadin kunnolliset tutkimukset. Ja on sanottava, että olen kyllä tuon "ota asperiinia" jutunkin kuullut ihan tosielämässä lääkäreiltä, juuri tilanteessa jossa aivan muuta olisi pitänyt määrätä. Seiskaluokalla aikoinaan mursin liikuntatunnilla jalkapöydän, ja lääkäri sanoi kirjaimellisesti "ota asperiinia, ei siinä mitään ole". Seuraavana päivänä sattui niin saatanasti, että äiti vei toiseen lääkäriin, ja lääkäri määräsi heti röntgenin.
Se on aspiriini eikä mikään helvetin asperiini
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysynpä minäkin, jos tässä nyt olisi joku lääkäri linjoilla.
Satutin polveni ja lähetettiin röntgeniin.
Kuvat otettiin liikuteltavalla "robotilla", muistaakseni yhteensä kolme kuvaa, myös terveestä polvesta.
Mitään säteilysuojaliiviä minulle ei tarjottu. Näinkö nykyään toimitaan?
Olen ollut eläinklinikalla pitämässä eläimestä kiinni, kun hevosen jalkaa kuvattiin.
Minulle puettiin iso painava lyijyliivi.Osaako joku vastata tuohon?
Kyseessä on ollut ilmeisimmin magneettikuvaus, missä ei käytetä röntgensäteitä.
😏 No ei ollut magneetti, oli ihan röntgen.
Jokun aiemmin kommentoi, että "hevoset kuvataan säteilyturvatilojen ulkopuolella" ja siksi kiinnipitäjä tarvii suojaliivin. 🙄
Muistui mieleen sairaalatyöajat, kun briifissä sh kuvaili yhtä henkilöä termillä 'kävelevä vuodepotilas'.
Jos rtg-säteilyannosta ei ole suositeltava saada koko kroppaan, eikö kriittiset ruumiinosat (torso lähinnä) suojata?
Vaikka olet suojatussa rtg-tilassa, olet itse kuvattavana säteilylle alttiina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisella pidetään ihan oikeasti aika tiukkaa kustannuskontrollia ja noottia tulee herkästi. Hyvin erikoista kyllä tuo että aspiriinia on käsketty syömään. Onko joku syy miksi et voi syödä muita tulehduskipulääkkeitä? Aspiriinilla on nimittäin lukuisia ja melko vakaviakin haittavaikutuksia, enemmän kuin vaikkapa ibuprofeenilla mikä on se tavallisin valinta.
"ota asperiinia" oli vain kuvainnollinen heitto lääkärin suhtautumisesta asiaan ennen kuin aloin vaatia tarkempia tutkimuksia. "Ota asperiinia" on sopivan väheksyvän kuuloinen lausahdus, jolla voi kuvata lääkärien toimintaa. Tällä nimenomaisella kerralla lääkäri puhui eräästä toisesta käsikauppalääkkeestä, ennen kuin vaadin kunnolliset tutkimukset. Ja on sanottava, että olen kyllä tuon "ota asperiinia" jutunkin kuullut ihan tosielämässä lääkäreiltä, juuri tilanteessa jossa aivan muuta olisi pitänyt määrätä. Seiskaluokalla aikoinaan mursin liikuntatunnilla jalkapöydän, ja lääkäri sanoi kirjaimellisesti "ota asperiinia, ei siinä mitään ole". Seuraavana päivänä sattui niin saatanasti, että äiti vei toiseen lääkäriin, ja lääkäri määräsi heti röntgenin.
Se on aspiriini eikä mikään helvetin asperiini
https://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/uusimmat/aspiriini_ihmelaake
Ap, aspiriinilla voi välttää syövän ja dementian! Ehkä.
Vierailija kirjoitti:
Ja jos olisi ollut röntgensäteet, ei kuvattavaa aluetta voi tietenkään suojata. Säteet saadaan kohdennettua tarkasti. Kilpirauhanen ja sukusoluja tuottavat elimet on tärkeä suojata, avustustehtävissä tietty koko keho.
Jos suhtautuminen potilaan ymmärrykseen on näin alentuvaa, ymmärrän, ettei tutkita. Potilasta pidetään täysin pöljänä, joka ei ymmärrä magneetin ja röntgenin eroa. Eikä tajua, mikä ruumiinosa olisi suojattava, mikä ei.
Näin ollen ei tarvi suojata mitään, eihän se potilas tajua.
-se joka esitti kysymyksen muun kehon säteilysuojauksesta polviröntgenin yhteydessä.
Viimeiseen kappaleeseen liittyen. Voisiko tällöin ajatella, että lääkärin taidoissa on kenties jotakin vikaa, jos ei osaa auttaa terveydestään kovasti huolissaan olevaa? Miksei voisi opetella kertomaan erilaisille potilaille ymmärrettävällä tavalla, miksi tämä oire ei vaadi jatkotoimenpiteitä tai miksi on päätynyt siihen ratkaisuun mihin on päätynyt. Jotakin heillä on pielessä, jos jatkuvasti ravaavat terveysasemalla pienistä, ohimenevistä vaivoista. Ohjata ehkä muiden palvelujen piiriin, jos terveysasema ei kerran ole oikea osoite.