Painonpudotus - aika antaa olla?!
Eli tänne kokemuksia, vinkkejä, neuvoja otetaan vastaan, hyvin kiitollisena.
Olen ollut nyt n. 2 vuotta lievästi ylipainoinen, sitä ennen pitkään normipainossa ilman ongelmia.
Olen yrittänyt pudottaa painoa jo kauan ja ainut tulokseni on ollu n. 1-2 kg pudotusta!
Ylipainoa mulla on pituuteen nähden 10-12 kg eli ihan reilusti, silti kohtuulliset elintavat ei oo auttaneet.
Eli: säännöllinen ateriaväli, lautasmalli, unta yli 8 h, aerobinen liikunta monta kertaa vk:ssa + nyt lisänny taas lihaskuntoa, ruokavalio kanaa kasviksia ja kalaa, välillä punasta lihaa.
Herkut rajotettu vknlpppuun ja kohtuudella. Elän siis mielestäni sillä tavalla etten ymmärrä miten 10 ylimäärästä voi hengata edelleen mukana??
En ikinä normipainosena ois voinu arvata miten vaikeeta ja ylivoimasta laihdutus tuntuu olevan. Eli: mikä mussa on vialla?! Ja ei, ei ole reilusti lihasta mikä painais. Nimittäin en todella mahdu vanhoihin xs-s vaatteisiin. Nyt pliis apuja.
Mietinkin että annanko oikeesti vaan olla, vaikka asia häiritseekin.
Eli liikun, syön järkevästi ja elän vaan elämääni piittaamatta noista kiloista. Oon ollu tosi lannistunu asian takia, onko nyt aika puskee kovempaa vai yksinkertasesti lyödä hanskat tiskiin ja luovuttaa! Ja ei ole iästäkään kiinni, olen alle 30 v. Ja ei, ei ole mitään lääkityksiäkään.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Punnitse kaikki mitä syöt ja laske kalorit. Varmista, että päivässä tulee vähintään 500 kalorin vaje.
-Herkkuja enintään kerran kuukaudessa.
Minulla ei auttanut yhtään mikään muu.
Lähtisin myös siitä, että korkeintaan 500kcal vaje.
Jos vaje on "liian" pieni niin silloin kroppa vaan mukauttaa peruskulutustaan saman verran pienemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Punnitse kaikki mitä syöt ja laske kalorit. Varmista, että päivässä tulee vähintään 500 kalorin vaje.
-Herkkuja enintään kerran kuukaudessa.
Minulla ei auttanut yhtään mikään muu.
Lähtisin myös siitä, että korkeintaan 500kcal vaje.
Jos vaje on "liian" pieni niin silloin kroppa vaan mukauttaa peruskulutustaan saman verran pienemmälle.
No jos se on liian iso, järkevän syömisen opettelu ja ylläpitäminen voi olla haastavaa, mikä lisäksi vaara menettää lihasmassaa on suuri ja peruskulutushan tällöin pienenee. Sellanen hyvä laihdutustahti, 0.5kg/vk vaatii tuon 500kcal miinusta, itse esimerkiksi ylläpidin sellaista 300-500kcal miinuksia ja paino putosi suht tasaisesti pelkästä rasvasta. En siis menettänyt lihasmassaa lainkaan. Tein toki lihaskuntoharjoittelua, jolla pyrin pitämään metaboliaa yllä.
Tämäpä juuri. Ei kannata pitää kalorivajetta liian suurenakaan. Elimistö tarvitsee tarpeeksi ruokaa jotta aineenvaihdunta pysyy yllä.
”Jos siis haluat herkutella viikonloppuisin ja koet muun ankeaksi ja vääräksi niin silloin sun todellakin pitää antaa olla koko laihduttamisen koska molempia et voi saada. Tai tokihan sä voit laihduttaa vaikka lopun ikääsi mutta laihtumaan et tule. Katso nyt hyvä ihminen katukuvaa, jos laihtuminen olisi iisiä ja sallisi herkuttelun niin ei lihavia olisi tällaista määrää.”
Ja sanotaanko tuolle joka väittää ettei laihduttaessa saa herkutella lainkaan niin OLET VÄÄRÄSSÄ. Laskeppa huvikses, yks jäätelö ja yks suklaapatukka niin olet saanu kaloreita n.500-600 yhteensä, eli menettäny YHDEN päivän tulokset, ei koko viikon. Tässä on se pointti. Ihmiset ei tunnu tajuavan, joko all in ja kitudieetit päälle tai nothing. Ei se niin mene
. Ja myös henkinen puoli pitää ottaa huomioon - miten jaksaa laihduttaa pitkällä aikavälillä.
Herkuttelu pilaa sen tuloksen jos mättää sen koko viikon vajeen, ei jos syö yhen jäätelön ja patukan. Vähän realismia hei.
Täyskieltäytyminen herkuista on minulle henkisesti parempi kuin mikään kertaviikkoon jäätelö.
Ei minulle tule kuin vitutus siitä jatkuvasta miettimisestä olisikohan tänään hyvä päivä vähän nautiskella. Ja päälle morkkis jälkikäteen että olen vetänyt kovalla työllä hankittuja tuloksia vessaan.
Ja kaiken päälle joku jäätelö tai tunkkainen suklaa nyt ei mitään maailmanluokan makunautintoja ole alunperinkään. Silkkaa teollista kuraa.
No sitä perusterveellistäkin ruokaa voi syödä liikaa.