Eksä laittoi viestiä "huomasin että oot maalannut olkkarin" - mitä tästä pitäisi ajatella??
Heräsin tänään ja puhelimeen oli kilahtanut viesti oudosta numerosta, kirjoittajana eksä josta erosin viime vuoden lokakuussa. Erosin miehestä sen mustasukkaisuuden ja kontrollintarpeen takia, ja katkaisin kaikki viestikanavat ja keskusteluyhteyden heti eroselvittelyiden jälkeen. Mies on ottanut minuun tämän jälkeen yhteyttä facebookissa, instagramissa, sähköpostilla ja whatsapissa, ja olen blokannut miehen kaikista noista palveluista.
Ja tänä aamuna oli tullut tuo tekstari. "Huomasin että oot vihdoinkin maalannut sen olkkarin. Näytät onnelliselta yksin". Minusta tuo on aivan kammottava viesti, tarkoittaako tuo että mies oikeasti kyttää asuntoni ulkopuolella? Miten tähän pitäisi oikein reagoida? Olo tuntuu kuin siinä "Every breath you take" -biisissä, onko tuo mies nyt oikeasti alkanut stalkkaamaan myös asuntoani? Somesta ei voi olla kyse, kun en postannut tuota maalausprojektia minnekään.
Kommentit (46)
Ottaisin yhteyttä miehen vanhempiin en mieheen. Kaikki viestit talteen ja poliisille rikosilmoitus vainoamisesta.
Yhdestä hullusta eronneena: ehdottomasti ei mitään reaktioa. Ei yhtään mitään.
Jos on pienikään mahdollisuus, että hänellä on pääsy asuntoosi, lukkojen uudelleensarjoitus. Mutta ei mitään muuta. Säästä viesti/t.
Ei myöskään yhteyttä hänen sukulaisiin tms.
Lisään vielä edelliseen, että vainoamisen tunnusmerkistö täyttyy.
Olethan tehnyt ilmoituksen väestörekisteriin, että asuinpaikkatietojasi ei saa antaa eteenpäin? Sen voi tehdä netissä. Jos nimittäin muutat, hän ei saa selville uutta osoitettasi. Puhelinnumero vaihtoon ja salaiseksi, Facebookiin ym. ei mitään taustatietoja näkyviin paikkakunnista, työpaikoista jne. Jos auto, niin Trafin kautta rekisteritiedot salaiseksi, sekin onnistuu netin kautta. Screenshotit kaikesta talteen ja oäiväkirja kaikista miehen yhteydenotoista. Nämä poliisia varten, jos tilanne muuttuu hullummaksi, toivottavasti ei.
Kuten moni jo sanoi, älä reagoi mitenkään. Ei yhteyttä myöskään vanhempiin. Jos tuntuu että tarvii kertoa jollekin (todellakin karmiva viesti), niin ehkä esim. omille vanhemmille JOS tiedät että he tukevat sinua eivätkä a) vähättele näkemystäsi tilanteesta b) ala sooloilla ottamalla yhteyttä mieheen tms.
Hyi kamala, uusimmat vastaukset alkoivat karmimaan vielä enemmän :( Todellakin jos tuota viestiä alkaa miettimään niin se on aika ahdistava. Kävin kauppareissun jälkeen myös katsomassa katuperspektiivistä mistä kulmasta olkkariin edes näkyy sisälle. Pihalta oli tosi vaikea edes nähdä tuota seinää, parkkipaikan reunalta näkyi kapea kolmio ikkunan nurkasta jos katsoi tietyssä kulmassa. Auringonvaloa ja heijastuksia vasten edes erottanut olisiko seinän väri vaihtunut (vieressä seisonut kaverini ei edes nähnyt koko seinää kun kuikuilimme pihalla yhdessä). Ainoa mahdollisuus olisi siis ollut jos eksä olisi katsonut sisään eilen pimeällä kun ikkunani oli auki ja valot päällä, eli tieten tahtoen tullut tuijottamaan asuntooni meidän yhtiön yksityiseltä parkkialueelta.
Joku sanoi että tässä täyttyy jo stalkkauksen tunnusmerkit, onko asia tosiaan näin? Tein eksästä jo rikosilmoituksen kun erosimme (koska hän oli murtautunut tietokoneelleni ja useammalle käyttäjätililleni), mutta poliisi jätti jutun tutkimisen sikseen koska mies oli kiistänyt väitteet ja poliisilla ei ollut tarpeeksi todisteita häntä vastaan. Mitä poliisi voi tehdä jos ilmoitan heille tästä jatkosta ja jatkuvista yhteydenotoista eron jälkeen? Eihän se ole rikos sanoa eksälle että näyttää onnelliselta yksin, eikä seinän maalaamisesta huomauttaminen myöskään.
- ap
Kiikarit?
Onko sulla sama puhelin kuin erotessa ja samat Appleid:t, jos iphone?
Vierailija kirjoitti:
Kiikarit?
Onko sulla sama puhelin kuin erotessa ja samat Appleid:t, jos iphone?
Minulla on vieläkin käytössä sama tietokone ja sama kännykkä, rahan takia en voi uusia useamman tonnin vehkeitä tämmöisen syyn takia. Olen vaihtanut kaikki salasanat mitä vain keksin. Mita virkaa apple id:llä voi olla? Minulla oli meidän talouden ainoat applen laitteet (ipad ja iphone), miehellä oli kaikki androidia. Tänään ihmettelin miksi iPhonen valikossa näkyi että iPadini sijainninjako oli päällä, koko laite on ollut unohtuneena laatikon pohjalle viimeiset puoli vuotta. Mitä jonkun apple id:llä voi edes tehdä, ja miten pääsen käsiksi omiin tietoihini?
Viime kerralla (juuri ennen eroa) sain selville että mies oli murtautunut koneelleni töissäollessani vasta tietokoneen piilotetusta boottauslogista, siitä näkyi aikaleimalla että windowsia/tietokonettani oli avattu ja suljettu monena päivänä joina itse olin töissä sadan kilometrin päässä.
-ap
Oletko siis vaihtanut AppleID:tä tai laittanut sitä kaksivaiheista todennusta, mihin tarvitsee myös puhelimen kirjautuakseen sisään? Jos puhelimestasi tallentuvat kuvien varmuuskopiot iCloudiin niin eikö ne pääse AppleID:llä katsomaan?
Mun exä muutti vuosi eron jälkeen "sattumalta" n. 800m päähän mun kodista, asuin omakotitalossa. Se ei häiriköinyt mua suoranaisesti mutta muutaman kerran huomasin että käveli asuntoni ohi jalkakäytävällä, sisälle tuijottaen. Olin siis saanut olla tuon vuoden ihan rauhassa. Annoin asian olla, koska jalkakäytävällä saa kävellä. Sitten löysin uuden miehen n. 2 vuotta erosta. Siitä alkoikin sitten sellanen helvetti että. Nykyinen mieheni vietti paljon aikaa luonani ja silloin exä ei tullut häiriköimään mutta sitten kun olin yksin tuli takapihalle aidan yli metsän kautta, heitteli kiviä ikkunaan, jatkuvasti kulki asuntoni ohi ja huuteli ties mitä törkeyksiä ja uhkauksia. Poliisia sai soittaa monet kerrat mutta ne oli aina myöhässä. Viimeisellä kerralla exä sitten yritti tulla ovesta läpi, onneksi ulko-ovet olivat vanhaa vankkaa tekoa. Tuhosi kaiken etu ja takapihalla. Silloinkin poliiseilla kesti tulla 45min paikalle. Jos exä olisi sisälle päässyt olisin ehtinyt päästä hengestäni monta kertaa sen 45min aikana. Muutin kauas ja kaikki tietoni ovat salaisia, en käytä somea tunnistettavasti. Kotini myin pilkka hintaan, että pääsin siitä vain eroon, mutta se tappio on pieni. Jos sekopää on perässä niin vinkkini on kadota. Ei lähestymiskiellot estä tuollaisia eikä oikeus ole uhrin puolella ennenkuin sattuu jotain vakavaa.
Vierailija kirjoitti:
Oletko siis vaihtanut AppleID:tä tai laittanut sitä kaksivaiheista todennusta, mihin tarvitsee myös puhelimen kirjautuakseen sisään? Jos puhelimestasi tallentuvat kuvien varmuuskopiot iCloudiin niin eikö ne pääse AppleID:llä katsomaan?
Minulla on kännykässä päällä kaksivaiheinen tunnistus, ja iCloud on ollut jo vuoden päivät niin tukossa ettei sinne mahdu enää uusia kuvia. En usko että tieto olisi kulkenut puhelimeni kautta, muutenhan mies olisi tietänyt maalaushommistani jo huhtikuussa kun projekti oli tuore.
- ap
Itsellänikin oli kerran tällainen sekopää riesana. Vainosi ja uhkaili. Tosin oli sellaisia viestejä, että sain tehtyä niistä onneksi rikosilmoituksen. Loppui siihen.
Oma neuvoni on, että älä vastaa mitään yhteenkään viestiin. Älä anna minkäänlaista huomiota. Huomiota antamalla heität vain bensaa liekkeihin.
Varsinkin dippainssit ja muut osaamisresurssilaiset vainoajat kyttäävät nykyisin naisiaan webbikameroiden, mikrofonien, kännykän ym kautta. Parhaimmat asentaneet jopa kameroita asunnon ulkopuolelle, ne ovat nykyisin tosi pieniä.
Vierailija kirjoitti:
Mun exä muutti vuosi eron jälkeen "sattumalta" n. 800m päähän mun kodista, asuin omakotitalossa. Se ei häiriköinyt mua suoranaisesti mutta muutaman kerran huomasin että käveli asuntoni ohi jalkakäytävällä, sisälle tuijottaen. Olin siis saanut olla tuon vuoden ihan rauhassa. Annoin asian olla, koska jalkakäytävällä saa kävellä. Sitten löysin uuden miehen n. 2 vuotta erosta. Siitä alkoikin sitten sellanen helvetti että. Nykyinen mieheni vietti paljon aikaa luonani ja silloin exä ei tullut häiriköimään mutta sitten kun olin yksin tuli takapihalle aidan yli metsän kautta, heitteli kiviä ikkunaan, jatkuvasti kulki asuntoni ohi ja huuteli ties mitä törkeyksiä ja uhkauksia. Poliisia sai soittaa monet kerrat mutta ne oli aina myöhässä. Viimeisellä kerralla exä sitten yritti tulla ovesta läpi, onneksi ulko-ovet olivat vanhaa vankkaa tekoa. Tuhosi kaiken etu ja takapihalla. Silloinkin poliiseilla kesti tulla 45min paikalle. Jos exä olisi sisälle päässyt olisin ehtinyt päästä hengestäni monta kertaa sen 45min aikana. Muutin kauas ja kaikki tietoni ovat salaisia, en käytä somea tunnistettavasti. Kotini myin pilkka hintaan, että pääsin siitä vain eroon, mutta se tappio on pieni. Jos sekopää on perässä niin vinkkini on kadota. Ei lähestymiskiellot estä tuollaisia eikä oikeus ole uhrin puolella ennenkuin sattuu jotain vakavaa.
Hyi mikä tarina, voimia ja iso kumarrus sille että pääsit eroon moisesta hullusta! Miten ja miksi mies triggeröityi tuosta uudesta kumppanista? Pysyikö uusi kumppani rinnallasi ja miten pääsit takaisin normaalin elämän syrjään (siis muuton lisäksi)? Ottiko tyyppi yhteyttä tai etsikö sinua uudesta elämästäsi?
Kauhea millaisia ihmisiä on edes olemassa! Tiedän itse että ikkunani alla oleva koti myytiin noin kuukausi sitten, mutta en voi uskoa että eksä olisi ostanut itselleen perheasunnon ihan vaan näpäyttääkseen minua.
-ap
Tulee myös mieleen, että yrittää saada selville maalasitko itse vai joku mies. On ehkä stalkannut sua koko ajan, mutta nyt oli ”pakko” tarkistaa että onko sittenkin maalariäijää kuvioissa... ei malttanut olla paljastamatta itseään, kun sairas mieli rakenteli ajatuksen että uusi mies voisi olla asialla.
Vierailija kirjoitti:
Laita, että "joo uusi miesystävä maalasi sen". Ei väliä vaikkei sinulla sellaista olisikaan. Jättäisikö sitten rauhaan?
laita : joo, Mun Bearman maalasi sen kunhan pyöränsä rassaamiselta ja salita ehti.
Just joo. Ja tulisit kirjoittamaan asiasta yhdelle Suomen suosituimmista palstoista. Miehetkin tätä lukee.
Minulla on ollut myös hullu ex, jonka jätin liiallisen mustasukkaisuuden vuoksi. Tiesin, että eron jälkeen hän varmasti tulee pommittamaan minua viesteillä ja jopa ihan kytikselle uuden asuntoni lähelle "uteliaisuuttaan". Hän ja äitini oli minun selän takana viestitelleet ja hölmö äitini oli kertonut kuulumisiani ym. tuolle. Sanoin äidilleni tuosta hyvinkin tuohtuneena, että älä s**tana juorua minun asioistani yhtään mitään hänelle. Hän vaan ihan hyvää hyvyyttään eikä hän uskonut, että kyseessä on mikään sekopää, vaan rakastunut reppana... Lässynlässyn. Häneltä tuli juuri tuollaisia viestejä yhtäkkiä, että "jaa, olet uuden auton hommannut", "sinä meinaat oikein kunnolla juhlia kolmekymppisiäsi" jne. Ja nämä tiedot hän sai äidiltäni.
Mahtaisiko olla hakkeroinut sitten puhelimesi, jossa kuva on? Olisi niin hyvä, että jollain kaverilla olisi aikaa seurata hänen liikkeitään ja tallentaa sessioita kännyyn.