Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Appivanhemmat tukevat taloudellisesti, mutta vain miestäni

Vierailija
04.06.2020 |

Olemme nelikymppinen pariskunta. Puolisoni on vakavaraisten vanhempiensa ainoa lapsi.
Appivanhemmat tukevat miestäni taloudellisesti aika paljon. Hän on aina saanut esimerkiksi syntymä- ja joululahjaksi hyvin avokätisesti satoja, jopa tuhansia euroja kirjekuoressa tai todella arvokkaita lahjoja. Anoppi myös keskustelee mieheni kanssa paljon talousasioista ja pohtii esimerkiksi asunnon myyntiin liittyviä asioita. Hiljattain meille ostettiin uusi auto - Mies hoito autokaupat ja auto on hänen nimissään joskin koko perheen käytössä. Olen varma, että appivanhemmat kustansivat autosta suuren osan, vaikka mies ei sitä minulle kertonut.
Jotenkin tämä on aina tuntunut minusta oudolta. Olemme kumminkin jo keski-ikäinen pari. Jouluna minä saan lahjaksi kirjan, suklaalevyn ja kirjekuoressa 50 euroa rahaa. Mieheni saa seitsemän pakettia ja kirjekuoren, jossa on 2000 euroa rahaa.
Omat vanhempani ostavat meille yhteiset lahjat, esimerkiksi lumikolan pihalle tai taulun seinälle. Mutta paketti siis tulee molempien nimellä.
Olenko pikkumainen vai onko tässä tavassa teidän mielestä jotakin erikoista?

Kommentit (66)

Vierailija
1/66 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet.

Vierailija
2/66 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet aikuinen ihminen, joka haluaisi kalliita lahjoja, miksi?

Useimmat testamentin tehnert poissulkevat testamentissa lapsensa puolison, suojaten jättämänsä omaisuuden omalle lapselleen mahdollisen eron sattuessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/66 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet pikkumainen ja suorastaan ärsyttävä.

Vierailija
4/66 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olisi erikoista, jos appivanhempasi ukisivat sinua taloudellisesti muuten kuin miehesi kautta.

Jos teillä on yhteinen talous tai edes yhteisymmärrys rahan käytöstä, niin miehesihän voi käyttää nuo saamansa rahat teidän molempien hyväksi jos niin haluaa.

Vierailija
5/66 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä ei ilmeisesti ole lapsia? Olet itse aikuinen lapsi.

Vierailija
6/66 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lähemmäs viisikymppinen ainoa lapsi ja minullakin on anteliaat vanhemmat. Kyllä siirtyy lahjaraha vain minun tililleni. Miksi ihmeessä vanhemman pitäisi erikseen kirjata lapsensa puoliso johonkin lahjaan, jos sen haluaa lapselleen antaa. Lapsen asia on sitten jakaako rahan perheensä kanssa vai ei. Itse olen jakanut. Edellisestä lahjarahasta taisin maksaa miehen luottokorttivelkaa.  Minusta olet lapsellinen ja pikkumainen. Puhu miehesi kanssa, jos haluat jaolle äläkä syytä appivanhempiasi. 

Vierailija
7/66 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi appivanhempien pitäisi tukea sinua taloudellisesti? Miksi haluat hyötyä appivanhempien varakkuudesta,?

Tuo kuvio on täysin normaali, sinun suhtautumisesi taas todella outo.

Vierailija
8/66 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet pikkumainen ja suorastaan ärsyttävä.

Tässä lopputuomio.

Vierailija
9/66 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama meillä mutta erona että taloudellista tukea saa vaimoni omilta vanhemmiltaan. Mutta vaimoni käyttää saamansa rahat lähes aina koko perheen hyväksi, esim. matkoihin ja vastaaviin. Välillä minun pitää sanoa hänelle että osta nyt jotain ihan itsellesikin.

Vierailija
10/66 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole appivanhempiesi tehtävä lahjoa sinua. Mitä olet itse antanut heille lahjaksi?

Miehesi saamat lahjat ovat miehesi ja hänen vanhempiensa välinen asia. Jos miehesi haluaa, niin hän voi antaa saamastaan myös sinulle, mutta se on miehesi päätettävissä.

Vierailija
11/66 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm tiedän kaksi vastaavanlaista tapausta. Molemmissa tapaukissa naiset kokevat tämän hyödyksi. Sainosin, että varakkaiden appivanhempien avokätisyys on yksi painava syy yhdessäoloon. 

Ehkä mä sanoisin, että pointsit sulle kun edes mietit tätä. 

Toinen näistä joista kerroin on ex-heila toinen sukulaismies. Kun heilastelin sen jo 50 v. mammanpojan kaa alkoi kyllä ärsyttämään niin paljon, että en enää nähnyt sitä mitä minäkin olisin hyötynyt uudesta asunnosta, jonka hän sai lahjaksi äidiltään. Mietin enemmän veroseuraamuksia. Kas kun heistä kumpikaan ei ollut ajatellut verottajalle tästä lahjasta kertoa! Jäivät kiinni, koska aika vaikea nyt on suomessa siirtää huomaamatta asunto-osakkeita.  Mutta siinä vaiheessa suhteemme oli jo enemmän tai vähemmän ohi ja miehellä uusi, nuori, itäblokin nainen seurana. Hän tykkää. Mua ällötti. 

tää sukulaisnaisen kanssa heilasteleva on ihan tavallinen keravalainen pyrkyri joka kiitollisena ottaa vastaan  mökin, auton, appiukon veneiden vapaa käyttö, reissut jne. Nelikymppinen pienituloinen pariskunta, miehen pappa betalar kaiken extran.  Ja ohnan heillä rankkaa, kun se mökki on niin pieni ja sijaitsee papan omistamalla maalla, liikaa kyllä nyt näitä sukulaisia naapurissa.  He itse siis kustantavat suburbiassa asumisen rivarissa, mutta kaikki muu vapaa-ajan toiminta onkin lahjaa. Sanoinko jo, että toinen heistä aina työtön niin tukiaisillakin eletään. 

Kysyppä anopilta ylittääkö sen rahalahjat verovapaan määrän? Siitä on hyvä aloittaa, niin tein minä ja siitä alko molemminpuolinen vapautuminen.  Haluatko todellakin seurustella tuollaisen kanssa, varsinkin jos hänellä ei ole taloudellista hätää ja lahat ovat vain ylellisyyttä varten.

Vierailija
12/66 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä hiton takia heidän pitäisi tukea sinua? 

Vierailija
13/66 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta olisi erikoista, jos appivanhempasi ukisivat sinua taloudellisesti muuten kuin miehesi kautta.

Jos teillä on yhteinen talous tai edes yhteisymmärrys rahan käytöstä, niin miehesihän voi käyttää nuo saamansa rahat teidän molempien hyväksi jos niin haluaa.

Minusta on ihmeellistä, että kenenkään pitää tukea nelikymppistä pariskuntaa taloudellisesti. Mutta tuo rahanjako miehelle on tavallaan ennakkoperintöä, kaikki mitä nyt laittaa jakoon, on sitten siitä maksettavasta perintoverosta pois. Johon sulla tuskin on mitään jakoa mutenkaan, eiköhän sieltä tule testamentti vastaan kun he kupsahtavat. Ja jos joku elättää, hänen puuttumisensa teidän hankintoihin on sitten vaan kestettävä,eikös? Mutta joo, olet pikkumainen ja ahne.

Vierailija
14/66 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taas niin, että on kaksi veljeä ja vanhempani ovat antaneet rahaa vain toiselle, siis ei minulle ollenkaan. Äidiltä lipsahti jossain sukujuhlassa, että kyllä me tuolle Janille (nimi muutettu) annettiin paljon rahaa, että sai talonsa rakennettua tai siis jotain muuta. Mä olin että mitä?

Vierailija
15/66 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa mikä minusta on erikoista, on se, että saat 50 euroa kirjekuoressa. Parikymppiselle tuo olisi vielä ok, mutta keski-ikäiselle miniälle vähän hassua. Kirja ja suklaalevy ovat oikein hyvä lahja. 

Luonnollisesti appivanhemmat haluat tukea ja lahjoa omaa lastaan. Eivät kuitenkaan ilmeisesti ole kieltäneet rahojen ja lahjojen yhteistä käyttöä, jos autokin on perheenne käytössä?

Vierailija
16/66 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olisi kiusallista saada tonnitolkulla rahaa appivanhemmilta.

Vierailija
17/66 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai vanhemmat voi antaa kalliita lahjoja omalle lapselleen. Tämä taas käyttää ne miten haluaa. Yleensä kun perheenä eletään koko perhe noista lahjoista hyötyy. En oikein ymmärrä mikä tässä on ongelma. Jos miehen suhde varakkaisiin vanhempiinsa ärsyttää tai on ongelma sinulle voit ihan hyvin erota.

Vierailija
18/66 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet aikuinen ihminen, joka haluaisi kalliita lahjoja, miksi?

Useimmat testamentin tehnert poissulkevat testamentissa lapsensa puolison, suojaten jättämänsä omaisuuden omalle lapselleen mahdollisen eron sattuessa.

Tämä! Muutama viikko itten kuulin äidiltäni, että ovat tehneet testamentin, missä sulkevat lasten aviopuolisot pois. Järkevää varsinkin kun kyseessä ei ole ihan pikkusummia. Näin aion itsekin tehdä.

Vierailija
19/66 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lähemmäs viisikymppinen ainoa lapsi ja minullakin on anteliaat vanhemmat. Kyllä siirtyy lahjaraha vain minun tililleni. Miksi ihmeessä vanhemman pitäisi erikseen kirjata lapsensa puoliso johonkin lahjaan, jos sen haluaa lapselleen antaa. Lapsen asia on sitten jakaako rahan perheensä kanssa vai ei. Itse olen jakanut. Edellisestä lahjarahasta taisin maksaa miehen luottokorttivelkaa.  Minusta olet lapsellinen ja pikkumainen. Puhu miehesi kanssa, jos haluat jaolle äläkä syytä appivanhempiasi. 

Mulla on yksi sisko, perheetön. Jouluisin äiti antaa meille aina samankokoisen lahjarajan. Sisko saa sen kokonaan itselleen, kuinkas muutenkaan, minä saan omani saatesanoilla että jaat sen sitten Jorman ja lasten kanssa tasan, minkä tietysti teen. Onneksi en elä vanhempien lahjojen varassa.

Vierailija
20/66 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trollihan tämä on. Ei kai kukaan nyt oikeasti voi pahoittaa mieltänsä jos puoliso saa ennakkoperintöä vanhemmiltaan, mutta eivät jaa sitä sinulle :D