Erosta selviäminen kun toinen ei halua puhua
En oikein tiedä, miten tästä pääsen ylös. Töitä pitäisi jaksaa tehdä samalla, kun elämäni tärkein ihminen on poissa eikä halua selittää asiaa muuten, kuin muuttuneella tilanteella (=toinen nainen).
Ei halua listata asioita, jotka minusta puuttuvat ja joiden vuoksi hän rakastui toiseen. Haluaisin kuulla nämä vain siksi, etten omassa mielikuvituksessani toivoisi ja kuvittelisi hänen vielä tulevan toisiin ajatuksiin.
Kaikki tapahtui parissa viikossa. Mies ei ole kertaakaan vastannut esimerkiksi puheluuni tai soittanut takaisin. En ole puheluilla tai viesteillä pommittanut, kaksi puhelua ja pari lyhyttä viestiä.
Olemme tunteneet 7 vuotta ja itseltäni on nyt ikään kuin kuollut elämäni rakkain ihminen.
Miten tästä selviää? En ole mikään nuori vaan keski-ikäinen, jolla aiempiakin suhteiden päättymisiä takana. Tämä mies nyt sattui olemaan se, josta välitin sydämeni pohjia myöten.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sinulla ole eron jälkeen enää mitään oikeuksia vaatia mitään, eikä mies ole velvollinen mihinkään selityksiin, luetteloihin ja keskusteluihin. Hän ei ole velvollinen MIHINKÄÄN. Jos hän olisi itse halunnut ja suostunut keskustelemaan, tilanne olisi eri, mutta koska hän ei halua, niin sinun pitää vain hyväksyä asia.
Mielestäni on kohtuutonta ruveta kinumaan jotain luetteloa huonoista puolista. Kyllä erosta selviytyminen on ihan omalla vastuullasi, vaikka se voi ilkeältä kuulostaakin eron jälkeisissä tunnelmissa.
Sinun pitää purkaa tunteitasi ja käsitellä asioita jotain muuta kautta. Mieheen et voi enää turvautua. Terapeutuilla käyminenkin on vaihtoehto. Voimia.Kyllä mitä tahansa saa kinuta ja pyytää. Ei ole mitään velvollisuutta säästää exää noilta kysymyksiltä ja päästää häntä helpolla.
Sittenkö tuntuu paremmalta, kun tulee blokatuksi?
Vierailija kirjoitti:
Ap, ei toiseen rakastuta siksi että sinusta puuttuu jotain. Eihän se nyt noin mene. Sinä ja tuo toinen nainen olette eri ihmisiä ja varmasti täysin erilaisia. Ei mies pysty listaamaan mitään sinun vikojasi jotka ovat aiheuttaneet rakastumisen toiseen.
Minusta kuulostaa että voisit hakea sairaslomaa. Ero on joskus sen verran rankka kokemus. Mene niiden ihmisten pariin toipumaan jotka välittää sinusta.
Juuri näin. Muna ohjasi toisen luo. Todennäköisesti mies ei pysty muuta syytä sanomaan kuin että rakastui toiseen. Siinä määrin kunnyt miehet pystyy rakastumaan.
Vierailija kirjoitti:
Ap, ei toiseen rakastuta siksi että sinusta puuttuu jotain. Eihän se nyt noin mene. Sinä ja tuo toinen nainen olette eri ihmisiä ja varmasti täysin erilaisia. Ei mies pysty listaamaan mitään sinun vikojasi jotka ovat aiheuttaneet rakastumisen toiseen.
Minusta kuulostaa että voisit hakea sairaslomaa. Ero on joskus sen verran rankka kokemus. Mene niiden ihmisten pariin toipumaan jotka välittää sinusta.
Ymmärrän. Minulla vain ei ole näitä muita ihmisiä, joiden luokse mennä. Kavereita on mutta sellaista, joita moikataan aurinkoisena päivänä.
En kuitenkaan ole ollut millään tavalla ripustautunut mieheen koska elän aika erakkomaista elämää. Mies tietää tämän myös eli sen, ettei minulla ole läheisiä joiden kanssa käydä asiaa läpi.
Tuntuu vai surkealta enkä oikeasti tiedä, miten tästä nousen. Lisäksi teen töitä yrittäjänä eli sairaslomalle jääminen kumuloituu myös asiakassuhteitten katkeamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sinulla ole eron jälkeen enää mitään oikeuksia vaatia mitään, eikä mies ole velvollinen mihinkään selityksiin, luetteloihin ja keskusteluihin. Hän ei ole velvollinen MIHINKÄÄN. Jos hän olisi itse halunnut ja suostunut keskustelemaan, tilanne olisi eri, mutta koska hän ei halua, niin sinun pitää vain hyväksyä asia.
Mielestäni on kohtuutonta ruveta kinumaan jotain luetteloa huonoista puolista. Kyllä erosta selviytyminen on ihan omalla vastuullasi, vaikka se voi ilkeältä kuulostaakin eron jälkeisissä tunnelmissa.
Sinun pitää purkaa tunteitasi ja käsitellä asioita jotain muuta kautta. Mieheen et voi enää turvautua. Terapeutuilla käyminenkin on vaihtoehto. Voimia.Kyllä mitä tahansa saa kinuta ja pyytää. Ei ole mitään velvollisuutta säästää exää noilta kysymyksiltä ja päästää häntä helpolla.
Sittenkö tuntuu paremmalta, kun tulee blokatuksi?
No ei. En siihen kantaa ottanut. Vaan siihen, että olisi jotenkin kohtuutonta exää kohtaan kysellä. Ei ole. Ex on viimeinen, jonka parasta tuossa kohtaa on mikään velvollisuus ajatella.
Itsen kannalta taas on on varmasti parasta lopettaa se vastausten kinuaminen ja anelu. Jos toinen on niin passka, ettei anna vastauksia, niin sille ei mitään voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän. Minulla vain ei ole näitä muita ihmisiä, joiden luokse mennä. Kavereita on mutta sellaista, joita moikataan aurinkoisena päivänä.
En kuitenkaan ole ollut millään tavalla ripustautunut mieheen koska elän aika erakkomaista elämää. Mies tietää tämän myös eli sen, ettei minulla ole läheisiä joiden kanssa käydä asiaa läpi.
Tuntuu vai surkealta enkä oikeasti tiedä, miten tästä nousen. Lisäksi teen töitä yrittäjänä eli sairaslomalle jääminen kumuloituu myös asiakassuhteitten katkeamiseen.
Parisuhdeterapian mahdollisuutta et halua selvittää, koska...?
Vierailija kirjoitti:
En nyt ymmärrä miten oloasi helpottaisi joku lista siitä mitä puutteita sinussa jonkun pettäjän mielestä on. Jos mies on lähtenyt toisen naisen matkaan niin et tietenkään ottaisi häntä takaisin vaikka anelisi joten miksi tarvitset tähän jonkun sinua satuttavan listan avuksi?
Ottaisin takaisin koska en ole hänenlaiseensa yhdistelmään aiemmin törmännyt ja mitä nyt oman ikäluokkani miestarjontaa yhtään tiedän, tuskin tuleekaan.
En ole koskaan nauttinut fyysisesti seksistä kenenkään toisen kanssa yhtä paljon ja tähän mennessä (46 vuotta) tuo mies on ollut ainoa, jota olen rakastanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu vai surkealta enkä oikeasti tiedä, miten tästä nousen. Lisäksi teen töitä yrittäjänä eli sairaslomalle jääminen kumuloituu myös asiakassuhteitten katkeamiseen.Parisuhdeterapian mahdollisuutta et halua selvittää, koska...?
Olen käynyt yksityisen terapeutin kanssa keskustelemassa asiasta. Riittääkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu vai surkealta enkä oikeasti tiedä, miten tästä nousen. Lisäksi teen töitä yrittäjänä eli sairaslomalle jääminen kumuloituu myös asiakassuhteitten katkeamiseen.Parisuhdeterapian mahdollisuutta et halua selvittää, koska...?
Olen käynyt yksityisen terapeutin kanssa keskustelemassa asiasta. Riittääkö?
Kommenteistasi päätellen mitä ilmeisimmin ei riitä.
Minä voi kertoa muutaman syyn. Olet kertomasi mukaan erakoitunut ja ei ole muita ihmissuhteita. Roikut miehessä, joka ahdistaa. Lisäksi mikään selitys ei kelpaa ja intät ja intät. Mies halusi uuden kevyemmän panokumppanin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt ymmärrä miten oloasi helpottaisi joku lista siitä mitä puutteita sinussa jonkun pettäjän mielestä on. Jos mies on lähtenyt toisen naisen matkaan niin et tietenkään ottaisi häntä takaisin vaikka anelisi joten miksi tarvitset tähän jonkun sinua satuttavan listan avuksi?
Ottaisin takaisin koska en ole hänenlaiseensa yhdistelmään aiemmin törmännyt ja mitä nyt oman ikäluokkani miestarjontaa yhtään tiedän, tuskin tuleekaan.
En ole koskaan nauttinut fyysisesti seksistä kenenkään toisen kanssa yhtä paljon ja tähän mennessä (46 vuotta) tuo mies on ollut ainoa, jota olen rakastanut.
Sulla on itsetunto maassa ja romuna ja siksi taidat haluta vielä lisää lyttäystä? Kuvittelet miehen paremmaksi kuin hän onkaan, aika moni muu pitäisi häntä passkana jo ihan vain niillä tiedoilla, mitä olet suhteenne päättymisestä kertonut.
On olemassa sellainen käsite kuin seven-year-itch, joka tarkoittaa että tuon ajan jälkeen liitot keskimäärin katkeavat helpommin. En tiedä helpottaako, että muillekin nin käy helposti juuri tuolloin.
Koska kuitenkin haluat pohtia suhdettanne, voisit tehdä sitä vaikka astrologian yhteensopivuustestien avulla ihan itseksesi. Niitä saa ilmaiseksi netistä. Ei tarvitse uskoa astrologiaan, mutta niissä tarkastellaan suhteiden eri ulottuvuuksia. Voit pohtia miltä osin tulokset pitävät teidän jutussa paikkansa ja miltä osin eivät.
Myös psykologista erokirjallisuutta kannattaa lueskella.
Uutta elämää rakentaessa voisi olla hyvä rakentaa turvaverkkoa laajemmin ihmissuhteista ja karttaa erakoitumista. Voimia sulle!
Olen pahoillani ap puolestasi. Itsekin olen melko hiljattain eronnut ja syyt ovat osittain tiedossa, mutta osittain ei. Ero tuli itselleni yllättäen ja uskon, että sama on sinullakin. Yllätysero järkyttää, tai oikeastaan se on jotenkin kai melkein shokki?
Eroprosessia ei voi käydä läpi toisen puolesta ja itsekin opin nopeasti, että en tule saamaan ikinä vastauksia kaikkiin kysymyksiini. En koskaan. Ainoa asia mitä voin tehdä, on se että keskityn itseeni. Tuntu miltä tuntu ja näytti miltä näytti. Itken, murehdi, suren, inhoan, vihaan tms. tunteita on. En voi paeta niitä. Se on helpottanut oloani paljon,kun en veivaa enää miksi, miksi, miksi-kyselyjä päässäni.
Vaikka minulla on ystäviä, en halua heidän seuraansa juurikaan vielä. En halua ryhdistäytyä tai kuunnella heidän ajatuksiansa. En kestäisi sitä nyt. Tiedän että vain aika auttaa. Mutta myös rehellisesti sanottuna se auttaa, että pääsen omille jaloilleni tästä kaikesta. Ei tätä kipua ikuisesti kestä. Päivä kerrallaan mennään.
Ja olet varmasti sinäkin jonain päivänä valmis sinäkin näkemään itsesi upeana naisena, joka on ihana ja seksikäs, jonka vuoksi joku ihminen haluaa suunnitella lomansa, ja tehdä vuoksesi asioita. Mutta nyt on aika surra menetettyä. Se tekee meistä kuitenkin ihmisen. Parempi niin, kuin että olisi se joka kääntää toiselle kylmästi selän ja sanoo että tämä oli tässä, vaikka eilen vielä oli eri mieltä.
Toivotan sinulle ap voimaa koettelemuksen kanssa ja tulevaan elämään sitä ihaninta ihmissuhdetta, joka saa ja voi kestää koko loppuelämäsi ajan. Niitäkin on ❤️
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on mieheltä hyvin kypsymätöntä käytöstä. Totta kai mies saa lopettaa suhteen, jos siltä tuntuu. Ja saa aloittaa uuden, jos siltä tuntuu. Mutta sitä ei ole "pakko" tehdä kypsymättömästi. Sivistynyt vaihtoehto on tehdä se keskustellen, toinen huomioonottaen, vastuullisesti.
Tuollainen miehen käytös on henkistä väkivaltaa. Mykkäkoulu nimittäin on sitä. Jos ei halua puhua, niin se kerrotaan toiselle, eikä vain jätetä vastaamatta puheluihin ja viesteihin.
Tuo vastaamatta jättäminen kertoo minun kokemukseni mukaan yleensä siitä, että miehellä ei ole puhtaat jauhot pussissaan (niin kuin nyt ei ole). Mies ei halua myöntää sitä, ja hän tietää, että jos asioista keskusteltaisi, niin hän joutuisi sanomaan ääneen toimineensä loukkaavasti. Mies ei ole asian kanssa sinut eikä pysty kohtaamaan omia tekemisiään, minkä ääneen keskusteleminen vaatisi.
Me kaikki tiedämme, että tuo on vaikeaa. Ikävä kyllä mykkäkoululaista ei saa väkisin puhumaan. Vaikka se sinulle olisi hyväksi ja kenties miehellekin, niin me muut emme pysty määräämään miehen tekemisiä ja puhumisia.
Ei se nyt vielä henkistä väkivaltaa ole, jos ei halua terapoida exää eron yli. Eikä se, ettei halua pitää exään yhteyttä, ole mykkäkoulua. Mies on kuitenkin antanut selityksen, eli sen toisen naisen. Kypsymätöntä toki kieltäytyä keskustelusta kokonaan, mutta saattaa tilanne olla vaikea miehellekin. Jos ap:lla ei rehellisesti ole hajuakaan, missä vika oli, ei kommunikaatio varmaan suhteen aikanakaan ole toiminut kovin hyvin?