Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitini läheisriippuvuus

Vierailija
03.06.2020 |

Äitini on tehnyt minusta myös läheisriippuvaisen eikä päästä minua itsenäistymään kotoa. Aina kun otan muuton puheeksi, hän suuttuu ja keksii jonkun tekosyyn miksen voisi muuttaa. Olen jo 26-vuotias. Olen alistunut kohtalooni jotenkin eikä tee mieli etsiä edes enää kämppää.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinkauan kuin syytät muita, olet onneton ja saamaton. On korkea aika ottaa vastuu omasta elämästään. NYT.

Vierailija
2/36 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinkauan kuin syytät muita, olet onneton ja saamaton. On korkea aika ottaa vastuu omasta elämästään. NYT.

Äitini on tehnyt minusta sellaisen että en pärjää ilman häntä. Hän teke kaikki asiat puolestani ja jos teen jotain hän suuttuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi otat muuton puheeksi, jos tiedä että äiti toimii noin? Voit järjestää asiat juttelemista äitisi kanssa. Paitsi jos jompikumpi teistä on jotenkin huollettava osapuoli ja toinen huoltaja?

Vierailija
4/36 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini on tehnyt minusta sellaisen että en pärjää ilman häntä. Hän teke kaikki asiat puolestani ja jos teen jotain hän suuttuu.

Ei varmaan kannata sitten puhua enää suunnitelmista, vaan on aika alkaa toteuttamaan niitä. Mikäli olet vain läheisriippuvainen, opit kyllä hoitamaan asiasi ihan ok ja nopeastikin. Kun sulla on kerran nettikin käytössä. Ja jos haluat päästä omaan elämään, varmasti sitä motivaatiotakin löytyy.

Vierailija
5/36 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varmaan kannata sitten puhua enää suunnitelmista, vaan on aika alkaa toteuttamaan niitä. Mikäli olet vain läheisriippuvainen, opit kyllä hoitamaan asiasi ihan ok ja nopeastikin. Kun sulla on kerran nettikin käytössä. Ja jos haluat päästä omaan elämään, varmasti sitä motivaatiotakin löytyy.

Äiti mököttää nurkassa jos puhun muutosta tai kerron kivasta asunnosta. Sitten tulee syyllinen olo ja mietin että enpä taidakaan muuttaa

Vierailija
6/36 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä puhu sille. Puhu vaikka paikalliselle sosiaalivirkailijalle.

Vierailija
7/36 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi otat muuton puheeksi, jos tiedä että äiti toimii noin? Voit järjestää asiat juttelemista äitisi kanssa. Paitsi jos jompikumpi teistä on jotenkin huollettava osapuoli ja toinen huoltaja?

No pakostikin se tulee puheeksi. Sitten aina masennun uudelleen kun äiti tyrmää muutto suunnitelmani

Vierailija
8/36 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äiti mököttää nurkassa jos puhun muutosta tai kerron kivasta asunnosta. Sitten tulee syyllinen olo ja mietin että enpä taidakaan muuttaa

Tiedän tuon syyllisyyden tunteen... kovasti nyt rohkeutta katkaista napanuora tsi sinun elämäsi on pilalla. Ei äitisi siihen kuole että muutat pois. Olrn itse oytanut etäisyyttä äitiini koska liika on liikaa. Hetken tuntuu pahalta,mutta sitten alkaa elämä 👍

Vierailija
9/36 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankit asunnon lupaa kysymättä. Ei se ole aikuiselle kuin ilmoitusasia.

Aikuistu ja itsenäisty.

Kait sinulla on sentään joku koulutus. Oletko työelämässä?

Vierailija
10/36 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota menoa jäät peräkammaritytöksi tai peräkammaripojaksi koko elämäksesi. Pian huomaat että äitisi on vanhus ja jäät hoitamaan häntä. Et saa omaa perhettä etkä omaa elämää. Valinta on sinun mitä tahdot tehdä elämälläsi.

Ehdotukseni on että katkaiset napanuoran ihan rajusti ja vaihdat paikkakuntaa. Teidän suhteenne ei ole terveellä pohjalla.

Tiedän että tekee kipeää kun lapset muuttaa omilleen, siihen on vanhemman sopeuduttava ja jopa kannustettava lastaan itsenäistymään ja ottamaan vastuuta elämästään.

kolmen aikuisen äiti

Vierailija
11/36 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota menoa jäät peräkammaritytöksi tai peräkammaripojaksi koko elämäksesi. Pian huomaat että äitisi on vanhus ja jäät hoitamaan häntä. Et saa omaa perhettä etkä omaa elämää. Valinta on sinun mitä tahdot tehdä elämälläsi.

Ehdotukseni on että katkaiset napanuoran ihan rajusti ja vaihdat paikkakuntaa. Teidän suhteenne ei ole terveellä pohjalla.

Tiedän että tekee kipeää kun lapset muuttaa omilleen, siihen on vanhemman sopeuduttava ja jopa kannustettava lastaan itsenäistymään ja ottamaan vastuuta elämästään.

kolmen aikuisen äiti

Äitipä ei ole koskaan minua kannustanut tai edes ehdottanut että itsenäistyisin

Vierailija
12/36 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jutellut sosiaalityöntekijän kanssa siinä vaiheessa kun äidllä ja minulla oli riitaa. Hän auttoi minua täyttämään kaupungin vuokra-asunto hakemukset. En minä enää  kehtaa sinne ottaa yhteyttä

Vierailija
13/36 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla on ollut samaa, myös mulla. Vanhemmat eivät hyväksy jotain, mitä suunnittelet ja ilmaisevat sen. Teet kuitenkin. Vanhemmat luettelevat aina tavatessanne, kuinka väärin elät ja mitä väärää olet tehnyt. He syyllistävät sinua hylkäämisellä, saattavat sairastua, uhkailla perinnön menetyksellä jne. Kaikki valintasi jotka poikkeaat heidän valinnoistaan ovat epäilyttäviä ja huonja. Kuitenkin pitäisi olla ihan normaalia itsenäistyä kun tulee aikuiseksi.

Juju on siinä, ettei itse enää reagoisi paheksuvaan vanhempaan lapsen tavoin. Lapsi on riippuvainen vanhemman hoivasta. Aikuisen ei oikeasti tarvitsse välittää vanhemman mielipiteestä. Virheitäkin tulee tehtyä, mutta se kuuluu itsenäisen elämän rakentamiseen.

Samassa tilanteessa olevien kanssa vertaistuki ja monet yhteiskunnan neuvontapalvelut oisivat auttaa eteenpäin. Puhu myös ystäviesi kanssa.

Vierailija
14/36 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä muutakkaan vielä, säästä palkastasi mahdollisimman paljon (maksata kaikki mahdollinen äidilläsi) ja osta vuoden/parin päästä oma asunto jostain tarpeeksi kaukana olevasta isommasta kaupungista.

Vierailija
15/36 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh. Tarinan täytyy olla jostain psykologisesta thrilleristä!

Vierailija
16/36 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jutellut sosiaalityöntekijän kanssa siinä vaiheessa kun äidllä ja minulla oli riitaa. Hän auttoi minua täyttämään kaupungin vuokra-asunto hakemukset. En minä enää  kehtaa sinne ottaa yhteyttä

No miten prosessi eteni? Laitoitko hakemuksen eteenpäin? Jos et, niin päivitä tiedot ja laita. Kesäksi voisi lisäksi olla helppoa saada halvalla huone opiskelijoiden soluasunnosta, jos sinulla on tuloja. 

Kun olet siirtynyt suunnitelman mukaan eteenpäin, voit hyvin jutella työntekijän kanssa uudemman kerran käytännön järjestelyistä.

Vierailija
17/36 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan varmasti kehtaat. Sosiaalityöntekijän mielestä on vain todella positiivista, että yrittää uudestaan. Ihan oikeasti. 

Vierailija
18/36 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et kehtaa järjestellä asioitasi niin se tarkoittaa että et oikeasti halua muutosta.

Vastaapa siihen oletko työelämässä.

Saat syyttää itseäsi jos et muuta pois äidin helmoista. Jokaisen nuoren kuuluu repiä itsensä irti lapsuusperheestään. Tekee kipeää vanhemmalle sekä lapselle. Aito itsenäistyminen ei voi alkaa jos jäät äidin nurkkiin.

Turha marista täällä jos et tee asian eteen mitään.

Veikkaan tätä pikkuhiljaa provoksi 0/5.

Vierailija
19/36 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miten prosessi eteni? Laitoitko hakemuksen eteenpäin? Jos et, niin päivitä tiedot ja laita. Kesäksi voisi lisäksi olla helppoa saada halvalla huone opiskelijoiden soluasunnosta, jos sinulla on tuloja. 

Kun olet siirtynyt suunnitelman mukaan eteenpäin, voit hyvin jutella työntekijän kanssa uudemman kerran käytännön järjestelyistä.

No se hakemus on voimassa 3 kk. Soitin sinne kerran ja vapaita asuntoja ei ollut. Kerroin myös tilanteesta. Asiakaspavelu oli tympeää. En ole opiskelija vaan työtön

Vierailija
20/36 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan varmasti kehtaat. Sosiaalityöntekijän mielestä on vain todella positiivista, että yrittää uudestaan. Ihan oikeasti. 

ei ne voi kuitenkaan asuntoa tarjota. Eikä mitenkään nopeuttaa sitä. Ellei vanhempi hakkaa tai jotain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän neljä