Lapsiperheen kodissa järkyttävän sotkuista!
Sukulaisellani on kaksi lasta ja he elävät kuin kaatopaikalla. Aina on ruoka ajat, puhtaat vaatteet, ulkoillaan ja askarrellaan, mutta koti on kuin kaatopaikka. Vapaata lattiapintaalaa on muutama neliö kun muun asunnon täyttää epämääräiset lehtipinot, pussukat, vaatekasat jne. Keittiössä ei ole yhtään laskutilaa koska kaikki pöydät ym on täynnä roskaa, astioita, vesipulloja jne. Ensi näkymä kämppään on kaatopaikkamainen. En uskalla tehdä lastensuojel ilmoitusta koska kyse suht läheisestä ihmisestä ja en saisi ikinä anteeksi.
Kommentit (83)
Eli sua huolestuttaa enemmän se että SINÄ et saa anteeksi, kuin lasten hyvinvointi? Nyt on itsekästä.
Minun tätini tapasi sanoa:
Talo elää tavallaan, vieras saapuu ajallaan.
Jos perheessä on kaikki muuten hyvin, kuten kirjoituksestasi ilmenee, ei sekamelska ole mikään ongelma.
Jos oikeasti kuin kaatopaikka eli terveydelle vaarallinen, niin pitäisihän siitä tehdä lasu. Mieheni on asunut lapsuutensa himohamstraajan kanssa ja kyllähän se on rankkaa.
Vierailija kirjoitti:
Auta siivoamaan?
Jos kyseessä on hamstraaja, niin tämä ei auta mitään. Itse lapsena itkin ja anelin että äiti antaisi heittää edes jotain pois, olisin itse voinut siivota ja tehdä kaiken työn. Ei käynyt. Kamalaa kun ei voi kutsua kavereita, edes hengittää siltä pölyltä tai elää muutenkaan normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Jos perheessä on kaikki muuten hyvin, kuten kirjoituksestasi ilmenee, ei sekamelska ole mikään ongelma.
Jos ensinäkymä asuntoon on kaatopaikkamainen ja kaikkialla on roskaa, niin ei taatusti ole kaikki hyvin muutenkaan. Himohamstraus ei koskaan esiinny yksin, vaan on aina mukana muita ja vakavia mt-ongelmia.
Siivoa sinä lapsetkin kartanolle, anna muiden elää. Istut siistissä kodissa vanhana....yksin.
Vierailija kirjoitti:
So ehat. Käyttävät aikansa muuhun kuin siivoukseen. Itsekin kerrot ihmisten olevan siistejä ja hyvinvoivia. Kaikkia ei steriili minimalismi kiinnosta.
Haistan tässä hyvän trollauksen.
En usko, että ap trollaa, koska korostaa, että lapsilla kaikki hyvin. Jos asutaan kaatopaikalla niin kaikki ei tosiaankaan ole hyvin, vaikka päällisin puolin voi siltä vaikuttaa. Himohamstraaja on omasta mielestään täysin terve, mutta todellisuudessa voi olla persoonallisuushäiriöitä ja kaikenlaista todella vakavaa, mikä vahingoittaa lapsia. Osaavat teeskennellä normaalia, mutta läheiset, jotka näkevät kodin ovat ainoita, jotka voivat auttaa lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ensinäkymä asuntoon on kaatopaikkamainen ja kaikkialla on roskaa, niin ei taatusti ole kaikki hyvin muutenkaan. Himohamstraus ei koskaan esiinny yksin, vaan on aina mukana muita ja vakavia mt-ongelmia.
Puhuiko joku himohamstraajista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auta siivoamaan?
Jos kyseessä on hamstraaja, niin tämä ei auta mitään. Itse lapsena itkin ja anelin että äiti antaisi heittää edes jotain pois, olisin itse voinut siivota ja tehdä kaiken työn. Ei käynyt. Kamalaa kun ei voi kutsua kavereita, edes hengittää siltä pölyltä tai elää muutenkaan normaalisti.
Tuota eivät monet käsitä millaista se on. Olen siivonnut himohamstraajan kodin useita kertoja väkisin, sen jälkeen tilanne on vain pahentunut. Sai asunnostaan häädön, se oli tuhottu seiniä myöten. Lapset joutuvat asumaan tuossa saastassa, jos läheiset eivät auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä tuhlaaja, saa kiksejä vain ostamisesta, joka kestää hetken. Ei koskaan tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät tuota termiä tiedä, mutta jos näkymä asuntoon on kaatopaikkamainen ja kaikkialla on roskaa, niin silloin on todennäköisesti himohamstrauksesta kyse. Koteihin menevät ammattilaiset kuten ambulanssikuskit tunnistavat heti, mutta muuten menee helposti boheemiuden piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä tuhlaaja, saa kiksejä vain ostamisesta, joka kestää hetken. Ei koskaan tyytyväinen.
Tuo kuuluu himohamstraukseen. Saattaa olla mm elintarvikkeita alesta ostettuja kymmenien vuosien ajalta tai muuta halvalla saatua pakkauksissaan. Roskia voivat myös kerätä roskiksista, rikkinäistä tavaraa.
Kannattaa lukea netistä himohamstrauksesta. Ikävä puoli on tuossa se, että iän myötä pahenee ja on parantumaton, koska persoonallisuushäiriö.
Näitä huusholleja on tullut nähtyä. Jotkut rakastavat tavaraa. Tuoko se sitten jotain tarvallisuuden tunnetta, empä tiedä. Ja ulos päin näytetään ihan tavan tallaajilta.
Tuosta nyt ei saa kovin selvää kuvaa siitä, minkälaista siellä on. Mutta meillä kyllä talon jokapäiväinen siivoaminen on jäänyt sellaiseksi luksukseksi, johon juuri nyt ei ole varaa. On pakko antaa itselle anteeksi se, että ei ehdi kaikkea. Kerran viikosa siivotaan ja lopun aikaa saa kyllä lasten lelut, piirustukset, sohvatyynyistä tehdyt majat tms kerääntyä olohuoneeseen. Ja lehtipinot, ne viedään kerran tai kaksi kuussa monen kilometrin päässä sijaitsevaan lähimpään paperinkeräyspisteeseen. Eli riippuen minä päivänä tulisit meille katsomaan, niin näkisit joko siistin kodin (epätodennäköistä) tai jotain, joka muistuttaa sitä, mitä kuvailit, ainakin jossain määrin.
Paras tehdä se lasu. Lastenkoti on paljon parempi asuinpaikka lapselle kuin vanhempien sotkuinen koti. Laitoslapset ovat elämänsä suuria menestyjiä.
Lasun voi tehdä nimettömänä. On olemassa sellaista kotipalvelua joka tarjoaa myös siivousta lapsiperheessä.
Vierailija kirjoitti:
Näitä huusholleja on tullut nähtyä. Jotkut rakastavat tavaraa. Tuoko se sitten jotain tarvallisuuden tunnetta, empä tiedä. Ja ulos päin näytetään ihan tavan tallaajilta.
Miten tarpeeton ja tyhjän päiväinen roina voi tehdä kenenkään olosta turvallisen? Tätä en voi käsittää. Lähes kaikkihan muuttuu arvottomaksi jälleen myynnissä heti sen jälkeen, kun sen ostaa.
So ehat. Käyttävät aikansa muuhun kuin siivoukseen. Itsekin kerrot ihmisten olevan siistejä ja hyvinvoivia. Kaikkia ei steriili minimalismi kiinnosta.
Haistan tässä hyvän trollauksen.