Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perusopetuslaki

Vierailija
02.06.2020 |

Tietääkö joku miksi kunnilla ei ole velvollisuutta järjestää eskareitten koulukuljetusta kotoa vaikka perusopetuslaissa käytetään niin selvää ilmaisua, "on oikeus kuljetukseen kotoa"? Tässä en kaipaa keskustelua siitä kenen lapsi on reippaimmin kävellyt 5 km räntäsateessa ja kyytiä kotoa haluavat on vellihousuja. Kaipaan niitä perusteluja mitä kunnat käyttää. Ei mene maalaisjärkeen että miksi laissa sanotaan noin selkeästi mutta käytännössä ei kuljetusta järjestetä kotoa.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anybody?

Vierailija
2/11 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos matka on yli 5 km niin kuljetus on järjestettävä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenellä on oikeus kuljetukseen? Kaikilla ei ole.

Vierailija
4/11 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos matka on yli 5 km, niin sekä eskareilla että koululaisilla on oikeus koulukyytiin.

Vierailija
5/11 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kyseinen esikoululainen myös päivähoidossa esikoulupäivän ulkopuolella vai pelkästään eskarissa? Tämä nimittäin saattaa vaikuttaa tuohon kuljetusasiaan.  Pelkästään eskaria käyvä on täysin perusopetuslain piirissä, jolloin kuljetus pitäisi hänelle kuulua, jos matka on yli 5 km.

Vierailija
6/11 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole nyt tarkemmin tutkinut asiaa mutta tuli mieleen että jääkö lapsi eskarin jälkeen vielä päivähoitoon? Vai käykö aamusta vain eskarissa ja sieltä heti kotiin? Tuo päivähoito voisi vaikuttaa siihen ettei saa kyytiä kun ei kunnilla ole velvoitetta järjestää kyytiä kaikille päivähoidossa oleville.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/11 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä lienee tärkeintä tuo "kotoa"?

Meillä on eskariin ja kouluun matkaa 6 km 400 m ja perusteluna ei-kotoa-kuljetukseen olivat se, että isosisko (10v) menee odottamaan koulukyytiä 500 m päähän pysäkille, joten eskarilainen voi kulkea mukana. Kyseessä on ensin suhteellisen hiljainen kylätie, mutta 100 m pitää kulkea vilkasliikenteisen tien laitaa. Kotoa kouluun periaatteessa OK, mutta takaisintullessa bussi jättää tien toiselle puolelle, jolloin eskarilaisen pitäisi kyetä ylittämään tie yksin.

Lopputulos oli se, että eskarilainen haettiin kotoa 35 min ennen bussin tuloa odottamaan pysäkille (siis olisi joutunut olemaan siellä pysäkillä joka aamu noin 30 min yksin) ja sama kotiinpäin eli lapsen olisi pitänyt olla siellä tien vieressä pysäkillä odottamassa taksia, joka tuo pysäkiltä kotiin. Naurettavinta tässä on se, että kyseessä olisi ollut sama taksi, jolla 8 km päässä asuvat eskarilaiset vietiin ja tuotiin koululle.

Vierailija
8/11 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isosisko ei ole pienemmän kuljetuksen turvamies. Kuntaan vaan katkera valitus suoraan sivistystoimen johtajalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/11 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jatkaa. Kyse asuinkunnan koulukuljetusperiaateesta ettei ketään, edes eskareita haeta kotipihasta. Koskee pelkkää eskaria käyviä. On siis sivistyslautakunnan ja sivistystoimenjohtajan päättämä asia. Puhutaan "omavastuusta" ja siitä että on vanhempien velvollisuus huolehtia lapsi reitin varteen. Monilla kävelyä yli kilometri. Tähän etsin vastausta että mihin kuntien päätösvalta asiassa perustuu? Koska niin kuin monet täällä kommentoivat perusopetuslaissa sanotaan että jos koulumatka yli 5 km, oikeus kyytiin kotoa. Ei siinä puhuta naapurin tienhaarasta tai reitinvarresta mitään.

Vierailija
10/11 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap jatkaa. Kyse asuinkunnan koulukuljetusperiaateesta ettei ketään, edes eskareita haeta kotipihasta. Koskee pelkkää eskaria käyviä. On siis sivistyslautakunnan ja sivistystoimenjohtajan päättämä asia. Puhutaan "omavastuusta" ja siitä että on vanhempien velvollisuus huolehtia lapsi reitin varteen. Monilla kävelyä yli kilometri. Tähän etsin vastausta että mihin kuntien päätösvalta asiassa perustuu? Koska niin kuin monet täällä kommentoivat perusopetuslaissa sanotaan että jos koulumatka yli 5 km, oikeus kyytiin kotoa. Ei siinä puhuta naapurin tienhaarasta tai reitinvarresta mitään.

Tähän on hankala vastata, kun ei tiedä, mikä se kunnan linjaus ja käytäntö tpsiasiassa ja kokonaisuudessaan on...

Lain tulkinta ei myöskään ole ihan niin yksiselitteistä, että voisi automaattisesti asiaan sen enempää perehtymättä päätellä, tarkoittaako "kotoa" tässä asiayhteydessä kotiovea, kotipihaa, kodin välitöntä läheisyyttä vai "kotipysäkkiä".

Säännös lienee sen verran tuore, ettei tästä ihan vakiintunutta tulkintaa olekaan. Kahlaa hallituksen esitys läpi, jos siellä olisi vinkkiä, mitä tuolla tarkalleen ottaen on haluttu saavuttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/11 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä haen juuri että mikä on kotoa ja sen lain mukainen määritelmä? Voisi luulla että sillä tarkoitetaan henkilön osoitetta ja sen välitöntä ympäristöä. Joo oon yrittäny googlettaa. Täällä reitit on suunniteltu niin että "omavastuu" matkaa on esim. reilu kilometri. Reitti kulkee jonkun kotiin päättyvää tietä, jolta ei nouse muita kyytiin 2 km ja 1 km pitäisi lapsen kävellä vastaan. Sivistyslautakunta haluaa näillä periaatteilla edistää lasten liikkumista. Hyvä neuvo sinänsä tutkia kunnan päätöksiä mutta aika työläältä vaikuttaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan