***LOKAKUUN perjantai turinat***
Kommentit (19)
Hellettä piisaa juu.. Mulla iltaan töihin meno :/ No onneks siellä on hyvä ilmastointi sentään.
Mua ei ole ihmeekseni passitettu sokerirasitukseen vielä.. Kolmella edellisellä kerralla kyllä. Paino on kyl noussu sikatahtia! Mut ei ole niissä sokeritesteissä aiemminkaan mitään häikkää ollu niin liekö tuo olisi turhaa meikäläisen mennä. Mieluummin olen menemättä.
Näin aamulla ihme ultraunia vauvasta. Siellä se makasi ja oli melkein mustat hiukset. Värillinen ultra siis :) Vielä vajaa neljä viikkoa istukan sijainnin kontrolliultraan niin tuli sitten uneenkin.
Meilläkin on vielä hankkimatta kaukalo ja pinnasänky. Jos jostain saisi käytettynä. Mutta hyvät saisivat olla. Ja tärkein puuttuu: auto kuudelle hengelle. Kalliita perhanat!
Vauva melskasi illalla nukkumaan mennessä aivan mahdottomasti. On ihan missä asennossa sattuu, toivottavasti kääntyy jossain vaiheessa oikeaan asentoon.
Nyt aamupalalle. Palaillaan! Vointeja kaikille!
Sanna ja baby 26+3
Kello ei oo viel kymmentä ja on TOSI kuuma, huh huh!! Mutta ei LOMAILMAKSI ollenkaan huonompi ;) Eilinen työpäivä meni vähän niin ja näin...Vähän väliä olin itku kurkussa ja toivoin melkein, ettei se loppuisi koskaan, pelkäsin miten pystyn kokoomaan itteni. Ja sitten vielä; työkaveri (18 vee aivan ihanan herttanen " mies" ) toi mulle IHANAN KIMPUN KUKKIA. Siinä oli kyllä _todellakin_itkussa pitelemistä ja huomasin, että tunne oli molemminpuolinen;( Kyyneleet tulevat silmiini nytkin, kun ajattelenkin*nyyh* Nyt sitä vasta oikeesti tajuaa sen miten paljon sitä oikeesti työstään tykkää!! Sanoin kyllä työnantajalleni, että " I´ll Be Back!!" :D Että vielä sitä loman riemua ei ole näkynyt, mutta eiköhän tämä tästä pikkuhiljaa..
NAZU: HOHHOH hoijaa, että teitsille tuli sitte yhtäkkii melkein 30 viikkoa täyteen, kiva!!! Ei mun mielestä kyllä kannata nyt miettiä muuta kuin sitä, että vauva on todella saanut alkunsa vain aikaisemmin:) Eihän tuo testi vielä loppiaisena välttämättä plussaa ois näyttänytkään, jos joulun aikoihin on alkunsa saanut:) Nyt vaan valmistaudut saamaan pikkuisen syliisi odotettua aiemmin;) Mutta älä nyt täältä mihkään lähde!!!!
Että aamulla VETI SUONTA vasemmasta pohkeesta ja pomppasin niin äkkii sängystä, että mieskin heräsi :D Onneks mulla se loppuu aina, kun nousen ylös. Mutta vieläkin tuo pohje on arka:/ Toivottavasti nuo nyt vielä satunnaiset suonenvedot eivät tule jokaöisiksi....
Eilen illalla olin kyllä väsynyt, kun työpäivän päätteeksi huhkin pihalla helteessä monta tuntia pihahommien parissa ja sitte vielä siivosin huushollin...Oli pitkästä aikaa sellanen " tööt" -olo, että piti ihan hetkeksi heittää sohvalle pötkölleen:)
Mies soitti mulle eilen töihin aamupäivällä (Kerroin eilen hänen flunssastaan) eikä tullu ääntä just ollenkaan...jotain siellä langan toisessa päässä vaan örisi:( Mä sanoin, että tosi tervettä mennä töihin huutamaan...johon hän vaan, että ei hän siellä joudu huutamaan! No mutta SILTI. Ei kukaan mene töihin tuossa kunnossa!! Passitin hänet soittamaan siitä paikkaa työterveyshoitajalle ja vähän vastahakoisesti niin tekikin ja on nyt loppuviikon saikulla! Mutta levosta ei tietookaan...Koko aika jotain touhuaa. Kurkku ei oo ollenkaan kipee enää, mutta ääni kadoksissa:(
Juu, mutta mä taidan ruveta lopettelemaan! Ei oo enää montaa viikkoa lääkärineuvolaan (tiistaina) ja sitä odotan kyllä innolla :) Mahdetaanko siellä katsoa muuta kuin alapään tilanne, tiedättekös???
Ai juu...Me oltiin TAAS viime yönä tarvikeostoksilla; kaukaloa ja sänkyä oltiin kattelemassa :D Tarvis varmaan ne hankkia, kun tulevat jo uniinkin, heh :)
OIKEIN IHANAA PERJANTAITA KAIKILLE JA VIIKONLOPPUJA MYÖS:)
Haliterkuin: Je_Ni & Pikku-Isäntä 27+5
Lämmintä on juu...onneksi kohta on jo syksy :))
Sokerirasituksesta: Juu, sinne joudun minäkin, voihan PASKA! Siis minä niin inhoan sitä! Mulle on tehty se korkean lähtöpainon takia kaikissa 3 aiemmassa raskaudessa. Aina kaikki arvot ollu ok eikä ikinä oo ollu pissassa sokeria ja vauvatki ollu normaalikokoisia. No, nyt olin sitten varma ,että saan puhuttua itteni pois koko touhusta, mutta eipä auttanu. Pitää sinne mennä ja sillä siisti. Oikeesti kyllä tekis mieli vaan pokkana kieltäytyä. Täällä sentään otetaan näytteet sormenpäästä, mutta minusta kaikkein karseinta on se litkun juominen. Kun yleensäkin olen aina ollut ihminen, jolla tulee huono olo, jos ei heti herättyään syö aamupalaa. Niin olepas tuossa sitten 12t syömättä ja sitte kun vetäsee sen pullollisen sitä sokerilitkua, niin hyi helv***i että tulee huono olo! ja sitten vielä kaks tuntia kärvistellä ennenku saa ruokaa. HYI!!!! Mulla on tosiaan viikon päästä neuvola, niin sieltä aikoi th antaa lääkärineuvola-, sokerirasitus- ja ultra-ajan. Aion kyllä vielä yrittää jankuttaa, jotta peruttas se rasitus.
(.) Vauveli potki eilen niin, etten meinannut unta saada. Iskias vähän vihottelee, muuten kaikki ok.
Nyt taitaa mennä kuopuksella hermo, joten lopetan tältä erää.
T. Mianni 24+6
Kyllä alkaa tulla korvista jo nämä helteet! Sais loppukesän sataa vettä ja olla kylmää. No ei ehkä koko kesää, mutta sellanen viikon sadeputki tekis hyvää luonnolle ja ihmisille :) Ainaki osalle ;) Minä jo niin ootan ensilunta ja talvea! Ja vauvaa :)
Sokerirasitukseen joudun minäki! Ja ei vois vähempää kiinnostaa:( Se litku on niiiiin pahaa...ensimmäinen muki menee alas mutta viimenen tekee jo tosi tosi pahaa. Olin siis esikoiseltaki siinä, ja mikäs ollessa kun sai olla yksin- mutta en todellakaan tiiä mihin työnnän tuon lapsen siksi aikaa kun menen sinne. En minä sitä voi mukaankaa ottaa enkä kehtaa tutuillekkaa sitä viiä ennen 8 aamulla! Ja tyttöki vielä nukkuu siihen aikaa. Miettimistä siis kerrassaan, miten asian järjestän:( Tympäsöö.
(.) Ei edelleenkään mitään mullistavaa uutta :) Tasasesti liikkuu. Ja eilen tais olla ensimmäinen hikka. Tai sellanen siis minkä tunsin. Minulla on niiin vahvasti sellanen olo kokoajan että ois pakko päästä ultraan, että en tiiä mitä keksisin että minut passitettas sinne. Täytynee ruveta jotain kehittelemään :)
Aurinkoista päivää! Ja siivoushommiin..plääh!
Jääsydän rv 23+3
Olen taas piitkän aikaa vaan agenttina näitä pinoja lueskellut.
Nyt ajattelin osallistuakin, kun tuli puhetta sokerirasituksesta. Sain itse eilen lähetteen ko. testiin, ja ekakertalainen kun olen, on kysyttävää teiltä viisaammilta.
Mitkä testissä on normaalit arvot? Jos ne taas poikkeavat normaalista, millaisia arvoja hoidetaan vielä ruokavaliolla ja mitkä vaativat insuliinin aloittamisen? Noin keskimäärin.
Vaatiiko se insuliinin aloittaminen sen, että on sairaalassa sisällä jonkin aikaa?
Mitään erityistä syytä ei itselläni ole epäillä, että olisi diabetes (paitsi sukurasite), mutta tykkään ottaa asioista selvää ja miettiä myös sitä pahinta skenaariota...
Muuten on ollut kiva seurata lokamasujen keskusteluja näin puolisalaa. Itselläni siis la 9.10. > rv nyt 26+4 ja hyvin menee noin keskimäärin. :)
Ketsup & " Into"
Enpä ole tänne pitkään aikaan kirjotellut ja varmaan tulee taas pitkä väli, kun lähdetään lomailemaan tänään.
Pikainen " catch up" kuulumisiin siis paikallaan ;)! Täällä masu voi hyvin, supisteluja lukuunottamatta. Niiden takia olenkin seurannassa. Rakenneultrassa näkyi, että POIKA meille olisi tulossa =). Ihan tervetullut, vaikka olisihan tyttökin ollut. Meiltä löytyy kuitenkin jo molempia, joten eipä sen niin väliä.
Nämä helteet tappaa minutkin, siis aivan kamalaa :(! Sellainen +23 olisi ihan passeli. Syksyä täälläkin odotetaan, on aivan ihana se lämmin alkusyksy ennenkuin illat pimenee :).
Masukki jumppailee kovasti, välillä yölläkin kylkeä kääntäessä havahdun, kun siellä on hepulla kova meno päällä. Muutenkin on suht vilkas tapaus, tosin kyllä se välillä nukkuukin ;).
Äitiyspakkauksenkin sain jo heti juhannuksen jälkeen. Kyllä se vaan aika poikamainen on, joten sattui sopivasti.
Tässäpä kuulumiset tältä erää. Oikein mukavaa ja (liian?) lämmintä kesää kaikille!
himppu rv 25+6
ps. onko kukaan päivittänyt sitä lokakuisten listaa, mitenköhän kaukana se mahtaa olla... täytyisi laittaa tuo ultrasta saatu poika-tieto sinne.
Oltiin tuossa tytön kanssa tapaamassa " vauva" kavereita (kutsun tätä porukkaa edelleen vauvakavereiksi, vaikka ovat jo 1,5-2 vuotiaita) eräällä siirtolapuutarhamökillä ja käytiin päälle mäkkärissä syömässä. Sitten neiti ja isi lähtivät kotiin ja mä jäin tänne yliopistolle. En olis muuten varmaan edes jaksanut jäädä, mutta täällä on niin ihanan hyvä ilmastointi. Jopa vähän kylmä, jippii! Mullekin helteet alkaa riittämään, mutta sellainen 20-24 astetta olisi sopiva lämpötila ja välillä sadetta kanssa kehiin. Pihalla pitää olla vähän väliä kastelemassa ja säälittää mieskin kun joutuu koko ajan syömään allergialääkkeitä.
Nazulle onnittelut lujaa kiitäneistä raskausviikoista! Ja ehdottomasti pysyt meidän porukassa, ei saa karata minnekään syyskuisiin! Kyllä mäkin uskon ja toivon, että meidän pallero syntyy syyskuun puolella jos vaan menee samalla kaavalla kuin esikoisesta eli viikolla 39 syntyi. Mites teillä, joilla on jo useampia lapsia, millaisilla rv:lla lapsukaiset on syntyneet? Onko niissä ollut paljon vaihtelua?
Jenillekin onnittelut ekasta lomapäivästä. Kyllä se lomafiilis sieltä vielä tulee! Ja muutaman viikon päästä todennäköisesti huomaat, että ei töihin meno kiinnostaisi yhtään ;)
Kiva muuten kuulla Himpun ja Ketsupin kuulumisia! Käykää ihmeessä useammin eetterillä.
Omassa massussa ei kummempia... taaskaan... Sokerirasitustestissä en ole joutunut käymään edellisessä raskaudessa eikä tässäkään ole ollut puhetta. Pissat on aina olleet puhtaat, mutta nyt mua mietityttää mun painonnousu, mikä ehkä voisi olla syys lähettää testiin. Mutta kai se vielä normaalin rajoissa menee kun ei ole terkka mitään valittanut.
Nyt gradun pariin. Helteistä päivänjatkoa lokamassukoille,
S-I ja Lumikukka 27+3
Oliskohan tänään kesän kuumin päivä ainakin täällä Helsingissä? Meinasin sulaa kiinni asfalttiin kun käytiin tytön kanssa aamupäivällä asioilla;) Mutta en valita, mieluummin tätä kuin kylmää ja sadetta, vaikka pieni sadekuuro -tai vähän isompikin kyllä- tekisi kieltämättä ihan hyvää kaikille luontokappaleille. Jos vaikka yöllä tulis kunnon myräkkä ja aamulla taas paistais:)
Je_Ni: mun eilisellä lääkärikäynnilla ensin tsekattiin normaalit eli paino, verenpaine ja pissa ja sitten lääkäri haastatteli esim. supistelusta ja kysyi onko emätin- tai virtsatientulehduksen oireita. Kartoittavat näin syitä mahdolliseen ennenaikaiseen synnytykseen. Sitten kuunneltiin sydänääniä, mitattiin sf-mitta (22,5cm) ja nopéa " kurkistus" alapäähän. Kaikki siis ok ja voin hyvillä mielin jatkaa lomailua:)
Äh, pitäis alkaa valmistautua mökille lähtöön, mutta kun ei millään jaksais...Kivoja mökkisäitä luvattu, mutta sehän nyt ei enää tule kenellekään yllätyksenä, kun sääkartta on tummanpunainen ja siinä on numero 30=) Onneksi sain hommattua viimeinkin itselleni bikinit, niin pääsee ainakin järveen viilentymään. Seuraavalla viikolla uidaankin sitten Välimeressä!
Joopa joo, nyt hommiin.
Lillis26+1
Mullakin oli vähän aikaa sitten ihan kamalia krampeja etenkin öisin ja päivisin samoin kuin sulla, koko pohje/pohkeet aivan jumissa. Mulla auttoi niinkin yksinkertainen konsti kuin vedenjuonnin lisääminen, näin helteellä se ei ole edes kovin hankalaa kun koko_ajan janottaa muutenkin. Yritän varsinkin illalla juoda tooosi paljon ja osan kivennäisvetenä. Ainakin Vichy Novellessa on magnesiumia, joka (ilmeisesti) auttaa suonenvetoon. Vessassa saa kyllä käydä ihan riittävän usein, mutta mieluummin niin, kuin se kammottava herääminen kun tuntuu että koko jalka olisi vähintään kuoliossa;)
Niin, ja hyvää lomaa sullekin!
Je_Nille tuosta suonenvedosta; sehän tarkoittaa nestehukkaa. Itse olen välttynyt vedoilta ja krampeilta, kun juon vähintään 1,5 litraa vettä päivässä! Ja sopivassa määrin suolaista, niin pysyy ne nesteet kyydissä.
Olikos se Signorina-Iris kun kysyi millä rv: lla edelliset lapset on syntyneet... No, kuitenkin, meillä esikoinen syntyi rv 41+2 ja tuo kuopus 39+6. Eli heittoa löytyy =)! Tästä tulevasta en uskalla veikata miten tulisi, sen näkee sitten.
himppu
Tänään oli neuvolalääkäri ensimmäistä kertaa ja kaikki oli hyvin, joten helpotus! Eilen oli oikeastaan koko päivän outo olo vatsassa ja vähän sattuikin, en sitten tiedä oliko kyse supistuksista vai mistä, mutta kiva kuulla, että voi jatkaa elämää ihan normaalisti. Pientä kipua on tullut alavatsaan kävellessä ja muussa tanssiessa, joten olen vähän varonut.
Lääkäri määräsi myös labraan kokeeseen, hiiva ja jotkut tulehdusarvot. Kai taas hiivatulehdus, jo 3. krt raskauden aikana. Enkä tietenkään tiedä, kuinka pitkään tämä on jatkunut, kun en osannut itse tällä krt edes epäillä...
Sf-mitta vain 24,5 cm ja viikkoja jo 28+3. Kai se tarkoittaa, että vauvakin on aika pieni?
Onko kenelläkään mitään tietoa tai kokemusta I' coon vaunuista/rattaista? Olen tällä hetkellä niihin kallistumassa, mutta lopullista päätöstä ei ole tehty. En vain tunne ketään, jolla olisi sellaiset. Itse ajattelin Platon 3 air mallia, kun niistä on hyvä tarjous nyt. Olilsin tosi kiitollinen, jos mitä tahansa kommenttia tulisi niistä!!
Mä en jotenkin jaksa uskoa tuohon sf-mitan ja vauvan koon väliseen yhteyteen. Onhan meitä odottajiakin niin monen eri kokoisia ja vartaloita joka lähtöön, miten jollain yhdellä senttimitalla voisi suoraan arvioida vauvan kokoa? Tai siis ei voi, mun mielestä. Pikemminkin mittaamisella voidaan seurata, että kohtu ja siis vauva kasvavat, ei niinkään kuinka suureksi tai pieneksi vauva kasvaa.
Mulla oli esikoisen aikana sf-mitta aikalailla keskikäyrällä, taisi jossain vaiheessa mennä vähän sen ylikin (ja silti mulla oli ulospäin näkyvänä aika pieni maha:o) ja silti tyttö painoi syntyessään vain n. 2,5 kiloa. Eilen vähän kommentoinkin lääkärille tuota mittaamista ja hänkin oli sitä mieltä, että koko väestöä ajatellen se antaa jonkinlaista suuntaa vauvan koosta, mutta yksittäistasolla ei anna kovinkaa luotettavaa arvoita koosta.
Moi vaan!
Mä olin jo siinä sokerirasituksessa. Olihan se yllättävän epämiellyttävä, mutta ei se mitenkään ihmeellisen hirveä mun mielestä ollut. Se litku oli aika paljon niinku kokista, ei nyt hyvää mut ei niin pahaakaan. Ekan tunnin aikana tuli huono olo ja kaikkee, pääsin vähän pötkötteleen sivummalle. Ratkoin sudokuja aikani kuluksi. Kuulemma pari vuotta on ollut käytäntö, että verikoe otetaan taipeesta, ei sormen päästä. mut voipi olla eri käytäntöjä siinäkin tietty sitten. Sen rasituksen jälkeen menin sitten heti aamupalalle, ja ihan hyvä olo oli sitten jo.
Luin joltain nettisivulta, että jos noi arvot on vinksallaan, niin sitten raskauden lopussa pitäisi kontrolloida jotain arvoa, josta selviää saako vauveli hyvin happea vai ei. Että arvojen ollessa kovasti huonot, niin voi olla riski, et vauva saa heikommin happea masuun. Onko muilla tästä tietoa? Et jos näin on, niin kai se kannattaa kärvistellä se rasitus, jotta saa sitten tietää,että vauvallakin on kaikki hyvin.
Mulla noi arvot oli aivan ok. Menin siihen testiin sen takia, että isälläni on diabetes (2-tyypin. ylipainosta johtuen). Muistaakseni paastosokeri pitäis olla alle 5 (?) ja sen 1 h jälkeisen arvon alle 9 tai 10... No,en mä niitä muista...
Edellisenä päivänä ei kannata ihan kauheesti makeella herkutella, esim. kakut, karkit, jätskit, hedelmät, marjat kannattaa jättää (kohtuuteen ainakin). Näin mulle sanottiin neuvolassa. Ettei turhaan sitten vaikuta niihin arvoihin.
Varmaan ne arvot aika korkeat saa olla ennen kuin insuliinille lähdetään. Jos sulla, Ketsup, on " vaan" toi sukurasite, niin vois olla, että ei kovin helpolla ihan tollaselle " insuliinitasolle" arvot pomppaa. Arvio tämäkin..
Hei Ketsup, meillä on sama la!! Missäs päin ajattelit synnyttää?? Mä meinaan Taysissa. Eikös ookin helppo laskea raskausviikot ja päivät:) Onko sullakin siis viimeiset menkat alkaneet maanantaina 2.1. ?? Tosta on vaan niin helppo laskea, kun seuraa vaan kalenteriviikkoja:)
Aika hienoja kesäpäiviä nyt on ollut, yöt vaan on aika kuumia, meillä koira on ihan läkähtymäisillään. Uitetaan sitä päivittäin ja yritetään kaikkemme sitä viilentää, raukkaa mustaturkkista pörrökasaa:)
Vauvalla varmaan kaikki hyvin, sätkyttelee terkkuja aktiivisesti!
Koitetaan jaksella masujen ja helteen kanssa!
terkuin Alisa ja vauva 26+4
Juon helpostikin sen 1.5-2 litraa päivässä mikä on mulle kyllä TOSI iso määrä. En ole koskaan ollut veden ystävä, mutta nyt siihenkin alkaa jäämään " koukkuun" :) Töihinkin otin nyt vallan juomapullon 6.5 dl ja sen join AINA työpäivän aikana. Ruuan kanssa juon AINA vettä (menee puolikin litraa tuosta vaan) + sitten vielä ainakin 0.5 litranen Vichy Novelle taikka BonAqua. Näillä helteillä tosiaankin tekee mieli juoda paljon ja se on hyvä se.
Mä istuttelin vaihteeksi äsken kukkia :)) Eipä niitä juuri sitten olekaan paljon *nolostuu* En vaan voi mitään, että tekee mieli laittaa ja laittaa lisää koko aika. Ostin K-raudasta kaksi muovista amppelia, joissa on ketjut ja maksoivat KAKSI EUROA yhteensä!!! No sitte piti hakee niihin kukat ja vielä multaakin ja nyt ovat tuolla koristamassa pihaa. Isäntä lähti käymään Porissa moottoripyörällä ja mä aattelin hetkiseksi istahtaa ja söinkin sitte samalla.
Koirilla on kuuma ja tuolla ne terassilla varjossa ovat. Meillä kumpikaan ei tykkää uimisesta eli pitää koittaa raasuille ettii aina varjopaikka. Kivilattia on kiva, kun se on tosi kylmä ja meillä sitä on eteisessä:)
Lillis: Kiva kuulla, että tosiaan siellä lääkärissä katsastetaan nuo normaalit jutut, hyvähyvähyvä:) Kun olinkin jo huolissani, ettei painoa, pissaa, verenpainetta ja hb:ta tsekata SEITSEMÄÄN viikkoon (noin paljon on neuvolakäyntien väli)
Nyt tää lähtee taas touhuumaan....Niin ja kiitti kaikille mukavan loman toivotuksista, kyllä tää tästä pikkuhiljaa alkaa ihan kivalta tuntumaan-ei vaan osaa vielä sisäistää sitä, ettei sinne töihin OIKEESTI nyt tartte mennä :))
Päivänjatkot!
Terkuin: Je_Ni 27+5 edelleen...
S-I kyseli millä viikoilla lapset syntyneet. Meillä esikoinen syntyi 39+1, toinen 37+1 ja kolmas 39+4. Eli onhan noissa jonkun verran heittoa. Nyt mulla on jotenki sellanen hassu tunne, että mennään ekan kerran yli lasketun, mutta senpä näkee sitten lokakuussa.
SF-mitasta: Mulla oli esikoista odottaessa se keskikäyrällä ja poika painoi syntyessään 3310g. Tyttöjä odottaessa on ollu molemmilla kerroilla ihan ylimmällä käyrällä, mutta tytöt painoivat 3000g ja 3410g. Eli ei sitten kuitenkaan olleet mitään jättiläisiä :) Nyt menee mitta siellä melkeen ylimmällä käyrällä.
Sokerirasituksesta: Mulle se on tehty siis 3 kertaa ja v. 1998 & v. 2003 ne näytteet otettiin taipeesta, v. 2004 sormenpäästä. Ja näistä siis eka ja viimenen tehty Kuusamossa, keskimmäinen Kokkolassa. Kokkolassa otetaan tänäkin vuonna taipeesta (tiedän kun kaveri kävi siinä vasta) ja täällä otetaan sormenpäästä. Vaihtelee siis paikkakunnittain. Ja se juotava litku ei oo enää NIIN paha, kuin se oli 1998, jolloin se kaadettiin muovimukiin ruskeesta lääkepullosta, jossa luki " glukoosiliuos" . Ja se oli siis huoneenlämpöstä, piimämäistä litkua. YYYYÖÖÖÖK! Nykyäänhän se tosiaan on jo inhimillisempää, tosin ylös se meinas tulla viimeksiki. Se hiilihappo auttaa kyllä asiaa paljon.
Minä kävin tuossa yhen kaverin kanssa (on myöskin raskaana) pitsalla ja kirppiksellä. Olipas ihanaa vähän huilia, jutella ja ennenkaikkea syödä ilman lapsia :) Reilun tunnin päästä tulee mun äiti hakemaan poikaa sinne yökylään, isompi tyttökin ois kovasti lähdössä mutta pitää kattoa pääseekö mukaan.
Kyllä mä luulen, että raskauden aikaiseen suonenvetoon on muitakin syitä kuin nestehukka. Kai se kasvava kohtu jotenkin painaa jalkojenkin verisuonia ja vaikeuttaa veren kulkua jaloissa. Onhan veritulpan riskikin suurempi raskausaikana ja eikös se juuri aiheudu verenkierron häiriöistä? Tukisukatkin auttaa kuulemma, mutta juuri nyt ei todellakaan huvita edes kokeilla
mitään
sukkia!!!
Rupesi oikein itseäkin kiinnostamaan tuo suonenveto, joten tässä Akuutin sivuilta kopsattu teksti:
Mikä avuksi suonenvetoon?
- Pahalta se tuntuu. Lihas menee ihan kovaksi ja kramppiin ja liikunta on aivan pakko lopettaa siihen paikkaan. Ei siinä muu auta kuin yrittää vähän venyttää ja hieroa jos se kramppi niillä laukeaisi...
Suonenveto on tuttu ilmiö melkein jokaiselle meistä. Varsinkin urheilijat, raskaana olevat ja verenkierron häiriöistä kärsivät ovat saaneet tehdä tuttavuutta äkillisen ja inhottavan kouraisun kanssa.
Kramppi voi koitua vaaraksikin
- Suonenvetohan on terminä hieman harhaanjohtava, siitä kun tulee semmoinen käsitys että se liittyisi jotenkin verisuoniin ja joku niitä vetelisi, mutta siitähän ei ole kyse. Se on tämmöinen hermoston aiheuttama jatkuva lihassupistustila eli kramppi, tarkentaa Oulun yliopistollisen sairaalan liikuntafysiologi Kari Kauranen.
Useimmiten suonenvedon uhrina ovat jalat - tavallisinta lienee että kouraisee pohkeesta, jalkapohjasta tai takareidestä. Myös selkälihakset ovat tyypillisiä krampinkohteita.
- Ihan tarkkaa syytä suonenvetoon ei tiedetä, mutta on monia tekijöitä jotka sitä voi aiheuttaa. Kaikille näille tekijöille on yhteistä semmoinen, että ne ärsyttävät lihaksen lihassukkulaa, joka aistii lihaksen pituutta ja sen muutoksia ja joka sitten laukaisee ei-tahdonalaisen lihassupistuksen. Tämmöisiä lihassukkulaa ärsyttäviä tekijöitä ovat kudosvauriot, vaikkapa leikkauksen tai jonkun iskun jälkeen, lihaksen verenkertohäiriöt ja nestetasapainohäiriö, eli elimistön kuivuminen, Kauranen luettelee.
Suonenveto ei sinänsä ole vaarallinen, mutta siitä voi aiheutua vakaviakin vammoja.
- Liikunta kannattaa kyllä aina keskeyttää. Lihaksen elastia on laskenut, joten revähdyksiä tulee helposti. Teoriassahan krampista voi aiheutua jopa kuolio, vaikkei se kovin todennäköistä olekaan. Mutta on tiettyjä tilanteita, joissa suonenveto voi olla vaarallinen, esimerkiksi liikenteessä ja uidessa, Kauranen muistuttaa.
Venytä varovasti, hiero kevyesti
Vaikka suonenveto yleensä aika harmiton onkin, tekee se sen verran kipeää, että siitä varmasti haluaa eroon.
Kun suonenveto iskee, kannattaa pyrkiä aktivoimaan vastakkaista lihasta. Jos esimerkiksi pohjelihas kramppaa, kannattaa vetää varpaita nenää kohti, jolloin säären etuosan lihakset aktivoituvat. Myös lihaksen venyttäminen ja hieronta auttavat, kunhan muistaa käsitellä kipeää kohtaa varovasti.
Suonenvedon parasta ennaltaehkäisyä ovat perusterveelliset elämäntavat. Kannattaa pukeutua lämpimästi, juoda tarpeeksi, syödä terveellisesti ja harrastaa liikuntaa. Huippu-urheilijoiden kannattaa kiinnittää huomiota vitamiinien ja kivennäisaineiden riittävään saantiin.
- Kontaktilajeissa suojien käyttö, jalkojen suojaaminen kylmältä, nestetasapainosta huolehtiminen ja elektrolyyttitasapaino eli magnesiumin, kaliumin, b-vitamiinin riittävä saanti ovat sellaisia mitä pitää miettiä, jos suonenveto usein kiusaa, Kauranen ohjeistaa urheilijoita.
Jumppaan vesipullo mukaan
- Olisi ihan hyvä syödä semmoinen kevyt välipala, vaikka joku hedelmä ennen jumppaa, varsinkin jos edellisestä ruokailusta on pitkä aika. Mutta jos on pari tuntia ennen syönyt voi tulla tunnille kyllä suoraankin, evästää jumppaajia aerobic-ohjaaja, fysioterapeutti Anna-Mari Hautala.
- Tärkeintä olisi kuitenkin juoda nestettä. Vesipullo on syytä ottaa mukaan tunnillekin, Hautala muistuttaa.
Työkseen liikkuva Hautala sanoo, ettei suonenveto kovin usein vaivaa, vaikka paikat kovilla jumpatessa ovatkin.
- Pyrin juomaan ja syömään tasaisin väliajoin. Ja lepo on tärkeää tietenkin, pari vapaapäivää viikossa koitan pitää. Ja lihashuollosta täytyy huolehtia, venytellä ja käydä hierojalla.
Suonenvedon vuoksi harvoin pitää mennä lääkäriin, mutta jos vaiva on jatkuva, kannattaa selvittää, mistä on kyse.
Huomenna lähdetään sitten reissuun, joten hyvää kesän jatkoa kaikille :)!
himppu
Mä kävin jo sokerirasituksessa ja paasto verensokeri oli vähän koholla. Nyt sitten mittailen verensokereita kotona neljänä päivänä viikossa/neljä kertaa päivässä. Arvot ovat olleet ihan ok. Insuliinihoito aloitetaan, jos paasto arvo on yli 5,5 ja aterian jälkeiset arvot yli 7,8. Yksittäiset ylitykset ei vielä johda insuliinihoitoon, mutta jos alkaa toistuvasti menemään yli niin sit aloitetaan.
Me käytiin tänään ostamassa lisää kaappeja, kun alkaa tila loppumaan kesken. Saadaan ne sit reilun viikon päästä. Sit pääsee vähän järjestelmään paikkoja.
Mun mielestä on ihanaa, kun on lämmin, mutta ei välttämättä tarvitsis ihan näin lämmintä olla. Mulla ollut kesä lomaa jo kolme viikkoa ja kolme viikkoa vielä jäljellä. Pidän kaikki lomat nyt ja menen sit loman jälkeen vielä kuudeksi viikoksi töihin.
Oma olo on ihan ok. Vauva liikkuu kovasti ja ilmoittaa olemassa olostaan päivittäin.
Meillä esikoinen syntynyt rv 38+1 ja synnytyskin oli nopea 6h ja 7min ja lääkäri sanoi, että voit varautua, että tämä toinen tulee vielä nopeammin.
Aurinkoista ja lämmintä viikonloppua kaikille.
Oliko tosiaan niin, ettei meille vielä ollut pinoa tälle päivälle? No, nyt on ;)
Vitsit mun kanssa! Olis pitänyt tänään mennä labraan antamaan pissanäyte, mutta meikä vaan unenpöpperössä istui omalle pöntölle ja hetken loristua muistin. =O
Ärsyttää ravata tuolla labrassakin vähän väliä...Ens viikolla olis sokerirasitus..Onko muilla jo aikaa varattu sinne vai olenko ainut lokakuinen joka sinne piinaan joutuu menemään??
Viime kerrasta jäi hirmu kammo kun mulla ei meinaa suonia löytyä niin olin aivan rei' illä ja mustelmilla kun pois sieltä pääsin :/
Inhottavaa!!!
Turvakaukaloa ollaan vauvalle etsiskelty..On se hankalaa kun valikoimaa on miljoonia ;o)
Todella lämmintä ja kosteaa on luvattu koko viikonlopuksi. Kiva!
Mä oon kyllä nauttinut täysillä näistä lämpöisistä keleistä..Kohta se on taas syksy ja kylmä...
Mutta aamupalan laittoon ja päivän touhuja suunnittelemaan.
Aurinkoista viikonloppua!!!
Terkuin,
Camelot 25+1