Koska Suomeen tuli ensimmäiset baarit ja ravintolat?
Mun mummi kertoi että oli nuorena käynyt baarissa. Tämä on varmaan ollut 80-luvun alussa koska mummo on 1964 syntynyt. Onko totta et ois jo noinkin varhain ollut ihan kalja tms baareja Suomessa? Mummo puhuu joskin vähän mitä sattuu tai ei enää muista asioita.
Kommentit (27)
http://www.kysy.fi/kysymys/milloin-oli-suomen-ensimmainen-ravintola-mis…
Siitä vastausta, ole hyvä.
Nykyisenkaltainen ravintolameininki alkoi v 1969 kun alkoholilakia uudistettiin. Sen seurauksena keskiolutta sai alkaa myydä kahviloissa, ja varsinaisissa A-oikeusravintoloissa sai myydä alkoholia myös vaikka ei syönyt samalla. Ravintoloita sai uudistuksen jälkeen myös perustaa kaupunkien ulkopuolelle ja huom naiset saivat käydä ravintoloissa ilman miesseuralaista!
Sun mummo on boomer synty ennen dotaaaaaa!!!
Mummoni oli ravintolassa töissä jo 1920-luvulla. Eikä se ollut lähimaillekaan Suomen ensimmäinen ravintola.
Vierailija kirjoitti:
Mun mummi kertoi että oli nuorena käynyt baarissa. Tämä on varmaan ollut 80-luvun alussa koska mummo on 1964 syntynyt. Onko totta et ois jo noinkin varhain ollut ihan kalja tms baareja Suomessa?
Väittikö mummo juoneensa kaljaa? Jos se olikin se tms., mitä se otti.
Asuin 70-luvulla Joensuussa, ja siellä oli Meijerin Baari, josta sai pirtelöitä ja ihania jäätelöannoksia. Ns. maitobaari. En tiedä olisiko saanut kaljaakin; ei se osasto vielä silloin kiinnostanut. Ja olen syntynyt vuonna 1963, jos sillä on jotain väliä.
Sitä aiemmin oli muotia nimetä jos jokin myymälä baariksi. Oli Liivibaari josta sai rintsikoita ja Housubaari josta sai housuja. Jos ei baaria halunnut niin toinen vaihtoehto oli aitta.188
Vielä 1950-luvulla nainen ei päässyt yksin (tai ilman aviomiestä) ravintolaan. Sitä ennenkin on ollut anniskeluravintoloita, varmasti jo 1800-luvulla.
Mitääääääh?!? 0o doing boings!!