Lapsiperheen kodissa järkyttävän sotkuista!
Sukulaisellani on kaksi lasta ja he elävät kuin kaatopaikalla. Aina on ruoka ajat, puhtaat vaatteet, ulkoillaan ja askarrellaan, mutta koti on kuin kaatopaikka. Vapaata lattiapintaalaa on muutama neliö kun muun asunnon täyttää epämääräiset lehtipinot, pussukat, vaatekasat jne. Keittiössä ei ole yhtään laskutilaa koska kaikki pöydät ym on täynnä roskaa, astioita, vesipulloja jne. Ensi näkymä kämppään on kaatopaikkamainen. En uskalla tehdä lastensuojel ilmoitusta koska kyse suht läheisestä ihmisestä ja en saisi ikinä anteeksi.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä Ap tässä: mulla on lapsia, en ole itsekään mikään himosiivoaja. Kyse on siitä että sotkut on oikeasti aivan överiä. Jääkapissakin usein vanhentuneita juttuja jne. Ja kyllä, olen tarjoutubut siivouskaveriksi, mutta jos mainitsenkin jätesäkit ja kaatopaikan, tulee heti joku kommentti että ymmärrän ettei siivouksesta tulisi yhtään mitään. Heillä on pieni asunto, josta purkivat saunan pois, koska se täyttyi tavaroista. Samaten parveke, ihan täynnä tavaroita. Olohuoneessa on ’ käytävä’ jota kuljetaan pieneen keittiöön, joka on tursuaa kaikkea mahdollista. Sitä on vaikea edes kuvailla.. Lapset 7 & 9v eikä heillä ole koskaan ollut kavereita kylässä. Koska heille ei yksinkertaisesti mahdu! Ja hyvä niin, koska lasten kaverit kyllä varmasti järkyttyisi.
Muuntelit tarinaasi hieman. Näin, kun kävit vakoilemassa asuntoamme. Olen nimittäin kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä kuormita lastensuojelua tälkaisella kun lapset kerran voivat hyvin, korkeintaan sieltä suositellaan kotiapua jos ainoa ongelma on kodin siisteys tai epäjärjestys (kuvauksesi mukaan mitään hygieniariskiä asunnossa ei ole). Voit tarjoutua siivousavuksi tai mainita että neuvolasta saa kotipalvelun auttamaan siivouksessa tarvittaessa. Mutta ei mitään järkeä tehdä lastensuojeluilmoitusta kun ei mitään huolta lasten hyvinvoinnista ole vaan asunnon epäjärjestyksestä. Sulla ei taida olla omia lapsia? Lapsiperheiden asunnot on joskus epäjärjestyksessä, mutta huolestuisin itse jos asunnossa olisi esim roskia lattoilla tai muuta selkeästi hygieniriskin aiheuttavaa ns likaista.
Monestihan näillä tvhen kuvatuilla hamstraajilla on myös paljon lemmikkejä ja kaikki paikat saastassa niiden ulosteista. Sekä pilaantuneita ruokia keittiö täynnä.. ollaan aika kaukana tällöin ihan normaalista lapsiperheen kaaoksesta.
Apn kuvauksesta sai kuvan asunnosta missä on ehkä liikaa ihan käytössä olevaa tavaraa ja tavarat epäjärjestyksessä, mutta ei tyypillistä hamstraajan kodin kuvausta missä olisi ollut niin paljon tavaroita ja roskaa ettei mahdu liikkumaan ja nimenomaan tällaista jätetavaraa ja roskaa kaikkialla. Lisäksi mitä ajattelet että lastensuojelu tekisi tällaisessa tilanteessa? Korkeintaan neuvovat tarvittaessa hakemaan kotipalvelun apua joka ei ole lastensuojelun tukitoimi.
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin kohtaa voi muistella vanhaa sananlaskua, joka menee näin: Tie helvettiin on kivitetty hyvillä aikeilla.
KIVETTY. Tarkoittaa tien päällystämistä. Kivitetty tarkoittaa kivien heittämistä (jotakuta kohti). Onko suomi äidinkielesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä kuormita lastensuojelua tälkaisella kun lapset kerran voivat hyvin, korkeintaan sieltä suositellaan kotiapua jos ainoa ongelma on kodin siisteys tai epäjärjestys (kuvauksesi mukaan mitään hygieniariskiä asunnossa ei ole). Voit tarjoutua siivousavuksi tai mainita että neuvolasta saa kotipalvelun auttamaan siivouksessa tarvittaessa. Mutta ei mitään järkeä tehdä lastensuojeluilmoitusta kun ei mitään huolta lasten hyvinvoinnista ole vaan asunnon epäjärjestyksestä. Sulla ei taida olla omia lapsia? Lapsiperheiden asunnot on joskus epäjärjestyksessä, mutta huolestuisin itse jos asunnossa olisi esim roskia lattoilla tai muuta selkeästi hygieniriskin aiheuttavaa ns likaista.
Monestihan näillä tvhen kuvatuilla hamstraajilla on myös paljon lemmikkejä ja kaikki paikat saastassa niiden ulosteista. Sekä pilaantuneita ruokia keittiö täynnä.. ollaan aika kaukana tällöin ihan normaalista lapsiperheen kaaoksesta.
Apn kuvauksesta sai kuvan asunnosta missä on ehkä liikaa ihan käytössä olevaa tavaraa ja tavarat epäjärjestyksessä, mutta ei tyypillistä hamstraajan kodin kuvausta missä olisi ollut niin paljon tavaroita ja roskaa ettei mahdu liikkumaan ja nimenomaan tällaista jätetavaraa ja roskaa kaikkialla. Lisäksi mitä ajattelet että lastensuojelu tekisi tällaisessa tilanteessa? Korkeintaan neuvovat tarvittaessa hakemaan kotipalvelun apua joka ei ole lastensuojelun tukitoimi.
Luettiinko me eri viesti? Aloitusviestissä lukee että vapaata lattiapinta-alaa muutama neliö, keittiön tasot täynnä roskia, eikä esim. lehtipinot kuulosta käytössä olevalta tavaralta.
Nuo mainitsemat asiat kyllä kertovat, että siinä kodissa eletään ja nautitaan elämästä ja kuuluu lapsiperheen elämään, ihan samalla tavalla kuin kodissa harrastetaan kädentaitoja, käsitöitä, lukemista, musiikkia jne. Ja koti on elämistä varten, eikä edustamista tai vieraille näytille.
Ja vapaasti voit tehdä lasun, sillä tuo kaikki kertoo viranomaisille perheen aktiviteeteistä ja elämistä, joka on vain plussaa. Enemmän sossu olisi huolissaan, jos lapsiperheen koti olisi tiptop.
Siivous ja järjestys on muutenkin yliarvostettua, sillä se vie suuren osan vapaa-ajasta ja aktiviteeteistä, kun senkin ajan perhe voisi käyttää yhdessäoloon ja mukaviin hetkiin.
Ja mitä kuvittelet lasulla saavutettavan, kun perheellä ruokailuajat, puhtaat vaatteet, askarrellaan jne. vaikka maton hapsut eivät olisi suorassa.
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä Ap tässä: mulla on lapsia, en ole itsekään mikään himosiivoaja. Kyse on siitä että sotkut on oikeasti aivan överiä. Jääkapissakin usein vanhentuneita juttuja jne. Ja kyllä, olen tarjoutubut siivouskaveriksi, mutta jos mainitsenkin jätesäkit ja kaatopaikan, tulee heti joku kommentti että ymmärrän ettei siivouksesta tulisi yhtään mitään. Heillä on pieni asunto, josta purkivat saunan pois, koska se täyttyi tavaroista. Samaten parveke, ihan täynnä tavaroita. Olohuoneessa on ’ käytävä’ jota kuljetaan pieneen keittiöön, joka on tursuaa kaikkea mahdollista. Sitä on vaikea edes kuvailla.. Lapset 7 & 9v eikä heillä ole koskaan ollut kavereita kylässä. Koska heille ei yksinkertaisesti mahdu! Ja hyvä niin, koska lasten kaverit kyllä varmasti järkyttyisi.
Onhan tuo ilmiselvää että kun tilanne rajoittaa lasten elämää niin paljon ettei kavereita voi kutsua, ei kyseessä ole mikään normaali lapsiperheen sotku ja tilanteeseen pitää puuttua.
Mitä jos ap tulostaisit netistä tietoa hamstrauksesta ja istuisit alas sukulaisen kanssa ja kertoisit että tähänkin on apua ja että lapsilla ja hänellä on mahdollista saada siisti koti? Tarjoudut auttamaan ja ilmaiset hienovaraisesti huolen siitä että lasten elinympäristö on heille mahdollisesti haitallinen ja et voi olla toimimatta asian suhteen ellei tilanne muutu? Sitten ellei muutu niin voit soittaa lastensuojeluun ja kysyä että voivatko tarjota mitään apua vanhemman hamstrausongelmaan lasten elinympäristössä. Jos kyse todella on hamstrauksesta eikä tavanomaisesta epäjärjestyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole koskaan ymmärtänyt tuollaista kuin ap kuvaili.
Meillä on ollut 4 lasta pyörimässä jaloissa, on rakennettu 2 taloa, käyty töissä ja työmatkoilla ja silti perussiistiä. Kaaos ja lika ei ole minusta kodikasta.
Lapsen ovat jo pienestä oppineet pitämään jonkinlaisen järjestyksen huoneissaan, likapyykit on aina viety pyykkikoreihin ja puhtaat kaappeihin. Astiat pesty ja keittiö siivottu vähintään kerran päivässä. Eihän siihen mene kuin muutama minuutti?? Usein siivoan keittiön samalla kun laitan ruokaa, ei mene hukkaan sekään hetki.
Viikkosiivouksessa sitten vessat ja lattiat.
Silti on aina ollut aikaa perheen yhdessäoloon, leikkeihin ja harrastuksiin (omista tingitty)
Kivat sulle. Kaikki ei viitsi pingottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auta siivoamaan?
Jos kyseessä on hamstraaja, niin tämä ei auta mitään. Itse lapsena itkin ja anelin että äiti antaisi heittää edes jotain pois, olisin itse voinut siivota ja tehdä kaiken työn. Ei käynyt. Kamalaa kun ei voi kutsua kavereita, edes hengittää siltä pölyltä tai elää muutenkaan normaalisti.
Ap. ei kuitenkaan kertonut perheen voivan huonosti tai lapsien itkevän, vaan korosti perheen voivan hyvin - ulkoillaan paljon, askarrellaan, puhtaat vaatteet, säännölliset ruokailuajat.
Tälläisen kaaoskodin lapsena, toivon, että joku sukulaisista/ystävistä olisi ottanut lasuun yhteyttä. Ehkä se olisi saanut vanhemman ymmärtämään, että lapset eivät voi elää roskan, homeisten astioiden ja eläinten jätöksen keskellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luettiinko me eri viesti? Aloitusviestissä lukee että vapaata lattiapinta-alaa muutama neliö, keittiön tasot täynnä roskia, eikä esim. lehtipinot kuulosta käytössä olevalta tavaralta.
Ihmisillä on niin kovin erilaiset siisteystasot että saman asunnon siisteyden toinen voisi kuvailla kaatopaikaksi ja toinen tavalliseksi epäjärjestykseksi ilman että kyse olisi kuin normaaliin skaalaan kuuluvasta vaihtelusta. Tulisi nähdä itse millainen apn sukulaisen asunto on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojelun ei ole mikään piru mikä tulee ja ottaa lapset pois kotoa, vaan ongelmiin pyritään antamaan apua, siivoton asunto ei ole huostaanoton peruste. Vaan lapsen terveys ja kehitys pitää olla oikeasti uhattuna että lasta kotoa mihinkään muualle sijoitetaan.
Jos tilanne on se, että perhe ei suostu siivoamaan, niin ainoa keino millä lastensuojelu voi heitä painostaa on se, että uhkaavat ottaa lapset huostaan, jos kotia ei siivota. Muita pakkokeinoja lastensuojelulla ei ole käytettävissään.
Taloyhtiö tai vuokranantaja voi myös puuttua. Asunto ei ole paloturvalline jos ei pääse liikkumaan. Ihmettelen jos lastensuojelussa ei muka tiedetä näitä. Harmi kun mieheni lapsuudessa ei tiedety. Palotarkastaja antaa siivouskehotuksen ja saa häädön. Omistusasunnoissa taloyhtiö ottaa osakkeen haltuunsa. Näin se menee, kokemusta on. Silloin kun viranomaiset lähtevät asiaa hoitamaan.
Ensinnäkin yksityishenkilö voi tehdä lastensuojeluilmoituksen nimettömänä. Toiseksi jos lapsilla on kaikki hyvin, en ole ihan varma onko järkevää sotkun takia lasua tehdä. Siellä on hommia ihan muutenkin. Voit soittaa lastensuojeluun ja kysyä heidän mielipidettään asiasta. Parempi väylä miettiä asiaa, kuin av-palsta.
Mietin sellaista, että jos olisin vaikka itse masentunut tai olisi muuten rankka vaihe elämässä, ja jaksaisin siitä huolimatta hoitaa lapsille ruokaa ja rakkautta ja turvaa ja säännöllisen elämänrytmin, ja sitten joku tekisi lasun siitä, että kotona on sotkua, saattaisin romahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auta siivoamaan?
Jos kyseessä on hamstraaja, niin tämä ei auta mitään. Itse lapsena itkin ja anelin että äiti antaisi heittää edes jotain pois, olisin itse voinut siivota ja tehdä kaiken työn. Ei käynyt. Kamalaa kun ei voi kutsua kavereita, edes hengittää siltä pölyltä tai elää muutenkaan normaalisti.
Ap. ei kuitenkaan kertonut perheen voivan huonosti tai lapsien itkevän, vaan korosti perheen voivan hyvin - ulkoillaan paljon, askarrellaan, puhtaat vaatteet, säännölliset ruokailuajat.
Tältä meidänkin tilanne luultavasti ulospäin näytti. Eipä tuollaisia perheen sisäisiä konflikteja usein vieraiden edessä näytetä, enkä ujona lapsena olisi uskaltanut itse pyytää apua ulkopuolisilta aikuisilta.
Vierailija kirjoitti:
Tälläisen kaaoskodin lapsena, toivon, että joku sukulaisista/ystävistä olisi ottanut lasuun yhteyttä. Ehkä se olisi saanut vanhemman ymmärtämään, että lapset eivät voi elää roskan, homeisten astioiden ja eläinten jätöksen keskellä.
Tosellakin. Terveydelle ja turvallisuudeelle vaarallinen ei ole hyvä kasvuympäristö. Ihmettelen. Äitä kommentteja että askartelu ja pihtaat vaatteet takaavat lasten hyvinvoinnin. Siellä voi olla takana mitä
Tahansa kuten tässä tapauksessa asunto joka voi jooa romahtaa lapsen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ollut 4 lasta pyörimässä jaloissa, on rakennettu 2 taloa, käyty töissä ja työmatkoilla ja silti perussiistiä. Kaaos ja lika ei ole minusta kodikasta.
Lapsen ovat jo pienestä oppineet pitämään jonkinlaisen järjestyksen huoneissaan, likapyykit on aina viety pyykkikoreihin ja puhtaat kaappeihin. Astiat pesty ja keittiö siivottu vähintään kerran päivässä. Eihän siihen mene kuin muutama minuutti?? Usein siivoan keittiön samalla kun laitan ruokaa, ei mene hukkaan sekään hetki.
Silti on aina ollut aikaa perheen yhdessäoloon, leikkeihin ja harrastuksiin (omista tingitty)
Ja minä taas en ole ikinä ynmärtänyt tätä sinun tapaasi, vaikka myönnän että onhan se parempi tapa. En vain ole sellainen ihminen jolta siivoaminen tulisi luonnostaan selkärangasta, "siinä samalla", vaikka olen kaltaistesi ihmisten kasvattama. Pieni sotku ei vaan haittaa yhtään enkä usein edes ajatuksissani huomaa sitä. Kodissa ei ole mielestäni yhtään vähemmän kodikasta, vaikka jossain olisi sukka lattialla, muruja pöydällä tai tiskejä altaassa.
Käykö ap kurkkimassa useinkin asuntoon? Onneksi asunnossani on kameravalvonta.
Meillä kanssa. Tuu auttaan siivoamaan, tai lasun kautta siivousapua?
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin yksityishenkilö voi tehdä lastensuojeluilmoituksenn nimettömänä. Toiseksi jos lapsilla on kaikki hyvin, en ole ihan varma onko järkevää sotkun takia lasua tehdä. Siellä on hommia ihan muutenkin. Voit soittaa lastensuojeluun ja kysyä heidän mielipidettään asiasta. Parempi väylä miettiä asiaa, kuin av-palsta.
Mietin sellaista, että jos olisin vaikka itse masentunut tai olisi muuten rankka vaihe elämässä, ja jaksaisin siitä huolimatta hoitaa lapsille ruokaa ja rakkautta ja turvaa ja säännöllisen elämänrytmin, ja sitten joku tekisi lasun siitä, että kotona on sotkua, saattaisin romahtaa.
Mulla oli avioeron jälkeen tällainen vaihe. Lapset hoidin hyvin, mutta asunnon siivous jäi heikoksi. Toinen ystävä teki lastensuojeluilmoituksen, mistä aiheutui itkukohtaus ja lisää kuormitusta. Toinen ystävä taas tuli vain ilmoittamaan että nyt siivotaan ja siivosi asunnon jonka jälkeen se oli helppo pitää siistinä. Arvatkaa kummasta oli enemmän apua?