Pahat kovettumat kantapäissä
Olen naisihminen ja minulla on ihan kauheat kantapäät. Nahkaa on paksusti ja se on kuivaa. Harmittaa todella paljon näin kesäaikaan.. miten selättää tämä vaiva? Olen kuullut että raspaaminen vain pahentaa kovettumia....
Kommentit (20)
Käy jalkahoitajalla kerran. Hän ottaa ne veitsellä pois. Sitten jatkat ahkeralla rasvailulla. Urea-pitoinen rasva esim. Iloiset varpaat Super kantapäävoide.
Rasvaa joka ilta, siis ihan rasvaa ei kosteusvoidetta. Vuoden kun jaksoin tuli pehmeät kantapäät. Enkä raspannut yhtään.
Suosittelen Acon Foot Cream voidetta
Ensin jalkahoitajan pakeille ja kunnon hoito jaloille ja päälle vielä parafiinihoito, jos tekee sellaista. Kotona sitten ahkeraa rasvausta.
Kannattaa kävellä enemmän niin ei tule kovettumia. Itsellä ainakin työssä jossa kävelin reippaasti 6-9h päivässä, kaikki kovettumat hävisi jaloista. Kun työt loppui, alkanut taas tulla takaisin.
Käyt kerran jalkahoitajalla ja sen jälkeen huolehdit päivittäisestä rasvauksesta niin saat jo täksi kesäksi kivemmat jalat. Jos itse alat rasvailemaan, saa odottaa pitkään.
Jalkakylpyjä ensi alkuun. On muuten ihana tapa hemmotella itseään. Paljuun kuumaa vettä, lisää pesuaineeseen vaikka eteerisiä öljyjä, tuoksu ja miten tuntee kuivien jalkakorppujen kiittävän, ihanaa. Tämän jälkeen pehmoiset jalat rasvataan ja peitellään pehmeillä sukilla. Oikeasti elämän pieniä iloja.
Onpa ihania vinkkejä täällä. Kiitos.
-ap
Miten olet päästänyt jalkasi tuohon kuntoon? Kannattaa alkaa rasvata hieman aiemmin, vienee vuosia saada noin paha tilanne aikaan.
Mä kävin kosmetologilla pedikyyrissä ja sillä veitsellä tosiaan lähti kovettumat vähän turhankin hyvin, koska jalat vuosi verta viikon verran sen jälkeen. Enää en mene.
Omat vinkit:
* Jalkakylpy
* Kuorinta ihan vaikka sokerilla (voi sekoittaa öljyyn tai hunajaan)
* Kuivaus karheaan pyyhkeeseen
* Yöksi reippaasti voidetta, itse laitan ensin ohuemman kosteuttavan ja päälle kunnolla rasvaisen
* Puuvillasukat yöksi jalkaan
* Aina suihkun jälkeen kuivaus karheaan pyyhkeeseen (jaloille oma, koska sitä karheaa ihoa irtoaa)
Ureapitoiset voiteet tosiaan auttaa kovettumiin. Omasta mielestäni ne ei kuitenkaan ole kovin miellyttävän tuntuisia, joten olen käyttänyt paikallisesti ja kuureina.
Vierailija kirjoitti:
Miten olet päästänyt jalkasi tuohon kuntoon? Kannattaa alkaa rasvata hieman aiemmin, vienee vuosia saada noin paha tilanne aikaan.
No eipä välttämättä vie. Minulla on sama ongelma. Pysyy hallinnassa tasan niin kauan, kun jaksan joka ainut ilta rasvata. Jos hellitän rasvauksen kanssa, niin iho kovettuu heti paksuksi valkoiseksi kerrokseksi. Siis ihan parissa päivässä. On muuten oikeasti aika rasittava vaiva. Aina ei jaksaisi olla niitä rasvalla hinkkaamassa, mutta on pakko. Enkä voi suunnilleen ikinä kävellä ilman sukkia kotona, koska jalat on aina rasvassa. Sandaalit, varvastossut, ballerinat ihan pilalla ja niillä on jopa vaikea kävellä rasvasta liukkailla jaloilla. Joten ei mikään ihme, ettei joka päivä viitsi sitten rasvatakaan.
1. Miksi päästätte jalat siihen kuntoon? Ei tuo ihan hetkessä tapahdu.
2. Olen raspannut 20 vuotta ja on sileät. Se ei toki riitä, ilman muuta jalat pitää suihkun jälkeen rasvatakin. Jos ei rasvaa, tulee taatusti vain pahenemaan.
Terassiruuvi kirjoitti:
Rasvaa joka ilta. Ei oikein muu auta.
Ei kyllä auta, jos on paha tilanne.
Vierailija kirjoitti:
2. Olen raspannut 20 vuotta ja on sileät. Se ei toki riitä, ilman muuta jalat pitää suihkun jälkeen rasvatakin. Jos ei rasvaa, tulee taatusti vain pahenemaan.
Mulla ei ollut koskaan kovettumia, päinvastoin jalat oli kuin vauvan pylly. Sitten pari vuotta sitten tapahtui jotain ja ihan yhtäkkiä tuli kovettumat, aloin vissiin kävellä enemmän. Varmaan iälläkin on osuutensa asiassa. Ei ole enää kovettumia, vaikka en raspaakaan koskaan.
En ymmärrä mitä tuo taivastelu hyödyttää, kovettumista pääsee kyllä eroon.
T: Aiempi tuplarasvaaja
Osta jalka höylä ja poista kovettumat sillä. Rasvaa on aivan turha levittää kovettumien päälle.
Vierailija kirjoitti:
Terassiruuvi kirjoitti:
Ei kyllä auta, jos on paha tilanne.
No minulla auttaa kyllä. Ja tilanne on välillä tosi paha. Toki silloin ei riitä yksi rasvauskerta, vaan voi kestää esim kaksi viikkoa, että tilanne paranee, mutta pikkuhiljaa se siitä helpottaa.
Varmasti eri ihmisillä iho reagoi eri tavoin ja eri nopeudella.
Jatkuva raspaaminen vain pahentaa tilannetta, jos hinkkaat ihoa jatkuvasti, iho kasvattaa itsestään vain paksumman, eli kovettuma vain pahenee. Jalkahoidossakaan ei voida loputtomasti kerralla niitä kovettumia hinkata, koska siitä voi tulla haavaumia ja sit tekee kipeetä.
Vierailija kirjoitti:
Se on Ihotyypistä kiinni. Itse en raspaa koskaan, ei edes ole raspia. Mulla on täysin sileät kantapäät olleet viimeiset 50v. Rasvaan aina pesun jälkeen, koska rasvaan psorin vuoksi muutenkin ihon. Mulla riittää kosteusvoide.
Jos tykkäät jalkakylvyistä niin jalkakylpy kookosrasvalla auttaa alkuun. Rapsuttele sen jälkeen varovasti kovettumien pintaa pois, rasvaa hyvin jalkarasvalla ja vedä muovipussit& sukat jalkoihin. Anna muhia tunti-pari.
Tavallusina iltoina huuhtaiset jalat, rasvaan ja nukut yön yli sukat jalassa.
Ylenpalttinen kuumassa vedessä liottelu vie sen vähäisenkin kosteuden ihon pinnasta. Tekniset ym urheilusukat kuivattavat jalkoja, kannattaa kiinnittää huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Jalkakylpyjä ensi alkuun. On muuten ihana tapa hemmotella itseään. Paljuun kuumaa vettä, lisää pesuaineeseen vaikka eteerisiä öljyjä, tuoksu ja miten tuntee kuivien jalkakorppujen kiittävän, ihanaa. Tämän jälkeen pehmoiset jalat rasvataan ja peitellään pehmeillä sukilla. Oikeasti elämän pieniä iloja.
Pitkä liottaminen häiritsee jalkojen kosteustasapainoa, eikä pitäisi käyttää kuumaa vaan haaleaa vettä, maksimi 5 minuuttia riittää.
Jalkahoitaja