Yliopistoihin ja AMK-kouluihin 4000 uutta aloituspaikkaa. Tradenomiliitto raivoissaan!
Olen juuri valmistumassa yliopistosta, meidän kapealla erikoisalalla opiskelijoista keskeyttää vuosittain yli 30%. Erittäin paljon kun jo pääsykoe on tunnetusti hankala ja kisa aloituspaikoista on kova, siksi ajattelisi että opiskelemaan päässeillä motivaatio olisi hyvä. Opiskelu on kyllä vaativaa ja meillä on tiedossakin ne kurssit joihin keskeytykset ja hankaluudet painottuvat, tiedän että näihin ongelmakohtiin on paneuduttu mutta ei voida kuitenkaan liikaa helpottaa että valmistuneiden taso säilyy. Meillä tiedekunnassa on yleisemminkin mantransa että opetuksen täytyy olla hyvää koska kuka tahansa voi päätyä tutkijaksi minne tahansa ja silloin tietyt asiat on osattava, niitä ei enää tämän jälkeen tulla missään opettamaan vaan opin on tultava siinä kandivaiheessa jo ( meillä on toisaalta ongelmana myös kandien lähtö työelämään).
AMK- opetuksessa keskeyttämiset ovat myös arkipäivää vaikka tietenkin koulutuksen taso on hyvin toista kuin yliopistossa ja enemmänkin ryhmässä etenemistä ja käytännöllistä oppimista, silti jopa tradenomiliitto vastustaa aloituspaikkojen lisäystä peläten opetuksen tason laskevan(!), mitä mieltä olette, onko syytä pelätä toisaalta opetuksen tason laskua tai toisaalta lisääntyviä keskeytyksiä?
Tradenomiliitto on tässä vain esimerkkinä koska he esittivät vastustuksesta ensimmäisinä, onko varsinaisilla korkeakouluteilla ja akateemisilla mielipidettä asiaan.
Omasta mielestäni hyvä asia, koulutukseen on aina viisasta satsata. Ja nimenomaan koulutuksen laatuun.
Kommentit (7)
McDonaldsin työntekijöiden keskimääräinen koulutustaso tulee siis nousemaan.
Kaikki ammattiliitot vastustavat oman alansa koulutuksen lisäämistä peläten ylikoulutusta, työttömyyttä ja palkkojen alenemista. Pelko vain verhotaan opetuksen tason laskuun.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on aika huono foorum kirjoitella koulutuspolitiikasta, leimallisesti ns elämämkoululaiset kirjoittelee täällä. Aiheesta hyvä keskustelu miesten suosimalla Tiede- lehden keskustelualueella.
Se, joka käyttää elämämkoululainen-sanaa, on tyhmä lauma-ajattelija. Lukipa mitä tahansa lehteä.
Ärsyttää täysin perustelemattomat, nopeat viittaukset toisiin ihmisiin.
Tekniikan aloilla amkissa keskeyttää puolet, joten mitä se lisääminen auttaa. Ei se kyllä sisäänpääsyn vaikeudesta ole kiinni jos insinööriksi haluaa. Ja jos joku ei tälläkään hetkellä pääse, niin anteeksi, ehkä ei ole tarkoituskaan päästä.
Niin ei myöskään lääkäriliitto suostu paikkojen lisäämiseen, vaikka lääkäreitä todellakin tarvittaisiin enemmän.
Lääkärikoulutuksen aloituspaikkoja ei varmaan kuitenkaan lisätä, koska siellä olisi pulaa lääkäreistä. Tradenomeja on kyllä aivan liikaa. Kyse ei ole opetuksen tason laskusta, vaan siitä että valmistuneet eivät tule kaikki löytämään työpaikkaa. On vastuutonta kouluttaa ihmisiä työttömäksi. Terveydenhuollon ja tietotekniikan paikkoja voisi lisätä, humanistisia vähentää. Tulevaisuuden oletetun työllisyyden mukaanhan näitä paikkoja pitää lisätä, eikä koronan takia. Parempi, että nuori vaikka siivoaa kuin opiskelee alaa, jossa ei työllisty.
Tulevaisuuden aloja eivät ole humanistinen, historia, harvinaiset kielet, teologinen, matkailuala, kulttuuriala tai maatalous-metsätieteellinen. Ei näille pidä ainakaan lisätä aloituspaikkoja.
Tämä on aika huono foorum kirjoitella koulutuspolitiikasta, leimallisesti ns elämämkoululaiset kirjoittelee täällä. Aiheesta hyvä keskustelu miesten suosimalla Tiede- lehden keskustelualueella.