Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suunnitellut sektiot HUSin sairaaloissa?

07.07.2006 |

Mulla on odotus vielä aika alkuvaiheissa mutta kysyn nyt jo... Pikkukakkonen toivon mukaan tulossa ja nyt jo pohdin asioita ensi kevääseen jolloin hänen pitäisi syntyä.

Esikoinen syntyi suunnitellulla sektiolla (ahdas lantio) ja sellaisen haluan nytkin, samasta syystä. Mutta mikä on tällaiseen operaation paras paikka HUSin alueella? Minkälaisia perhehuoneita, minkälaisia mahdollisuuksia sektioäidin saada perhehuone esim. Kättärillä, Jorvissa tmv?

kertokaapa kokemuksianne!

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
07.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...vaikka sektiot ovatkin nykyään rutiinileikkauksia, ja suunnitellut sektiot terveille äideille suhteellisen pieniriskisiä (ja terveille täysiaikaiseille vauvoille itse asiassa turvallisian tapa syntyä, kuten lastenklinikan puolituttu konkarilääkäri aikanaan minulle sanoi). Eli sen puolesta voinet valita huoletta minkä tahansa alueen sairaalan.

Itse olen ollut suunnitellussa sektiossa Naistenklinikalla yksityispotilaana kaksi kertaa. Ensimmäisellä kerralla olin yhden hengen huoneessa ja toisella kerralla kahden hengen huoneessa. Perhehuoneeseenkin olisi kuulemma päässyt, mutta siellä ei ole " vauvalaa" ollenkaan, vaan osastolla vauvat vierihoidetaan. Omasta mielestäni oli hyvä, että lapsen voi halutessaan viedä " vauvalaan" , ja levätä ja suoda hieman rauhallista aikaa itselleenkin (sitä mahdollisuutta ei sitten kotona enää ole). Tavallisella osastolla saa halutessaan myös vierihoitaa vaikka kellon ympäri, eli siellä on enemmän valinnan varaa oman tilanteen ja halun mukaan.

Huonevalintani mahdollisuus NKL:lla perustui erityismaksuluokkaan (oma EML-oikeudet omaava lääkäri leikkaa erityismaksusta), mikä edesauttaa pienemmän huoneen saamisessa, jos on valmis maksamaan omasta rauhasta. Tavallisesti äidit sijoitetaan ryhmähuoneisiin. Silloin korvatulpat ja kannettava korvalappu-cd/radio voivat olla hyvät :-) Vierihoitaessa niitä ei tosin voi oikein käyttää.

Hyvää loppuodotusta ja onnellista aikaa vauvan kanssa!

Vierailija
2/5 |
07.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olin NKL:lla suunnitellussa sektiossa -04. Ihan uteliaisuudesta kysyisin edelliseltä, että mitä tuollainen yksityispotilaana oleminen maksoi, voisiko tuon lääkärin potilaaksi päästä ja paljonko leikkaus hänen tekemänään maksaa?

Itselläkin on suuri todennäköisyys, että joudutaan taas leikkaamaan, ainakin kätilö ennusti niin viimeksi, joten olisi kiva tietää noita hintoja ja käytäntöjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
09.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmeessä helsinkiläiset ja muut HUSlaiset Tammisaaren sairaalaa. Jos suunniteltu sektio edessä, ei ole matkakaan ongelma. Osasto on pieni, viihtyisä, mukava ja hoito on erittäin hyvää ja ystävällistä. Ja mikä parhainta, varsinainen operaatio yhtä hyvä ja turvallinen, kuin missä tahansa! Itse olin siellä potilaana (suunniteltu sektio) kesällä 2005. Siellä saa perhehuoneen oikein hyvin ja muutkin potilashuoneet ovat pieniä - ei siis mitään suuria 4-6 hengen härdelliä. Minä valitsen toistekin tämän sairaalan, jos " tarvetta" tulee:).

Hyvää kesän ja odotuksen jatkoa:)!

Vierailija
4/5 |
09.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omani olen synnttänyt alakautta mutta tässä mitä minä tiedän. Synnytin naikkarilla toukokuussa /04, jolloin siellä oli vielä vauvala, mutta tällä palstalla ovat minua myöhemmin synnyttäneey sanoneet ettei siellä sellaisia enää olisi. Toki vauvan voi viedä tarvittaessa kansliaan kätilöiden hoivaan. Itse olin 2hengen huoneessa, mikä oli mukava. Ei oikeastaan ollenkaan vierastrafiikkia. Naikkarilla kai huoneet ovat pääasiassa 4 hengen huoneita, osastolla 61 taisi olla 6 perhehuonetta.61 on vierihoito-osasto. Lisäksi siellä on synnyttäneiden osastot 51 ja 52 joista toisessa on kaikki erikoistapaukset,eli riskiraskaudet yms. Itse kun synnytin, siellä oli ruuhkaa, eikä ollut toivettakaan päästä 61:lle, eli perhehuoneen saanti riippuu paljon tilanteesta.

Pikkukakkonen syntyy piakkoin Jorvissa, siellä on normaalihuoneet 3 hengen huoneita, lisäksi on perhehuoneita(en kylläkään muista missä suhteessa) ja yksi sellainen perhehuone johon saa lisävuoteen isommalle sisarukselle. Tsemppiä koitokseen!

Poikasen_ Äiti rv 37+4

Vierailija
5/5 |
11.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos lääkärilläsi on nuo eml-oikeudet, niin sekstio sovitaan yksityisvastaanotolla, ja lääkäri buukkaa sairaalalta tilat ja leikkaustiimin. Oma lääkärini ei tietääkseni ota tällä hetkellä uusia potilaita.

Koko ruljanssi maksoi (huoneesta ja sairaalapäivien määrästä riippuen) luokkaa 400-600 eur. Yksityishuone oli muistaakseni 120e/vrk.

Sairaalasta ja lääkäriasemilta voit tiedustella eml-oikeudet omaavia lääkäreitä. Heitä on ainakin Helsingin keskustassa. Mutta vältä tässä yhteydessä Erja Halmesmäkeä - hän on periaatteessa sekä eml-juttuja että sektioita vastaan (on myös hallinnon ylilääkäri, ja hänen kantoihinsa vaikuttavat myös julkisen hoitosektorin resurssi- ja kustannusnäkökulmat).