Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juon joka viikonloppu pullon viiniä, olenko alkoholisti?

Vierailija
29.05.2020 |

Juon perjantaina puoli pulloa ja lauantaina toisen puolikkaan. Eli noin 3 annosta per ilta. Tiedän, että ei tuo määrä mikään kovin iso ole enkä tuosta känniin tule, vain rentoutuneeseen hiprakkaan.

Itseäni on alkanut mietityttämään se, että kuinka piintynyt tapa tuosta viikonlopun viinipullosta on tullut. Jotenkin koen, että se erottaa viikonlopun arjesta ja on palkinto työviikon jälkeen. Pystyn olemaan juomatta ja pidänkin aina tipattoman tammikuun, mutta oikeastaan kaikkina muina kuukausina vuodessa tuo vkl viini tulee ostettua eli jonkinlainen riippuvuus on olemassa. Kännejä en juo kuin ehkä kerran tai pari vuodessa jos menen juhlimaan.

Mihinkään tekemiseen juominen ei vaikuta ja herään vkl aamuisin ajoissa jne. En ole krapulassa tuosta määrästä. Uskottelen itselleni, että esim. Etelä-Euroopassa tuollainen määrä viikossa on perussettiä enkä vaikka italialaisena edes pohtisi tätä asiaa.

Onko tämä mielestänne alkoholismin alkua vai vielä ihan normaalia tissuttelua?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole yksi viikonloppu juomatta. Siitä se selviää pärjäätkö ilman eli onko riippuvuus vai ei.

Vierailija
2/26 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa mun korvaan normaalilta. Mutta jos itse koet huolta niin voithan lopettaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sanoisi alkoholisti, mutta olet alkutaipaleella riippuvuuteen ..

Zinc

Kun jatkat tuota 20 vuotta ja määrät hiljalleen siittä kohoavat, niin sitten olet.

Vierailija
4/26 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et pysty olemaan ilman, paikkaat jotakin asiaa ja olet alkoholisti.

Vierailija
5/26 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet

Vierailija
6/26 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa normaalilta. Onko tästä jotain haittaa itsellesi?

Vierailija
7/26 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määrä on sinänsä naurettavan ja säälittävän välimaastosta, mutta sitä minäkin peräänkuulutan että onko pakko? Se ratkaisee.

Minä juon usein aika paljonkin enemmän, mutta pakkoa ei ole. Voin olla pitkiä aikoja ilman, juoda joka päivä hiukan tai mitä tahansa siltä väliltä. Vahvaan humalaan asti en toki juo.

Vierailija
8/26 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaali ihminen ei juo joka viikonloppu.

Vierailija
9/26 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juon kaksi pulloa viiniä kerran viikossa, ja kerran viikossa vähemmän. Enkä koe että olis ongelmaa. Olen nainen , 50+ ikää, töissä käyn ja elän ihan normaalisti.

Että se on vähön mihin vertaa mitäkin asiaa...

Vierailija
10/26 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaali ihminen ei juo joka viikonloppu.

Maailmassa on hiton vähän normaaleja ihmisiä.

Vierailija
11/26 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:han sanoi, että pystyy olemaan juomatta ja pitää jopa tipattoman tammikuun. Ja ap pystyy jopa jättämään puoli pulloa huomiselle.

Määrä on tosiaan pieni, joten ole huoletta ja nauti viinisi!

Mutta jos jossain vaiheessa alkaa tuntua, että määrä pikkuhiljaa kasvaa, ja varsinkin jos sitä on pakko saada vielä lisää, niin kiinnitä siinä vaiheessa asiaan huomiota. 

Vierailija
12/26 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En sanoisi alkoholisti, mutta olet alkutaipaleella riippuvuuteen ..

Zinc

Kun jatkat tuota 20 vuotta ja määrät hiljalleen siittä kohoavat, niin sitten olet.

Olen 40v ja "harrastanut" tätä jo useamman vuoden eikä ainakaan toistaiseksi määrä ole tuosta muuttunut. AP

Vierailija
13/26 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole muuta haittaa, kuin että unenlaatu kärsii. Muuten asia ei vaikuta elämääni mitenkään negatiivisesti. AP

Vierailija
14/26 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet. Lisäksi alkoholi aiheuttaa syöpää.

Vierailija
15/26 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tässä vähän vertailukohtaa, minulle (50kg nainen) viinipullo on pelkkä krapulan tappaja joka menee hetkessä klo 6-9. Sitten mennään alkoon hakemaan varsinaiset juomingit.

Enkä silti koe olevani rapajuoppo.

Vierailija
16/26 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et todellakaan ole. Itsellä menee helposti kaksi pulloa viikossa (ei kerralla) hyvän ruuan yms kanssa. Ihan normia!

Vierailija
17/26 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:han sanoi, että pystyy olemaan juomatta ja pitää jopa tipattoman tammikuun. Ja ap pystyy jopa jättämään puoli pulloa huomiselle.

Määrä on tosiaan pieni, joten ole huoletta ja nauti viinisi!

Mutta jos jossain vaiheessa alkaa tuntua, että määrä pikkuhiljaa kasvaa, ja varsinkin jos sitä on pakko saada vielä lisää, niin kiinnitä siinä vaiheessa asiaan huomiota. 

Kiitos kommentista. Tätä tapaa on jatkunut jo vuosia ja ainakaan toistaiseksi määrä ei ole kasvanut. Ei ole tullut tarvetta esim hakea Alkosta toista pulloa tms. Eniten tässä huolettaa ehkä se riippuvuuden tunne, että viikonloppu ei ole viikonloppu ilman sitä viiniä. Tipaton tammikuu tosiaan sujuu ihan ongelmitta, mutta muulloin on vaikeaa olla ostamatta sitä vkl viiniä. AP

Vierailija
18/26 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen samanlainen kuin ap, sillä erolla etten juo joka viikonloppu. Tykkään kuitenkin viinistä, ja on kiva perjaintai-iltaisin rentoutua lasillisen ääressä. 

Olen alkanut säännöstellä sitä, koska olen hiukan huolissani alkoholin terveysvaikutuksista eli lähinnä maksan rasvoittumisesta. Ilmeisesti jo aika pienellä kulutuksella on vaikutus, varsinkin jos on yhtään ylipainoa (jota mulla on muutama kilo).

Joten nykyään en enää osta sitä viinipulloa rutiininomaisesti vain "koska viikonloppu". Ostan, jos oikeasti tekee mieli tai tulee vieraita tms. Hiljattain oli kolme viikkoa väliä, sitten kaksi. Ehkä tänä viikonloppuna ostan viiniä, ehkä en. 

N49

Vierailija
19/26 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisellä jolle alkoholi ei ole ongelma, ei ole tarvetta pitää tipatonta tammikuuta.

Vierailija
20/26 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisellä jolle alkoholi ei ole ongelma, ei ole tarvetta pitää tipatonta tammikuuta.

Niin tätä on mieltä monet tuntuvat olevan. Itselleni tuo tipaton tammikuu on tullut tavaksi vaan siksi kun se on sellainen yleinen juttu. On helpompaa olla ilman viiniä kun on etukäteen päättänyt olevansa esim kuukauden ilman. Jos ei ole tällaista päätöstä erikseen tehnyt, niin huomaa aina päätyvänsä ostamaan sen viikonloppuviinin. Kuten sanoin jo aloituksessa, jonkinlainen riippuvuus on selvästi kyseessä ja tästä tämä huoleni onkin herännyt. AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kahdeksan