Erosta selviäminen kun toinen ei halua puhua
En oikein tiedä, miten tästä pääsen ylös. Töitä pitäisi jaksaa tehdä samalla, kun elämäni tärkein ihminen on poissa eikä halua selittää asiaa muuten, kuin muuttuneella tilanteella (=toinen nainen).
Ei halua listata asioita, jotka minusta puuttuvat ja joiden vuoksi hän rakastui toiseen. Haluaisin kuulla nämä vain siksi, etten omassa mielikuvituksessani toivoisi ja kuvittelisi hänen vielä tulevan toisiin ajatuksiin.
Kaikki tapahtui parissa viikossa. Mies ei ole kertaakaan vastannut esimerkiksi puheluuni tai soittanut takaisin. En ole puheluilla tai viesteillä pommittanut, kaksi puhelua ja pari lyhyttä viestiä.
Olemme tunteneet 7 vuotta ja itseltäni on nyt ikään kuin kuollut elämäni rakkain ihminen.
Miten tästä selviää? En ole mikään nuori vaan keski-ikäinen, jolla aiempiakin suhteiden päättymisiä takana. Tämä mies nyt sattui olemaan se, josta välitin sydämeni pohjia myöten.
Kommentit (34)
Hänellä ei taida olla sellaista sanottavaa, joka voisi tehdä mielesi paremmaksi juuri nyt. Hän on lähtenyt jo eteenpäin ja saattaa ajatella, ettei ole tarpeen sanoa mitään selitystä, sillä se ei olisi mitään miellyttävää kuultavaa. Kyllähän se hänen käytöksensä, pettäminen ja jättäminen kertoo jo sen, ettei yhteenpaluulle ole edellytyksiä. Säästä itseäsi äläkä pyydä selityksiä ja syitä, eivät helpottaisi tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Hänellä ei taida olla sellaista sanottavaa, joka voisi tehdä mielesi paremmaksi juuri nyt. Hän on lähtenyt jo eteenpäin ja saattaa ajatella, ettei ole tarpeen sanoa mitään selitystä, sillä se ei olisi mitään miellyttävää kuultavaa. Kyllähän se hänen käytöksensä, pettäminen ja jättäminen kertoo jo sen, ettei yhteenpaluulle ole edellytyksiä. Säästä itseäsi äläkä pyydä selityksiä ja syitä, eivät helpottaisi tilannetta.
Säästä itseäsi? Minähän haluaisin lopettaa miehen rakastamisen. Minulle hän tavallaan kuoli mutta rakastan häntä edelleen. Päästäkseni eteenpäin, minun kai pitäisi pystyä lopettamaan rakastaminen.
No ensinnäkin koskaan ei voi luottaa keneenkään 100%, joten sun elämä on vaan sun omalla vastuulla. Tarkoitan, ettei pidä olla riippuvainen ja takertuvainen keneenkään. Ja turhaan enää märehdit, jos se lähti, niin se ei ollut sua varten se ihminen. Jos olisi niin se ei olis ottanut uutta muijaa, vaan ollut sun kanssa niinä vaikeinakin hetkinä.
Ei kukaan halua puhua, jos toinen pyytää tuollaisia asioita. Hän haluaa sinun parastasi.
Tiesitkö, että parisuhdeterapiaan voi hakeutua myös yksin? Jos omassa kunnassasi ei ole siihen ruuhkaa, saatat saada ajan. Ilmaista parisuhdeterapiaa tarjoaa yleensä seurakunta. Ei tarvitse kuulua kirkkoon eikä terapiaan liity mitään uskonnollisia elementtejä. Luulen, että 1-2 keskustelua parisuhdeterapeutin kanssa voisi auttaa sinua. Etusijalla siihen ovat kuitenkin lapsiperheet, jotka yrittävät pelastaa suhteensa.
Tuohan on mieheltä hyvin kypsymätöntä käytöstä. Totta kai mies saa lopettaa suhteen, jos siltä tuntuu. Ja saa aloittaa uuden, jos siltä tuntuu. Mutta sitä ei ole "pakko" tehdä kypsymättömästi. Sivistynyt vaihtoehto on tehdä se keskustellen, toinen huomioonottaen, vastuullisesti.
Tuollainen miehen käytös on henkistä väkivaltaa. Mykkäkoulu nimittäin on sitä. Jos ei halua puhua, niin se kerrotaan toiselle, eikä vain jätetä vastaamatta puheluihin ja viesteihin.
Tuo vastaamatta jättäminen kertoo minun kokemukseni mukaan yleensä siitä, että miehellä ei ole puhtaat jauhot pussissaan (niin kuin nyt ei ole). Mies ei halua myöntää sitä, ja hän tietää, että jos asioista keskusteltaisi, niin hän joutuisi sanomaan ääneen toimineensä loukkaavasti. Mies ei ole asian kanssa sinut eikä pysty kohtaamaan omia tekemisiään, minkä ääneen keskusteleminen vaatisi.
Me kaikki tiedämme, että tuo on vaikeaa. Ikävä kyllä mykkäkoululaista ei saa väkisin puhumaan. Vaikka se sinulle olisi hyväksi ja kenties miehellekin, niin me muut emme pysty määräämään miehen tekemisiä ja puhumisia.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan halua puhua, jos toinen pyytää tuollaisia asioita. Hän haluaa sinun parastasi.
Minun parastani olisi se, että pääsisin eroon siitä, että rakastan häntä. Jos kuulisin häneltä loukkaavia ja ikäviä asioita, ymmärtäisin paremmin hänen lähtönsä ja se minun olisi mahdollista muuttaa käsitystäni hänestä.
Tuollaisen listan vaatiminen on kohtuutonta. Ei jättäjällä ole velvollisuutta loukata jätettyä vielä lisää luettelemalla mitä oli pielessä, jotta tämä pääsisi eteenpäin.
Joskus vain käy niin, että selityksiä ei saa. Mut joskus jätettiin neljän vuoden suhteen jälkeen, ilman mitään selitystä, edes sitä toista naista.
Jos toinen haluaa toimia niin, ei sille vain mitään voi. Kamalaahan se on. Opit vain ajattelemaan sen toisen miehenä, joka petti sua ja jätti sut ilman selityksiä. Kun aikaa menee, se tulee riittämään selitykseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun parastani olisi se, että pääsisin eroon siitä, että rakastan häntä. Jos kuulisin häneltä loukkaavia ja ikäviä asioita, ymmärtäisin paremmin hänen lähtönsä ja se minun olisi mahdollista muuttaa käsitystäni hänestä.
Eikö se riitä, että hänellä oli toinen ja jätti sinut ilman selityksiä? Tuollainen asia saisi minut jo ainakin ajattelemaan miehestä pahasti ja pitämään häntä umpipasskana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se riitä, että hänellä oli toinen ja jätti sinut ilman selityksiä? Tuollainen asia saisi minut jo ainakin ajattelemaan miehestä pahasti ja pitämään häntä umpipasskana.
En ajattele noin. Minusta jokainen saa toteuttaa seksuaalisuuttaan miten haluaa. Se, että mies valitsee sitoutuneen elämän jonkun toisen kanssa saa minut tuntemaan itseni idiootiksi ulottuen viimeiset seitsemän vuotta menneisyyteen.
Olen vain tosi rikki koska miehessä oli kaikki ne asiat, joita ihmisissä arvostan. Uskollisuus ei ole mikään iso juttu vaan se, että koen tulleeni jätetyksi myös ystävänä.
Tietenkin sinulla on oikeus tietää mikä ei miehen mielestä teidän suhteessa toiminut. Ex mies voisi sanoa sen hienotunteisesti ja myös omaa osuuttaan pohtien. Teinimäistä käytöstä miehesi katoamistemppu. Vellomaan ja syyttelemään ei kannata jäädä, mutta kumpikin saa uuteen elämään paremmat eväät jos asioista on voitu puhua niin ei tee samoja virheitä uudelleen.
Ap, ihan ekaksi voimia ja jaksamista!
Kuvaamasi perusteella mulla on ollut tismalleen samanlainen tilanne vuosia sitten. Pitkä suhde loppui miehen aloitteesta, ja alle viikossa hänellä uusi avoliitto uuden naisen kanssa. Kun tämä selvisi, katkaisi kaiken kommunikaan ja jäin yksin selvittämään, mitähän hittoa tässä juuri tapahtui. Jälkiviisana katsoen mua auttoivat:
- Mahdollisimman nopeasti, tilanteen ollessa tuore kriisikeskuksen tm. avun piiriin juttelemaan. Parikin käyntiä voi riittää ja kannatteli shokin yli. Kriisikeskuksella oli ainakin omalla paikkakinnallani 5 ilmaista käyntiä ja puhelu on myös ilmainen. Minä kävin alkuun muutaman kerran tiheämmin ja sitten eron ekana vuosipäivänä (oli vaikea!) vielä kerran. Siellä sanoitettiin miehen käytöstä tosi hyvin ja autettiin sietämään totaalista kommunikaation loppumista.
- Jos olet ollut läheinen suhteen aikaan miehen perheen tai ystävien kanssa, yritä jutella ja käydä läpi asioita edes heidän kanssaan, jotta kaikki vanhan elämän sillat ei pala hetkessä ja kerralla vaan saat paremmin aikaa sopeutua siihen, etteivät he olekaan elämässäsi enää niin tiiviisti mukana. (Muista etteivät he kuitenkaan ole vastuussa miehen tekosista tai voi antaa vastauksia hänen puolestaan.)
En oikein ymmärrä halua kaivella asiaa sen enempää. Mies oli pettävä pska. Luuletko ,että häntä kiinnostaa keskustella asiasta sen enempää. Sinussa ei ollut vikaa. Miehen aivot roikkuu jalkojen välissä ja muna veti toisen luo. Siinä selitys erollenne.
Onhan tuo ihan kauhea tilanne, kun et saa mitään "lisätietoja". Itselleni parhaillaan on menossa tilanne, jossa mies jäi kiinni toistuvasta pettämisestä.Hän on onnekseni puhunut kaikesta eikä pakene tilannetta.Yrittää minua vielä saada takaisin, niin siksi on sanainen arkku auki.
Ei sinulla ole eron jälkeen enää mitään oikeuksia vaatia mitään, eikä mies ole velvollinen mihinkään selityksiin, luetteloihin ja keskusteluihin. Hän ei ole velvollinen MIHINKÄÄN. Jos hän olisi itse halunnut ja suostunut keskustelemaan, tilanne olisi eri, mutta koska hän ei halua, niin sinun pitää vain hyväksyä asia.
Mielestäni on kohtuutonta ruveta kinumaan jotain luetteloa huonoista puolista. Kyllä erosta selviytyminen on ihan omalla vastuullasi, vaikka se voi ilkeältä kuulostaakin eron jälkeisissä tunnelmissa.
Sinun pitää purkaa tunteitasi ja käsitellä asioita jotain muuta kautta. Mieheen et voi enää turvautua. Terapeutuilla käyminenkin on vaihtoehto. Voimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ajattele noin. Minusta jokainen saa toteuttaa seksuaalisuuttaan miten haluaa. Se, että mies valitsee sitoutuneen elämän jonkun toisen kanssa saa minut tuntemaan itseni idiootiksi ulottuen viimeiset seitsemän vuotta menneisyyteen.
Olen vain tosi rikki koska miehessä oli kaikki ne asiat, joita ihmisissä arvostan. Uskollisuus ei ole mikään iso juttu vaan se, että koen tulleeni jätetyksi myös ystävänä.
No ajattele sitten hänet ihmisenä, joka jätti sut ystävänä (jos seksuaalisella puolella ei sulle ole merkitystä).
Vierailija kirjoitti:
Ei sinulla ole eron jälkeen enää mitään oikeuksia vaatia mitään, eikä mies ole velvollinen mihinkään selityksiin, luetteloihin ja keskusteluihin. Hän ei ole velvollinen MIHINKÄÄN. Jos hän olisi itse halunnut ja suostunut keskustelemaan, tilanne olisi eri, mutta koska hän ei halua, niin sinun pitää vain hyväksyä asia.
Mielestäni on kohtuutonta ruveta kinumaan jotain luetteloa huonoista puolista. Kyllä erosta selviytyminen on ihan omalla vastuullasi, vaikka se voi ilkeältä kuulostaakin eron jälkeisissä tunnelmissa.
Sinun pitää purkaa tunteitasi ja käsitellä asioita jotain muuta kautta. Mieheen et voi enää turvautua. Terapeutuilla käyminenkin on vaihtoehto. Voimia.
Kyllä mitä tahansa saa kinuta ja pyytää. Ei ole mitään velvollisuutta säästää exää noilta kysymyksiltä ja päästää häntä helpolla.
On aivan inhimillistä, että haluaisit käydä asioita miehen kanssa läpi. Se olisi sitä sinun erotyötäsi. Vähemmän itsekäs mies tekisi sen työn sinun kanssasi, tai oikeastaan olisi kertonut tyytymättömyyksistään jo silloin, kun huomasi niitä ja itse työsti eroa.
Olet siis aivan oikeutettu odottamaan mieheltä kohteliaisuutta ja asiallisuutta. Jos mies kykenisi vastuunkantoon, niin saisit häneltä tukea erotyöhösi.
Mutta jossittelu ei auta. Ja koska mies ei ole tuohon erotyöhön käytettävissä, niin sinun täytyy keksiä jokin muu keino työstää eroa. Vaikka tämä palsta ja me muut palstailijat.
Ap, ei toiseen rakastuta siksi että sinusta puuttuu jotain. Eihän se nyt noin mene. Sinä ja tuo toinen nainen olette eri ihmisiä ja varmasti täysin erilaisia. Ei mies pysty listaamaan mitään sinun vikojasi jotka ovat aiheuttaneet rakastumisen toiseen.
Minusta kuulostaa että voisit hakea sairaslomaa. Ero on joskus sen verran rankka kokemus. Mene niiden ihmisten pariin toipumaan jotka välittää sinusta.
Kantsiisko odottaa hetki?