Miten viihtyisi kropassa, jota ei tunne omakseen?
Ihan ensiksi pakko sanoa, että en vihaa kehoani ja tiedostan, että minulla on oikeasti hyvä kroppa, ns. seksikäs sellainen. Minulla on suuret rinnat, hyvin pieni vyötärö, ja tanssiharrastuksen ansiosta hyvänmuotoiset reidet ja takapuoli. Mitään syytä minulla ei ole laihduttaa tai muuten tuskailla kehoni kanssa, ei siis ole siitä kyse.
Mutta koskaan en ole tuntenut oloani mukavaksi tässä kropassa, pääosin siksi, että en osaa olla "seksikäs". Olen siis vuosikymmenet kulkenut kaikenlaisissa löysissä ja peittävissä vaatteissa, minkä ansiosta näytän usein lihavalta ja homssuiselta. Jos minulla on jotain tyköistuvaa, saan väkisinkin huomiota, jota en halua. Minulle ei välttämättä tulla sanomaan mitään (joskus on niinkin käynyt, etenkin juopuneilta ohikulkijoilta on tullut todella törkeää kommenttia), mutta esimerkiksi miespuoliset asiakaspalvelijat puhuvat rinnoilleni eikä minulle, jne. Asiaa ei auta, etten ole kasvoiltani mikään kaunotar. Peiliin katsoessani tunnen siis olevani ihan tavallinen hiirulainen, mutta jos sattuisin pukeutumaan paljastaviin vaatteisiin, olisin vastaantulijoille pelkkä kävelevä keho. Hetken verran voi huomio jopa imarrella, mutta hyvin pian alkaa jo kiusaantua ja ahdistaa. Ja tässä sitä taas ollaan, muodottoman löysissä lökäpöksyvaatteissa.
Muotilehtiä ja vaatekauppoja selaillessani ja joskus jopa vaatteissani ostaessani minulla tuntuu aina olevan jokin sellainen harha, että olen oikeasti ihan eri mallinen kuin olen. Olen ostanut lukemattomia vaatteita, jotka ovat rinnanympärystästä minulle liian pieniä. Ihailen tyylejä, jotka sopivat vain poikamaisille vartaloille. Itse en kuitenkaan tuollaiseen vartalonmalliin pääse koskaan. Olen ollut nuorempana reilusti alipainoinen, ja olin silloinkin hyvin rintava.
Onko täällä kohtalotovereita? En oikein tiedä, mitä minun pitäisi tehdä pukeutumisen suhteen. Periaatteessa tiedän kyllä, millainen pukeutuminen korostaisi parhaita puoliani ja sopisi minulle parhaiten. Netissä näen todella upeita naisia, joilla on samanlainen vartalo kuin minulla, ja jotka pukeutuvat näyttävästi. Ongelmani on, että sellainen pukeutuminen ei näytä ollenkaan "minulta". Huoh.
Tuo on varmasti totta, koska iso osa ahdistelusta ei ole edes sitä, että joku tollo tuntee vetoa tuntemattomaan ihmiseen ja ilmaisee sen ahdistavasti, vaan ihan silkkaa alistamista. Siksi aran oloisia naisia ahdistellaankin enemmän.