Sosiaalityö vai oikeustiede
Kumpi kannattaa valita? Olen kiinnostunut molemmista en vain millään osaa päättää.
Kommentit (28)
Kerrotko vähän, mikä sinua noissa keskenään hyvin erilaisissa aloissa kiehtoo, niin helpompi auttaa mietinnöissä :)
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko vähän, mikä sinua noissa keskenään hyvin erilaisissa aloissa kiehtoo, niin helpompi auttaa mietinnöissä :)
Haluan auttaa ja puolustaa ihmisiä. Se on minulle tärkeintä työssä
Lue oikeustiedettä. Palkka tulevaisuudessa paljon isompi kuin sostt. Koulutus joka kelpaa monelle alalle. Arvostus myös parempaa. Sanoo sosiaalityötä opiskellut.
Vierailija kirjoitti:
Lue oikeustiedettä. Palkka tulevaisuudessa paljon isompi kuin sostt. Koulutus joka kelpaa monelle alalle. Arvostus myös parempaa. Sanoo sosiaalityötä opiskellut.
Osaisitko kertoa laajemmin missä oikeustiedettä opiskellut voi työskennellä? Asianajajan, syyttäjän ja tuomarin lisäksi? - ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaisitko kertoa laajemmin missä oikeustiedettä opiskellut voi työskennellä? Asianajajan, syyttäjän ja tuomarin lisäksi? - ap
Täällä yksi sossu, joka konsultoi kaupungin lakimiehiä harva se päivä. Minä olen se, joka tapaa asiakkaan, lakimies ratkoo näiden ongelmia ihan rauhassa toimistossaan.
Näköjään joku muu pohtii samaa kuin minä!
Itse valitsisin oikiksen, mutta en mene neuvomaan muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä tahansa yrityksessä, työkkärissä, verottajan palveluksessa, ministeriöissä (arvaa, kuka kirjoittaa lait), valtionhallinnossa muutenkin, kaupan palveluksessa, pankeissa, vakuutusyhtiöissä...
Juristit voi työskennellä melkein missä tahansa. Sosiaalityössä on valikoima rajatumpi. Olen kuitenkin kuullut, että oikiksessa on kova kilpailu jo harjoittelupaikoista ja työpaikkojakin saa tosissaan hakea.
Sosiaalityöntekijöistä on jatkuva pula, kun kunnissa työolot ei ole aina kovin hyvät ja asiakaskunta on haastavaa.
Minkälainen on sun lukion yo-todistus.
Vierailija kirjoitti:
Juristit voi työskennellä melkein missä tahansa. Sosiaalityössä on valikoima rajatumpi. Olen kuitenkin kuullut, että oikiksessa on kova kilpailu jo harjoittelupaikoista ja työpaikkojakin saa tosissaan hakea.
Sosiaalityöntekijöistä on jatkuva pula, kun kunnissa työolot ei ole aina kovin hyvät ja asiakaskunta on haastavaa.
Harjoittelupaikan saa helposti, jos tyytyy vähään. Sen sijaan parhaat lakitoimistot ottavat vain paraat opiskelijat trainee-ohjelmiin ja edelleen töihin. Valtiolle pääsee kuka tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harjoittelupaikan saa helposti, jos tyytyy vähään. Sen sijaan parhaat lakitoimistot ottavat vain paraat opiskelijat trainee-ohjelmiin ja edelleen töihin. Valtiolle pääsee kuka tahansa.
Valtiolle on kyllä juristeillakin kova kilpailu. Lisäksi tuomioistuinuralle on paljon tuntua. Juristeja valmistuu nykyään todella paljon.
Opiskellut molempia (sos.tt:n tutkinto valmis ja oikiksessa tavoitteena näillä näkymin vain alempi tutkinto). Täällä kommentoitiin, että alat ovat kovasti toisistaan poikkeavat. Eivät ole, lastensuojelun sossun työhön liittyy paljon lainkäyttöä ja oikiksen opinnot ovat tässä hyvänä tukena. Aloitin oikeustieteellisessä vähän takaporttina, kun sosiaalityön gradu oli vielä tekeillä. Jos en viihtyisikään sosiaalityössä. Takaportti toki tulevia vuosia varten vielä auki, mutta koen, että sosiaalityön piirissä valinnanvapautta enemmän sen suhteen, mitä työtä haluaa tehdä ja miten. Itse teen mm. tällä hetkellä lähempää työaikaa, hyödynnän liukumat ja etäpäivät. Vapaus on minulle tärkeää. Palkka voi olla vähän huonompi, mutta toisaalta valmistuneet lakimiehet eivät kaikki yllä edes sijaistavan sossun ansioihin (minulla oli 3600, nyt palkka enemmän). Harjoittelupaikat voivat oikiksessa olla kiven alla, sossuilla paikkoja pilvin pimein.
Molemmat tosi kiinnostavia aloja, mutta tämä oma urapolkuni ei ole ollut huono. Oikiksen opinnot aloitin työn ohessa avoimessa siten, että työnantaja tuki opintoja. Sitten hain pääsykokeella sisään.
en tajua näitä ala x kiinnostaa, mitä voi tehdä työkseen jos on opiskellut sitä. Jos ei sen verran osaa tai viitsi etsiä tietoa niin esim. oikeustieteellisestä turha haaveilla
No oikeustiede ehdottomasti. Parempi palkka, mielenkiintoisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin. Siellä selkiää mistä tykkäät.
Ihmettely ei auta.
Mene mihin vain töihin... tiedät sitten mikä siinä työssä kiinnostaa ja mikä ei ja mieti, että kumpaan noistaaloista se kallistuu.Jos ei selkiä... niin mene toisiin töihin. Tutustu itseesi työelämässä.
Ihmettelemällä se ei selkiä.
1980-luku soitti ja halusi työllisyystilanteensa takaisin.
Vai missä rinnakkaistodellisuudessa mennään töihin ennen kuin on hankittu koulutus?
Mene töihin. Siellä selkiää mistä tykkäät.
Ihmettely ei auta.
Mene mihin vain töihin... tiedät sitten mikä siinä työssä kiinnostaa ja mikä ei ja mieti, että kumpaan noistaaloista se kallistuu.
Jos ei selkiä... niin mene toisiin töihin. Tutustu itseesi työelämässä.
Ihmettelemällä se ei selkiä.