Paras lomamatkanne
Nyt kun mihinkään ei voi mennä niin olisi kiva kuulla mikä on ollut sinun paras lomamatkasi/-kohteesi?
Missä olitte ja mitä teitte?
Kommentit (93)
Näitä on paljon: Kalifornia autoillen aivan ihanaa, samoin Florida autoillen, Karibian risteilyt eri saarivaltioissa ja päivät maissa, Singapore, joka on huippumoderni, mutta toisaalta ihana kultturien, uskontojen sekamelska hindu-ym temppeleineen, upea luonto jne, Alpit minun mieleen erityisesti Itävallassa, Sveitsissä, Italiassa ja Ranskassa,
Kaakkois-Ranska, Pohjois-Italia ja toki Rooma, Praha, Lontoo musikaaleineen, myös Saksa on kiva matkailumaa, Kroatia kauniine luontoineen.
Olen käynyt lähes 50 maassa ja yhtään reissua en antaisi pois.
Islanti oli mielenkiintoinen paikka, puolet ajasta meni kuumissa lähteissä lilluessa.
Italia ja erityisesti viime syksynä "löydetty" Rapallon seutu.❤
Parhaimmat reissut ovat olleet Kaliforniassa ja Nevadassa tehty road trip. Myös aivan ihana Italia toimii aina, erityisesti Gardajärven seutu on upeaa aluetta. Ruoka, kulttuurikohteet, maisemat ja paikan yleinen fiilis ovat tärkeitä elementtejä reissatessani. Olen myös ollut vaikuttunut Tokiosta ja Singaporesta; ihmismassoista huolimatta, mielenkiintoisia ja jännittäviä kaupunkeja molemmat. Se miten siellä vanhat Aasian perinteet ja moderni elämä kulkevat käsi kädessä on jotenkin sykähdyttävää ja luo erikoista kontrastia.
Olen ollut Balilla jo useamman kerran ja tykkään siitä kivasta letkeästä elämäntavasta ( Kutan ulkopuolella). Gili saaret rauhoittavia, saa ajella vään sähkökäyttöisillä mopoilla ja hevosilla, tosin veneissä niitä moottoreita sitten onkin. Sinne mieli halajaa.
Toinen ikimuistettava reissu oli matkailuautolla Uudessa-Seelannissa, upeita maisemia, hienoja ihmisiä ja luonnon monimuotoisuus.
Vaikka olen kaksimetrinen isokokoinen mies, ei tuo siihen aikaan maailman pisin välilaskuton lento Doha-Auckland ollut ollenkaan paha. Takaisinpäin lento kesti 17.5 tuntia.
-Bias-
Vierailija kirjoitti:
Häämatka miehen kanssa. 2 viikkoa USA:n länsirannikolla autoillen. Nevadan autiomaat, Grand Canyon, pikkukaupungit keskellä ei mitään, Los Angeles, Vegasissa värivalot jne. Mieletön reissu 💖
Ei oltu häämatkalla, mutta muuten sama! Kansallispuistot ja luonnonnähtävyydet teki vaikutuksen, se autiomaan karu kivikkoisuus oli upeaa. Grand Canyon oli mahtava, samoin pienempi Yoshua National Park. Vegasissa käytiin vain nukkumassa, kun ei olla mitään peli/bailuihmisiä, eikä Los Angelsissa ja San Franciscossakaan hirveän pitkään oltu, kun luontokohteita oli kierrettävänä niin paljon. Menisin uudestaankin.
Olen käynyt kymmenillä lomilla, luksusta hotelleissa ja monesti ei . ja lounget tullee tutuksi ympäri maapalloa.
Mutta paras reissu oli reilu parikymppisenä puolen vuoden aasian kiertomatka yksin.
Piti kiertää kaikki paikat, mutta olinkin sen 6 kk pattayalla ( visarunia lukuunottamatta)
Voi sitä juhlimisen ja tyttöjen määrää , jokapäivä, yöllä ja monesti vielä aamullakin.
Enemmänkin seikkailu, kuin loma - pari kuukautta Intia/Nepal. Mieletön kokemus ja joukkoon mahtui ryöstökin. Olen asunut monessa maassa ja seutujen koluaminen Brittiläisessä Kolumbiassa Kanadassa oli myöskin hienoa.
Mutta, jos pitäisi valita 'perinteinen loma', niin sitten se olisi varmaankin Irlanti ja sen musiikkitarjonta ja lämpimät ihmiset, tai viime kesäinen Kroatia.
Olen käynyt nuorena interraililla Sveitsissä (+muut reissun maat) ja sen jälkeen on matkailut jääneet taloustilanteessa (opinto-ja asuntolaina) vähiin. Sveitsi on aivan tolkuttoman upea maa.
Teimme matkan Lappiin ja Pohjois-Norjaan 15 vuotta sitten, olimme yötä leirintäalueilla joko mökeissä tai omassa teltassa. Harrastan valokuvausta ja kumpikin meistä on kiinnostunut historiasta.
Suomussalmella käytiin Raatteen tien museossa ja korsuissa. Aamulla Kuusamossa teltan vetoketjun avatessa 2 poroa tuijotti suoraan naamaan. Oulangan kansallispuisto on todella kiva paikka vaeltaa ja Kiutaköngäs on hieno.
Inari näytti lehtomaisemiin tottuneisiin silmiini ihan toiselta maalta, karuine kivikoineen.
Altassa Jäämeren rannalla keräsin hienoja litteitä paksuja kiviä kun vuorovesi vetäytyi ja vein kotiin pihakiveykseen. Muutenkin koko vuorovesi-ilmiö oli kiva kokea. Vuonojen vesiputoukset ovat upeita ja maisemat myös.
Tänä vuonna olisin lähtenyt Saksaa kiertämään miehen ja tyttären kanssa, mutta koronan takia en uskalla, vaikka olisi päässytkin.
Olin 12v, kun lähdimme 9-vuotiaan serkkutyttöni, mumman ja paapan kanssa Pohjois-Karjalaan mökille viikoksi. Se reissu on yksi rakkaimmista muistoistani. Mumma ja paappa näyttivät meille mumman lapsuuspaikkoja ja mökillä uimme ja teimme pihalla mitä milloinkin. Mikään sen jälkeen tekemäni reissu ei ole vetänyt vertoja sille. Kultainen lapsuus. :)
Yhdistetty Rooman ja Firenzen reissu. Koska oli todella kuuma viikko, sai museoissa olla kaikessa rauhassa ilman rasittavia turistiryhmiä. Sisätiloissa myös yllättävän viileää.
Vierailija kirjoitti:
Lomailimme Cotswoldin alueella Britanniassa. Kiersimme katsomassa vanhoja englantilaisia kyliä ja kaupunkeja a la Miss Marple tai Midsomarin murhat. Asuimme 1600-luvun mökissä, käytiin kyläjuhlissa, kirkoissa, pubeissa, luomutilalla yms. Kaikki meni hienosti, tavattiin kivoja ihmisiä, ja mielenkiintoista.
Cotswold on aivan ihanaa seutua, minun edesmennyt anoppini asui siellä.
Itselläni paras lomamatka: mökeille asumaan varmaan kuukaudeksikin.
Kun on erilaisia juttuja, harrastelen ruoanlaittoa, nyt pitäisi kokeilla: blåbandin bologese-kastiketta pussista ja spagettia siihen, pitäisi.
Paljon on tullut reissattua ja on tosi hankala päättää, että mikä olisi ollut paras. Ehkä Malediivit, kun siellä on käyty neljästi.
Kaikissa lomissa on aina jotain tosi ihanaa.
Jos yksi paras täytyisi valita niin se olisi Kambodzan Siam Reap ja siellä Angkor Wat. Olin taistellut alkuloman vatsataudin kanssa mutta heikosta olosta huolimatta pääsin todistamaan raunioiden kauneuutta. Mahtava paikka!
Toinen ihana paikka on Singapore ja siellä etenkin Gardens by the Bay.
Ja Irlannissa Ring of Kerry on upea kokemus sekin. Ja irish coffee Dublinin Temple barissa...
Ja vielä Filippiineillä Iloilo, melkein koskematon saarirykelmä jossa puhdasta vettä, valkoista hiekkaa ja vaaleanvihreä laguuni.
Vierailija kirjoitti:
Mulle ehkä sykähdyttävin reissu oli hiihtolomamatka kun oma tytär oli ysillä. Menimme perheenä kolmatta kertaa Tokioon ja jotenkin silloin oli sellainen olo, että tämä saattaa olla meidän viimeinen kerta kun perheenä sinne mennään. Tyttärellä on bestis, jonka kanssa ovat pitäneet yhtä ekalta luokalta ja ovat kuin sielunsiskot. Tämä bestis oli kai kertaalleen päässyt ulkomaille, kun me olimme reissanneet joka vuosi. Minulle tuli silloin hyvin voimakas tunne, että tuo bestis pitää saada mukaan. Oli kauhean jännät paikat kysyä ensin hänen äidiltä lupaa ja kun se oli saatu, jutella tytön kanssa. Lentolippujenkin kanssa oli säätöä kun meidän liput oli jo ostettu ja selviteltiin voidaanko käyttää miehen pisteitä (silloin oli joku piste+raha -tarjous) hänen lippuunsa. Mutta saatiin lopulta liput hänelle ja oli ihan mahtava fiilis jo ennen reissua.
Matkaohjelma suunniteltiin niin, että tämä ensikertalainen pääsi hänelle tärkeisiin paikkoihin ja se oli meidänkin kannalta kiva, me emme esim. koskaan olleet käyneet Ghibli-museossa ja se oli todella hieno elämys. Käytiin myös muissa paikoissa missä emme ennen olleet käyneet, ja sitten tyttöjen toivomissa paikoissa.
Oli jotenkin ihan mahtavan hienoa nähdä vierestä kun itsellekin rakkaaksi tullut tyttären bestis pääsi kokemaan Japanin. Ei hänen perheellään olisi ollut mitään mahdollisuutta maksaa hänelle sellaista matkaa. Siitä tuli meidänkin reissuun ihan uutta kipinää kun oli se ensikertalainen siellä ja sitten oli hienoa nähdä myös tytöt yhdessä näkemässä ja kokemassa kaikkea uutta.
Voi kun tästä tarinasta tuli hyvä mieli! Japani on mun yksi suosikkipaikoista maailmassa. Voi kun pääsisi sinne taas. Tokio on aivan mahtava.
ah ihanat japanian tytöt, olin vaihdossa siellä, en muista mitä opin koulussa,mutta tytöistä opin sitäkin enemmän.
kulttuureille ,museoille,vanhoille rakennuksille iha sama. kerran nähny kiviröykkiön niin on nähny ne kaikki.
Gambiassa mind-fulness matkalla. 24 senttiä uppoaa koska vaan
Lontoo, lähellä, paljon kaikkea, heinä-elokuussa niin lämmintä, ettei tarvitse etelää valita aurinkoisten päivien takia.
Mulle ehkä sykähdyttävin reissu oli hiihtolomamatka kun oma tytär oli ysillä. Menimme perheenä kolmatta kertaa Tokioon ja jotenkin silloin oli sellainen olo, että tämä saattaa olla meidän viimeinen kerta kun perheenä sinne mennään. Tyttärellä on bestis, jonka kanssa ovat pitäneet yhtä ekalta luokalta ja ovat kuin sielunsiskot. Tämä bestis oli kai kertaalleen päässyt ulkomaille, kun me olimme reissanneet joka vuosi. Minulle tuli silloin hyvin voimakas tunne, että tuo bestis pitää saada mukaan. Oli kauhean jännät paikat kysyä ensin hänen äidiltä lupaa ja kun se oli saatu, jutella tytön kanssa. Lentolippujenkin kanssa oli säätöä kun meidän liput oli jo ostettu ja selviteltiin voidaanko käyttää miehen pisteitä (silloin oli joku piste+raha -tarjous) hänen lippuunsa. Mutta saatiin lopulta liput hänelle ja oli ihan mahtava fiilis jo ennen reissua.
Matkaohjelma suunniteltiin niin, että tämä ensikertalainen pääsi hänelle tärkeisiin paikkoihin ja se oli meidänkin kannalta kiva, me emme esim. koskaan olleet käyneet Ghibli-museossa ja se oli todella hieno elämys. Käytiin myös muissa paikoissa missä emme ennen olleet käyneet, ja sitten tyttöjen toivomissa paikoissa.
Oli jotenkin ihan mahtavan hienoa nähdä vierestä kun itsellekin rakkaaksi tullut tyttären bestis pääsi kokemaan Japanin. Ei hänen perheellään olisi ollut mitään mahdollisuutta maksaa hänelle sellaista matkaa. Siitä tuli meidänkin reissuun ihan uutta kipinää kun oli se ensikertalainen siellä ja sitten oli hienoa nähdä myös tytöt yhdessä näkemässä ja kokemassa kaikkea uutta.