Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisikö vuosittaisten saikkujen määrää rajoittaa?

Vierailija
04.06.2020 |

Jotta ihmiset eivät jatkuvasti saikuttaisi ja olisi poissa töistä. Esim olisiko maksimissaan 3-5 sairaslomaa vuodessa sopiva määrä jonka saisi saikuttaa?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi muuttaa ennemmin niin että sairaslomalla = ei saa palkkaa koska sairastunut ei ole tekemässä töitä. Ja jos ei tee töitä niin miksi pitäisi maksaa silloin palkkaakaan? Sama muistakin korvauvelvoitteisista vapaista kuten äitiyslomasta.

Vierailija
22/32 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi muuttaa ennemmin niin että sairaslomalla = ei saa palkkaa koska sairastunut ei ole tekemässä töitä. Ja jos ei tee töitä niin miksi pitäisi maksaa silloin palkkaakaan? Sama muistakin korvauvelvoitteisista vapaista kuten äitiyslomasta.

Sunko mielestä yrityksiä ei tueta tarpeeksi nykyisin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajat ovat tuleet liian röykeiksi. Heille pitäisi järjestää kurinpalautus.

Aika moni esimeis ei tunnu muistavan historiaa, eikä ymmärrä miksi nämä työelämän säännöt on aikoinaan luotu.

Anarkiassa työnantajalla on helvetin paljon enemmän menetettävää kuin työntekijällä.

Vierailija
24/32 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan niissä sairauspäivissä rajat. Tyhmä.

Vierailija
25/32 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin pitää. Olen sote-johtaja ja sotealalla työntekijät LASKEE että niin monta päivää vielä saikkujen eninmäismäärää pitämättä, milloinkohtan ottaisi saikkua?

Sairastaa saa siis TESin mukaan eri aloilla eri lailla, esim jossain 3kk ennenkuin vaikuttaa palkkaan, jossain 154 päivää, jossain enemmänkin. Hirveää että jotkut ajattelee saikkuka lomana ja oikein miettii milloin sitä taas saikuttaisi.

Tätä ennen olin yksityisellä 20v töissä ja siellä ei tällaista ollut, ne pari jotka yritti siivottiin äkkiä yt-neukoissa ulos.

Vierailija
26/32 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koronan myötä olisi ehkä aika aloittaa keskustelu vaietusta ongelmasta. Suomessa ylihoidetaan sairaita ja sairauksia, ja tähän palaa valtavasti rahaa sekä resursseja. Lähtökohtaisesti 40% syöpähoidoista esimerkiksi on turhia. Jos ihmisen elämä pitkittyy 4 kuukautta ja hoitoihin palaa 3 miljoonaa euroa, tulee nämä muutama kuukausi todella kalliiksi Suomelle. 

Missään muualla maailmassa ei hysteerisenä koiteta parantaa jokaista sairasta viimeiseen asti. Meillä käytetään poikkeuksellisen paljon kalliita lääkkeitä sekä hoitoja, joista ei välttämättä ole mitään hyötyä.

Pitäisikö meidän aikuistua ja hyväksyä, että jokainen meistä lähtee joskus? ELämää on turha pitkittää, jos kustannukset nousevat suuriksi. Miettikää monenko vuoden verorahat tuhlataan tuollaisen muutaman miljoonan syöpäkuukausisekoiluun. 

Varhila on peräänkuuluttanut pisteyttämistä ja siihen THL: llä on jo suunnitelmat valmiina. Eli jatkossa potilaat pisteytetään iän, sukupuolen, aiemman terveyshistorian, tulotason ja sosiaalisen aseman mukaan. Vakavasti masentuneelle ei ehkä kannata tehdä kaikkia hoitoja, vaan hänelle voi olla helpotus päästä pois. Pitkäaikaistyötön on suuri menoerä valtiolle, joten en lähtisi itse sellaiseen laittamaan isoja veroeuroja.

Korona ehkä herättää myös muut ajattelemaan, onko kaikkien suomalaisten pakko kärsiä marginaalisen hysteerikkolauman vuoksi? Voisiko ajatella, että he hommaavat rahoituksen hysterialleen ja maksavat itse täysin kalliit sekä turhat hoitonsa? Suurin osa hysteerikoista kun on yhteiskunnan saamapuolella, ei varmaan pätäkkä riittäisi.

Saikuttajat voisivat myös irtisanoutua.

Voi hyvä ihme. Onpas ajatusmaailma. Ihan että toisia hoidetaan ja toisia ei. Mitäs sanot siitä, että esim minä olen parantunut vakavasta masennuksesta ja viimeiset 20 vuotta ihan normaalisti työelämässä... mut olisi tämän logiikan mukaan pitänyt jättää hoitamatta ja antaa itsetuhoisuuden jatkua pidemmälle pikaiseen loppuun asti?

Vierailija
27/32 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietty saikkupäivämäärä vaikuttaa lomien kertymiseen. Että on siinä sillä tavalla raja.

Vaikuttaa miten? Olin viime vuonna 9 viikkoa sairauslomalla ja pidin päälle täydet vuosilomat ja pidän tänäkin vuonna täydet lomat.

Oisko ollu 3kk vuodessa niin vaikuttaa. Et saa palkkaa ton yli vaan kelan päivärahaa.

Laki muuttunut, vuosilomaa saa 4 viikkoa. Palkka eri asia.

Vierailija
28/32 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietty saikkupäivämäärä vaikuttaa lomien kertymiseen. Että on siinä sillä tavalla raja.

Vaikuttaa miten? Olin viime vuonna 9 viikkoa sairauslomalla ja pidin päälle täydet vuosilomat ja pidän tänäkin vuonna täydet lomat.

Minä olin muutama vuosi sitten 5,5 kuukautta sairauslomalla, josta palkallista aikaa oli neljä viikkoa. Kyllä minulta lähti melko monta lomapäivää pois. Jos oikein muistan, leikkuri iskee 75 palkattoman sairauspäivän jälkeen. Tiedon onnistuin itsekin kaivelemaan netistä.

Vierailija
29/32 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäs siinä. Sitten vain ihmiset ovat sairaana töissä, jolloin tartuntataudit tarttuvat ja tarttumattomat vaikeutuvat, jolloin tulee entistä pitempi poissaolo.

Te näistä palkallisista poissaoloista valittavat voisitte mennä töihin sellaisille työnantajille, jotka eivät noudata mitään työehtosopimusta. Silloin ei työantajan tarvitse maksaa lomarahoja eikä palkkaa sairaan lapsen hoitamisesta. Palkallista äityslomaakaan ei ole eikä sairausajalta tarvitse maksaa viikkojen ajan palkkaa. Miksei teille kelpaa? Haluatte kaikki edut itselle, mutta valitatte silti? Haluaisin vastauksen etenkin sinulta.

Vierailija
30/32 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvikseen saikuttajat yleensä palaa töihin sihen mennessä kun saikuttaminen vaikuttaa palkkaan. On niin nähty, vaikka ensin toki soittavat ja haukkuvat palkanlaskijaa.

Yleensä näillä tapahtuu välitön parantuminen kolmen päivän jälkeen. Sen jälkeen kun ei oma ilmoitus enää riitä ja pitäisi olla oikeasti kipeä että saisi lääkärintodistuksen. Siis nämä, jotka ovat jatkuvasti ja säännöllisesti poissa 1-3 päivää. 

Vierailija
31/32 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni ei pitäisi, mutta minun mielestäni olisi reilua työnantajaa kohtaan, jos sairaslomakorvaus poistettaisiin, eli siltä ajalta ei tarvitsisi maksaa palkkaa.

Itselläni ei ole kohta kahteen vuoteen ollut yhtään sairaslomapäivää.

Ylpeys käy lankeemuksen edellä.

Muistapa tämä kun syöpä iskee.

Vierailija
32/32 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan näitä saikuttajia ja muuten vaan lusmuja :D

Parhaita syitä mitä olen kuullut näiltä, kun ei päästä töihin;

- "Käsi kutiaa, en pääse töihin"

- "Ulkona sataa vettä" (sanoi jotain muuta syyksi mutta, kun sade loppui, soitti uudelleen ja sanoi tulevansa töihin)

- "Auto ei käynnisty" 

- "En tiennyt, että mulla on töitä" (tiesi varsin hyvin koska työvuorot oli hänelle kerrottu puhelimessa ja laitettu spostiin)

- Yksi henkilö oli jossain vaiheessa aina 1-3 päivää saikulla normi vapaiden jälkeen. Tämä loppui, kun iso pomo kysäisi, että onko motivaation puutetta. 

Kaikenlaista sitä on kyllä tullu nähtyä ja kuultua mutta kaikkea en nyt äkkiseltään muista, tuossa kuitenki muutamia. 

Toisin sanoen, ehkä tiukemmat saikkurajat ois hyvästä mutta onhan siinäkin ongelmansa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kahdeksan