Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko raskauden aikana ottaa lasin viiniä?

Vierailija
03.06.2020 |

Se on nyt 3kk vanha vauva mahassa. Ollaan menossa sukujuhliin ja mietin, voisinko ottaa yhden lasin viiniä siellä. Haittaako yksi lasi?

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä haittaa.

Vierailija
2/49 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuhan et jää koukkuun. Ja sen lasin jälkeen lopetat, etkä ala kittaamaan humalaan asti.

Vierailija
4/49 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi mutta älä vedä ykkösellä niin ehtii maksa mukaan.

Vierailija
5/49 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi! Turvallista rajaa ei pystytä määrittämään, koska sen tutkiminen olisi epäeettistä. Sen takia täytyy pelata varman päällä. Se kuitenkin tiedetään, että alkohollia on haitallisia vaikutuksia sikiöön.

Vierailija
6/49 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

sama verenkierto, samat alkoholipitoisuudet mutta se toinen on hyvin pienikokoinen- sama kuin itse joisit tynnyrillisen viinaa kokoon suhteutettuna. Ja se toinen kehittyy niin nopeasti että just sillä hetkellä kun se on viinitynnyrihumalassa niin joku tärkeä ominaisuus kehittyisi. Mieti, jos itse koko elämäsi tuskailisit kampurajalan tai huonon matikkapään vuoksi vain sen takia että aiempi elättäjäsi olisi päättänyt juoda lasin viiniä, se kokemuskin olisi jo sinussa ja alkoholinn rappio syntymäkirouksena äidiltä

Fetus live matter! Sikiön elämästä on väliä

Vierailija
7/49 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sillä, että suosittelisin alkoholin käyttöä raskausaikana, mutta millä ihmeen logiikalla sikiö on enemmän humalassa kuin nainen, jos on yhteinen verenkierto? Se sama 0,1 promillea siellä sikiössä silloin kiertää kuin naisessakin. Käsittääkseni myös sikiöllä ja naisella ei ole yhteistä verenkiertoa, vaan istukassa tietyt asiat siirtyvät äidin verestä sikiön vereen. Myös alkoholi, jota muuten käsittääkseni on kaikissa elimistön nesteissä, kun sitä kerran äidinmaitoonkin erittyy? Silloin sikiö lilluisi alkoholipitoisessa lapsivedessä. Olenkohan väärässä?

Vierailija
8/49 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi.

Vierailija
9/49 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole alkoholisti, joka repsahtaa ryyppäämään yhdestä lasillisesta, niin kyllä voit. Ei sinun tarvitse siemaista sitä kerralla, vaikka sekään ei nosta veren alkoholipitoisuutta kovin paljon. Voit istua sen yhden lasin ääressä vaikka koko illan niin että sillä ei ole mitään vaikutusta.

Joskus suositeltiin keskenmenon ehkäisyyn konjakkitilkkaa. Tuskin sen vuoksi aiheutui mitään merkittävämpiä vaikutuksia.

Vierailija
10/49 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jointin voi polttaa.

Vierailija
11/49 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oletko valmis koko loppuelämäsi elämään sen mahdollisuuden kanssa, että aiheutit lapsellesi jotain peruuttamatonta?

Vierailija
12/49 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö pysty olemaan ilman viiniä? Vähän surullista...vauvan takia.

Vierailija
13/49 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et pysty olemaan ilman alkoholia yhden raskauden ajan, suosittelen hankkiutumaan hoitoon.

Vierailija
14/49 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en joisi. Ja varaudu siihen, että jahka raskautesi tulee ilmi, saattaa sukusi paheksua sinua.

Vierailija
15/49 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voit, ei ole mitään näyttöä siitä että yksi lasi aiheuttaisi sikiölle mitään ongelmia. Vähäisestäkin alkoholinkäytöstä on epäilty aiheutuvan lieviä muutoksia, mutta nämä ovat lähinnä tilastollisia, ei siis mitään epämuodostumia tms millä olisi oikeasti merkitystä ja "vähäinen käyttö" näissä tutkimuksissa on ollut tyyliin alle 5 annosta per viikko - mikä on kyllä ihan hurja määrä raskaana olevalle. Mutta kuten tästä ketjusta huomaat, sosiaalinen hysteria tämän aiheen ympärillä on suurta, ja pahimmillaan pilaat juhlasi kun pääset kuuntelemaan jonkun kukkahattuihmisen läksytystä. (Ei muuten ikinä kuule samanlaista suhtautumista muihin ruokavalio-ohjeisiin, vaikka on ihan oikeasti tiedossa että se briejuustopala voi huonolla tuurilla tappaa tai vammauttaa sikiön. Mutta suomalaiset ja alkoholi.)

Vierailija
16/49 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä meinaat "lasilla viiniä" - 12cl? 16cl? 24cl? Enemmän?

Kannustaisin olemaan juomatta sitä yhtäkään. En usko, että yhdestä 12cl viinistä yhden kerran raskausaikana nautittuna mitään seuraa... Mutta miksi ihmeessä sitäkään olisi pakko juoda?

Tähän väliin tunnustus: join itse litran kombuchaa, kun olin raskaana. Siinä saattaa olla jopa 1,2% alkoholia - tätä juomaa mulle tarjottiin yksissä sukujuhlissa "alkoholittomana vaihtoehtona"... Jepjep. Ihan terve lapsi tuli!

Vierailija
17/49 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannustaisin olemaan juomatta sitä yhtäkään. En usko, että yhdestä 12cl viinistä yhden kerran raskausaikana nautittuna mitään seuraa... Mutta miksi ihmeessä sitäkään olisi pakko juoda?

Tähän väliin tunnustus: join itse litran kombuchaa, kun olin raskaana. Siinä saattaa olla jopa 1,2% alkoholia - tätä juomaa mulle tarjottiin yksissä sukujuhlissa "alkoholittomana vaihtoehtona"... Jepjep. Ihan terve lapsi tuli!

Kombucha on siis vähän kuin simaa?

Ollessani raskaana toisella kolmanneksella, join vappuna pari lasillista simaa. En ajatellut asiaa sen kummemmin, kunnes joku kanssaolija veti hirveet kilarit tästä!!! "kuinka kehtaat!" :D ups.

Vierailija
18/49 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi.. kuhan jakaa sen tasaisesti koko raskausajalle.

Vierailija
19/49 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kombucha on siis vähän kuin simaa?

Ollessani raskaana toisella kolmanneksella, join vappuna pari lasillista simaa. En ajatellut asiaa sen kummemmin, kunnes joku kanssaolija veti hirveet kilarit tästä!!! "kuinka kehtaat!" :D ups.

Kotitekoisessa simassa saattaa joskus olla ihan kunnolla niitä promilleja, enemmän kuin noissa!

Mut veikkaan kyllä, että pari lasia simaa on odottajat ennenkin juoneet, ilman mitään jälkiseuraamuksia!

Vierailija
20/49 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni olennaisin kysymys on mikä tarve sulla on ottaa lasillinen viiniä raskausaikana? Ajatteletko vauvaa vai itseäsi? Tämän pitäis herättää.