Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kuntoni hyvä, huono vai jotain tältä väliltä?

Vierailija
01.06.2020 |

Olen aloittanut juoksemisen 1,5 kuukautta sitten. Käyn juoksemassa kahdesti viikossa. Tänään juoksin 5 kilometriä 33 minuutissa, onko tämä ihan ok vauhti suht aloittelijalle? Aiemmin treenannut kotona kehonpainotreenejä mutta en koskaan juossut aiemmin. Juoksen metsässä lenkkiä johon mahtuu 8 ihan kunnon ylämäkeä ja muutama pienempi nyppylä. Loppua kohden alkaa painamaan kyllä jonkun verran, mutta sitten taas kun lopetan juoksemisen palaudun suht nopeasti eli hengitys on täysin normaaliksi palautunut minuutin sisällä. Pitäisikö yrittää testata rajojaan ja yrittää juosta kovempaa tai pidemmälle vai onko toistaiseksi ihan hyvä näin?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo oikein hyvä vauhti jos melkein 10km/h mäkisessä maastossa

Vierailija
2/17 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin huono on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskunnon kohotusta ajatellen pitäisi juosta paljon hitaammin että sykkeet pysyy riittävän alhaalla.

Vierailija
4/17 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peruskunnon kohotusta ajatellen pitäisi juosta paljon hitaammin että sykkeet pysyy riittävän alhaalla.

Okei, eli olisi parempi juosta 7-8 kilometriä mutta hitaasti?

Vierailija
5/17 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

9,1 km/h on ihan ok vauhti. Osta älykello ja tarkkaile sykkeitäsi lenkin aikana. Yksi pitkä tasasykkeinen ja yksi HIIT viikkoon riittää.

Vierailija
6/17 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile juosta kymppi samaan vauhtiin. Viisi kilometriä on aika lyhyt matka. Aloittelijalle tietysti hyvä.

Vierailija
7/17 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin tietäisit että sinulla on hyvä kunto, mutta haluat kehuja :)

Juoksu on muutenkin huono mittari sinänsä, että ihminen ei automaattisesti ole huonokuntoinen vaikkei pitkät matkat onnistuisikaan. Tekniikkalaji. Itse olen aina ollut surkea koko hommassa. Sen sijaan uinti, tanssi, hiihto, pyöräily ja muu aerobinen liikunta onnistuu helposti enkä tee ns. kuolemaa heti alkumetreillä.

Vierailija
8/17 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ton perusteella voi sanoa kunnosta oikein mitään. Mä hölkkään pk-lenkeillä 5 kilsaa 30-33 minuuttiin, mutta täysiä tasamaalla 23-24 minuuttia. Olen juossut neljä vuotta ja juoksukuntoni on mielestäni ihan hyvä 37-vuotiaaksi naiseksi. Jos tuo viisi kilsaa 33 minuutissa on peruskestävyyslenkki, niin olet kyllä hyvissä asemissa noin vähäisellä juoksutaustalla.

Vierailija
9/17 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuohon ole yksiselitteistä vastausta. Jos olet kuusikymppinen, vauhti on loistava. Jos olet kaksikymppinen, se on keskiverto. Palautuminen ei ole myöskään noin yksioikoista. Olet palautunut lenkistä sitten, kun leposykkeesi on palautunut minimiin.

Vierailija
10/17 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juoksu on muutenkin huono mittari sinänsä, että ihminen ei automaattisesti ole huonokuntoinen vaikkei pitkät matkat onnistuisikaan. Tekniikkalaji. Itse olen aina ollut surkea koko hommassa. Sen sijaan uinti, tanssi, hiihto, pyöräily ja muu aerobinen liikunta onnistuu helposti enkä tee ns. kuolemaa heti alkumetreillä.

En kyllä tiedä tai kehuja haeskele kun vasta pari viimeistä vuotta liikuntaa olen harrastanut ylipäätään jossain muodossa (25-vuotias olen). Kasvoin pullamössöperheessä jossa syötiin einestä ja sipsiä. En liikkunut siis lapsuudessa tai nuoruudessa käytännössä yhtään. 21-vuotissynttärinäni painoin 130 kiloa.. silloin havahduin, että ehkä aika alkaa pitämään itsestä huolta, mutta olen silti vieläkin ihan ummikko treenaamisen ja varsinkin nyt sitten juoksun suhteen :)

Vierailija
11/17 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtaosa aloittelevista juoksijoista tekee kuolemaa alkumetreillä, koska he eivät tiedä juoksuharjoittelusta mitään ja lähtevät liikkeelle aivan liian kovaa. Aloittelijan vauhti on ihan tuskaisen hidasta ja useimmat saa tahkota juoksun ja kävelyn yhdistelmälenkkejä parikin kuukautta ennen kuin voivat hölkätä hitaasti viisi kilsaa tekemättä kuolemaa.

Olin minäkin ihan surkea koko hommassa aluksi, mutta sinnikkyys ja kova työ on palkittu. En suostu siihen, että saavutukseni mitätöidään sanomalla että tekniikkalaji. :D

Vierailija
12/17 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtaosa aloittelevista juoksijoista tekee kuolemaa alkumetreillä, koska he eivät tiedä juoksuharjoittelusta mitään ja lähtevät liikkeelle aivan liian kovaa. Aloittelijan vauhti on ihan tuskaisen hidasta ja useimmat saa tahkota juoksun ja kävelyn yhdistelmälenkkejä parikin kuukautta ennen kuin voivat hölkätä hitaasti viisi kilsaa tekemättä kuolemaa.

Olin minäkin ihan surkea koko hommassa aluksi, mutta sinnikkyys ja kova työ on palkittu. En suostu siihen, että saavutukseni mitätöidään sanomalla että tekniikkalaji. :D

Samaistun niin tuohon, että ihan ensimmäisillä kerroilla oli 3 kilometriäkin jo täyttä tuskaa :D

Vierailija
13/17 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole mitätöinyt mitään? Sanoin että juoksu on tekniikkalaji ja että osalla ihmisistä juoksu ei luonnistu lainkaan (kuten minä) joten sen osalta pidän sitä huonona mittarina kunnon huonoudesta (=jos et kykene samaan kuin ap olet surkeakuntoinen). Sanoin että AP:n tulos on hyvä ja korostettakoon vielä että jos vasta aloittelee niin se on todella hyvä.

Itse jouduin lajini puolesta juoksemaan lenkkiä ja lapsena juoksemista tuli muutenkin leikkien ohessa todella paljon lähes päivittäin. Silti en ole koskaan kyennyt juoksemaan edes tuota 5 km putkeen vaikka muut lapset pystyivät ja vanhemmiten lajissa kykenivät kaikki paitsi minä.

Vierailija
14/17 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 41v mies ja juoksen tuon matkan pariinkymmeneen minuuttiin.

Jos ei ole muita näkypiirillä niin varjonyrkkeilen samaan aikaan ja jäiseen aikaan juoksen täysiä jäällä harjoitellen tasapainoa. Otan tietoisen riskin kaatumisen mahdollisuudesta. Loukkaantuminen kiihottaa minua entistä kovempaan suoritukseen.

Silloin tällöin teen karatepotkuja samaan aikaan juostessa ja fiilistelen sitä kuka on kovin jätkä alueella.

Aika kova kunto sinulla nyt kuitenkin on.

Olisi kunnia ottaa sinut opetuslapseksi. Yhdessä voisimme pysähtyä leuanvetotangolle varjonyrkkeilemään ja vetämään leukoja.

Lopuksi saattaisin pistää tupakaksi, ihan sen merkiksi että olen niin hyvä ja kova, että meikäläiselle se on sallittua antaa vähän tasoitusta heikommille.

Vierailija
15/17 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

9,1 km/h on ihan ok vauhti. Osta älykello ja tarkkaile sykkeitäsi lenkin aikana. Yksi pitkä tasasykkeinen ja yksi HIIT viikkoon riittää.

Älykelloon ei valitettavasti ole juuri nyt varaa (Opiskelija ja kesätyöt peruuntuneet koronan takia), vaikka kätevähän se olisi toki. Ehkä syksyllä sitten. Onko antaa suosituksia millainen kello olisi hyvä?

- Ap

Vierailija
16/17 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ton perusteella voi sanoa kunnosta oikein mitään. Mä hölkkään pk-lenkeillä 5 kilsaa 30-33 minuuttiin, mutta täysiä tasamaalla 23-24 minuuttia. Olen juossut neljä vuotta ja juoksukuntoni on mielestäni ihan hyvä 37-vuotiaaksi naiseksi. Jos tuo viisi kilsaa 33 minuutissa on peruskestävyyslenkki, niin olet kyllä hyvissä asemissa noin vähäisellä juoksutaustalla.

5 kilometriä 23 minuuttiin on kyllä kova suoritus!

Vierailija
17/17 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee kuntotesti. Saat paremman vastauksen, kuin täältä av:lta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän seitsemän