Muita, jotka ovat todella kiinnostuneita jostain, mutta eivät valinneet opiskelualaksi, koska eivät keksineet alalta kivaa ammattia?
Itse olen todella kiinnostunut laeista, säännöistä, juridiikasta ylipäätään sekä taloushallinnosta. Mutta ammatit, joihin näiltä aloilta tyypillisesti valmistutaan, ei kiinnosta yhtään. Valitsin tekniikan alan. Huomaan vain, että kiinnostus näihin asioihin on hyödyllistä myös työelämässä.
Kommentit (11)
Vähän ohiksena, mutta onhan olemassa myös ammatteja, joissa hyödynnetään olennaisesti sekä tekniikan että juridiikan osaamista. Esimerkiksi ympäristölupiin liittyvät tehtävät sekä julkishallinnossa että teollisuudessa ovat tällaisia, samoin esimerkiksi monet immateriaalioikeuksiin kuten patentteihin liittyvät tehtävät. Isojen teollisuusyritysten johto- tai asiantuntijatehtävissä varmasti arvostetaan ihmistä, jolla on asiantuntemusta molemmista aloista.
Olen erittäin kiinnostunut lääketieteestä ja luen siitä jatkuvasti tieteellistä tutkimusta ja tietoa. Menin kuitenkin eri alalle, koska en mitenkään jaksaisi 24 tunnin päivystysvuoroja yms.
Hauskaa, kun juridiikan ja taloushallinnon alallahan työ vastaa hyvin pitkälle sitä, mitä opintojen sisältö on. :) Joku poliittinen hissa, arkeologia tai biologia ovat minusta esimerkkejä aloista, joilta on vaikea keksiä "järkevää ammattia".
Minä tein juuri päinvastoin -ei ollut kiinnostunut hoitamisesta ja silti hain hoitajaksi ja olen edelleen jumissa alalla, jota vihaan. Kannattaa kuunnella sisäistä ääntään ja hakeutua ammattiin, josta tykkää
Vierailija kirjoitti:
Vähän ohiksena, mutta onhan olemassa myös ammatteja, joissa hyödynnetään olennaisesti sekä tekniikan että juridiikan osaamista. Esimerkiksi ympäristölupiin liittyvät tehtävät sekä julkishallinnossa että teollisuudessa ovat tällaisia, samoin esimerkiksi monet immateriaalioikeuksiin kuten patentteihin liittyvät tehtävät. Isojen teollisuusyritysten johto- tai asiantuntijatehtävissä varmasti arvostetaan ihmistä, jolla on asiantuntemusta molemmista aloista.
Olen vähän ajatellut, että voisin avoimessa yliopistossa näitä opiskella. Matikkaa ja tietotekniikkaa olen opiskellut jo. T. Ap.
Kyllä, kosmetologi, liikunta, varhaiskasvatustiede, myyntiala
Eipä sitä etukäteen tiedä, pitääkö lopultakaan siitä ammatista johon kouluttautuu.
Ammattivalinnat kun tehdään hyvin nuorena, ei juuri työkokemusta, ei elämänkokemusta, eikä laajaa näkemystä asioihin.
Mutta onhan syvällinen kiinnostus johonkin alaan todella vankka pohja lähteä myös alaa opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa, kun juridiikan ja taloushallinnon alallahan työ vastaa hyvin pitkälle sitä, mitä opintojen sisältö on. :) Joku poliittinen hissa, arkeologia tai biologia ovat minusta esimerkkejä aloista, joilta on vaikea keksiä "järkevää ammattia".
Nimenomaan näin, olen kiinnostunut näistä asioina, mutta en haluaisi missää nimessä asianajajaksi, opettajaksi tai "asiantuntijaksi", eikä oikein kirjanpitäjän, controllerin tai toimistopäällikön hommiin. Perustoimistohommia tein nuorena kesätöinä - tylsää ja liian helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan näin, olen kiinnostunut näistä asioina, mutta en haluaisi missää nimessä asianajajaksi, opettajaksi tai "asiantuntijaksi", eikä oikein kirjanpitäjän, controllerin tai toimistopäällikön hommiin. Perustoimistohommia tein nuorena kesätöinä - tylsää ja liian helppoa.
Juristi voi kyllä tehdä monia muitakin töitä kuin asianajajan töitä. Suurin osa juristeista ei (opiskelu- ja mahdollisten auskultointiaikojensa jälkeen) ikinä käy oikeussalissa. Asiantuntija sen sijaan on niin laaja nimitys, että se ei kerro oikein mitään. Asiantuntija voi olla myös sellainen, joka kutsutaan paikalle ihan hands-on-hommiin, kun asiakasyritykseltä loppuu osaaminen. Älä jumiudu liikaa stereotyyppeihin siitä, millaista työ milläkin koulutusalalla on. Koulutus on vain työkalupakki, jota voit soveltaa ihan mihin tahansa keksitkin. Vain oma luovuutesi on rajana.
Olen todella kiinnostunut laulamisesta, mutta olisi kauheaa olla esimerkiksi musiikinopettaja, laulunopettaja tai freelance-laulaja. No, freelance-laulajana olisi varmaan mukavaa ja mielenkiintoista, mutta en usko että saisin aikaiseksi päästä koville rahoille sillä hommalla, että teen jonkun studiokeikan aina välillä. En myöskään halua olla mikään kuuluisa artisti, joka keikkailee ja esiintyy.